Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025
door
MOVisser
Vandaag
om 18:59:34
Sfeer op je modelbaan
door
Frank 123
Vandaag
om 18:45:06
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
johanw
Vandaag
om 18:42:46
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
Rob Hagg
Vandaag
om 18:40:47
Raadplaatje
door
Eric B
Vandaag
om 18:32:51
Mooi weer om buiten te spelen
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:18:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:13:14
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 18:04:52
Overstap naar HTM
door
Dave.......
Vandaag
om 17:49:55
Br 38 Piko Superen.
door
Silvolde
Vandaag
om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
Vandaag
om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
marco
Vandaag
om 17:15:33
Da's Daz 2
door
BartvD
Vandaag
om 17:06:02
NS 1700 transfers
door
Roy van Dijk
Vandaag
om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
Vandaag
om 17:00:00
Dat overkomt mij niet.
door
Benelux795
Vandaag
om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
tothebeach
Vandaag
om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 15:24:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald"
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:10:16
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Hans Grasmaijer
Vandaag
om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Niels64
Vandaag
om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
thevandijks
Vandaag
om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
Roelof Hartholt
Vandaag
om 11:44:44
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 10:41:20
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Rails oisoleren voor terugmelders
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
Omlaag
Auteur
Topic: Rails oisoleren voor terugmelders (gelezen 7856 keer)
Stefan Jansen
Re: Rails oisoleren voor terugmelders
«
Reactie #15 Gepost op:
12 March 2008, 20:48:56 »
Bedankt Sander,
Ja ik weet het maar als ik in de toekomst toch in 2 richtingen zou willen rijden dan moet ik alles gaan veranderen, vandaar dat ik 3 bezetmelders zou willen gebruiken.
bv om treinen over te laten lopen.
Maar ik weet nog niet zeker of ik er wel 3 ga gebruiken, het kan zijn dat ik toch voor 2 kies. Ik moet daar eens heel goed over nadenken. En houd daarbij ook rekening met jullie raad natuurlijk, jullie kennen er tenslotte meer van als ik.
Groetjes,
Stefan
groetjes,
Stefan
Wim Ros
BHV
Alleen de waarheid ligt in het midden.
«
Reactie #16 Gepost op:
12 March 2008, 20:56:18 »
Stefan, om in tweerichtingen te kunnen rijden kun je volstaan met 2 melders per blok. Het is niet noodzakelijk om het tussenliggende deel van een detectie te voorzien. Kost alleen maar meer euro's.
Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Stefan Jansen
«
Reactie #17 Gepost op:
12 March 2008, 22:23:55 »
Bedankt Wim,
Is er dan geen probleem als een wagon zich loskoppelt en geen bezetmeldig geeft met alle gevolgen vandien of is dit op te lossen met 2 bezetmelders.
Gebuert het soms als wagons loskoppelen of valt dat bijna nooit voor. Het is in ieder geval mijn bedoeling dat alles automatisch gebeurt en er geen botsingen gebeuren als ik even niet oplet.
Als het echt niet nodig is om 3 bezetmelders te gebruiken zal ik dat ook niet doen, het kost inderdaad alleen maar geld.
groetjes,
Stefan
groetjes,
Stefan
santerdam
«
Reactie #18 Gepost op:
12 March 2008, 22:50:18 »
Stefan, je bent kennelijk huiverig voor het niet gedetecteerde deel. Merk op dat niemand heeft gezegd dat de detectiestukken 'klein' moeten zijn. Stel eens voor dat je de twee bezetmelders een 'heel groot' gebied laat kontroleren en het derde stuk is 'toevallig' bijna nul centimeter.
Stefan Jansen
«
Reactie #19 Gepost op:
12 March 2008, 23:22:58 »
Beste Santerdam
Daar heb ik al aan gedacht maar ik bestuur mijn baan met koploper.
En deze maakt gebruik van een korte remmelder best 20 a 30 cm voor N hebben ze mij gezegt op het koploperforum. Dan kan ik natuurlijk wel met een lange remmelder werken en een korte stopmelder maar dan heb ik het probleem dat dit blok mar in een richtig kan worden bereden.
Ik weet ook echt niet of het kan gebeuren dat een wagon zomaar loskoppelt(denk van wel maar heb nog niet zoveel ervaring met modeltreinen). Vandaar dat ik wat huiverig ben voor niet gdedecteerde stukken. Als er een botsing gebeurt meot je weer onder je baan kruipen(en daar zijn soms moeilijk bereikbare plaatsen omdat ik met 2 verdiepen wil gaan werken met onderaan een schaduwstation)en alles weer op het juiste spoor zetten.
Wat raad jij me aan tch 2 even lange bezetmelders, 3 bezetmelders of een niet gededecteerd stuk?
Bedankt voor je reactie
groetjes,
Stefan
groetjes,
Stefan
santerdam
«
Reactie #20 Gepost op:
12 March 2008, 23:36:48 »
Stefan. Allereerst stel ik voor dat je nog even nadenkt over de konstruktie van je tafel Als je nu al weet dat in het onderstation
"(..) daar zijn soms moeilijk bereikbare plaatsen (..)"
zijn, kun je beter in dit stadium een oplossing zoeken.
Ook ik ben bezig ervaring op te doen. Ervaringsgegevens van menig andere op dit -an andere- forum(s) leert dat ze werken met twee stopmelders per blok. En de handleiding beschrijft dat ook. Daaruit heb ik opgemaakt dat het risico van een 'verloren' waagon aanwezig is, maar een niet te groot risico.
In mijn eigen plannen ga ik uit van 2 bezetmelders, niet 3.
Stefan Jansen
«
Reactie #21 Gepost op:
13 March 2008, 00:06:13 »
Beste Sanderdam,
Je hebt gelijk denk ik; Ga morgen eens een vraag over mijn banenplan lanceren op verschillende forums. Banenplan is ook nog heel vaag omdat ik toch nog ver van genoeg rails bezit om deze te realiseren. Ik had er eigenlijk nog niet aan gedacht om hierover ook eens raad te vragen, bedankt hiervoor.
Ook succes met u baan
Groetjes,
Stefan
groetjes,
Stefan
Wim Ros
BHV
«
Reactie #22 Gepost op:
13 March 2008, 11:04:40 »
Stefan, hou het aub, op één forum, bijvoorkeur op dit forum.
Dezelfde vraag op meerdere fora's wordt je niet in dank afgenomen, en is voor de discussie en voor de mogelijke antwoorden voor je zelf ook niet echt duidelijk en gewenst.
Verder heb ik een vraagje van technische aard, je bent bang voor het loskoppelen van wagons, maar zijn die wagons voorzien van een stroomafname? Oftewel worden die wel gezien door de detectie? Mijn vermoedde is at dit niet het geval is.
Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
Stefan Jansen
«
Reactie #23 Gepost op:
13 March 2008, 11:28:04 »
Wim,
Allereerst bedankt voor je goede raad, ik zal enkel mijn vragen op dit forum stellen. Je hebt overschot van gelijk. Voor vragen over koploper zelf kan ik wel best naar het koploperforum gaan, of denk je van niet?
Vervolgens een antwoord op je vraag. Mijn wagons zijn voorzien van stoomafname of weerstandslak dus deze worden gezien door de detectie. Nu vraag ik me wel af of weerstandslak een goede oplossing is omdat ik denk dat dit er na enkele weken of maanden terug af is of is dat niet zo. Wat is eigenlijk de beste manier om wagons te detecteren? Voor passagierswagons zal dat binnenverlichting zijn vermoed ik maar wat met de goederenwagons.
Bedankt en groetjes
Stefan
groetjes,
Stefan
Wim Ros
BHV
«
Reactie #24 Gepost op:
13 March 2008, 11:35:19 »
Weerstandlak is prima voor wagons zonder verlichting, goed aangebracht blijft dat voor altijd zitten, tenminste hier zit het er al 20 jaar op.
Mvg
Wim.
Wim Ros
BHV
«
Reactie #25 Gepost op:
13 March 2008, 11:38:41 »
Hier een voorbeeld voor het aanbrengen van blokken in een willekeurige baan.
Deze kan in beide richtingen worden gebruikt, is alleen afhankelijk hoe jij het opgeeft bij de software.
Mvg
Wim.
Stefan Jansen
«
Reactie #26 Gepost op:
13 March 2008, 11:43:55 »
Beste Wim,
Ook nog eens bedankt voor deze info. Ik moet zeggen dat ik al enorm veel bijgeleerd hebt door u en ook al de andere forumleden hier.
Groetjes
Stefan
groetjes,
Stefan
santerdam
«
Reactie #27 Gepost op:
13 March 2008, 15:47:24 »
Wim, mag ik inhaken op jouw voorbeeld van de blokindeling. Hoe kijk jij aan tegen het vergroten van de detectiesectie's (c1 ...... c8) om op die manier over een groter gebied stroomverbruikers te detecteren ? Theoretisch zelfs zo ver vergroten dat het gehele blok gecontroleerd wordt ?
Wim Ros
BHV
«
Reactie #28 Gepost op:
13 March 2008, 16:20:50 »
Dat is iets wat je niet moet doen.
Het deel tussen de twee melders in een blok is bepalend voor de lengte van het blok. De werking van koploper is zo, de trein komt binnen in het blok, en meld zich op de eerste melder, moet de trein stoppen dan gaat hij afremmen, totdat hij de tweede melder (stopmelder) bezet maakt, de lok remt nu onmiddelijk af tot stilstaand.
Je snapt wat er zal gebeuren als de binnenkomstmelder direct achter de stopmelder zit. De lok stopt dan op enkele centimeters vanaf het begin van de stopmelder. Dus niet doen dus.
Mvg
Wim.
santerdam
«
Reactie #29 Gepost op:
13 March 2008, 16:27:28 »
Ik ben bezig met het bestuderen van de handleiding van Koploper (pittig boekwerk). Daaruit maakte ik op dat in Koploper de remweg / remafstand en remvertraging instelbaar is. En daaruit maakte ik op, dat je dus niet meteen bij binnenkomst van de stopsectie vol in de ankers gaat. Ik las over instelbaarheid per loc en per sectie.
Vergis is me hierin ?
Met vriendelijke groet,
Sander.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
Volgende