Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 14:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
  

Auteur Topic: Dg spoor 0  (gelezen 11603 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9556
    • nulpunt
Re: Dg spoor 0
« Reactie #60 Gepost op: 17 mei 2022, 11:19:06 »
Mathyn,
Er is zoveel meer te krijgen  dan wat je in regel 1 schrijft en het assotiment RAL is in feite heel beperkt. Lang niet alles wat we als modelbouwer willen is in RAL verkrijgbaar.

Doppen van MOTIP kloppen heel goed.

Juist naar een verfspercialist gaan met je model kan heel verhelderend werken. Daar hebben ze de kleurenwaaiers.

Dus gooi het roer om en kom achter je PC-scherm vandaan en ga naar de winkel (dat is niet de bouwmarkt). Hoe dacht je dat ik het gedaan had?
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2022, 11:20:39 door FritsT »

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Dg spoor 0
« Reactie #61 Gepost op: 06 juni 2022, 15:44:28 »
Na diverse andere projecten ook maar eens begonnen aan de Dg die ik al een tijdje in de la had liggen.

Nadat de bufferbalken omgezet waren, als eerste de buitenste langsliggers (6 x 2 mm) aan de bodem gesoldeerd. In deze langsligger komt de strip met voorgeëtste klinknagels. Voor je ze gaat monteren, moet je wel even de gaatjes voor de bevestiging van de treeplanken van de ene strip overnemen op de ander; daar zitten ze namelijk niet.

Voor de middelste langsliggers (3 x 2 mm) zijn in de bodem kleine markerinkjes geëtst om de positie aan te geven. Maar voordat deze definitief vastgesoldeerd worden, eerst even letten op het volgende. Tussen de middelste langsliggers en de 4 dwarsliggers komen zgn. hoekverstevigingsplaten. Deze hebben een grote driehoekige plaat aan de buitenkant en een kleine voor de middelste liggers. Voor de buitenste dwarsliggers is het een enkele plaat, maar voor de 2 middelste liggers is het een combinatie etsplaatje. Hieronder heb ik ze omcirkeld in de etsplaat van Edwin.



Bepaal eerst de plek de langsliggers door ze uit te lijnen met bovengenoemde verstevigingsplaten. Pas als alles goed ligt, kun je de middelste liggers definitief bevestigen. Ik heb daarna de verstevigingsplaten op de dwarsliggers gesoldeerd en toen dit geheel op en tussen de langsliggers bevestigd.
Let op de oriëntatie van de middelste combinatie verstevigingsplaat. Hierop komt later de remcilinder.

Met vriendelijke groet,
Peter

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1478
    • Raamsdonk spoor 0
Re: Dg spoor 0
« Reactie #62 Gepost op: 06 juni 2022, 16:11:32 »
Klopt helemaal. Nog een tip, nu kun je nog makkelijk een stukje van de uitbouw bodemplaat afhalen, in ieder geval aan een kant. Anders past het "buikje" er niet over, onderste deel moet iets naar binnen gebogen worden, en de bodenplaat is dus iets te breed...


Ik ben bij de kap, wat massief profiel gebruikt, ter versteviging, belangrijk (altijd) is dat alles recht en haaks blijft..

Succes

Edwin
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Dg spoor 0
« Reactie #63 Gepost op: 08 juni 2022, 09:41:00 »
Van de hoekverstevigingen heb ik (ook) het deeltje verwijderd dat normaliter aan de binnenkant van de bufferplaat zou komen. Als je dit wel aanbrengt, zit 't in de weg voor de hoekstang van de treden en als het weg is, valt het toch niet op.

De opstaptreden hebben 2 bevestigingsstangen. In de klinknagelplaat die in de langsligger gesoldeerd is, zit maar 1 gaatje. Je moet dus een 2e gaatje boren in de langsligger tegen de (binnenkant van de) bufferplaat.
Ik heb vervolgens een inkepinkje in het verstevigingsplaatje gevijld, toen het plaatje op de langsligger gesoldeerd en als laatste nog even de gaatjes samen doorgeboord. Nu hebben we de 2 benodigde montagegaatjes voor de treden.



Na even proefpassen, bleken de trappen wel erg buigzaam. Voorzichtig dus!
De voluutveer zit intussen ook op z'n plek. Aan beide zijden een gaatje ø 1,5 mm geboord voor de trekstangen.

Met de asbalansen op hun plek gesoldeerd, ziet het geheel er nu zo uit.

Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Dg spoor 0
« Reactie #64 Gepost op: 16 juni 2022, 09:03:52 »
Aan de voorwand zitten opstaande frames voor de deuren en hierop komt weer een plat frame. In dit frame zijn al sleufjes geëtst waarin de lipjes van de reeds gemonteerde opstaande frames vallen.



Boven de deuren zitten regengoten in de vorm van afwateringsplaten. Aan een kant zijn er buiggroeven ingeëtst.



Ik heb eerst de platen in de juiste vorm gebogen met de groeven aan de achterkant (binnenkant) en toen dat deel aan de opbouw boven de deuren gesoldeerd.
De ventilatieroosters zitten er nu ook in.



Edwin geeft aan dat de kap 'over' de vloer moet zakken. Als ik de foto van de 2682 bekijk, dan zit de zijkant er daadwerkelijk over, als ik 'n foto
van een andere wagen zie, dan staat de zijwand 'op' de stelbalk. In dat geval zou dan hier -van de bodemplaat- over de volledige lengte een reepje afgefreesd moeten worden, ook van de 2 kopwanden en de tussenwand. Ga ik nu niet meer doen.

Edwin gaf eveneens aan dat er ook nog een aanpassing gedaan moet worden aan de naar buiten uitstekende bodemplaatdelen, omdat anders het 'buikje' er niet overheen gaat.

Ik wilde het anders doen en heb voor mezelf een andere uitdaging gecreëerd; ik heb de aan de zijkant uitstekende delen van de bodemplaat er af gezaagd en die in het buikje van de opbouw gemonteerd, zodat de kap er gewoon compleet overheen glijdt. Tevens heb ik van de onderkant van de 2 kopwanden en de tussenwand een strookje afgezaagd.

Eerst de opbouw in elkaar gezet, maar toen ik de losse, smalle zijwandjes vastgezet had, bleken ze te hoog te zitten; van onder moest ik er nog een miniem stukje afzagen, daarna paste de bovenkant wel goed en kon ik de wanden er op solderen. Vervolgens de 2 stukje bodemplaat in het buikje gesoldeerd.



In de kit van Philotrain zitten voor elke draagveer 2 grote en 2 kleine veerhanden. Het toepassen is afhankelijk van welke wagen je maakt, maar ik heb een foto gezien waarbij de grote samen met de kleine gebruikt is, de grote zat aan het einde van de langsligger en de kleine zat dus naar het midden van de wagen; dat heb ik ook toegepast. Daarna de vier veerpakketten gemonteerd.

Om de assen goed te laten passen, moesten wel de lagerhouders wat uitgefreesd worden, anders gingen de lagers niet diep genoeg in de lagerhouders en klemde de zaak. Nu dat eenmaal goed past, loopt de wagen al weg als je er tegen blaast.



Hier de opbouw op het onderstel gezet en van onderaf gezien.

[/url]
Met vriendelijke groet,
Peter

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1478
    • Raamsdonk spoor 0
Re: Dg spoor 0
« Reactie #65 Gepost op: 16 juni 2022, 09:29:39 »
Dat is ook een oplossing voor het "buik vloer probleem".  (y)

Het etsdeel voor het "afdak" boven de deur, is eigenlijk een regengoot, dus eigenlijk was mijn bedoeling om er een U van te maken/vouwen..
het lukt me niet op een plaatje te uploaden hier, maar als het goed is heb je die zelf ook met mail gehad, detaill van de deur..
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Dg spoor 0
« Reactie #66 Gepost op: 16 juni 2022, 12:48:27 »
Je bedoelt -denk ik- deze foto?



Bedankt voor de opmerking.

Ik zie nu ook dat hier de smalle rand omhoog staat en dat ben ik vergeten. Nu fungeert ie op de foto wel als afwateringsgoot en bij mij niet :(
Kan ik nu nog veranderen....

« Laatst bewerkt op: 16 juni 2022, 21:25:02 door peterha »
Met vriendelijke groet,
Peter

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1478
    • Raamsdonk spoor 0
Re: Dg spoor 0
« Reactie #67 Gepost op: 16 juni 2022, 13:32:51 »
nee, ik bedoel deze... (even via mn blog geplaatst..)

Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Dg spoor 0
« Reactie #68 Gepost op: 03 mei 2023, 16:57:46 »
Dit project ligt ook al een hele tijd te wachten op verdere afbouw. Uiteindelijk toch maar eens mee verder gegaan.....

Op de bufferplaat komen de onderlegplaten voor de buffers en de koppelingshaak die met imitatieboutjes zijn vastgezet; oogt leuker dan doorgedrukte klinknagels. En tot slot de buffers zelf aangebracht.




Het etsdeel voor het "afdak" boven de deur, is eigenlijk een regengoot....
Zo, de opstaande rand van de regengoot is weer in ere hersteld :), maar moet nog wel schoongemaakt worden....



In de hoeken een L-profiel gesoldeerd, gaatje geboord, draad getapt zodat de opbouw nu met schroefjes vastgezet kan worden.



Voordat het remwerk geïnstalleerd kan worden, moeten eerst de wielen er in zitten en moet de wagen op de juiste hoogte staan. Pas dan kunnen de remblokken afgesteld worden. Philotrain heeft bevestigingssteunen aan de remblokstangen voor montage onder de bodemplaat, maar deze kunnen hier niet direct op de bodemplaat geschroefd worden; dan zitten ze te laag. Daarom heb ik kleine stukjes U-profiel op de bodem gesoldeerd en een gaatje met 1,6 mm draad getapt. Ik wilde toch proberen het remwerk demontabel te houden.

Aangezien ik geen remscharen had, heb ik van stripjes 2 mm breed zelf de houders gemaakt en in elkaar gezet. Ik heb dit alles aan de remtriangels gesoldeerd, waardoor het een geheel is geworden.



De beugels van de remschoenen én de steunen van de remscharen worden met boutjes vastgezet en kunnen zodoende als een geheel na het spuiten makkelijk aangebracht worden.



Vervolgens de toiletafvoer aangebracht.
De luchttank en de remcylinder zitten nu ook op z'n plek en tevens zijn de onluchtingskranen onder de framerand gesoldeerd.
Handmatige losinrichting gemaakt en de trappen gemonteerd. Een exemplaar ben ik kwijtgeraakt, dus moest ik zelf een andere maken.
De bevestigingsbputjes voor de bladveren ook gemonteerd.
Het gedeelte met de remblokken en remscharen aangebracht, voor de valbeugels heb ik in de schuine verstevigingsbalk een gaatje geboord en ook in de bodemplaat. De beugel zit nu aan een kant in de U-balk en de andere kant steekt door de bodemplaat in de binnenruimte.



Oeps, bij het maken van de foto zag ik dat rechtsonder de beugel (nog) niet in het gaatje in de U-balk zat. Is verholpen.

Verder met de inrichting van de bovenbouw.
Uit reststukjes een kachel gemaakt. Kennelijk heeft deze een luchtaanvoer van onder de wagenbodem, dus ook maar een buisje ø 2 mm in de kachel gemaakt, die onder de vloer uitsteekt. Meteen maar een flinke rookgasafvoer er aan gemaakt.



Ook de traanplaten aan beide kopeinden van de wagen zitten nu op hun plek.



Uitkijkspiegel, kast voor seinmiddelen en langsbank aangebracht.



De zitting van de bank is gewoon een plaatje messing en als de ramen zijn aangebracht, breng ik de rugleuning aan die ik gemaakt heb van een dun plankje hout.
Zet ik na het spuiten vast met lijm.



Het dak heb ik ook demontabel gehouden. Ik had nog oude torpedo ventilatoren die weliswaar niet opengewerkt zijn zoals de Philotrain exemplaren, maar wel iets dikker/robuuster zijn. In de ventilator heb ik een gaatje geboord en M2 draad getapt. In de cabine heb ik 2 steunen gemaakt van massief vierkant van wand naar wand ter hoogte van de dakventilatoren. In de steunen heb ik op de plek onder de ventilatoren een 2 mm gaatje geboord voor de bevestigingsboutjes.

Het dak monteer ik door vanaf de binnenkant de boutjes door de steunen in de ventilatoren te draaien, waarbij nu de ventilatoren als sluitbouten fungeren voor de bevestiging van het dak. Om te voorkomen dat het dak ingedeukt wordt als het te vast wordt aangedraaid, heb ik afstandsbusjes op de dwarsbalkjes gesoldeerd.


 
Zat nog even te prakizeren over de bevestiging van de kachel: of vast op de bodemplaat of vast aan het dak....
Besloten ook deze demontabel te houden i.v.m. spuiten en montage. Dus een (afgerond) moertje M2 in de schoorsteenpijp gemaakt en aangezien de kachelpijp precies onder de dwarsbalk voor het dak zat, heb ik hierin een gaatje ø 2 mm geboord zodat hierin met een boutje M2 de kachel vastgeschroefd kan worden.



De bedoeling was de geëtste dakranden om te buigen waarbij ze dan over de zijwanden zouden vallen, maar kennelijk toch iets niet goed gedaan met het in elkaar zetten van de opbouw, want dat lukte niet; de opbouw was iets te breed. Toen maar de verdikkingsrand tegen de zijwanden gesoldeerd en de geëtste rand van het dak verwijderd.
Op foto's is er verschil te zien in de lengte van de rand; bij de een loopt de rand door over de gehele lengte van het dak en bij anderen wagens stopt de rand aan de buitenwand en niet tot het eind van het (een klein beetje overstekende) dak. Deze versie heb ik gemaakt.
De lantaarnhouders zijn inmiddels ook gemonteerd.



Het hekwerk op het bordes gemaakt en tot slot de opstaphandreling.
Als laatste onderin de ramen in de zijkant van de buikjes de vensterbank aangebracht.



Nadat het onderstel gespoten was, heb ik een planken vloertje gemaakt en op de wagenbodem gelijmd, tevens de kachel een passend jasje gegeven.



Voor de bovenbouw heb ik heb gekozen voor de bruine versie met grijs dak.
In het interieur is de rugleuning van de zitbank op z'n plek gezet, alsmede de tafel van een kleurtje voorzien.



Vervolgens het geheel in elkaar gezet, belettering aangebracht en als laatste de beglazing er in gezet.







Eindelijk..... Klaar!
Met vriendelijke groet,
Peter

Spoor010

  • Offline Offline
  • Berichten: 613
Re: Dg spoor 0
« Reactie #69 Gepost op: 03 mei 2023, 17:11:14 »
Hij ziet er prachtig uit!  (y)
« Laatst bewerkt op: 03 mei 2023, 17:12:46 door Spoor010 »
Met vriendelijke groeten uit Rotterdam, Frank.

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1478
    • Raamsdonk spoor 0
Re: Dg spoor 0
« Reactie #70 Gepost op: 03 mei 2023, 19:02:38 »
Mooi geworden  (y) (y)

Wat de geetste rand van het dak betreft, was niet het idee om die om te vouwen  , maar daar een 1x1mm profiel op / in te solderen.   Maar er zijn meerdere wegen die naar hetzelfde resultaat gaan..
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: Dg spoor 0
« Reactie #71 Gepost op: 04 mei 2023, 00:15:44 »
Wat is die fraai geworden  (y)
Hoe heb je de scharnieren van de deuren gemaakt?

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Dg spoor 0
« Reactie #72 Gepost op: 04 mei 2023, 08:46:01 »
Dank voor de complimenten.

@roadster36.
Heel simpel; aan de deuren zit een lipje geëtst dat rond een draadje gevouwen wordt dat in de deurlijst gesoldeerd wordt.
Op pagina 2 heeft Edwin dat mooi gedocumenteerd: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98903.15.html
Op deze manier kun je ze draaibaar houden. Een andere optie is natuurlijk gewoon vast solderen in de sponning. Maar ja, de uitdaging, toch?

p.s. En als je mazzel hebt, breekt er op het eind niet een lipje af....
Met vriendelijke groet,
Peter

daempfer

  • Offline Offline
  • Berichten: 311
Re: Dg spoor 0
« Reactie #73 Gepost op: 04 mei 2023, 08:47:33 »
Mooi model geworden Peter, dikke pluim  (y)

Groet, René