Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 00:12:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
NS 1700 transfers door ES44C4
19 July 2025, 20:32:18
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
19 July 2025, 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
19 July 2025, 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
19 July 2025, 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
19 July 2025, 15:14:06

Auteur Topic: vragen over schakeling om wissels te schakelen  (gelezen 5904 keer)

samm

• Offline Offline
    • Half Nul Model
vragen over schakeling om wissels te schakelen
« Gepost op: 10 March 2008, 22:19:18 »
Hallo,

Ik heb een vraag over het maken van een wisselschakeling.

Omdat dat ik meerderen wissel in een keer wil bedienen en niet 5 wil opzoeken op het schakelbord en deze om te zetten om van de ene kan naar de anderen te rijden in het spooremplacement, wil ik dit op de volgende manier oplossen.
Mijn baan is straks een 2 baansspoorweg met 5 stationssporen, 2 rangeersporen, 1 spoor naar de draaischijf, 2 keerlussen en 4 schaduwstationssporen.

Nu wil op het schakelbord op elk op elk stationsspoor een viertal klantencontacten maken, elk contact moet staan voor een spoor waar de trein naar toe kan of vandaan kan komen dus moet het contact meerderen wissels bedienen.

Nu ben ik geen elektrotechnicus maar bezit wel een klein beetje basis kennis echter weet ik niet of ik het zo goed heb gedaan.
Kier onder een voorbeeld spoor om het alles gemakkelijk te houden in mijn spoorplan komen meer wissels voor maar dan zal het te onduidelijk worden wat ik wil.

Elk gekleurd vak van W1a tot W6r stelt een wisselspoel voor elke wissel is een kleur.
W1a stelt dan wissel 1 afstaand voor en W1r wissel 1 rechtdoor.
B4 tot A1 zijn schakelcontacten (pulscontact) deze zijn ook te vinden op spoorplan daar onder.
Als ik dus op contact 1A drukt zal de trein van stationsspoor 1 moeten rijden naar baanvak A aan de linkerkant en de wissels W5 afstaand, W3 rechtdoor en W1 rechtdoor moeten schakelen.
De diode moeten er voor zorgen dat ik ook daadwerkelijk die wissels schakelt en niet alles omdat de draden aan elkaar zitten verbonden.

Echter vraag ik me af of dit zo werkt.
Tevens de vraag of de spoelen niet doorbranden op als wissel 1 bijvoorbeeld in het eerste programma al rechtdoor is geschakeld en bij programma 2 nog een puls krijgt omdat hij bij dat programma ook rechtdoor moet staan.
Ook vermoedt ik dat de wissels misschien wel gelijkstroom krijgen door de diode, echter zijn dit wisselstroom wissel.

Ik hoop dat ik het probleem goed uitgelegd heb, als er nog vragen zijn hoor ik het wel.

BVD, Samm

*Edit* = plaatje wordt niet goed weergegeven waardoor lijnen en letters niet te zien zijn link naar de foto http://www.ilektro.nl/img/voorbwissels.GIF
« Laatst bewerkt op: 10 March 2008, 22:23:01 door samm »
MVG, Samm

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: vragen over schakeling om wissels te schakelen
« Reactie #1 Gepost op: 10 March 2008, 22:51:45 »
Citaat
Ook vermoedt ik dat de wissels misschien wel gelijkstroom krijgen door de diode, echter zijn dit wisselstroom wissel.

Wisselstroom wissel?? Je wisselaandrijving zal het misschien wel beter doe op gelijkspanning!! Oftewel het maakt niet uit welke spanningsoort jij gebruikt.

Een wisselaandrijving heeft bijna altijd een eindafschakeling, dus een tweede of een te lange puls komt niet meer aan bij de spoel, die is namelijk uitgeschakeld. Verder zal de diodematrix wel werken als je hem goed doordacht hebt en volgens tekening aansluit. Niets in de weg dus.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

samm

• Offline Offline
    • Half Nul Model
« Reactie #2 Gepost op: 10 March 2008, 23:14:26 »
Bedankt voor ja uitleg.

MVG, Samm

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #3 Gepost op: 11 March 2008, 00:00:59 »
Samm, jouw plaatje is een voorbeeld van de klassieke diodematrix. Ik heb de verbindingen niet stuk voor stuk gecontroleerd, maar het principe wat je hebt getekend is goed.

Er is nog een verfijnig mogelijk. Je kunt in dit geval nl. ook met een dubbelmatrix werken. Dan zet je geen dubbele drukknoppen in de sporen 1 t/m 4, maar enkele, en ook een drukknop in de sporen A en B. Als je dan b.v. de knoppen A en 1 tegelijk indrukt wordt de rijweg van A naar 1 ingesteld.
Je hebt dan 2 diodematrixen nodig, één aan de "bovenkant", dus in de plus van voeding, en één aan de "onderkant", in de min.
Let wel: dit lukt niet met elk sporenplan, maar met dit wel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

samm

• Offline Offline
    • Half Nul Model
« Reactie #4 Gepost op: 11 March 2008, 18:55:07 »
Bedankt voor je uitleg Klaas, ik heb dus alswaar het wiel opnieuw uitgevonden.
Wat betreft die verfijning met een 2e diode matrix over de min werkt volgens mij met mijn baanplan niet, hier onder mijn baanplan in het zicht gedeelte van de baan.
Maar verfijning moet wel mogelijk zijn doormiddel van het onderstaande schema door gebruik te maken van een 2 pol keuzen schakelaar.

*Edit* = plaatje wordt weer niet goed weergegeven, link naar de foto
http://www.ilektro.nl/img/wissels.GIF
« Laatst bewerkt op: 11 March 2008, 18:58:52 door samm »
MVG, Samm

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #5 Gepost op: 11 March 2008, 23:43:52 »
Samm, ik weet bijna zeker dat een dubbelmatrix op jouw sporenplan gaat lukken. Als ik de komende dagen even tijd heb zal ik het uitwerken.
Heb je ook al wisselnummers, of zal ik die zelf verzinnen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #6 Gepost op: 11 March 2008, 23:54:24 »
In mijn ervaring is een dubbelmatrix in combinatie met een engels wissel problematisch. En loopt het aantal diodes nogal snel uit de hand als je meer sporen hebt (ooit een tekening gemaakt voor een wat groter station, kwam aan bijna 250 diodes).

Albert
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

MRP_Peter

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 12 March 2008, 03:32:55 »
Je kunt desgewenst gebruik maken van een zogezegde HCF of HEF 4067 om het aantal benodigde diodes te verminderen.
Een nadeel hiervan is dat je ' hulp' transistoren of fets nodig hebt om de stroom te versterken.
Een HCF of HEF 4067 is een 16 kanaals multiplexer/de-multiplexer, welke door middel van een 4 bits adressering wordt aangestuurd.
Je zou hiermee 16 -1 mogelijkheden hebben voor het bedienen van wissels.

Met vriendelijke groet,

Peter.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #8 Gepost op: 12 March 2008, 09:30:23 »
Peter, leg dan eens uit hoe je hier een diodematrix mee maakt?!

Mvg

Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #9 Gepost op: 12 March 2008, 11:32:55 »
In mijn ervaring is een dubbelmatrix in combinatie met een engels wissel problematisch.
Dat hangt van het type wissel af. Als je een Engels wissel hebt met een kruisbeweging (alle 8 tongen tegelijk door 1 aandrijving) dan heb je een probleem. Maar ook dat probleem heb ik laatst voor iemand opgelost door het toevoegen van een paar hulprelais.
Bij een Engels wissel met parallelbeweging (2 aandrijvingen die ieder 4 tongen bewegen) kun je het schakeltechnisch beschouwen als 2 wissels, en is er geen probleem.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

samm

• Offline Offline
    • Half Nul Model
« Reactie #10 Gepost op: 12 March 2008, 15:11:59 »
Geweldig dat je me hier mee wil helpen Klaas, echt geweldig dit forum.

In mijn spoorplan komen geen engelse wissels voor echter wel 4 wisselparen die ik aangegeven heb als wissel W1, W2, W5 en W8 deze bestaan wat betreft W5 en W8 uit 2 rechtse wissels, W2 uit 2 linkse wissels en W1 uit 2 gebogen wissels ik heb deze wissels in het onderste wisselplan aangeduid als W1A, W1B, W2A, W2B, W5A, W5B, W8A en W8B.
De sporen 1, 2, 3, 4 en 5 zijn stationssporen hier dient dan een schakelaar te komen zodat de trein van deze sporen naar Baandeel LR, LS, RS en RR kan rijden (LR= links rechtdoor, LS= links schaduwstation, RS= rechts rechtdoor en RR= rechts rechtdoor).
De sporen 7 en 8 zijn rangeersporen en dienen enkel de wissel W3 afbuigend of rechtdoor te zetten en de het W5 paar op rechtdoor (W5A rechtdoor en W5B rechtdoor).
Spoor 6 is een spoor waaraan mijn draaischijf komt te zitten en dient de wissel W8 rechtdoor te zetten (W8A rechtdoor en W8B rechtdoor).
Door de wissels W1, W2, W5 en W8 als paar te schakelen wil ik voorkomen indien de wissels verkeert geschakeld de trein op de ene wissel afbuigt en de ander nog rechtdoor staat waardoor de trein de wisseltongen zal beschadigen.

http://www.ilektro.nl/img/spoorplanws.GIF
« Laatst bewerkt op: 12 March 2008, 18:41:27 door samm »
MVG, Samm

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #11 Gepost op: 14 March 2008, 16:18:41 »
Samm,

Het is even stil geweest, maar vanmiddag had ik voor het eerst tijd om me op je schakeling te storten. Ik liep gelijk tegen een probleem aan, nl. de eis dat de A/B combinaties als paar geschakeld moeten worden. Spoortechnisch is die eis helemaal terecht, want in het grootbedrijf doen ze dat ook. Maar het is met een gewone dubbelmatrix niet op te lossen, er moeten hulprelais aan te pas komen. De vraag is nu dus: wil je dat ik doorga, of vind je dat te ingewikkeld worden?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

samm

• Offline Offline
    • Half Nul Model
« Reactie #12 Gepost op: 15 March 2008, 23:09:30 »
Te ingewikkeld wordt het voor mijn daar door niet zo.
Wel als er IC,s of transistoren in voor gaan komen, dan raak ik het spoor bijster.
Echter zag ik dat er een vergelijkbaar topic hier over ging echter wist ik eerst niet wat een NX wisseltableau moest in houden vandaar dat ik dit topic nog niet gelezen had.
Echter heb ik hier wel wat info uit weten te halen en weet nu wat je bedoel met een dubbelmatrixls.
Als ik dit samen voeg met het verhaal van jou daar bij en de benodigde relais in dit verhaal kom ik zelf tot de volgende oplossing.

http://www.ilektro.nl/img/voorbwissels2.GIF

Ik heb in dit stukje schema enkel even route van stationsspoor 1 naar RL en SL getekend, waarbij de schakelaars links RL en SL voorstellen en de schakelaar rechts 1.
Doe ik dit zo goed of bedoelde jij iets anders?
BVD, Samm
MVG, Samm

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #13 Gepost op: 16 March 2008, 23:56:54 »
Sam, wat je daar laat zien komt in de richting, maar is niet helemaal wat ik bedoel.
In bijgaand plaatje heb ik een begin gemaakt met aan te geven in welke richting ik de oplossing zoek.

https://images.beneluxspoor.net/bnls/sammatrix.gif

Als je in jouw sporenplan kijkt naar de verbindingen tussen SL en RL enerzijds, en de stationssporen 1t/m 5 anderzijds, dan zie je dat je de stationssporen kunt verdelen in twee bundels, de bundel 1,2,3 en de bundel 4,5. B.v.: de routes van SL naar 1 of 2 of 3 hebben allemaal hetzelfde effect op de wisselparen W1 en W2. Hetzelfde geldt voor de combinaties SL naar 4 of 5, RL naar 1 of 2 of 3 en RL naar 4 of 5.
Deze routes heb ik samengevat in routegroepen, en elke routegroep heeft een hulprelais. De routegroepen fungeren dus als tussenstap in de aansturing.

Als je knop SL indrukt en tegelijk 1 of 2 of 3 dan komt relais SL123 op. Het maakcontact van dit relais bedient een horizontale lijn in de bovenste matrix en die stuurt het wisselpaar W1A/B in de rechtstand, en W2A/B ook in de rechtstand.
Op overeenkomstige manier werken de routegroeprelais SL45, RL123 en RL45.

Voor de wisselparen W5A/B en W8A/B heb ik dit nog niet uitgewerkt, hiervoor moeten ook routegroepen gevormd worden.
Alle andere wissels, die niet in paren geschakeld worden, kunnen worden aangestuurd vanuit de dubbelnmatrix zonder dat daar tussenrelais voor nodig zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

samm

• Offline Offline
    • Half Nul Model
« Reactie #14 Gepost op: 17 March 2008, 16:46:25 »
Aha, nu zie ik wat je bedoel.
Wat betreft de relais, als ik het goed heb sluit je dan enkel de NO zijde van het relais aan en laat je de NC zijde onbenut?
MVG, Samm