Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
13 August 2025, 22:32:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door MichielB
13 August 2025, 22:25:43
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Aachenau West door MichielB
13 August 2025, 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
13 August 2025, 16:40:13
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat door Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21

Auteur Topic: Multi-tractie, digitaal. Met meer dan 2 loks mogelijk?  (gelezen 6380 keer)

bask185

• Offline Offline
Re: Multi-tractie, digitaal. Met meer dan 2 loks mogelijk?
« Reactie #30 Gepost op: 30 June 2021, 20:46:25 »
Citaat
Nou nou.
Sorry, heb ik je boos gemaakt ofzo? Was iig niet m'n bedoeling :(.

Citaat
Hoop dat je wel beseft dat het pas werkt als je pas weet wat de snelste lok is als je ze allemaal getest hebt op deze wijze? En daarna dus alle andere dan op DIE lok aan moet passen? Maar goed, dat is een praktisch onhandigheidje zullen we maar zeggen.
Je begrijpt nog steeds niet wat ik zeg. Je stelt op voorhand een schaalsnelheid in, laten we zeggen 80km/u. Dan laat je je plan V, sprinter, De2, *vul-hier-je-trein-naar-keuze-in* etc op het calibratie tool los en dan zijn al je treinen ingesteld op ~80km/u bij 100% snelheidsstapjes. Dus als je ze allemaal voluit zet, rijden ze op je hoofdspoor bijna even hard.

Het apparaat begint namelijk met je max snelheid CV aan te passen naar ~15% ten opzichte van de maximum haalbare snelheid (wat meestal ergens tussen de 200km/u en 500km/u schaalsnelheid  :o). En dan wordt de CV telkens een beetje opgeschroeft tot de trein hard genoeg het callibratie stuk passeert. En dan is de tool klaar.

Citaat
En dan nog, dan is de topsnelheid van al je materiaal hetzelfde met je handregelaar voluit, maar wat als je dan je rangeerlok niet met 120km/h wilt laten rangeren? Moet je toch weer met de hand, op gevoel, aanpassen, en is heel je 'calibratiemachine' dus nutteloos.
Ik snap hier niet wat je bedoelt.  Dat de maximum snelheid voor je wordt gecallibreerd, wilt niet zeggen dat je perse op 100% moet rijden?

En ik snap wel dat als je treinen op 100% stapjes gelijk ijkt, dat ze misschien op 50% toch een iets andere snelheid willen hebben. Maar daarom zet je die lastenregeling ook uit. Dan is het misschien nog steeds niet perfect, maar wel goed genoeg voor een treinschakeling.

Voordat je antwoord, beantwoord eerst deze vraag:
Als je handmatig rijdt en je wilt treinen van verschillende fabrikanten in treinschakeling laten rijden, hoe zou jij dat dan doen?

Zoals ik het zie, is de enige mogelijkheid (buiten het verwijderen van de motor, tandwielen en decoder om om een dummy te maken) toch echt de max snelheid CV op elkaar af te stemmen. Gevolgd door de optrek en remvertragingen op elkaar af te stemmen (of gewoon 0 te maken, dan draai je maar wat langzamer aan de knop) en als laatste die lastenregeling uit zetten natuurlijk.

Ik hou me geheel aanbevolen voor andere manieren om treinen op elkaar af te stemmen tbv een treinschakeling, maar als je met de hand rijdt... wat kan je doen?

@Ruud-64, om toch nog wat constructiefs toe te voegen: ik zou in ieder geval de lastenregelingen uitzetten. Als je bijvoorbeeld een tweetal decoders heb met slechts 28 snelheidsstappen  dan heb je alsnog kans dat een perfecte snelheidssynchronisatie met koploper niet 100% haalbaar is. Als trein 1 20km/u wilt en trein 2 20.5km/u dan gaan ze elkaar tegenwerken. En zonder lastenregeling, heb je dit probleem niet. Ik denk als je je sik een 1200 laat slepen, dat het de 1200 is die aan de sik gaat trekken en duwen  ;D.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

VvKan

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 30 June 2021, 21:54:23 »
Je begrijpt nog steeds niet wat ik zeg.
 Ik denk als je je sik een 1200 laat slepen, dat het de 1200 is die aan de sik gaat trekken en duwen  ;D.
Volgens mij begrijp jij ook iets niet, want wat je over de 1200 en Sik zegt is niet zo.  Tenzij je met dat lachje iets anders bedoelt dan de boel in het lachwekkende te trekken.  Jammer.
Des te jammer, omdat wat jij beoogt dat in ieder geval ook niet mogelijk maakt.

Overigens heb je volkomen gelijk wat betreft een lastregeling:  dat is een grote boosdoener in multi-tractie, waarbij loc's elkaar gaan tegenwerken. Uitzetten of in ieder geval beperkt laten werken.

Als je handmatig rijdt en je wilt treinen van verschillende fabrikanten in treinschakeling laten rijden, hoe zou jij dat dan doen?
Ik hou me geheel aanbevolen voor andere manieren om treinen op elkaar af te stemmen tbv een treinschakeling, maar als je met de hand rijdt... wat kan je doen?
Op de eerste plaats:  zoals je zelf constateert, maar anderen ook, is dat lastig.  Voor heel specifieke gevallen zou jouw methode kunnen werken, maar niet in algemene zin bij het inzetten van diverse combinaties.
En als antwoord:  ik zou er zelf over denken om meerdere handregelaars in te zetten, dat is tenslotte ook een mogelijkheid, die bovendien meer biedt voor het instellen van voor/achteruit (dat lees ik bij jou ook niet), verlichting en andere instellingen die bij multi tractie van belang kunnen zijn.

En misschien nog een dooddoener:  niet.     Bij beperkte systemen kun je ook maar beperkte dingen doen.  Jouw methode zal wel werken, maar is slechts zeer beperkt inzetbaar, maw heeft alleen zin voor een soort vaste combinaties van loc's.  Of wil je de Sik ook 100 laten rijden of de 1200 maar 40 ?  Je kunt ook nog overwegen om maar 1 decoder te gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 01 July 2021, 09:34:33 door VvKan. Reden: correctie »

Ben

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 01 July 2021, 06:07:45 »

Ik denk als je je sik een 1200 laat slepen, dat het de 1200 is die aan de sik gaat trekken en duwen  ;D.

Ik denk het ook.......  ;D

<a href="https://www.youtube.com/v/Yyhr2MAsFWk" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/Yyhr2MAsFWk</a>

https://www.youtube.com/watch?v=Yyhr2MAsFWk

Volgens mij was de vraag van Ruud: met meervoudige tractie rijden met Koploper, dit topic gaat inmiddels alle kanten op. Hoe moeilijk is het voor de geachte afgevaardigden om een beetje bij de les te blijven?

Gr, Ben.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #33 Gepost op: 01 July 2021, 08:20:03 »
Volgens mij was de vraag van Ruud: met meervoudige tractie rijden met Koploper, dit topic gaat inmiddels alle kanten op. Hoe moeilijk is het voor de geachte afgevaardigden om een beetje bij de les te blijven?

Gr, Ben.

Ja klopt, zoiets had ik gisteren al geschreven:

Jullie dwalen af.... ;) De vraag was of multitractie digitaal mogelijk is nu. Dan is het wel zo leuk om ook de nu ter beschikking staande mogelijkheden te benoemen  8)

En volgens mij is het inmiddels duidelijk dat dat kan ;)

AlbertG

• Offline Offline
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
« Reactie #34 Gepost op: 01 July 2021, 16:41:58 »
Dus bij Rocrail kun je niet ijken en het op elkaar afstemmen van de snelheid is een heel gedoe.

Dat klopt niet. Je kunt in Rocrail wel degelijk een locomotief ijken.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

VvKan

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: 01 July 2021, 17:05:54 »
Wel kunnen ijken maar dat niet kunnen gebruiken voor Multitractie  ???
Vreemd.

spock

• Online Online
« Reactie #36 Gepost op: 01 July 2021, 17:39:51 »
Voor het multiTractie rijden zijn er 2 dingen nodig.
Het kunnen ijken van loc's en het kunnen definieëren van een trein met meerdere loc's.

Met iTrain kan dit beide. Ik heb geen kennis van Rocrail, maar kan het zijn dat in Rocrail geen trein met 2 loc's aangemaakt kan worden?

mvg spock

AlbertG

• Offline Offline
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
« Reactie #37 Gepost op: 01 July 2021, 19:49:50 »
In Rocrail kun je zowel een loc ijken als meerdere loc's multi-tractie laten rijden.
Maar blijkbaar gaat de functionaliteit van iTrain en Koploper op dit gebied wat verder.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

trikers

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 01 July 2021, 21:07:33 »
Op youtube zijn filmpjes te zien van grote modelbanen dat zelfs een opduw loc aansluit en past zich aannde rijde trein aan en er worden geen wagonnen uit decrails gedrukt hoevwekt dat dan?

VvKan

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 02 July 2021, 08:45:17 »
In Rocrail kun je zowel een loc ijken als meerdere loc's multi-tractie laten rijden.
Maar blijkbaar op een totaal andere, in mijn ogen zeer primitieve manier. Namelijk alleen via eenzelfde snelheidsstap en niet via "km/u" zoals bij andere stuurprogramma's, waarbij het programma dan de individuele snelheidsstap per locomotief regelt.

Dus bij Rocrail geldt snelheidsstap 15 (voorbeeld) voor een beperkt aantal loc's, die dan allemaal op dezelfde snelheid geijkt en ingesteld moeten zijn.  Alleen deze loc,s kunnen dan in de tractie.
Bij andere programma's kunnen, na ijking, alle loc's in diverse willekeurige tracties opgenomen worden, omdat er op een snelheid gestuurd wordt en elke loc zijn eigen snelheidsstap door het programma aangeleverd krijgt.

Ik blijf het ongeloofwaardig vinden en zou dit persoonlijk als een ernstig tekort ervaren. 
Dus als dit werkelijk zo is, dan lijkt me dat de gebruikersgroep van Rocrail inderdaad aan het werk kan, tenminste als dit als een gebrek ervaren wordt. Zo niet, niks aan de hand, maar dan is het goed dat dit hier ter sprake komt voor potentiële gebruikers van Rocrail.
« Laatst bewerkt op: 02 July 2021, 08:46:48 door VvKan. Reden: correctie »

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 02 July 2021, 09:15:35 »
Op youtube zijn filmpjes te zien van grote modelbanen dat zelfs een opduw loc aansluit en past zich aannde rijde trein aan en er worden geen wagonnen uit decrails gedrukt hoevwekt dat dan?

Door locs goed op elkaar af te stemmen... of ze met 2 regelaars rijden, net als in het echt met 2 mannen achter de knoppen :) Bij US rijders zie je het veel en ook zeker met de hand en niet via een pc. Ik vind het wel wat hebben  :)

VvKan

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: 02 July 2021, 11:05:53 »
Nou nee, de vraag was of multitractie met meer dan 2 loc's mogelijk is.
Dan had het antwoord simpel "ja "kunnen zijn en het draadje afgesloten kunnen worden.
Het volgende draadje was dan geweest:  hoe dan ?
En zo kunnen we nog heel veel korte draadjes hebben.  (zou af en toe misschien goed zijn, zolang het maar geen korte lontjes zijn :D)

Pas op de vraag van een ander is het woord Koploper naar voren gekomen.
En dat heeft tot nu toe tot een in mijn ogen interessante discussie losgemaakt over wat wel en niet kan en bij welke systemen of programma's.
Zeer informatief en uitstekend voldoend aan de gestelde vraag.  Ook de vraagsteller geeft aan, dat er op grond van de informatie waarschijnlijk nog meer vragen komen.  Die gaat eerst proberen, wij gaan alvast verder met vergaren van kennis om betere antwoorden te kunnen geven.

En overigens een leuk filmpje.

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 02 July 2021, 11:09:20 »
Pas op de vraag van een ander is het woord Koploper naar voren gekomen.

Als je de 3 eerste berichten leest in dit draadje klopt dat dus niet. TS kwam zelf met koploper in bericht nr 3.

VvKan

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: 02 July 2021, 11:50:48 »
Mijn opmerking lijkt mij toch wel in orde.
Titel.
1/ TS stelt vraag
2. Een ander stelt:  kan, maar wat is je vraag ?
3. TS noemt Koploper

Dat is toch letterlijk, dat op de vraag van een ander "Wat is je vraag" daarna pas Koploper ter sprake komt ?
« Laatst bewerkt op: 02 July 2021, 11:53:03 door VvKan. Reden: correctie »

henk

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 02 July 2021, 12:02:37 »
En dat pas daarna de feitelijke vraag van ts duidelijk is.
Maar zou ts veel met deze discussie opschieten?
Hij is in het draadje overigens prima geholpen.  (y)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.