Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie"  (gelezen 204119 keer)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie"
« Reactie #270 Gepost op: 14 oktober 2021, 13:14:32 »
Volgens mij krijg je dan een veel realistischer beeld van de modelspoor hobby.
Nee, dan krijg je een veel realistischer beeld van hoe een kleine groep ervaren modelbouwers de hobby beleeft. Voor het grote publiek moet je het simpel in hapklare brokken aanleveren anders hebben ze geen idee wat er gebeurt.
RETROBAHN A.G.

denobis

  • Gast
Re: TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie"
« Reactie #271 Gepost op: 14 oktober 2021, 13:24:40 »
Je krijgt dan wel een realistischer beeld van hoe er gebouwd word welke technieken er nodig zijn en gebruikt worden wat de kosten zijn wat voor materialen er in de handel zijn etc.
Inderdaad zijn het bij de verenigingen doorgewinterde bouwers waar veel kennis zit.
Daarom schreef ik er ook bij dat er dan ook tussentijds bij de verenigingen opnames gemaakt zouden kunnen worden met wat technische uitleg.
Nu zie je een aantal deelnemers rond een tafel springen , een prachtig werkstuk maken en dat is het dan.
Er word totaal niet ingegaan op eventuele technische problemen en moeilijkheden met verwerken van materialen.

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2353
Re: TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie"
« Reactie #272 Gepost op: 14 oktober 2021, 13:37:57 »
Hetzelfde wat er met de taarten gebeurde in Heel Holland bakt, ze zijn opgegeten. ;D

Dan ligt die modelbaan van het groene team die gebroken steen gebruikte wel erg zwaar op de maag  ;D

mvg,

Matthijs

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie"
« Reactie #273 Gepost op: 14 oktober 2021, 13:38:40 »
Dan loopt het programma nog, dus dat lijkt me lastig.
Volgende week zijn de drie andere banen ook klaar. De week erna is het Eurospoor, dus dat gaat prima. De volgende uitdagingen zijn toch nieuw? Van de Engelse versie waren de banen ook bij het grote Warley evenement in Birmingham te zien. Daar waren erg veel kijkers voor.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

HansB

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie"
« Reactie #274 Gepost op: 14 oktober 2021, 13:50:03 »
Gekeken uit nieuwsgierigheid had er geen hoge pet van op en voor wat het waard is ben ik niet onder de indruk vooral omdat het een wetstrijd is dus ook een verliezer die daar slecht tegen kon. Het is meer een show geworden zo als bakkers klaar en nu bouwers klaar ik vind en er zullen weer een hoop van Duin fans kwaad worden een amusement programma dat niks met serieuze modelbouw te maken heeft. Des al niet te min best vermakelijk. Voor de goede orde mijn ogen zijn zo slecht dat modelbouw moeilijk is geworden en voor de goochemerds op TV kan ik het goed volgen.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie"
« Reactie #275 Gepost op: 14 oktober 2021, 13:57:22 »
Het is inderdaad niet handig om eigenwijs te zijn wanneer je aan een wedstrijd meedoet. Ook is het niet aan te raden om mee te doen wanneer je absoluut niet tegen je verlies kan en je weet dat dit op prime time landelijk wordt uitgezonden…. Ik zag de persoon in kwestie regelmatig aangehaald worden in de Twitter comments.
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2021, 14:06:13 door Pauldg »
Boomshanka!

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie"
« Reactie #276 Gepost op: 14 oktober 2021, 14:14:02 »
Exposeren op Eurospoor??

Ronald Visser

Nou nee, ze komen ergens in een museum in Utrecht te staan.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie"
« Reactie #277 Gepost op: 14 oktober 2021, 14:18:13 »
Je krijgt dan wel een realistischer beeld van hoe er gebouwd word welke technieken er nodig zijn en gebruikt worden wat de kosten zijn wat voor materialen er in de handel zijn etc.
Inderdaad zijn het bij de verenigingen doorgewinterde bouwers waar veel kennis zit.
Daarom schreef ik er ook bij dat er dan ook tussentijds bij de verenigingen opnames gemaakt zouden kunnen worden met wat technische uitleg.
Nu zie je een aantal deelnemers rond een tafel springen , een prachtig werkstuk maken en dat is het dan.
Er word totaal niet ingegaan op eventuele technische problemen en moeilijkheden met verwerken van materialen.


Hmm, geloof dat je de context van TV wat uit het oog verliest.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie"
« Reactie #278 Gepost op: 14 oktober 2021, 14:28:20 »
..vooral omdat het een wetstrijd is .

Gelukkig was het geen watergevecht en dus een wedstrijd ;)

Ik wil er toch nog even op reageren. Idd is het mooiste compliment die quote die Martin Welberg gaf van het Belgische MSM forum:

Citaat
En los van wat er gebouwd wordt zie je het bouwplezier en de passie van de deelnemers voor wat ze aan het doen zijn, en dat is volgens mij al bij al de belangrijkste reclame voor de hobby die je kan wensen.

Ik had het genoegen bij de voorbereidingen te zijn, de deelnemers samen met Paul de Groot voor te bereiden op de afleveringen en met hen samen in het diepe te springen. Want geen van ons had dit ooit zo gedaan. Ja, de teams hadden voorbereidingstijd en per team en onderwerp is vooraf afgesproken wat zij mochten maken. Misschien voor te stellen hoe lastig dat is en ja, dat kan voor de een voordeliger uitpakken als voor de ander.

De opnames; ik ben bij 3 afleveringen geweest. De dagen waren moordend voor de teams en tussendoor was er alleen tijd voor eten, napraten en slapen. Sommigen moesten naar huis voor hun kids, anderen bleven over in een hotel. Ga er maar aan staan. Het zijn 3 dagen! Nee, dat zijn het niet. Ruw geschat kom je aan 16 uur bouwtijd per aflevering per teamlid en dat maakt 80 uur voor elke modelbaan, doe het maar eens. Heb zelf regelmatig tegen deadlines gebouwd maar dit is echt zwaar. Oh ja, en ze werden regelmatig uit hun ritme gehaald als er jurymomenten waren, maar ook de opnames waren zwaar in de zin dat sommige dingen niet in 1 keer goed gingen en dus over moesten.

Ze hebben alle 6 (ja, die andere teams gaan nog komen :) ) grote prestaties neergezet, ik had het niet gekund. Heb zelf na lang wikken en wegen besloten het niet te doen ofschoon zij (lees Concept Street, de maker) mijn vrouw Wanda en mij er graag bij hadden gehad. Dus kan ik alleen maar zeggen hoe goed ik het van alle teams vind wat zij gepresteerd hebben. Chapeau!!! (y) (y)

Materiaal; het mag duidelijk zijn dat het gesponsord is. Misschien houdt niet iedereen van de pukkeltjes maar die moesten gebruikt worden, en ik denk zelf dat dat een heel goede beslissing is geweest. Alles liep snel en wat dat betreft is Marklin gewoon vrij foolproof.
Over de thema's en gebruikte materieel; het was er gewoon niet. US Marklin heeft wel modellen gemaakt maar heel beperkt maar ook veel niet meer leverbaar. Tja, en dan moeten de teams het doen met wat er is, en als dat dan Europese locs zijn in een US thema dan is dat zo ;)

Over het programma; ik zie alle reacties op fora, FB enz. De modelspoorder verwachtte een Teleaccursus modelbouw waarbij saaie mannetjes urenlang slaapverwekkende monotome voordrachten zouden houden over wat zij aan het maken zijn ;D Maar gelukkig nee, het was een competitie en die is erg mooi en dynamisch in beeld gebracht. Met grote bewondering voor de mensen achter de camera want die hadden het zwaar. Het is een veel betere variant geworden dan zijn Engelse voorganger. Ik durf te zeggen dat de kwaliteit 1000x hoger ligt dan wat ik daar zag. Ja, ik zal bevooroordeeld zijn maar dat is in deze niet zo erg :) Mijn welgemeende complimenten dan ook aan Omroep Max en Concept Street die het samen gedurft hebben een format aan te kopen waarvan helemaal niet zeker was hoe dit in NL aan zou slaan. Ook voor hen een chapeau!! (y) (y) En natuurlijk bedank ik hen dat zij mij meegenomen hebben met deze mooie reis in omroepland.

Ik heb niet meer gezien vooraf dan jullie dus ik kijk erg uit naar de volgende afleveringen. En ik zou jullie willen aansporen dat ook te doen want het gaat denk ik nog veel mooier worden  :D

Nou nee, ze komen ergens in een museum in Utrecht te staan.

Yep. En de rest gaat dacht ik allemaal naar het modelspoormuseum in Sneek.

Hmm, geloof dat je de context van TV wat uit het oog verliest.

Inderdaad :)

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie"
« Reactie #279 Gepost op: 14 oktober 2021, 14:39:25 »
Dank voor je "achtergrondverhaal" Ronald. (y)
Knap wat die knutselaars hebben gemaakt.
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie"
« Reactie #280 Gepost op: 14 oktober 2021, 15:00:12 »
Ik vond dat HRP vrij scherp er uit haalde waar het als format misging: de spanningsboog. Bij Heel Holland Bakt (komt ie weer) kruip je bijna in het hoofd  van de deelnemers die vijf kwartier krijgen voor een croc-en-bouche en volg je letterlijk het moeizame opbouwen, de hindernissen en de race tegen de klok. Dat zag ik hier niet. Dat betekent niet dat het er niet was, maar dat het minder goed over kwam op scherm. Geeft niet, niet elk format kan een succes worden en de deelnemers hebben vast veel lol gehad.

Groeten,  Paul
Boomshanka!

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie"
« Reactie #281 Gepost op: 14 oktober 2021, 15:02:22 »
Vind 1.3 tot 2,1 miljoen kijkers op een eerste aflevering redelijk succesvol.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie"
« Reactie #282 Gepost op: 14 oktober 2021, 15:02:30 »
Tja....... :-X

 ;D ;)

En een soort teleac cursus hoeft nu ook weer niet maar een globale uitleg zou zeker op zijn plaats zijn.
Bv. uitleg over wat doet de centrale en wat is een bezetmelder.

Dat laatste is dus een Teleac cursus en daarmee heb je denk ik niet begrepen wat het programma wil zijn. Is niet erg, kun je niks aan doen.

Ik vind het zonde van mijn tijd geweest en ga de volgende afleveringen dan ook niet meer bekijken.

Met alles wat je tot nu toe geventileerd hebt over dit programma zou ik dat ook zeker niet doen als ik jou was!  8)

Vind 1.3 tot 2,1 miljoen kijkers op een eerste aflevering redelijk succesvol.

Zeker weten.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie"
« Reactie #283 Gepost op: 14 oktober 2021, 15:07:00 »

Bv. uitleg over wat doet de centrale en wat is een bezetmelder.

Daar hebben ze de jijbuis voor uitgevonden.

https://www.youtube.com/watch?v=bo2FEVUOMzA&t=6504s

ook 1 van de deelnemers btw  ;D

ReneN

  • Gast
Re: TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie"
« Reactie #284 Gepost op: 14 oktober 2021, 15:07:22 »
Het is nu eenmaal wat programmamakers voor ogen hebben, televisie in Nederland is meestal van een matig niveau. Wie meer wil kijkt naar de Duitse SWR of de eigen Youtube-video's van professionele bouwers. HHB is een groot succes geworden en wie weet valt het ditmaal ook mee. Uiteindelijk hoeft de hobby niet veel geld te kosten als je twee rechterhanden hebt en het nodige geduld. Vooral het laatste is een struikelblok - die taart is in een middag of avond wel klaar, de baan in 1 jaar of nog later. Maar dat is juist het leuke... de reis, niet de bestemming.