Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 01:01:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Sven
Vandaag om 00:26:56
Wat was jullie allereerste loc? door Pommie
Vandaag om 00:20:26
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Seinhuis
Vandaag om 00:20:23
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door hmmglaser
Vandaag om 00:01:29
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe? door hmmglaser
07 August 2025, 23:33:02
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg door Ronald Halma
07 August 2025, 23:12:20
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
07 August 2025, 23:00:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
07 August 2025, 22:13:16
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
07 August 2025, 21:25:07
RhB H0m, Albulisch door Boertje
07 August 2025, 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
07 August 2025, 21:10:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
07 August 2025, 20:38:42
Her-(her-)beginnen door meino
07 August 2025, 20:21:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
07 August 2025, 20:13:29
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
07 August 2025, 19:35:05
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
07 August 2025, 19:19:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
07 August 2025, 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
07 August 2025, 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
07 August 2025, 17:23:54
US diorama in H0 door wob
07 August 2025, 16:57:23
Aachenau West door wob
07 August 2025, 16:54:23
Rijnstraat door Gerco van Beelen
07 August 2025, 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
07 August 2025, 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
07 August 2025, 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
07 August 2025, 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
07 August 2025, 14:22:40
  

Auteur Topic: Piko & Artitec Hondekop verschil??  (gelezen 7858 keer)

ronaldvd2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 291
Piko & Artitec Hondekop verschil??
« Gepost op: 20 June 2021, 10:46:04 »
Hi,

Ik denk een gevoelig topic maar ik probeer de vraag juist te stellen zonder over kosten te schrijven. Dat is nl. niet de bedoeling...

Weet iemand het verschil tussen de gele hondekop trein van Piko (uit de start set) en het Artitec model?  Wat ik bedoel te vragen is zie je erg duidelijk een kwalitest verschil in uiterlijk of materiaal?  Bijvoorbeel mindere of onduidelijke belettering, ander materiaal van  behuizing (plastic versus metaal?) of duidelijk anders dan het originele NS model?  Of ander gebruik van een motor / wielen etc?

Ik bedoel uiteraard niet het verschill tussen de eventuele decoders die erin zitten (sound) of interne verlichting die je kunt aan / uitzetten etc.  Dat kun je later zelf (als nodig) aanpassen  :-)

Het gaat mij of je een overduidelijk verschil visueel in kwaliteit  en motor aandrijving kunt zien / merken?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt,


Mvrgr,

Ronald
Met vriendelijke groet,   Ronald

treinengup

  • Gast
Re: Piko & Artitec Hondekop verschil??
« Reactie #1 Gepost op: 20 June 2021, 10:49:26 »
Heb geen ervaring met de honde koppen maar wel met een piko br186 en daar is de kwaliteit en detaillering zeer goed.
Gewoon niks op aan te merken.
Ook gezien het prijs vershil tussen artitec en piko denk ik dat de piko een goede keuze zou zijn.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22520
Re: Piko & Artitec Hondekop verschil??
« Reactie #2 Gepost op: 20 June 2021, 10:59:28 »
De Piko is indertijd als budgetmodel ontwikkeld en dat zie je wel. Zo zijn de cabineramen onderling uit verhouding, het model heeft een losse neus en dus een zichtbare naad en de draaistelbekleding is erg vlak.

Naar mijn mening is het verschil met de topmodellen van Artitec toch wel groot. Maar je kan dat alleen zelf beslissen. Zoek foto’s op van de koppen en kijk of de verschillen je storen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Miniature Holland

  • NL in miniatuur
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1681
  • Het Haagse openbaar vervoer in model
    • Instagram
Re: Piko & Artitec Hondekop verschil??
« Reactie #3 Gepost op: 20 June 2021, 11:13:00 »
Ik heb wat foto’s gemaakt van de groene Artitec 766 en de groene Piko 343. Het zijn dan geen gele, maar je kan wel het detail niveau vergelijken.




Links Artitec, Rechts Piko


Links Artitec, Recht Piko


Boven Piko, onder Artitec


Boven Artitec, onder Piko


Boven Piko, Onder Artitec


Boven Artitec, Onder Piko

treinengup

  • Gast
Re: Piko & Artitec Hondekop verschil??
« Reactie #4 Gepost op: 20 June 2021, 11:20:20 »
Volgens mij hebben we hier over 2 verschillende versies van de hondekop.
de vergelijking van de ramen kan niet want beide versies zijn er in het echt geweest.
De artitec is inderdaad wat gedetailleerder maar is je dat het prijs verschil waard?

Miniature Holland

  • NL in miniatuur
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1681
  • Het Haagse openbaar vervoer in model
    • Instagram
Re: Piko & Artitec Hondekop verschil??
« Reactie #5 Gepost op: 20 June 2021, 11:22:33 »
Piko en Artitec hebben tot op heden niet dezelfde versies uitgebracht, vandaar deze vergelijking. Mijn groene Piko MAT54 is er 1 uit de eerste batch. Dat is denk ik alweer 12 jaar geleden als dat niet langer is.

Het prijsverschil voor de details, verlichting en Sound mogelijkheden vind ik het meer dan waard. Maar dat is mijn mening.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3286
Re: Piko & Artitec Hondekop verschil??
« Reactie #6 Gepost op: 20 June 2021, 11:40:54 »
De Piko hondekop kan nog best meekomen als model, en dat is maar goed ook, tweewagenstellen zijn voor veel modelspoorders handiger in te zetten dan viertjes. Je moet echter geen combinatie maken van een Artitec 4 en een Piko 2. Dat ziet er heel raar uit.
Groeten,
Richard

treinengup

  • Gast
Re: Piko & Artitec Hondekop verschil??
« Reactie #7 Gepost op: 20 June 2021, 12:15:05 »
Ik denk dat je als hobbyist over een aantal dingen moet nadenken bij de aanschaf, te weten:
1 wat ga ik er mee doen (vitrine of behoorlijk er mee rijden).
2 hoeveel waarde hecht ik aan detaillering.
3 Rij eigenschappen.
4 kwaliteit.
5 verkrijgbaarheid onderdelen.
6 prijs

Mijn ervaringen met Piko treinen zijn goed.
kwaliteit prima onderdelen verkrijgbaarheid ook prima.
rij eigenschappen uitstekend.
prijs/kwaliteit verhouding prima.
Detaillering over het algemeen goed (zeker als de expert versies ziet).
De prijs van een Piko hondekop valt ook erg mee dat in tegenstelling van een artitec.

Artitec heb ik nog geen ervaring mee maar als ik zo op de website kijk zijn de onderdelen wat moeilijker verkrijgbaar en ligt de aanschaf prijs veel hoger.
Persoonlijk zou ik voor de piko kiezen aangezien ze bij mij kilometers maken..

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22520
Re: Piko & Artitec Hondekop verschil??
« Reactie #8 Gepost op: 20 June 2021, 12:30:59 »
Volgens mij hebben we hier over 2 verschillende versies van de hondekop.
de vergelijking van de ramen kan niet want beide versies zijn er in het echt geweest.
De artitec is inderdaad wat gedetailleerder maar is je dat het prijs verschil waard?

Dat klopt wat betreft de ramen in de zijwanden, maar de cabineramen van alle Hondekoppen zijn altijd gelijk geweest bij mijn weten. De buitenste cabineramen van de Piko zijn veel te klein, wat naar mijn mening het aangezicht behoorlijk verknoeit. Op deze foto van elders op het forum is dat beter te zien.



https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=46003.msg744055#msg744055
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Piko & Artitec Hondekop verschil??
« Reactie #9 Gepost op: 20 June 2021, 12:35:29 »
Ik ben van mening dat je beide modellen niet met elkaar kunt vergelijken. Zoals al gezegd, de Piko is een hobby budgetmodel, bij de Artitec heb je een nagenoeg perfecte verkleining van de echte Hondekop. Vooral bij de koppen zie je enorme verschillen en voor mij persoonlijk is die kop nu juist zo typerend voor een treintype.

Ik heb beide modellen rijden. Rij-eigenschappen van beiden zijn uitstekend. Bij Piko zie je de motor door enkele ramen. Maar als he mij vraagt bij welk model je meer het Hondekop gevoel krijgt, dan steekt de Artitec er met kop en schouders bovenuit. Bij de Piko zie ik een leuke modeltrein, bij de Artitec een verschaling van de werkelijkheid.

Mocht Artitec ooit ook Hondekop tweetjes gaan produceren, dan ga ik mijn Piko’s absoluut vervangen.

Natuurlijk zit er een fors prijsverschil tussen beide modellen. Nu krijg je bij Artitec wel twee bakken extra, maar dan nog is de Artitec per bak gerekend flink duurder. Of je de veel fraaiere uitvoering van Artitec zwaarder vind wegen dan de grootte van het gat in je portemonnee, is natuurlijk iets wat je alleen zelf kunt bepalen.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1251
Re: Piko & Artitec Hondekop verschil??
« Reactie #10 Gepost op: 20 June 2021, 12:43:44 »
Zou er een (stil zwijgende) afspraak zijn tussen beide merken dat ze niet in elkaars vaarwater geen zitten? Piko blijft bij tweetjes en artitec bij viertjes ?

Mvg Johan

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5389
  • Modelspoor is emotie...
Re: Piko & Artitec Hondekop verschil??
« Reactie #11 Gepost op: 20 June 2021, 13:27:40 »
Dat is precies waarom beide merken blijven bij wat ze hebben uitgebracht. Piko zal geen viertje uitbrengen wat qua constructie en uitvoering analoog is aan hun uitgebrachte viertje. Er zouden dan ook a. nog twee tussenbakken moeten worden geconstrueerd, b. de draaistelzijkanten zijn absoluut gedateerd en c. De hele constructie en uitvoering past niet meer in het beleid van Piko. Als je ziet wat voor mooie en goed doordachte modellen Piko de laatste jaren heeft uitgebracht, dan valt hun Hoko 2tje daar ver buiten. Dat is nog uitgebracht in een tijd dat een importeur er zelf een behoorlijke dot met duiten in moest stoppen en het moest betaalbaar zijn voor de consument. In het verleden is wel vaker gebleken dat modelspoorders naar NS voorbeeld niet zo nauw keken naar hun model. Daar zijn best wel voorbeelden van aan te dragen. Als men bij Piko nu een tweetje zou gaan fabrieken naar de huidige normen en maatstaven met veel details koop je zo’n stel niet meer onder de €350,-; een asbest viertje (want Artitec heeft het glaswol viertje) zou dan minstens €800 moeten gaan kosten, gewoon omdat die markt door Artitec is bediend.

Rob
Tbinnebarretije…

ronaldvd2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 291
Re: Piko & Artitec Hondekop verschil??
« Reactie #12 Gepost op: 20 June 2021, 14:23:47 »

Allemaal hartelijk dank voor de snelle reacties en de vergelijkende foto's. Die geven een goed overzicht van de detail verschillen en eerlijk gezegd, er is inderdaad wel enig verschil te zien qua afwerking in de details.

De trein gaat kilometers maken en komt niet in de vitrine kast maar moer er wel goed uitzien ipv een goedkoop prulletje.....
Een verdere wens is uiteraard binnen verlichting dus dat komt er zeker in.  :-)

Dank aan allen voor de input  :-)


Mvrgr,

Ronald
Met vriendelijke groet,   Ronald

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2268
    • Biesje.nl
Re: Piko & Artitec Hondekop verschil??
« Reactie #13 Gepost op: 20 June 2021, 17:18:44 »
Ik was na het geneuzel met het eigen 'Hondekop project' best blij met Piko's uitvoering. Het ding is precies op schaal en maakt een redelijke Hondekop indruk. Wil je hem echter naast/achter/tussen een Artitec hangen dan moet er flink gepimpt worden. Maar dat is ook leuk en een onderdeel van de hobby (y). Zodra mijn Artitec IC hondekop arriveert ga ik een gele Piko met reclamebanen 'upgraden' om er aan te koppelen. Wat moet er dan gebeuren? Andere draaistellen (zelfs de oude Lima draaistellen zijn mooier dan de Piko), deuren verdiept aanbrengen zodat er meer 3D in de wand zit, deze is nu wel erg 'plat' en eventueel andere ramen, want ik vind de randjes aan de binnenkant niet mooi met binnenverlichting. Als ik genoeg LimaRossi Mat.'46 ramen over heb gebruik ik deze. Of anders heb ik nog zakjes met Mastica spul :P. Dan kan ik net zo goed complete zijwandjes daarvan maken eigenlijk.. met alle gevaren van flashbacks :( .

dat Piko nu heel anders werkt zie je eigenlijk al aan de BeNeLux versie, die net wat strakker lijkt, zeker de draaistellen.

Men is bezig met binnenverlichting printjes voor de Piko hoorde ik 8)

Enniewee: aan wilde plannen geen gebrek hier...

Mvg,

Robert

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Piko & Artitec Hondekop verschil??
« Reactie #14 Gepost op: 20 June 2021, 17:41:40 »
Hier nog een paar foto’s van de Honden met geelzucht:

Links de Poki, rechts de Arietec. Wat bij de eerste foto al direct opvalt is dat het deel tussen de grijze frontseinbalk en het bovenste frontsein bij de Piko minder hoog is dan bij de Artitec. Hierdoor krijgt de Artitec een vollere / massievere neus, wat bij de echte Hondekoppen ook zo was. Kijk maar op foto 3.

Op foto 2 zie je goed het verschil in de cabineramen. Bij Piko in hoogte te klein en de spijlen tussen de ramen te dik. Het hoekraam is compleet uit verhouding, die had vierkanter moeten zijn.





En hier nog even met een foto van echte er bij. Let niet op de gaten in de neus, dat was net weer een andere deelserie van Mat’54. Het gaat vooral om de cabineramen en de totale kopvorm:



Jeroen

« Laatst bewerkt op: 20 June 2021, 18:02:56 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974