Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Pauldg
Vandaag om 08:58:21
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Piko & Artitec Hondekop verschil??  (gelezen 4953 keer)

ronaldvd2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Piko & Artitec Hondekop verschil??
« Gepost op: 20 juni 2021, 10:46:04 »
Hi,

Ik denk een gevoelig topic maar ik probeer de vraag juist te stellen zonder over kosten te schrijven. Dat is nl. niet de bedoeling...

Weet iemand het verschil tussen de gele hondekop trein van Piko (uit de start set) en het Artitec model?  Wat ik bedoel te vragen is zie je erg duidelijk een kwalitest verschil in uiterlijk of materiaal?  Bijvoorbeel mindere of onduidelijke belettering, ander materiaal van  behuizing (plastic versus metaal?) of duidelijk anders dan het originele NS model?  Of ander gebruik van een motor / wielen etc?

Ik bedoel uiteraard niet het verschill tussen de eventuele decoders die erin zitten (sound) of interne verlichting die je kunt aan / uitzetten etc.  Dat kun je later zelf (als nodig) aanpassen  :-)

Het gaat mij of je een overduidelijk verschil visueel in kwaliteit  en motor aandrijving kunt zien / merken?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt,


Mvrgr,

Ronald
Met vriendelijke groet,   Ronald

treinengup

  • Gast
Re: Piko & Artitec Hondekop verschil??
« Reactie #1 Gepost op: 20 juni 2021, 10:49:26 »
Heb geen ervaring met de honde koppen maar wel met een piko br186 en daar is de kwaliteit en detaillering zeer goed.
Gewoon niks op aan te merken.
Ook gezien het prijs vershil tussen artitec en piko denk ik dat de piko een goede keuze zou zijn.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re: Piko & Artitec Hondekop verschil??
« Reactie #2 Gepost op: 20 juni 2021, 10:59:28 »
De Piko is indertijd als budgetmodel ontwikkeld en dat zie je wel. Zo zijn de cabineramen onderling uit verhouding, het model heeft een losse neus en dus een zichtbare naad en de draaistelbekleding is erg vlak.

Naar mijn mening is het verschil met de topmodellen van Artitec toch wel groot. Maar je kan dat alleen zelf beslissen. Zoek foto’s op van de koppen en kijk of de verschillen je storen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Miniature Holland

  • NL in miniatuur
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
    • Instagram
Re: Piko & Artitec Hondekop verschil??
« Reactie #3 Gepost op: 20 juni 2021, 11:13:00 »
Ik heb wat foto’s gemaakt van de groene Artitec 766 en de groene Piko 343. Het zijn dan geen gele, maar je kan wel het detail niveau vergelijken.




Links Artitec, Rechts Piko


Links Artitec, Recht Piko


Boven Piko, onder Artitec


Boven Artitec, onder Piko


Boven Piko, Onder Artitec


Boven Artitec, Onder Piko

treinengup

  • Gast
Re: Piko & Artitec Hondekop verschil??
« Reactie #4 Gepost op: 20 juni 2021, 11:20:20 »
Volgens mij hebben we hier over 2 verschillende versies van de hondekop.
de vergelijking van de ramen kan niet want beide versies zijn er in het echt geweest.
De artitec is inderdaad wat gedetailleerder maar is je dat het prijs verschil waard?

Miniature Holland

  • NL in miniatuur
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
    • Instagram
Re: Piko & Artitec Hondekop verschil??
« Reactie #5 Gepost op: 20 juni 2021, 11:22:33 »
Piko en Artitec hebben tot op heden niet dezelfde versies uitgebracht, vandaar deze vergelijking. Mijn groene Piko MAT54 is er 1 uit de eerste batch. Dat is denk ik alweer 12 jaar geleden als dat niet langer is.

Het prijsverschil voor de details, verlichting en Sound mogelijkheden vind ik het meer dan waard. Maar dat is mijn mening.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Piko & Artitec Hondekop verschil??
« Reactie #6 Gepost op: 20 juni 2021, 11:40:54 »
De Piko hondekop kan nog best meekomen als model, en dat is maar goed ook, tweewagenstellen zijn voor veel modelspoorders handiger in te zetten dan viertjes. Je moet echter geen combinatie maken van een Artitec 4 en een Piko 2. Dat ziet er heel raar uit.
Groeten,
Richard

treinengup

  • Gast
Re: Piko & Artitec Hondekop verschil??
« Reactie #7 Gepost op: 20 juni 2021, 12:15:05 »
Ik denk dat je als hobbyist over een aantal dingen moet nadenken bij de aanschaf, te weten:
1 wat ga ik er mee doen (vitrine of behoorlijk er mee rijden).
2 hoeveel waarde hecht ik aan detaillering.
3 Rij eigenschappen.
4 kwaliteit.
5 verkrijgbaarheid onderdelen.
6 prijs

Mijn ervaringen met Piko treinen zijn goed.
kwaliteit prima onderdelen verkrijgbaarheid ook prima.
rij eigenschappen uitstekend.
prijs/kwaliteit verhouding prima.
Detaillering over het algemeen goed (zeker als de expert versies ziet).
De prijs van een Piko hondekop valt ook erg mee dat in tegenstelling van een artitec.

Artitec heb ik nog geen ervaring mee maar als ik zo op de website kijk zijn de onderdelen wat moeilijker verkrijgbaar en ligt de aanschaf prijs veel hoger.
Persoonlijk zou ik voor de piko kiezen aangezien ze bij mij kilometers maken..

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re: Piko & Artitec Hondekop verschil??
« Reactie #8 Gepost op: 20 juni 2021, 12:30:59 »
Volgens mij hebben we hier over 2 verschillende versies van de hondekop.
de vergelijking van de ramen kan niet want beide versies zijn er in het echt geweest.
De artitec is inderdaad wat gedetailleerder maar is je dat het prijs verschil waard?

Dat klopt wat betreft de ramen in de zijwanden, maar de cabineramen van alle Hondekoppen zijn altijd gelijk geweest bij mijn weten. De buitenste cabineramen van de Piko zijn veel te klein, wat naar mijn mening het aangezicht behoorlijk verknoeit. Op deze foto van elders op het forum is dat beter te zien.



https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=46003.msg744055#msg744055
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Piko & Artitec Hondekop verschil??
« Reactie #9 Gepost op: 20 juni 2021, 12:35:29 »
Ik ben van mening dat je beide modellen niet met elkaar kunt vergelijken. Zoals al gezegd, de Piko is een hobby budgetmodel, bij de Artitec heb je een nagenoeg perfecte verkleining van de echte Hondekop. Vooral bij de koppen zie je enorme verschillen en voor mij persoonlijk is die kop nu juist zo typerend voor een treintype.

Ik heb beide modellen rijden. Rij-eigenschappen van beiden zijn uitstekend. Bij Piko zie je de motor door enkele ramen. Maar als he mij vraagt bij welk model je meer het Hondekop gevoel krijgt, dan steekt de Artitec er met kop en schouders bovenuit. Bij de Piko zie ik een leuke modeltrein, bij de Artitec een verschaling van de werkelijkheid.

Mocht Artitec ooit ook Hondekop tweetjes gaan produceren, dan ga ik mijn Piko’s absoluut vervangen.

Natuurlijk zit er een fors prijsverschil tussen beide modellen. Nu krijg je bij Artitec wel twee bakken extra, maar dan nog is de Artitec per bak gerekend flink duurder. Of je de veel fraaiere uitvoering van Artitec zwaarder vind wegen dan de grootte van het gat in je portemonnee, is natuurlijk iets wat je alleen zelf kunt bepalen.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
Re: Piko & Artitec Hondekop verschil??
« Reactie #10 Gepost op: 20 juni 2021, 12:43:44 »
Zou er een (stil zwijgende) afspraak zijn tussen beide merken dat ze niet in elkaars vaarwater geen zitten? Piko blijft bij tweetjes en artitec bij viertjes ?

Mvg Johan

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4835
  • Modelspoor is emotie...
Re: Piko & Artitec Hondekop verschil??
« Reactie #11 Gepost op: 20 juni 2021, 13:27:40 »
Dat is precies waarom beide merken blijven bij wat ze hebben uitgebracht. Piko zal geen viertje uitbrengen wat qua constructie en uitvoering analoog is aan hun uitgebrachte viertje. Er zouden dan ook a. nog twee tussenbakken moeten worden geconstrueerd, b. de draaistelzijkanten zijn absoluut gedateerd en c. De hele constructie en uitvoering past niet meer in het beleid van Piko. Als je ziet wat voor mooie en goed doordachte modellen Piko de laatste jaren heeft uitgebracht, dan valt hun Hoko 2tje daar ver buiten. Dat is nog uitgebracht in een tijd dat een importeur er zelf een behoorlijke dot met duiten in moest stoppen en het moest betaalbaar zijn voor de consument. In het verleden is wel vaker gebleken dat modelspoorders naar NS voorbeeld niet zo nauw keken naar hun model. Daar zijn best wel voorbeelden van aan te dragen. Als men bij Piko nu een tweetje zou gaan fabrieken naar de huidige normen en maatstaven met veel details koop je zo’n stel niet meer onder de €350,-; een asbest viertje (want Artitec heeft het glaswol viertje) zou dan minstens €800 moeten gaan kosten, gewoon omdat die markt door Artitec is bediend.

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

ronaldvd2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: Piko & Artitec Hondekop verschil??
« Reactie #12 Gepost op: 20 juni 2021, 14:23:47 »

Allemaal hartelijk dank voor de snelle reacties en de vergelijkende foto's. Die geven een goed overzicht van de detail verschillen en eerlijk gezegd, er is inderdaad wel enig verschil te zien qua afwerking in de details.

De trein gaat kilometers maken en komt niet in de vitrine kast maar moer er wel goed uitzien ipv een goedkoop prulletje.....
Een verdere wens is uiteraard binnen verlichting dus dat komt er zeker in.  :-)

Dank aan allen voor de input  :-)


Mvrgr,

Ronald
Met vriendelijke groet,   Ronald

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: Piko & Artitec Hondekop verschil??
« Reactie #13 Gepost op: 20 juni 2021, 17:18:44 »
Ik was na het geneuzel met het eigen 'Hondekop project' best blij met Piko's uitvoering. Het ding is precies op schaal en maakt een redelijke Hondekop indruk. Wil je hem echter naast/achter/tussen een Artitec hangen dan moet er flink gepimpt worden. Maar dat is ook leuk en een onderdeel van de hobby (y). Zodra mijn Artitec IC hondekop arriveert ga ik een gele Piko met reclamebanen 'upgraden' om er aan te koppelen. Wat moet er dan gebeuren? Andere draaistellen (zelfs de oude Lima draaistellen zijn mooier dan de Piko), deuren verdiept aanbrengen zodat er meer 3D in de wand zit, deze is nu wel erg 'plat' en eventueel andere ramen, want ik vind de randjes aan de binnenkant niet mooi met binnenverlichting. Als ik genoeg LimaRossi Mat.'46 ramen over heb gebruik ik deze. Of anders heb ik nog zakjes met Mastica spul :P. Dan kan ik net zo goed complete zijwandjes daarvan maken eigenlijk.. met alle gevaren van flashbacks :( .

dat Piko nu heel anders werkt zie je eigenlijk al aan de BeNeLux versie, die net wat strakker lijkt, zeker de draaistellen.

Men is bezig met binnenverlichting printjes voor de Piko hoorde ik 8)

Enniewee: aan wilde plannen geen gebrek hier...

Mvg,

Robert

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Piko & Artitec Hondekop verschil??
« Reactie #14 Gepost op: 20 juni 2021, 17:41:40 »
Hier nog een paar foto’s van de Honden met geelzucht:

Links de Poki, rechts de Arietec. Wat bij de eerste foto al direct opvalt is dat het deel tussen de grijze frontseinbalk en het bovenste frontsein bij de Piko minder hoog is dan bij de Artitec. Hierdoor krijgt de Artitec een vollere / massievere neus, wat bij de echte Hondekoppen ook zo was. Kijk maar op foto 3.

Op foto 2 zie je goed het verschil in de cabineramen. Bij Piko in hoogte te klein en de spijlen tussen de ramen te dik. Het hoekraam is compleet uit verhouding, die had vierkanter moeten zijn.





En hier nog even met een foto van echte er bij. Let niet op de gaten in de neus, dat was net weer een andere deelserie van Mat’54. Het gaat vooral om de cabineramen en de totale kopvorm:



Jeroen

« Laatst bewerkt op: 20 juni 2021, 18:02:56 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974