Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 11:50:03
Efteling spoorweg gaat elektrisch door decauville_nl
Vandaag om 11:32:17
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Eric v C
Vandaag om 11:25:47
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Teun
Vandaag om 11:15:06
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door RhB-Mikey
Vandaag om 11:05:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Treinreizen met m'n vader door Arjan6511
Vandaag om 10:58:20
Locatie van foto gezocht door Keska
Vandaag om 10:58:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:31:47
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 10:28:02
ABLOAD gaat stoppen door Bor de Wolf
Vandaag om 10:25:16
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 09:59:28
NS 8400 van Werps door FritsT
Vandaag om 09:58:13
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door RK
Vandaag om 09:38:48
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:24:01
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 00:00:12
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
Bauarbeiten im gange door gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Tuinspoor en zo door RK
22 april 2024, 22:12:11
Haandrecht materieel door MathynK
22 april 2024, 22:00:31
Sankt Georgen. door AndrevdG
22 april 2024, 21:32:17
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
22 april 2024, 21:27:48
  

Auteur Topic: Heris NS stoomverwarmingswagen - kortkoppelingsmechaniek verbeteren  (gelezen 1479 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4142
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Beste allen,

Onlangs liet ik mijn Heris NS stoomverwarmingswagen weer eens meerijden in een trein op onze clubbaan. Na een probleemloze rit, stak ik de trein achteruit op een gebogen(!) rangeerspoor ten einde de wagons een voor een van de baan te kunnen nemen. Toen viel mij op dat de koppelboom niet meer in de middenpositie zat, maar vastzat in een van de hoeken. Met dank aan de beschrijving van Len de Vries (RM 273) na heel veel moeite de wagon opengemaakt, en de koppelboom weer teruggezet onder de zwarte nokjes/lipjes (zie rode cirkels). Daarna even met de hand de rangeerbeweging nagedaan, en inderdaad, als de koppelboom te ver in een van de 2 hoeken (groene pijlen) terecht komt, dan schiet het uiteinde van de koppelboom uit de tegenovergelegen hoek (zie rode pijlen) uit zijn houder.
Herkent iemand dit probleem, en weet hij/zij er een oplossing voor? Dank!





TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2400
Re: Heris NS stoomverwarmingswagen - kortkoppelingsmechaniek verbeteren
« Reactie #1 Gepost op: 03 juli 2021, 12:30:11 »
Dat probleem ken ik niet uit eigen ervaring. Als ik jouw beschrijving lees, lijkt het te ontstaan door de combinatie van een grote uitslag en een kracht op de koppelboom die naar het midden van de wagen is gericht. Oftewel een duwkracht in plaats van de trekkracht waarvoor de koppelboom is bedoeld.

Een paar suggesties voor een oplossing:
1e Zorg dat de koppelboom niet te ver kan uitslaan, bijvoorbeeld door een stukje styreen strip in de hoeken te plakken (ongeveer bij de groene pijlen). Wel kijken of alles dan nog in elkaar past. Gevolg is wel dat je de minimum boogstraal daarmee beperkt.
2e Lijm een dun plaatje in de open ruimte van binnenste hoeken (rode cirkels), waarmee je a.h.w. de L-vorm opvult. Het uiteinde van de koppelboom zit dan beter opgesloten.
3e Accepteer de beperking en zet de wagen niet meer geduwd op dat stuk spoor of in een andere krappe boog.

Grtz, Ton

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
Re: Heris NS stoomverwarmingswagen - kortkoppelingsmechaniek verbeteren
« Reactie #2 Gepost op: 03 juli 2021, 13:16:24 »
Ditzelfde probleem heb ik lang geleden gehad met een andere Belgische-personenwagon
 in de Benelux trek-duw stam ( ook van Heris).
Daar liep de schaar ook vast, omdat de opsluiting tussen wagonbodem en het interieur teveel ruimte bood.
Ik heb dat toen opgelost door een dun stukje plastic plaat op de
 hoekjes te lijmen waardoor de schaar beter opgesloten blijft en niet meer vastloopt.
Let op waar wel en waar geen lijm mag komen!


François

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1917
Re: Heris NS stoomverwarmingswagen - kortkoppelingsmechaniek verbeteren
« Reactie #3 Gepost op: 03 juli 2021, 13:58:55 »
verwijderd

« Laatst bewerkt op: 04 juli 2021, 20:36:32 door roco »

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
Re: Heris NS stoomverwarmingswagen - kortkoppelingsmechaniek verbeteren
« Reactie #4 Gepost op: 03 juli 2021, 15:35:30 »
Het is blijkbaar  zo dat de hele schaar bij duwen in bogen iets kantelt, waardoor een uiteinde boven het lipje in de hoek komt en de boel scheef vast komt te zitten. Mogelijk dat dat kantelen bij gebruik van een wat meer starre kortkoppeling niet of minder optreedt. De remedie met kleine opzetplaatjes  is wat goedkoper toe te passen, maar vereist wel dat je het rijtuig opereert. De koppeling vervangen is wat duurder, maar makkelijker toepasbaar.
François

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Heris NS stoomverwarmingswagen - kortkoppelingsmechaniek verbeteren
« Reactie #5 Gepost op: 03 juli 2021, 19:35:40 »
Ik heb dit ook gehad bij mijn twee Heris NMBS I4’n in de oude Benelux trekduw stam. Ik heb veel geprobeerd, maar een echt effectieve oplossing was om de kortkoppelmechanieken te vervangen door Symoba mechanieken. Nooit meer gedoe gehad.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 03 juli 2021, 21:17:42 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2395
Re: Heris NS stoomverwarmingswagen - kortkoppelingsmechaniek verbeteren
« Reactie #6 Gepost op: 03 juli 2021, 19:41:13 »
Hoi Jeroen,

Ik hoop voor jou dat je " nooit meer gedoe hebt gehad " na het plaatsen van Symoba's

" Nooit meer geen gedoe " is niet best......

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Heris NS stoomverwarmingswagen - kortkoppelingsmechaniek verbeteren
« Reactie #7 Gepost op: 03 juli 2021, 21:18:09 »
 ;D ;D Zo beter?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

VvKan

  • Gast
Re: Heris NS stoomverwarmingswagen - kortkoppelingsmechaniek verbeteren
« Reactie #8 Gepost op: 03 juli 2021, 21:41:34 »
Modellen uit die tijd (!), zowel van Heris als LSmodels (toen nog samen met Heris) als Sachsenmodelle (later Tillig) hadden vaak 2 problemen met de kortkoppelingen, bij duwen.  Sommige problemen traden echter ook al op als een getrokken trein uit de bocht weer in een recht stuk kwam, doordat het kortkoppelmechaniek "scheef" schoot en daardoor klem kwam te zitten.
Dat "scheef" kon op 2 manieren:
- de kortkoppelboom zat niet goed opgesloten, waardoor de kant die terug moest tegen de zijgeleiding omhoog sprong en de boom dus tussen chassis en (meestal) binneninrichting van de wagen klem kwam te zitten. Of aan de onderkant van een goederenwagon scheef naar beneden hing
- omdat de zijgeleiding kort is en geen cirkelvorm heeft, dus doordat de koppelboom niet goed naar de zijkant opgesloten zit, kon de boom na de bocht naar de zijkant opschuiven, nog voordat die in de zijgeleiding kwam.
 Dus de koppelboom liep spaak bij de aangegeven rode pijlen, de ene keer door omhoogschieten, de andere door er tegenaan te lopen.

Tegen het omhoogschieten is een heel dun plaatje erop lijmen genoeg.  Dan kun je daarna de boom alleen niet meer zo goed vervangen, indien nodig.  (Bij latere uitvoeringen is wel een plaatje gemonteerd of sloot de boel beter aan op het interieur)
Tegen het stroppen aan de zijkant:  de rechte stukjes, waar de koppelboom tussenzit, verlengen of  zelfs een cirkelvorm geven.  Nadeel:  vervangen koppelboom kan dan alleen nog van bovenaf.  Immers, je kunt hem niet meer naar voren eruit trekken.

Afhankelijk van de precieze uitvoering van een wagen kun je kijken welke mogelijkheden toepasbaar zijn.   En misschien is dan totale vervanging nog wel een betere optie, als je toch al bezig bent.  Maar ook dat moet maar net kunnen.
« Laatst bewerkt op: 03 juli 2021, 21:43:57 door VvKan »

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4142
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Heris NS stoomverwarmingswagen - kortkoppelingsmechaniek verbeteren
« Reactie #9 Gepost op: 04 juli 2021, 09:57:29 »
Dank voor alle suggesties. Ik ga de draaistellen eronder zetten, en zal dan nog eens de achteruitrijmanoeuvre (mooi woord voor galgje) uitvoeren, en kijken wat er precies gebeurt / fout gaat. Ik heb al wat zitten spelen met een stripje styreen, door die even te plaatsen en met mijn duim vast te houden, en mijn eerste inschatting is dat ik 2 van de genoemde oplossingen ga combineren (zie rode en groene lijnen). De groene strips zorgen ervoor dat de boom niet te ver naar links en rechts kan uitslaan, en de rode houdt hem horizontaal gezien in toom, omdat daar dan het uiteinde van de T-vorm mooi onder zit.

Van de L-vormige hoeken moet ik volgens mij afblijven, omdat het veertje dan bijvoorbeeld niet onder het stripje door kan. Die hoeken zijn sowieso lastig te bewerken, omdat ze namelijk uit 2 hoogtes/diktes opgebouwd zijn. Afijn, to be continued.....




   

VvKan

  • Gast
Re: Heris NS stoomverwarmingswagen - kortkoppelingsmechaniek verbeteren
« Reactie #10 Gepost op: 04 juli 2021, 11:12:25 »
Heel goed, hoop dat het afdoende is, is het zeker tegen het omhoog komen van de boom.
Je zou eens kunnen kijken of, als de koppeling maximaal schuin staat, de achterkant van de boom (andere draaipunt) vóór de L vorm uitkomt.  Dat was bij mij probleem 2.
Dan zou je kunnen overwegen de L vorm een wat langer pootje te geven, dus door te trekken naar de rode streep.  Dan kan die naar de zijkant niet meer scheef weggeduwd worden.   Minuscuul stukje styreen.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4142
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Heris NS stoomverwarmingswagen - kortkoppelingsmechaniek verbeteren
« Reactie #11 Gepost op: 11 juli 2021, 12:36:37 »
Nou, die achteruitrijmanoeuvre leerde mij zonet dat een oplossing met stripjes hem niet gaat worden. Die bomen hebben namelijk de neiging een behoorlijk zelfstandig leven te leiden. Ik heb ze daarom (net als Jeroen Water) aan beide kanten van het rijtuig "gerooid", en uit mijn bak met onderdelen 2 Symoba's opgevist en die eronder geplakt.