Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
einte
Vandaag
om 21:37:45
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren
door
einte
Vandaag
om 21:34:24
'Permaloog' met electronenbuizen
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:33:13
Modelspoorbaan van Einte
door
einte
Vandaag
om 21:30:06
Raadplaatje
door
eemstede
Vandaag
om 21:26:12
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18)
door
DJV
Vandaag
om 21:08:03
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan.
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:55:36
Spoor- en tramweg parafernalia
door
1795
Vandaag
om 20:52:22
Stub switches
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:52:07
Meerdere sounddecoders doen het alleen heel zacht
door
Mark D.
Vandaag
om 20:51:46
Bahnstrecke 5867
door
Jelmer
Vandaag
om 20:45:37
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70
door
Rick
Vandaag
om 20:44:07
Roco smeerolie
door
gtw6016
Vandaag
om 20:36:57
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 20:29:29
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 20:13:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Ronald69
Vandaag
om 19:38:33
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
door
Anton Maris
Vandaag
om 19:20:09
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
door
Peter J K
Vandaag
om 18:19:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sncf231e
Vandaag
om 18:13:44
Rondom Charlois
door
Eric B
Vandaag
om 18:10:42
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel
door
AlbertG
Vandaag
om 17:43:53
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 17:38:01
Goede wensen voor 2026
door
bollen neus
Vandaag
om 17:26:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 15:52:23
Pfarrerwinkel bahn
door
wob
Vandaag
om 15:18:39
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38
door
stoombr38
Vandaag
om 15:01:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Gerrit H
Vandaag
om 14:11:04
Piko EUROCITY 2869 traxx
door
the_gold
Vandaag
om 13:56:02
HO wisselnietjes gezocht.....
door
Jean
Vandaag
om 12:17:17
Achtergrond met AI
door
Pauldg
Vandaag
om 11:55:59
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Ombouwen van een LGB loc in de stoomtram het Backertje
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Ombouwen van een LGB loc in de stoomtram het Backertje (gelezen 1327 keer)
paul snethlage
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 2
Ombouwen van een LGB loc in de stoomtram het Backertje
«
Gepost op:
04 July 2021, 21:07:46 »
Beste...
Ik heb een paar vragen ,en raad nodig , over het ombouwen van een LGB loc.
Allereerst een kleine inleiding.
Een paar jaar geleden heb ik de LGB loc 992015 ( 2017D) tweede hands gekocht van iemand die ermee ophield. Het model was oud en had veel buiten gestaan. Kortom het moest hoognodig gereviseerd worden. Daar ik als beginnende LGB’er weinig verstand ervaring had , en heb, leek het mij een goed idee om hiermee wat ervaringen op te doen. Dit door de trein uit elkaar te halen om het schoon te maken. Ik werkte toen nog en dus was er , helaas, na het demonteren geen tijd meer .
Nu ik sinds kort gepensioneerd ben kan ik mijn tijd zelf indelen en kan nu ook andere dingen gaan doen.
Las een paar maanden geleden in de railhobby over iemand die een oude LGB loc omgebouwd had. Kortom het idee ontstond om ook alsnog zo iets met de gedemonteerde loc te gaan doen. Tot slot, als Arnhemmer ben ik geïnteresseerd in de Historie van de GTW. Die reed voor de 2.WO met de stoomtram het "Backertje" in de achterhoek. Kortom redenen om mijn LGB loc om te bouwen naar het voorbeeld van Backer & Rueb Silvolde 13 ( die heeft daar gereden!) voor smal spoor ( 750 mm) zoals die in het smalspoormuseum in Valkenburg staat.
De vragen die ik heb zijn:
1. De eerste uitdaging is. Hoe kom je aan de goede bouwtekeningen? Heb veel op internet en ook op de fora gezocht. Zag dat er vroeger schillende "Backertjes" zijn gemaakt. Naar behoefte van de gebruikers. Dus verschillende lengtes etc. Ook verschillende foto’s gevonden maar weinig echt gedetailleerd materiaal. Weet nu alleen de lengte ( 3 meter 20.) en de breedte. Kortom hoe kom ik aan de aan de andere maten en de details?
2. Is de keuze om de LGB loc 2017D te gebruiken, ik denk met name aan het onderstel en de ketel, een goede keuze om die om te bouwen tot het bakkertje?
3.1. Het gebruiken van het juiste materialen. Het moet uiteraard weersbestendig zijn. Ik denk aan bijv. aan Styreen. Is dat een goede keuze?
2. Welk gereedschap is aan te bevelen. Denk bijv. het Stanleymest.
3. Welke speciale weersbestendige verf en lijm ( kleur en merk) is hiervoor het beste ?
4.Tot slot, ik ga de lat hoog leggen, wil ik ook een kleine soundmodule in bouwen. Vraag of daarvoor genoeg ruimte voor is en zo ja welke module is hiervoor geschikt?
Dat was het voorlopig.
Alvast mijn dank voor de moeite
Groet Paul Snethlage
Groet Paul Snethlasge
Gelogd
Piet Groot
Offline
Berichten: 645
Re: Ombouwen van een LGB loc in de stoomtram het Backertje
«
Reactie #1 Gepost op:
04 July 2021, 22:37:53 »
De nog bestaande Silvolde heeft een radafstand van 1200 mm. Dit was eigenlijk een uitzondering bij Backer & Rueb.
Wanneer je de radafstand van een tweeassig LGB lokje omrekent, kom je op 1500 mm.
Je kunt dus beter een Backertje als voorbeeld nemen met een radstand van 1500 mm.
De GTM loc Groot-Zande bijvoorbeeld zou ik liever als voorbeeld kiezen. Deze was ook groter dan de Silvolde.
Dan past alles beter, ook de ketel.
Zelf ben ik al lang met de voorbereidingen en met onderdelen voor De Silvolde bezig, maar ik begin pas met de kast wanneer ik een LGB aandrijving naar mijn zin en goedwerkend heb omgebouwd.
Ik raad je aan om je eerst in te lezen, de openbare bibliotheek in Arnhem zal een schat aan boeken hebben waar je uit kunt putten.
Dan kunnen we je gericht op weg helpen.
Gelogd
Piet Groot
Offline
Berichten: 645
Re: Ombouwen van een LGB loc in de stoomtram het Backertje
«
Reactie #2 Gepost op:
04 July 2021, 22:54:47 »
Het eenvoudigste is om een andere LGB loc als donor te kiezen, ik zou voor de LGB 2050 gaan en deze om bouwen.
De ZE, had overigens een aantal tramlocs in dienst, die veel op LGB 2050 leken, van deze zijn er nog twee bewaard.
De GTM en de ZE vielen later overigens beide onder de GTW, maar de naam van de oorspronkelijke maatschappij bleef gehandhaafd.
Zelfs in de laatste maand van de stoomtractie tussen Doetinchem en Doesburg, stond nog geen GTW op de kaartjes!
Gelogd
JurS
Offline
Berichten: 210
Swindon, UK
Re: Ombouwen van een LGB loc in de stoomtram het Backertje
«
Reactie #3 Gepost op:
17 July 2021, 19:32:23 »
Je zou de NVM kunnen proberen:
https://www.modelbouwtekeningen.nl/treinen/tram/
Gelogd
Groetjes, Jur
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Ombouwen van een LGB loc in de stoomtram het Backertje