Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Biessendorf
Vandaag
om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Ronald69
Vandaag
om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0)
door
roadster36
Vandaag
om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder!
door
bask185
Vandaag
om 00:41:29
Bauarbeiten im gange
door
Wim Vink
Vandaag
om 00:03:55
Schrootplaats
door
ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0
door
Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI
door
Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje
door
Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool
door
Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer
door
jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch
door
Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ?
door
hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen
door
defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo
door
Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's
door
Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels
door
Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0
door
Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen.
door
FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1
door
sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Heris NS stoomverwarmingswagen - kortkoppelingsmechaniek verbeteren
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Heris NS stoomverwarmingswagen - kortkoppelingsmechaniek verbeteren (gelezen 1480 keer)
VAM65
Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
Offline
Berichten: 4145
Nederland 1949-1963 in h0
Heris NS stoomverwarmingswagen - kortkoppelingsmechaniek verbeteren
«
Gepost op:
03 juli 2021, 11:16:15 »
Beste allen,
Onlangs liet ik mijn Heris NS stoomverwarmingswagen weer eens meerijden in een trein op onze clubbaan. Na een probleemloze rit, stak ik de trein achteruit op een gebogen(!) rangeerspoor ten einde de wagons een voor een van de baan te kunnen nemen. Toen viel mij op dat de koppelboom niet meer in de middenpositie zat, maar vastzat in een van de hoeken. Met dank aan de beschrijving van Len de Vries (RM 273) na heel veel moeite de wagon opengemaakt, en de koppelboom weer teruggezet onder de zwarte nokjes/lipjes (zie rode cirkels). Daarna even met de hand de rangeerbeweging nagedaan, en inderdaad, als de koppelboom te ver in een van de 2 hoeken (groene pijlen) terecht komt, dan schiet het uiteinde van de koppelboom uit de tegenovergelegen hoek (zie rode pijlen) uit zijn houder.
Herkent iemand dit probleem, en weet hij/zij er een oplossing voor? Dank!
Gelogd
Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond.
https://facebook.com/omroepmodelspoorclub/
https://sites.google.com/site/omroepmodelspoorclub/home
TonM
Offline
Berichten: 2404
Re: Heris NS stoomverwarmingswagen - kortkoppelingsmechaniek verbeteren
«
Reactie #1 Gepost op:
03 juli 2021, 12:30:11 »
Dat probleem ken ik niet uit eigen ervaring. Als ik jouw beschrijving lees, lijkt het te ontstaan door de combinatie van een grote uitslag en een kracht op de koppelboom die naar het midden van de wagen is gericht. Oftewel een duwkracht in plaats van de trekkracht waarvoor de koppelboom is bedoeld.
Een paar suggesties voor een oplossing:
1e Zorg dat de koppelboom niet te ver kan uitslaan, bijvoorbeeld door een stukje styreen strip in de hoeken te plakken (ongeveer bij de groene pijlen). Wel kijken of alles dan nog in elkaar past. Gevolg is wel dat je de minimum boogstraal daarmee beperkt.
2e Lijm een dun plaatje in de open ruimte van binnenste hoeken (rode cirkels), waarmee je a.h.w. de L-vorm opvult. Het uiteinde van de koppelboom zit dan beter opgesloten.
3e Accepteer de beperking en zet de wagen niet meer geduwd op dat stuk spoor of in een andere krappe boog.
Grtz, Ton
Gelogd
008200
Offline
Berichten: 760
Re: Heris NS stoomverwarmingswagen - kortkoppelingsmechaniek verbeteren
«
Reactie #2 Gepost op:
03 juli 2021, 13:16:24 »
Ditzelfde probleem heb ik lang geleden gehad met een andere Belgische-personenwagon
in de Benelux trek-duw stam ( ook van Heris).
Daar liep de schaar ook vast, omdat de opsluiting tussen wagonbodem en het interieur teveel ruimte bood.
Ik heb dat toen opgelost door een dun stukje plastic plaat op de
hoekjes te lijmen waardoor de schaar beter opgesloten blijft en niet meer vastloopt.
Let op waar wel en waar geen lijm mag komen!
François
Gelogd
roco
Offline
Berichten: 1917
Re: Heris NS stoomverwarmingswagen - kortkoppelingsmechaniek verbeteren
«
Reactie #3 Gepost op:
03 juli 2021, 13:58:55 »
verwijderd
«
Laatst bewerkt op: 04 juli 2021, 20:36:32 door roco
»
Gelogd
008200
Offline
Berichten: 760
Re: Heris NS stoomverwarmingswagen - kortkoppelingsmechaniek verbeteren
«
Reactie #4 Gepost op:
03 juli 2021, 15:35:30 »
Het is blijkbaar zo dat de hele schaar bij duwen in bogen iets kantelt, waardoor een uiteinde boven het lipje in de hoek komt en de boel scheef vast komt te zitten. Mogelijk dat dat kantelen bij gebruik van een wat meer starre kortkoppeling niet of minder optreedt. De remedie met kleine opzetplaatjes is wat goedkoper toe te passen, maar vereist wel dat je het rijtuig opereert. De koppeling vervangen is wat duurder, maar makkelijker toepasbaar.
François
Gelogd
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5145
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re: Heris NS stoomverwarmingswagen - kortkoppelingsmechaniek verbeteren
«
Reactie #5 Gepost op:
03 juli 2021, 19:35:40 »
Ik heb dit ook gehad bij mijn twee Heris NMBS I4’n in de oude Benelux trekduw stam. Ik heb veel geprobeerd, maar een echt effectieve oplossing was om de kortkoppelmechanieken te vervangen door Symoba mechanieken. Nooit meer gedoe gehad.
Jeroen
«
Laatst bewerkt op: 03 juli 2021, 21:17:42 door Jeroen Water
»
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
Forever Rocofan
Offline
Berichten: 2395
Re: Heris NS stoomverwarmingswagen - kortkoppelingsmechaniek verbeteren
«
Reactie #6 Gepost op:
03 juli 2021, 19:41:13 »
Hoi Jeroen,
Ik hoop voor jou dat je " nooit meer gedoe hebt gehad " na het plaatsen van Symoba's
" Nooit meer geen gedoe " is niet best......
Vriendelijke groet Ruud B.
Gelogd
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5145
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re: Heris NS stoomverwarmingswagen - kortkoppelingsmechaniek verbeteren
«
Reactie #7 Gepost op:
03 juli 2021, 21:18:09 »
Zo beter?
Jeroen
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
VvKan
Gast
Re: Heris NS stoomverwarmingswagen - kortkoppelingsmechaniek verbeteren
«
Reactie #8 Gepost op:
03 juli 2021, 21:41:34 »
Modellen uit die tijd (!), zowel van Heris als LSmodels (toen nog samen met Heris) als Sachsenmodelle (later Tillig) hadden vaak 2 problemen met de kortkoppelingen, bij duwen. Sommige problemen traden echter ook al op als een getrokken trein uit de bocht weer in een recht stuk kwam, doordat het kortkoppelmechaniek "scheef" schoot en daardoor klem kwam te zitten.
Dat "scheef" kon op 2 manieren:
- de kortkoppelboom zat niet goed opgesloten, waardoor de kant die terug moest tegen de zijgeleiding omhoog sprong en de boom dus tussen chassis en (meestal) binneninrichting van de wagen klem kwam te zitten. Of aan de onderkant van een goederenwagon scheef naar beneden hing
- omdat de zijgeleiding kort is en geen cirkelvorm heeft, dus doordat de koppelboom niet goed naar de zijkant opgesloten zit, kon de boom na de bocht naar de zijkant opschuiven, nog voordat die in de zijgeleiding kwam.
Dus de koppelboom liep spaak bij de aangegeven rode pijlen, de ene keer door omhoogschieten, de andere door er tegenaan te lopen.
Tegen het omhoogschieten is een heel dun plaatje erop lijmen genoeg. Dan kun je daarna de boom alleen niet meer zo goed vervangen, indien nodig. (Bij latere uitvoeringen is wel een plaatje gemonteerd of sloot de boel beter aan op het interieur)
Tegen het stroppen aan de zijkant: de rechte stukjes, waar de koppelboom tussenzit, verlengen of zelfs een cirkelvorm geven. Nadeel: vervangen koppelboom kan dan alleen nog van bovenaf. Immers, je kunt hem niet meer naar voren eruit trekken.
Afhankelijk van de precieze uitvoering van een wagen kun je kijken welke mogelijkheden toepasbaar zijn. En misschien is dan totale vervanging nog wel een betere optie, als je toch al bezig bent. Maar ook dat moet maar net kunnen.
«
Laatst bewerkt op: 03 juli 2021, 21:43:57 door VvKan
»
Gelogd
VAM65
Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
Offline
Berichten: 4145
Nederland 1949-1963 in h0
Re: Heris NS stoomverwarmingswagen - kortkoppelingsmechaniek verbeteren
«
Reactie #9 Gepost op:
04 juli 2021, 09:57:29 »
Dank voor alle suggesties. Ik ga de draaistellen eronder zetten, en zal dan nog eens de achteruitrijmanoeuvre (mooi woord voor galgje) uitvoeren, en kijken wat er precies gebeurt / fout gaat. Ik heb al wat zitten spelen met een stripje styreen, door die even te plaatsen en met mijn duim vast te houden, en mijn eerste inschatting is dat ik 2 van de genoemde oplossingen ga combineren (zie rode en groene lijnen). De groene strips zorgen ervoor dat de boom niet te ver naar links en rechts kan uitslaan, en de rode houdt hem horizontaal gezien in toom, omdat daar dan het uiteinde van de T-vorm mooi onder zit.
Van de L-vormige hoeken moet ik volgens mij afblijven, omdat het veertje dan bijvoorbeeld niet onder het stripje door kan. Die hoeken zijn sowieso lastig te bewerken, omdat ze namelijk uit 2 hoogtes/diktes opgebouwd zijn. Afijn, to be continued.....
Gelogd
Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond.
https://facebook.com/omroepmodelspoorclub/
https://sites.google.com/site/omroepmodelspoorclub/home
VvKan
Gast
Re: Heris NS stoomverwarmingswagen - kortkoppelingsmechaniek verbeteren
«
Reactie #10 Gepost op:
04 juli 2021, 11:12:25 »
Heel goed, hoop dat het afdoende is, is het zeker tegen het omhoog komen van de boom.
Je zou eens kunnen kijken of, als de koppeling maximaal schuin staat, de achterkant van de boom (andere draaipunt) vóór de L vorm uitkomt. Dat was bij mij probleem 2.
Dan zou je kunnen overwegen de L vorm een wat langer pootje te geven, dus door te trekken naar de rode streep. Dan kan die naar de zijkant niet meer scheef weggeduwd worden. Minuscuul stukje styreen.
Gelogd
VAM65
Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
Offline
Berichten: 4145
Nederland 1949-1963 in h0
Re: Heris NS stoomverwarmingswagen - kortkoppelingsmechaniek verbeteren
«
Reactie #11 Gepost op:
11 juli 2021, 12:36:37 »
Nou, die achteruitrijmanoeuvre leerde mij zonet dat een oplossing met stripjes hem niet gaat worden. Die bomen hebben namelijk de neiging een behoorlijk zelfstandig leven te leiden. Ik heb ze daarom (net als Jeroen Water) aan beide kanten van het rijtuig "gerooid", en uit mijn bak met onderdelen 2 Symoba's opgevist en die eronder geplakt.
Gelogd
Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond.
https://facebook.com/omroepmodelspoorclub/
https://sites.google.com/site/omroepmodelspoorclub/home
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Heris NS stoomverwarmingswagen - kortkoppelingsmechaniek verbeteren