Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe Assen er met een gloednieuw treinstation voor wil zorgen....... door Jan-Peter
Vandaag om 01:23:20
Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ? door Sikje248
Vandaag om 00:22:22
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door Marcel112
27 juli 2021, 23:38:45
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
27 juli 2021, 23:02:53
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door mwdb
27 juli 2021, 22:49:38
Raadplaatje door HIJ
27 juli 2021, 22:44:36
Harzwald Hafen Bahn door Aford
27 juli 2021, 22:44:05
Oneindige Overslag 0e RC door EricZmS
27 juli 2021, 22:33:02
Koperdieven slopen in Niederau (DE) gestalde elektrische locomotieven! door 1200blauw
27 juli 2021, 22:17:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 1200blauw
27 juli 2021, 22:08:44
Nederlands station (Groningen) in model. Wie heeft interesse? door MOVisser
27 juli 2021, 22:06:41
Videoserie: Rocrail voor beginners door Arnold
27 juli 2021, 21:54:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
27 juli 2021, 21:46:17
Gezocht: samenstelling van olietrein Pernis-Drenthe. door Marcel112
27 juli 2021, 21:31:37
Geschikte kabel voor 2 compoorten? door MRdirect
27 juli 2021, 21:25:07
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
27 juli 2021, 21:22:58
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door tijgernootje
27 juli 2021, 21:20:54
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Marcel112
27 juli 2021, 21:16:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Rolando
27 juli 2021, 21:07:58
Gezocht: STL-file, voor een stootblok in N door MOVisser
27 juli 2021, 20:43:49
Fleischmann BR 89 008 met Fleischmann decoder rijdt slecht (niet) door heuvelbaan
27 juli 2021, 20:24:54
Great Australian Railways: The Ghan door Jeronimos
27 juli 2021, 20:12:12
GVBA 396 messing model door hrp
27 juli 2021, 19:48:17
Artitec Mat '54, materieelbespreking. door Niels B
27 juli 2021, 19:29:06
Werkplaats - (Baanplan H0) door Eric B
27 juli 2021, 19:18:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
27 juli 2021, 19:04:22
Kortsluiting wissel en vaste kruising door Ronald Halma
27 juli 2021, 18:38:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS1220
27 juli 2021, 18:31:08
Tams FD/ledfunctiedecoder programmeren. door Ronald Halma
27 juli 2021, 18:29:41
Aansluiting en werking ROCO 10764 o.a. als booster door PeterNS
27 juli 2021, 17:54:29
  

Auteur Topic: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021  (gelezen 8302 keer)

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 10583
    • Mijn fotoarchief
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #60 Gepost op: 21 juni 2021, 14:02:24 »
Schiet me opeens zomaar een liedje in het hoofd, als ik dat lees:

https://www.youtube.com/watch?v=-0kcet4aPpQ
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

De eerste BNLS'er die het corona-vaccin heeft gekregen :)

Rob quaedvlieg

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
    • Grootspoor foto's
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #61 Gepost op: 21 juni 2021, 14:51:39 »
Wellicht omdat ze materieel hebben waar je nog wel wat mee kan?
Wat ga je nu doen met een eloc die te licht is om wat te rijden? Volgens mij zijn 1304 en 1315 rijvaardig en is daar ook geen werk voor. 1501 nu rijvaardig opknappen is gewoon zonde van de investering.
Klopt inderdaad 1304 en 1315 zijn rijvaardig, alleen is de 1304 uit de keuringen gehaald omdat het telkens geld kost en ze amper ingezet worden.

https://www.youtube.com/watch?v=YsNQTZOg4B0 hier nog een filmpje van de 1501 in de tijd dat de lok zwart was.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 590
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #62 Gepost op: 21 juni 2021, 15:33:51 »
O vreselijk, hoop dat het een historisch foute grap was.
Engelse kleuren met Nederlandse stroomafnemers, zandbakken en frontseinen.
Met vr groeten "Dwergsein"

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
  • Toet!
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #63 Gepost op: 21 juni 2021, 16:10:58 »

Nou toen de bak zwart was vroeg iedereen zich af waar je nou bleef, je zou het front nog fixen met juiste ramen enzo, en de stroomafnemers lagen klaar, maar jij kwam maar niet met je kraan om ze even te wisselen. Die zandbakken was niet nodig, het weer was goed genoeg ......
« Laatst bewerkt op: 21 juni 2021, 16:20:12 door Bert van Gelder »

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #64 Gepost op: 21 juni 2021, 16:20:43 »
Wat erg is? Grijs met geel! :laugh:
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 590
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #65 Gepost op: 21 juni 2021, 16:29:55 »
Nou toen de bak zwart was vroeg iedereen zich af waar je nou bleef

Echt, ik geloof er niets van  :)
Met vr groeten "Dwergsein"

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #66 Gepost op: 21 juni 2021, 18:55:31 »
Op verzoek een 1500, hier de 1503, voor twee ABüm (die de Plan K vervangen voor de twee Plan N). Best, 12 april 1980

Bedankt voor de foto, Frank!
In 1980 en 1981 heb ik geen treinreizen gemaakt dus daar staat mij dan inderdaad niets van bij natuurlijk  :P
Wel grappig dat ze voor elke Plan K een ABm (de ü verdween al in 1976) nemen. Dat is heel wat eerste klas op die manier  ;)

Groet, Victor

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #67 Gepost op: 21 juni 2021, 19:02:08 »
Wat ga je nu doen met een eloc die te licht is om wat te rijden?

Een 1500 heeft wat weinig vermogen (2400 pk), maar qua gewicht doet hij niet onder voor de andere 6-assers. De zwaarste treinen kan hij probleemloos in beweging krijgen... zoals wat ik gezien heb in 1978 de Rhein Express gecombineerd met een andere D-trein naar Hoek van Holland, totaal 16 rijtuigen  8)
Met oplopende vertraging, dat wel. 135 km/uur zit er dan niet meer in.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 590
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #68 Gepost op: 21 juni 2021, 20:24:18 »
Daar heeft Chris zeker gelijk in, aan een 1500 in de huidige goederendienst met de huidige snelheden heb je niets.
Vergeet niet dat toen de NS 1500 nog gewoon reed, de meeste treinen treinserie 1900 slechts 4 tot 6 rijtuigjes waren.
Met vr groeten "Dwergsein"

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3846
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #69 Gepost op: 22 juni 2021, 10:08:22 »
Toch reden ze wel degelijk ook goederentreinen: Dordrecht 310879. En dit was best een lange trein. Maar direct eens met Chris; een commerciële inzet nu is niet denkbaar.


Groet, Frank

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 457
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #70 Gepost op: 22 juni 2021, 11:06:24 »
Een 1500 heeft volgens mij meer vermogen dan een 1100 (2185 KW vs 2000 KW) en scheelt weinig met een 1200 (2200 KW). Dus vermogen zal de reden niet zijn (immers, 1100en waren ook volop in de goederendienst te vinden). Ook de aslast was vergelijkbaar met een 1200.

Ik vermoed meer dat de locs ivm een beperkt inzetgebied (Den Haag - Venlo) weinig goederentreinen reden?

Groeten,
Rogier

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2973
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #71 Gepost op: 22 juni 2021, 11:48:37 »
Nog een plaatje van de 1501 toen er nog ovale engelse buffers op zaten.

740000 Rtd CS by Gerard van Vliet, on Flickr

Lok 1501 met trein uit Keulen
Rotterdam
1974

En nog één in kleur;
750419 Rotterdam CS by Gerard van Vliet, on Flickr

1501 met trein uit Keulen,
Rotterdam CS,
19 april 1975.
« Laatst bewerkt op: 22 juni 2021, 11:55:19 door GerardvV »
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
157*hier
113* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waard

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3428
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #72 Gepost op: 22 juni 2021, 12:01:58 »
Daar heeft Chris zeker gelijk in, aan een 1500 in de huidige goederendienst met de huidige snelheden heb je niets.
Vergeet niet dat toen de NS 1500 nog gewoon reed, de meeste treinen treinserie 1900 slechts 4 tot 6 rijtuigjes waren.
Buiten dat, volgens mij is de lok destijds overgedragen met een voorwaarde dat de lok niet commercieel ingezet mocht worden.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 590
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #73 Gepost op: 22 juni 2021, 17:01:41 »
.....En dit was best een lange trein...

De lengte van een goederentrein zegt weinig over het treingewicht. En bij een lage dienstregelingsnelheid, toen heel gebruikelijk, trekt ook een 1500 heel wat.
Met vr groeten "Dwergsein"

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3428
Re: Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021
« Reactie #74 Gepost op: 22 juni 2021, 18:25:09 »
Hedentendage zit in het goederenvervoer ook niemand te wachten op een eenling waar je al je personeel apart voor moet opleiden en dan ook nog  allerlei inzetbeperkingen voor gelden.

Dat en het overschot aan lokken maakt ook dat men de 1304 en 1315 niet echt verhuurd krijgt, en er zelfs 16/1700 aan de kant staan die makkelijker in te zetten zouden zijn.