Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 09:09:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 09:07:29
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
NS 1700 transfers door Jeroen Water
Vandaag om 08:45:10
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 08:22:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07

Auteur Topic: Draadje over de site (was: Modelbouw voor gevorderden)  (gelezen 28230 keer)

RetroJack

• Offline Offline
Re: Draadje over de site (was: Modelbouw voor gevorderden)
« Reactie #75 Gepost op: 28 June 2021, 11:51:02 »
 (y)
Alles weer in orde, Reinout!
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #76 Gepost op: 28 June 2021, 11:52:19 »
Nou nog een stapel bouwverslagen erbij en dan is het helemáál in orde :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #77 Gepost op: 28 June 2021, 12:08:14 »
Wordt aan gewerkt, alles op zijn tijd.  ;D
Ik heb al een trein

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #78 Gepost op: 28 June 2021, 12:10:16 »
......

Sorry voor het lange bericht... had nog erger gekund maar voegt niks toe...  ;D

Misschien was het dan ook wat duidelijker geweest van jouw kant als je gelijk had aangegeven dat je in het bestuur hebt gezeten. Dan weten de mensen dat alvorens ze weer daarop gaan reageren.

En met het copyright ben ik het niet helemaal met je eens. Ja, als je een foto op internet plaatst dan ben je in principe de regie kwijt. Echter betekent dat niet dat iedereen vervolgens jouw foto maar kan gebruiken en plaatsen en zo. Dat is gewoon wettelijk geregeld volgens mij. Dus daar moeten de moderators gewoon actie op ondernemen, mocht iemand iets plaatsen.

Edit: overigens aardig bedoeld hoor, deze reactie, ben niet boos of beledigd of wat dan ook  :)

bask185

• Offline Offline
« Reactie #79 Gepost op: 28 June 2021, 12:11:51 »
Stom idee misschien  ???, maar is het dan iets om een draadje op te zetten met slechts links naar andere locaties. Waarin we dus links + complimentjes enzo kunnen zetten... ongeacht of het Ex BNLS'ers zijn of niet. En waarin specifiek wordt neergzet GEEN DISCUSSIE DRAADJE  :police:

Of is dat gedoemd te falen?

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Johan Schalken

• Offline Offline
« Reactie #80 Gepost op: 28 June 2021, 12:14:20 »
Eens

Johan,
Fijn dat je een duidelijk beeld hebt hoe het forum er uit moet zien en moet functioneren. Helaas blijkt in de loop van de tijd dat actieve gebruikers daar anders over denken.
Als je meegaat met de tijd, en kijkt hoe zaken zich ontwikkelen, dan zou dat ook voor jou aanleiding kunnen zijn om je meningen en overtuigingen aan te passen.
Zo zijn er sinds 2018 meer mogelijkheden mainstream geworden om bouw verslagen te delen. Dat heeft zijn weerslag op de inhoud van het forum.

Groet,
Tjalling

Dat is wat ik ook schreef in mijn bericht... fora zijn de voorlopers van social media..
Natuurlijk moet je mee met je tijd maar dat neemt niet weg dat een forum nog steeds een heel groot bestaansrecht kan hebben. Zeker als de inhoud redelijk specifiek is zoals modelbouw...

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #81 Gepost op: 28 June 2021, 12:15:36 »
Misschien aardig om dat eens te vragen aan het contingent gevorderde bouwers dat hier inmiddels hun verrichtingen niet meer post.

Bij voorbeeld:
Heer Dilz, heer Stedahult, heer Maaskant, en nog zo een paar.

Een schone taak voor het bestuur, dunkt me.
Doch slechts een kniesoor die hierop let.

groeten
Hendrik Jan

Nu ja, omdat het bestuur hier uitgenodigd wordt.....

Ik zal niet zeggen dat ik iedereen van dit illustere lijstje gesproken heb, maar toch zeker een aantal. Ik ben nu op vakantie, dus wil het relatief kort houden als het mag. Maar ik nodig iedereen uit om mij vanaf volgende week te benaderen met ideeën of de noodzaak om een eens iets te bespreken.

Mijn beeld (inhoudelijk) is dat er zeer uiteenlopende redenen zijn om het forum de rug toe te keren. Soms zijn het persoonlijke omstandigheden. Soms is dat wegens de moderatie (te streng of niet streng genoeg), soms is het wegens de kant die het forum op lijkt te gaan. Zo zijn er mensen die heel graag willen stamgasten (lees, slap ouwehoeren) en sommige willen alleen mooie modelbouwkunsten zien. Sommigen willen alleen inhoudelijke bijdragen, anderen vinden dat er ruimte moet zijn voor ¨Ah en Oeh¨. Soms is het ene met het andere te verenigen, soms niet. De uiteindelijke conclusie is dat je nooit iedereen 100% tevreden kan stellen. En in dat laatste geval vertrekken er wel eens mensen.

Wat ik jammer vindt is dat dat laatste naar voren lijkt te komen uit een soort persoonlijk ongenoegen of onmogelijkheid om tot elkaar te komen. Iets wat blijkbaar in de hand wordt gewerkt door het feit dat we allemaal redelijk anoniem achter het toetsenbord zitten. Dat lijkt ervoor te zorgen dat we minder kunnen hebben, minder het contact zoeken maar vooral dat eigen gelijk te willen halen en verongelijkt te reageren als iets niet gaat zoals je wilt. Dat is trouwens niet beperkt tot gebruikers, maar ook vrijwilligers binnen de stichting. Een kleine bloemlezing waar we als bestuur mee te maken hebben gehad:

- Gebruikers en vrijwilligers die briesend het forum of de stichting verlaten omdat er dus niet exact wordt voldaan aan hun verwachting.
- Gebruikers en vrijwilligers die het forum of de stichting verlaten maar nog steeds direct of indirect hun invloed moeten laten gelden (maar een kniesoor die daar op let  ;))
- Vrijwilligers die zich niet meer laten aansturen/anderen negeren omdat ze het niet met je eens zijn.
- Gedreig met gerechtelijke stappen om zeer uiteenlopende redenen.
- Gewuif met de grondwet (vrijheid van meningsuiting) of forumregels. Maar die vervolgens wel zodanig interpreteren dat HUN gedrag er wel binnenvalt.
- Het nodig vinden om mensen weg te zetten, daarbij gebruik te maken van bepaalde (serieuze) krachttermen, onder het mom van geven van een mening
- Gebruikers en vrijwilligers die een bepaald gedrag van een ander eisen, maar zichzelf daar totaal niet aan storen.
- Mensen die het idd allemaal beter weten en advies met de nodige krachttermen gepaard laten gaan.

Enz enz

Het zijn allemaal vormen van gedrag, het je laten aanspreken en met elkaar blijven communiceren om iets positiefs te bereiken. Maar het lijkt soms makkelijker te zijn om elkaar aan te vallen, achter de schermen elkaar belachelijk te maken of anderen de maat te nemen. En zeker achter een toetsenbord. Ik was redelijk vaak te vinden op beurzen, soms zelfs hele dagen. Maar veel van de grootste criticasters bleven gedurende die dagen angstvallig ver bij me uit de buurt, terwijl ze hier de grootste problemen met me hebben/hadden. En degenen die ik wel sprak waren heel toeschietelijk. Om dat 3 dagen later trouwens weer te laten varen achter dat toetsenbord  ;D

Gelukkig zijn het meer incidenten dan gemeengoed, maar natuurlijk vallen de excessen altijd op. Maar toch de oproep: zet de verongelijktheid in de kast, neem af en toe eens wat afstand, blijf op een positieve wijze met elkaar communiceren en blijf vooral die ´oplossing´zoeken. Bedenk eens of je zoiets ook zo zou zeggen als je iemand persoonlijk treft.

Neem het forum zoals het is. Een plaats waar we een hoop moois met elkaar kunnen delen en we elkaar kunnen helpen met de hobby. Een ontmoetingsplaats voor oudere wijsheid en jeugdige onbezonnenheid. En als iets niet naar je zin is: haal je schouders op, meld het, sprak iemand ergens constructief op aan. Weglopen kan altijd nog.

Gegroet!
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Johan Schalken

• Offline Offline
« Reactie #82 Gepost op: 28 June 2021, 12:20:17 »

Misschien was het dan ook wat duidelijker geweest van jouw kant als je gelijk had aangegeven dat je in het bestuur hebt gezeten. Dan weten de mensen dat alvorens ze weer daarop gaan reageren.

En met het copyright ben ik het niet helemaal met je eens. Ja, als je een foto op internet plaatst dan ben je in principe de regie kwijt. Echter betekent dat niet dat iedereen vervolgens jouw foto maar kan gebruiken en plaatsen en zo. Dat is gewoon wettelijk geregeld volgens mij. Dus daar moeten de moderators gewoon actie op ondernemen, mocht iemand iets plaatsen.

Edit: overigens aardig bedoeld hoor, deze reactie, ben niet boos of beledigd of wat dan ook  :)
Snap het ergens wel wat het melden betreft maar zie het niet als een toegevoegde waarde of belangrijk. Ik ben net zoals de meeste een gebruiker die graag naar de bouwsels van anderen kijkt..

Wat het copyright verhaal... eens en minder eens...
Een simpel voorbeeld, wanneer ik een foto vind op het internet en plaats deze op bijvoorbeeld Facebook of Instagram krijg ik echt niet een waarschuwing dat ik auteursrechtelijk materiaal plaats.. hooguit wanneer er door de eigenaar een melding wordt gemaakt.. en ook die kans is niet bijster groot..
Natuurlijk is het je gezond verstand gebruiken alvorens je iets plaatst...

Johan Schalken

• Offline Offline
« Reactie #83 Gepost op: 28 June 2021, 12:22:08 »
@Martijn... helemaal mee eens....!

En fijne vakantie...!

Luit

• Offline Offline
« Reactie #84 Gepost op: 28 June 2021, 12:26:17 »
Het blijft voor kijkers moeilijk om zonder teksten de bouwer te laten zien dat zijn werk gewaardeerd wordt. Je moet altijd een reactie schrijven wat de overzichtelijkheid niet ten goede komt. Inderdaad zoiets als het duimpje of hartje bij het gezichtenboek of de fotosite.
Nu kan een bouwer alleen zien hoe vaak er is gegluurd maar niet of die gluurder het ook mooi vond.

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #85 Gepost op: 28 June 2021, 12:40:08 »
Ik wil mij niet teveel in de discussie mengen, maar ik lees wel dat PB's soms nog ontsporen. Zou het een optie/mogelijkheid zijn om die optie uit te zetten? Als je er niet van gediend bent, zet je de mogelijkheid tot het ontvangen/versturen van PB's uit. Hoe technisch dat mogelijk is, weet ik niet.

En verder..... communicatie is voor 97% nonverbaal, dus zonder woorden. Kan je na gaan wat je over houdt als je een digitaal forum gebruikt. Dan hou je weinig communicatie over  ;). Ik probeer daarom altijd een (mogelijk negatieve) boodschap normaals te lezen en te kijken of ik hem ook positief kan interpreteren. Werkt niet altijd, maar werkt wel als een filter  ;D

Groeten,
Rogier

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #86 Gepost op: 28 June 2021, 12:41:14 »
Citaat
- Gebruikers en vrijwilligers die briesend het forum of de stichting verlaten omdat er dus niet exact wordt voldaan aan hun verwachting.
- Gebruikers en vrijwilligers die het forum of de stichting verlaten maar nog steeds direct of indirect hun invloed moeten laten gelden (maar een kniesoor die daar op let  ;))
- Vrijwilligers die zich niet meer laten aansturen/anderen negeren omdat ze het niet met je eens zijn.
- Gedreig met gerechtelijke stappen om zeer uiteenlopende redenen.
- Gewuif met de grondwet (vrijheid van meningsuiting) of forumregels. Maar die vervolgens wel zodanig interpreteren dat HUN gedrag er wel binnenvalt.
- Het nodig vinden om mensen weg te zetten, daarbij gebruik te maken van bepaalde (serieuze) krachttermen, onder het mom van geven van een mening
- Gebruikers en vrijwilligers die een bepaald gedrag van een ander eisen, maar zichzelf daar totaal niet aan storen.
- Mensen die het idd allemaal beter weten en advies met de nodige krachttermen gepaard laten gaan.

Jeee, en dan heb je de echt ruige tijd nog niet meegemaakt  :P

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #87 Gepost op: 28 June 2021, 12:44:09 »
Citaat
maar ik lees wel dat PB's soms nog ontsporen. Zou het een optie/mogelijkheid zijn om die optie uit te zetten? Als je er niet van gediend bent, zet je de mogelijkheid tot het ontvangen/versturen van PB's uit. Hoe technisch dat mogelijk is, weet ik niet.

Simpelweg de mensen in een negeerlijst zetten..

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #88 Gepost op: 28 June 2021, 12:44:40 »
Ik vrees met grote vreze..... ;D
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Johan Schalken

• Offline Offline
« Reactie #89 Gepost op: 28 June 2021, 12:47:01 »
Ik wil mij niet teveel in de discussie mengen, maar ik lees wel dat PB's soms nog ontsporen. Zou het een optie/mogelijkheid zijn om die optie uit te zetten? Als je er niet van gediend bent, zet je de mogelijkheid tot het ontvangen/versturen van PB's uit. Hoe technisch dat mogelijk is, weet ik niet.
Je kan bij je profiel instellingen -> persoonlijke berichten, instellen dat je bijvoorbeeld alleen berichten wil ontvangen van beheerders... probleem opgelost