Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
Vandaag om 22:41:43
Opstelbaan door HenkN
Vandaag om 22:20:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:08:42
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door RedKing
Vandaag om 22:08:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:04:43
Dönsdorfer Bauberichte door Reinout van Rees
Vandaag om 22:01:19
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Reinout van Rees
Vandaag om 21:55:42
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door grossraumwagen
Vandaag om 21:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 21:44:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 21:40:16
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 21:12:33
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:07:31
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 21:05:46
Veevervoer ss/ ns door prutser
Vandaag om 20:56:01
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door AP3737
Vandaag om 20:49:41
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
Vandaag om 20:49:05
Database software door AlbertG
Vandaag om 20:28:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paulus1201
Vandaag om 20:27:58
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:45:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:30:23
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 19:29:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:57:58
Rheinburg, TP V/VI door Joz
Vandaag om 18:06:05
Kato K10816 (class 66) drijfstangen vervangen door Wesley J
Vandaag om 17:32:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door R1954
Vandaag om 17:16:53
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:37:18
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Falkenberg
Vandaag om 15:53:26
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 15:50:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:48:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
Vandaag om 15:29:09
  

Auteur Topic: Optrekkende treinen  (gelezen 4222 keer)

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 560
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Optrekkende treinen
« Gepost op: 01 July 2021, 14:43:14 »
Hallo,
Ik zie in Duitsland vaak dat de machinist na het vertreksein de trein laat optrekken terwijl hij nog uit het raampje tuurt. Kennelijk om te zien of alles keurig meekomt.  ;D Na een paar tellen zoekt hij dan zijn plek achter de stuurtafel. Volgens mij kan dat met Nederlandse treinen niet en volgens mij niet eens toegestaan. Een trein in NL krijg je volgens mij niet van zijn plaats als je de dodemansknop/pedaal niet indrukt. Maar ik ben geen machinist.
Weet iemand hier antwoord op?
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Optrekkende treinen
« Reactie #1 Gepost op: 01 July 2021, 15:00:22 »
In een 17/1800 zit een tractiewiel met daaraan vast een 2e ring die fungeert als dodeman. De IC Berlijn machinisten willen het ook nog wel eens doen, uit het raampje kijken en teven optrekken. Kan gewoon. Ze hebben ook geen groene lamp deuren dicht. Dat heeft de Icd wel.
Groeten Joop, machinist Lls

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: Optrekkende treinen
« Reactie #2 Gepost op: 01 July 2021, 15:57:54 »
Kennelijk om te zien of alles keurig meekomt. 
Eerder om te kijken dat er niemand tussen de deuren blijft hangen en meegesleurd word ;)

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Optrekkende treinen
« Reactie #3 Gepost op: 01 July 2021, 16:18:31 »
Als dat in NL gebeurd, iemand tussen de deuren, lijkt er toch wel iets erg fout te zijn gegaan bij de vertrekprocedure. In NL mag een machinist best naar buiten kijken, maar het heeft geen nut qua verhoging veiligheid.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: Optrekkende treinen
« Reactie #4 Gepost op: 01 July 2021, 16:27:01 »
Als ik me goed herinner in NL ook wel eens voorgekomen

Dus jij vond het logischer dat het is om te kijken of alles meekomt🤔
« Laatst bewerkt op: 01 July 2021, 16:28:43 door Remco vM »

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Optrekkende treinen
« Reactie #5 Gepost op: 01 July 2021, 16:36:59 »
Naar buiten kijken of alle wagens, rijtuigen of treinstellen meekomen is natuurlijk compleet onzinnig.
Het naar buiten kijken bij vertrek of de vertrekprocedure goed verlopen is zie ik niet in de regelgeving staan...

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8604
Re: Optrekkende treinen
« Reactie #6 Gepost op: 01 July 2021, 17:07:12 »
Wat staat er dan wel in?
Jeroen

VvKan

  • Gast
Re: Optrekkende treinen
« Reactie #7 Gepost op: 01 July 2021, 17:20:24 »
Misschien nog een gewoonte uit het verleden ?
Vroeger ging het bij vertrektijd zo:

Hoofdconducteur en eventuele hulpconducteur sluiten de deuren van de trein.  Hulpconducteur gaat bij zijn deur naar binnen en sluit deze of kijkt nog mee.  Ondertussen blijft de machinist uit zijn deurraam kijken.  Hoofdconducteur geeft vertreksignaal:  fluit en daarna spiegelei omhoog.
Hoofdconducteur stapt op de trein, de machinist trekt zijn hoof naar binnen en bedient de schakelwals.
Trein zet zich in beweging, machinist steekt zijn hoofd weer naar buiten, kijkt, trekt zijn hoofd weer terug, sluit het raampje.
Hoofdconducteur stapt verder naar binnen en sluit de deur.

Ook bij moderne treinen / treinstellen zie je vaak de machinist nog even naar buiten kijken, ook al is het vertreksein en de centrale deursluiting via zijn bedieningspaneel te zien.

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1255
Re: Optrekkende treinen
« Reactie #8 Gepost op: 01 July 2021, 17:47:37 »
In CH zie je dat tijdens de rit de spiegels uitgeklapt blijven. Miz ook controle tijdens de rit.

Mvg Johan

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Optrekkende treinen
« Reactie #9 Gepost op: 01 July 2021, 18:20:07 »
....Ook bij moderne treinen / treinstellen zie je vaak de machinist nog even naar buiten kijken, ook al is het vertreksein en de centrale deursluiting via zijn bedieningspaneel te zien.

Denk meer dat ie even op het perron meekijkt wat er allemaal voorbij komt lopen. Dat heeft niets met de vertrek te maken.
Het witte vertreksein (of licht ?), daar kijkt een machinist niet naar. Die kijkt bij een trein met conducteur alleen naar de (groene-)lamp
« Laatst bewerkt op: 01 July 2021, 18:42:36 door Dwergsein »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26745
    • Pagina van klaas
Re: Optrekkende treinen
« Reactie #10 Gepost op: 01 July 2021, 22:41:57 »
Die witte lamp staat volgens mij parallel aan de groene lamp van het sein. Is gewoon een hulpmiddel voor als het sein door een boog of door mist niet te zien is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Optrekkende treinen
« Reactie #11 Gepost op: 01 July 2021, 23:34:57 »
Het witte vertreklicht staat zeker niet parralel aan het groene sein en is zeker ook niet bedoelt als hulpmiddel voor de machinist. Een machinist kijkt ook nooit naar het vertreklicht, maar naar de seinen (met groen, geel of rood).
Er zijn gewoon procedures welke in de regelgeving zijn vastgelegd als een machinist een sein niet kan zien en daarin wordt het vertreklicht  niet genoemd, dacht ik.

eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 493
Re: Optrekkende treinen
« Reactie #12 Gepost op: 02 July 2021, 06:21:03 »
Of het vertrek sein keihard parallel staat mt groen en geel weet ik niet, maar er is m.i. wel een zeker verband.
Het heeft geen zin om het vertrek sein aan te doen als de Mcn nog ‘rood’ heeft…
Ik heb altijd begrepen dat het vertrek sein voor de Hc de indicatie is dat er vertrekken kán worden. M.a.w. de Mcn heeft groen of geel en de Hc kan dan op basis van de (vertrek)tijd en eventueel mogelijke drukte bij instappen het moment van vertrek aangeven.
gr. Ed

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Optrekkende treinen
« Reactie #13 Gepost op: 02 July 2021, 09:25:59 »
Juist, en vertreklicht brand bij een geel of groen  seinbeeld. Echter brand het vertreklicht niet altijd bij een geel sein, dit verschilt per locatie.
Het vertreklicht is speciaal voor de conducteur, brand het licht dan mag de vertrekprocedure gestart worden, 20 tot 40 seconden (per materieel type verschillend) voor de vertrektijd.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26745
    • Pagina van klaas
Re: Optrekkende treinen
« Reactie #14 Gepost op: 02 July 2021, 10:03:35 »
Heb even in het seinenboek gekeken. Het vertreksein betekent: toestemming voor het starten van de vertrekprocedure.
Wat ik in de praktijk steeds zie is dat het vertreksein aangaat tegelijk met het groen worden van het eerstvolgende sein. Daarom veronderstelde ik dat er een harde koppeling tussen zit. Maar als dat niet zo is, waardoor wordt het vertreksein dan nog meer beïnvloed? Treindienstleider?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.