Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 07:05:34
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen.
door
metpetergaathetbeter
Vandaag
om 01:23:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MOVisser
Vandaag
om 00:00:04
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
door
Rob Bennis
14 August 2025, 23:10:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
Reeks77
14 August 2025, 22:39:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Overet
14 August 2025, 22:04:43
Raadplaatje
door
Lars Smelter
14 August 2025, 21:50:23
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
mamory
14 August 2025, 21:30:54
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
Ronald69
14 August 2025, 20:52:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
14 August 2025, 20:22:24
Fleischmann Anna ombouw.
door
defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
14 August 2025, 20:15:03
Sfeer op je modelbaan
door
BartvD
14 August 2025, 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West
door
tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0
door
tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat
door
tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2
door
Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc?
door
tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
door
741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
14 August 2025, 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70
door
Met een sik
14 August 2025, 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
Bas, Dordrecht
14 August 2025, 13:18:06
Yamorc booster
door
Ben
14 August 2025, 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
tijgernootje
14 August 2025, 12:26:46
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Heris NS stoomverwarmingswagen - kortkoppelingsmechaniek verbeteren
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Heris NS stoomverwarmingswagen - kortkoppelingsmechaniek verbeteren (gelezen 1666 keer)
VAM65
Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
Offline
Berichten: 4565
Nederland 1949-1963 in h0
Heris NS stoomverwarmingswagen - kortkoppelingsmechaniek verbeteren
«
Gepost op:
03 July 2021, 11:16:15 »
Beste allen,
Onlangs liet ik mijn Heris NS stoomverwarmingswagen weer eens meerijden in een trein op onze clubbaan. Na een probleemloze rit, stak ik de trein achteruit op een gebogen(!) rangeerspoor ten einde de wagons een voor een van de baan te kunnen nemen. Toen viel mij op dat de koppelboom niet meer in de middenpositie zat, maar vastzat in een van de hoeken. Met dank aan de beschrijving van Len de Vries (RM 273) na heel veel moeite de wagon opengemaakt, en de koppelboom weer teruggezet onder de zwarte nokjes/lipjes (zie rode cirkels). Daarna even met de hand de rangeerbeweging nagedaan, en inderdaad, als de koppelboom te ver in een van de 2 hoeken (groene pijlen) terecht komt, dan schiet het uiteinde van de koppelboom uit de tegenovergelegen hoek (zie rode pijlen) uit zijn houder.
Herkent iemand dit probleem, en weet hij/zij er een oplossing voor? Dank!
Gelogd
Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond.
https://facebook.com/omroepmodelspoorclub/
https://sites.google.com/site/omroepmodelspoorclub/home
TonM
Offline
Berichten: 2594
Re: Heris NS stoomverwarmingswagen - kortkoppelingsmechaniek verbeteren
«
Reactie #1 Gepost op:
03 July 2021, 12:30:11 »
Dat probleem ken ik niet uit eigen ervaring. Als ik jouw beschrijving lees, lijkt het te ontstaan door de combinatie van een grote uitslag en een kracht op de koppelboom die naar het midden van de wagen is gericht. Oftewel een duwkracht in plaats van de trekkracht waarvoor de koppelboom is bedoeld.
Een paar suggesties voor een oplossing:
1e Zorg dat de koppelboom niet te ver kan uitslaan, bijvoorbeeld door een stukje styreen strip in de hoeken te plakken (ongeveer bij de groene pijlen). Wel kijken of alles dan nog in elkaar past. Gevolg is wel dat je de minimum boogstraal daarmee beperkt.
2e Lijm een dun plaatje in de open ruimte van binnenste hoeken (rode cirkels), waarmee je a.h.w. de L-vorm opvult. Het uiteinde van de koppelboom zit dan beter opgesloten.
3e Accepteer de beperking en zet de wagen niet meer geduwd op dat stuk spoor of in een andere krappe boog.
Grtz, Ton
Gelogd
008200
Offline
Berichten: 863
Re: Heris NS stoomverwarmingswagen - kortkoppelingsmechaniek verbeteren
«
Reactie #2 Gepost op:
03 July 2021, 13:16:24 »
Ditzelfde probleem heb ik lang geleden gehad met een andere Belgische-personenwagon
in de Benelux trek-duw stam ( ook van Heris).
Daar liep de schaar ook vast, omdat de opsluiting tussen wagonbodem en het interieur teveel ruimte bood.
Ik heb dat toen opgelost door een dun stukje plastic plaat op de
hoekjes te lijmen waardoor de schaar beter opgesloten blijft en niet meer vastloopt.
Let op waar wel en waar geen lijm mag komen!
François
Gelogd
roco
Offline
Berichten: 1976
Re: Heris NS stoomverwarmingswagen - kortkoppelingsmechaniek verbeteren
«
Reactie #3 Gepost op:
03 July 2021, 13:58:55 »
verwijderd
«
Laatst bewerkt op: 04 July 2021, 20:36:32 door roco
»
Gelogd
008200
Offline
Berichten: 863
Re: Heris NS stoomverwarmingswagen - kortkoppelingsmechaniek verbeteren
«
Reactie #4 Gepost op:
03 July 2021, 15:35:30 »
Het is blijkbaar zo dat de hele schaar bij duwen in bogen iets kantelt, waardoor een uiteinde boven het lipje in de hoek komt en de boel scheef vast komt te zitten. Mogelijk dat dat kantelen bij gebruik van een wat meer starre kortkoppeling niet of minder optreedt. De remedie met kleine opzetplaatjes is wat goedkoper toe te passen, maar vereist wel dat je het rijtuig opereert. De koppeling vervangen is wat duurder, maar makkelijker toepasbaar.
François
Gelogd
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5378
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re: Heris NS stoomverwarmingswagen - kortkoppelingsmechaniek verbeteren
«
Reactie #5 Gepost op:
03 July 2021, 19:35:40 »
Ik heb dit ook gehad bij mijn twee Heris NMBS I4’n in de oude Benelux trekduw stam. Ik heb veel geprobeerd, maar een echt effectieve oplossing was om de kortkoppelmechanieken te vervangen door Symoba mechanieken. Nooit meer gedoe gehad.
Jeroen
«
Laatst bewerkt op: 03 July 2021, 21:17:42 door Jeroen Water
»
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
Forever Rocofan
Offline
Berichten: 2486
Re: Heris NS stoomverwarmingswagen - kortkoppelingsmechaniek verbeteren
«
Reactie #6 Gepost op:
03 July 2021, 19:41:13 »
Hoi Jeroen,
Ik hoop voor jou dat je " nooit meer gedoe hebt gehad " na het plaatsen van Symoba's
" Nooit meer geen gedoe " is niet best......
Vriendelijke groet Ruud B.
Gelogd
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5378
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re: Heris NS stoomverwarmingswagen - kortkoppelingsmechaniek verbeteren
«
Reactie #7 Gepost op:
03 July 2021, 21:18:09 »
Zo beter?
Jeroen
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
VvKan
Gast
Re: Heris NS stoomverwarmingswagen - kortkoppelingsmechaniek verbeteren
«
Reactie #8 Gepost op:
03 July 2021, 21:41:34 »
Modellen uit die tijd (!), zowel van Heris als LSmodels (toen nog samen met Heris) als Sachsenmodelle (later Tillig) hadden vaak 2 problemen met de kortkoppelingen, bij duwen. Sommige problemen traden echter ook al op als een getrokken trein uit de bocht weer in een recht stuk kwam, doordat het kortkoppelmechaniek "scheef" schoot en daardoor klem kwam te zitten.
Dat "scheef" kon op 2 manieren:
- de kortkoppelboom zat niet goed opgesloten, waardoor de kant die terug moest tegen de zijgeleiding omhoog sprong en de boom dus tussen chassis en (meestal) binneninrichting van de wagen klem kwam te zitten. Of aan de onderkant van een goederenwagon scheef naar beneden hing
- omdat de zijgeleiding kort is en geen cirkelvorm heeft, dus doordat de koppelboom niet goed naar de zijkant opgesloten zit, kon de boom na de bocht naar de zijkant opschuiven, nog voordat die in de zijgeleiding kwam.
Dus de koppelboom liep spaak bij de aangegeven rode pijlen, de ene keer door omhoogschieten, de andere door er tegenaan te lopen.
Tegen het omhoogschieten is een heel dun plaatje erop lijmen genoeg. Dan kun je daarna de boom alleen niet meer zo goed vervangen, indien nodig. (Bij latere uitvoeringen is wel een plaatje gemonteerd of sloot de boel beter aan op het interieur)
Tegen het stroppen aan de zijkant: de rechte stukjes, waar de koppelboom tussenzit, verlengen of zelfs een cirkelvorm geven. Nadeel: vervangen koppelboom kan dan alleen nog van bovenaf. Immers, je kunt hem niet meer naar voren eruit trekken.
Afhankelijk van de precieze uitvoering van een wagen kun je kijken welke mogelijkheden toepasbaar zijn. En misschien is dan totale vervanging nog wel een betere optie, als je toch al bezig bent. Maar ook dat moet maar net kunnen.
«
Laatst bewerkt op: 03 July 2021, 21:43:57 door VvKan
»
Gelogd
VAM65
Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
Offline
Berichten: 4565
Nederland 1949-1963 in h0
Re: Heris NS stoomverwarmingswagen - kortkoppelingsmechaniek verbeteren
«
Reactie #9 Gepost op:
04 July 2021, 09:57:29 »
Dank voor alle suggesties. Ik ga de draaistellen eronder zetten, en zal dan nog eens de achteruitrijmanoeuvre (mooi woord voor galgje) uitvoeren, en kijken wat er precies gebeurt / fout gaat. Ik heb al wat zitten spelen met een stripje styreen, door die even te plaatsen en met mijn duim vast te houden, en mijn eerste inschatting is dat ik 2 van de genoemde oplossingen ga combineren (zie rode en groene lijnen). De groene strips zorgen ervoor dat de boom niet te ver naar links en rechts kan uitslaan, en de rode houdt hem horizontaal gezien in toom, omdat daar dan het uiteinde van de T-vorm mooi onder zit.
Van de L-vormige hoeken moet ik volgens mij afblijven, omdat het veertje dan bijvoorbeeld niet onder het stripje door kan. Die hoeken zijn sowieso lastig te bewerken, omdat ze namelijk uit 2 hoogtes/diktes opgebouwd zijn. Afijn, to be continued.....
Gelogd
Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond.
https://facebook.com/omroepmodelspoorclub/
https://sites.google.com/site/omroepmodelspoorclub/home
VvKan
Gast
Re: Heris NS stoomverwarmingswagen - kortkoppelingsmechaniek verbeteren
«
Reactie #10 Gepost op:
04 July 2021, 11:12:25 »
Heel goed, hoop dat het afdoende is, is het zeker tegen het omhoog komen van de boom.
Je zou eens kunnen kijken of, als de koppeling maximaal schuin staat, de achterkant van de boom (andere draaipunt) vóór de L vorm uitkomt. Dat was bij mij probleem 2.
Dan zou je kunnen overwegen de L vorm een wat langer pootje te geven, dus door te trekken naar de rode streep. Dan kan die naar de zijkant niet meer scheef weggeduwd worden. Minuscuul stukje styreen.
Gelogd
VAM65
Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
Offline
Berichten: 4565
Nederland 1949-1963 in h0
Re: Heris NS stoomverwarmingswagen - kortkoppelingsmechaniek verbeteren
«
Reactie #11 Gepost op:
11 July 2021, 12:36:37 »
Nou, die achteruitrijmanoeuvre leerde mij zonet dat een oplossing met stripjes hem niet gaat worden. Die bomen hebben namelijk de neiging een behoorlijk zelfstandig leven te leiden. Ik heb ze daarom (net als Jeroen Water) aan beide kanten van het rijtuig "gerooid", en uit mijn bak met onderdelen 2 Symoba's opgevist en die eronder geplakt.
Gelogd
Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond.
https://facebook.com/omroepmodelspoorclub/
https://sites.google.com/site/omroepmodelspoorclub/home
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Heris NS stoomverwarmingswagen - kortkoppelingsmechaniek verbeteren