Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sikko
Vandaag om 22:46:27
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 22:40:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 22:33:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:27:52
modulebaan in spoor 1 door Marc tramt
Vandaag om 22:14:38
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door Medtskie
Vandaag om 21:57:35
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Bennis
Vandaag om 21:52:59
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:45:18
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door cor_b
Vandaag om 21:43:56
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:39:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:32:25
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 21:26:01
Rijnstraat door R1954
Vandaag om 21:17:15
PBM/PWM met joystick door Eric v C
Vandaag om 20:59:39
Digitaal-delta door Dick Bernard
Vandaag om 20:57:28
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Rick
Vandaag om 20:43:43
Rondom Charlois door Wim1969
Vandaag om 20:16:47
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 20:03:18
Piko 2025 door Eelco Storm
Vandaag om 19:58:52
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Huup
Vandaag om 19:44:33
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door prutser
Vandaag om 19:20:01
vrijgavecode z21 centrale door VAM65
Vandaag om 18:56:05
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RobbertJan
Vandaag om 18:16:15
Line-up foto's van modellen door Martijn193
Vandaag om 18:15:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
Vandaag om 17:31:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:56:34
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:12
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51
  

Auteur Topic: Ombouwen van een LGB loc in de stoomtram het Backertje  (gelezen 1287 keer)

paul snethlage

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Ombouwen van een LGB loc in de stoomtram het Backertje
« Gepost op: 04 July 2021, 21:07:46 »
Beste...

Ik heb een paar vragen ,en raad nodig , over het ombouwen van een LGB loc.
Allereerst een kleine inleiding.
Een paar jaar geleden heb ik de LGB loc 992015 ( 2017D) tweede hands gekocht van iemand die ermee ophield. Het model was oud en had veel buiten gestaan. Kortom het moest hoognodig gereviseerd worden. Daar ik als beginnende LGB’er weinig verstand ervaring had , en heb, leek het  mij een goed idee om hiermee wat ervaringen op te doen. Dit door de trein uit elkaar te halen om het schoon te maken. Ik werkte toen nog en dus was er , helaas,  na het demonteren geen tijd meer .
Nu ik sinds kort gepensioneerd ben kan ik mijn tijd zelf indelen en kan nu ook andere dingen gaan doen.
Las een paar maanden geleden in de railhobby over iemand die een oude LGB loc omgebouwd had. Kortom het idee ontstond om ook alsnog zo iets met de gedemonteerde loc te gaan doen. Tot slot, als Arnhemmer ben ik geïnteresseerd in de Historie van de GTW. Die reed voor de 2.WO met de stoomtram het "Backertje" in de achterhoek. Kortom redenen om mijn LGB loc om te bouwen naar het voorbeeld van Backer & Rueb Silvolde 13 ( die heeft daar gereden!) voor smal spoor ( 750 mm) zoals die in het smalspoormuseum in Valkenburg staat.   
De vragen die ik heb zijn:

1. De eerste uitdaging is. Hoe kom je aan de goede bouwtekeningen? Heb veel op internet en ook op de fora gezocht. Zag dat er vroeger schillende "Backertjes" zijn gemaakt. Naar behoefte van de gebruikers. Dus verschillende lengtes etc.  Ook verschillende foto’s gevonden maar weinig echt gedetailleerd materiaal. Weet nu alleen de lengte  ( 3 meter 20.) en de breedte. Kortom hoe kom ik aan de aan de andere maten en de details?
2. Is de keuze om de LGB loc 2017D te gebruiken, ik denk met name aan het onderstel en de ketel, een goede keuze om die om te bouwen tot het bakkertje?
3.1. Het gebruiken van het juiste materialen. Het moet uiteraard weersbestendig zijn. Ik denk aan bijv. aan Styreen. Is dat een goede keuze?
   2. Welk gereedschap is aan te bevelen. Denk  bijv. het Stanleymest.
   3. Welke speciale weersbestendige verf en lijm ( kleur en merk) is hiervoor het beste ?

4.Tot slot, ik ga de lat hoog leggen, wil ik ook een kleine soundmodule in bouwen. Vraag of daarvoor genoeg ruimte voor is en zo ja welke module is hiervoor geschikt?
Dat was het voorlopig.
Alvast mijn dank voor de moeite

Groet Paul Snethlage

Groet Paul Snethlasge

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 645
Re: Ombouwen van een LGB loc in de stoomtram het Backertje
« Reactie #1 Gepost op: 04 July 2021, 22:37:53 »
De nog bestaande Silvolde heeft een radafstand van 1200 mm. Dit was eigenlijk een uitzondering bij Backer & Rueb.
Wanneer je de radafstand van een tweeassig LGB lokje omrekent, kom je op 1500 mm.
Je kunt dus beter een Backertje als voorbeeld nemen met een radstand van 1500 mm.

De GTM loc Groot-Zande bijvoorbeeld zou ik liever als voorbeeld kiezen. Deze was ook groter dan de Silvolde.
Dan past alles beter, ook de ketel.

Zelf ben ik al lang met de voorbereidingen en met onderdelen voor De Silvolde bezig, maar ik begin pas met de kast wanneer ik een LGB aandrijving naar mijn zin en goedwerkend heb omgebouwd.

Ik raad je aan om je eerst in te lezen, de openbare bibliotheek in Arnhem zal een schat aan boeken hebben waar je uit kunt putten.
Dan kunnen we je gericht op weg helpen.

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 645
Re: Ombouwen van een LGB loc in de stoomtram het Backertje
« Reactie #2 Gepost op: 04 July 2021, 22:54:47 »
Het eenvoudigste is om een andere LGB loc als donor te kiezen, ik zou voor de LGB 2050 gaan en deze om bouwen.
De ZE, had overigens een aantal tramlocs in dienst, die veel op LGB 2050 leken, van deze zijn er nog twee bewaard.

De GTM en de ZE vielen later overigens beide onder de GTW, maar de naam van de oorspronkelijke maatschappij bleef gehandhaafd.
Zelfs in de laatste maand van de stoomtractie tussen Doetinchem en Doesburg, stond nog geen GTW op de kaartjes!

JurS

  • Offline Offline
  • Berichten: 210
  • Swindon, UK
Re: Ombouwen van een LGB loc in de stoomtram het Backertje
« Reactie #3 Gepost op: 17 July 2021, 19:32:23 »
Groetjes, Jur