Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Zoekfunctie ? door nighttrain1
Vandaag om 14:34:20
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
  

Auteur Topic: Taxatie Märklin H0 verzameling  (gelezen 4308 keer)

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Taxatie Märklin H0 verzameling
« Reactie #15 Gepost op: 10 juni 2021, 00:35:37 »
Tjah. En die (net zoals de vele 'hobby' handelaars op veiling sites) schat een lagere prijs om dan zelf wat duurder te koop aan te gaan bieden.
En het is dan vooral deze prijs die in het vizier komt.

Blijft een moeilijke oefening...
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Taxatie Märklin H0 verzameling
« Reactie #16 Gepost op: 10 juni 2021, 05:18:48 »
Niets doen, waait wel over.
Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Taxatie Märklin H0 verzameling
« Reactie #17 Gepost op: 10 juni 2021, 07:42:34 »
Hi

Wat betreft de erfenis: ik weet niet of je vriendin Belgisch is en of erfrecht daar hetzelfde is, maar naar NL recht heeft Dwergsein gelijk. En wees daar idd voorzichtig mee. Ik had de mazzel dat de familie niet moeilijk deed over de Marklin verzameling van mijn opa, maar het had gekund. In mijn geval ging het over een paar honderd euro, waar van ik mijn moeders deel gewoon kreeg. Maar had eventueel de rest moeten ‘uitkopen’. En daar mag je wat van vinden, maar ze staan gewoon in hun recht dan. Om ze dan als aasgieren te bestempelen…..

Wat betreft de waarde: taxeren zal vaak wat lastiger zijn vanaf een plaatje, omdat (technische) staat niet zo goed te zien is. Daar zullen winkels en bedrijven moeite mee hebben. Hier kan je input vragen (maar krijg je wellicht uiteenlopende meningen). Wat ik nog wel eens doe, is op de Duitse eBay naar dezelfde artikelen te kijken maar dan wat er verkocht is. Dat is een filteroptie die je vast veel resultaten gaat opleveren, want het meeste Marklin spul is gangbaar. Kan je direct zien wat mensen iets waar hebben gevonden. En 3 rail zit idd veel kennis
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Taxatie Märklin H0 verzameling
« Reactie #18 Gepost op: 10 juni 2021, 07:59:11 »
Je hebt Marklin en Marklin. Sommige modellen, zeker de oudere kunnen wat waard zijn. Ander spul is zo massaal geproduceerd dat je het aan de straatstenen niet kwijt kan. Grappig genoeg denken veel mensen "Ah, Marklin, dat is duur spul..." om dan te horen te krijgen dat het maar een handvol euro's waard is, omdat niemand zit te wachten op nog zo'n gele chiquita bananenwagen...  ;D

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Taxatie Märklin H0 verzameling
« Reactie #19 Gepost op: 10 juni 2021, 09:39:05 »
....Wat betreft de erfenis: ik weet niet of je vriendin Belgisch is en of erfrecht daar hetzelfde is, maar naar NL recht heeft Dwergsein gelijk. En wees daar idd voorzichtig mee....

Er zijn zeker verschillen tussen Erfrecht in België en Nederland, maar het principe dat de kinderen erven van de overledene is wel hetzelfde. Dus kleinkinderen, tantes, ooms en familie van de koude kant vallen daarbuiten.
Dus mijn advies, eerst de complete erfenis verdelen onder de wettige erfgenamen en niet wat onderling proberen te regelen. Zo heeft de vriendin Topicstarter dus absoluut niets van doen met deze Marklin verzameling, ze maakt zich slechts schuldig aan het ontrekken van goederen uit een erfenis. In gewoon Nederlands dus gewoon diefstal.
Dat de Marklin treintjes eventueel dus als kinderspeelgoed ergens terecht komen is helaas niet te voorkomen, gewoon het gevolg van het erfrecht.

De waardebepaling is dus best interresant ivm de erfenis, maar niet om ontvreemde goederen af te betalen.......

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Taxatie Märklin H0 verzameling
« Reactie #20 Gepost op: 10 juni 2021, 09:51:05 »
Maar dat wil niet zeggen dat je daar niet een redelijke afspraak over kunt maken. Als vriendin het hobbymatig leuk vindt, en erfgenamen iets hebben van "wij zijn alleen geinteresseerd in geld", kun je prima afspreken dat de boel getaxeerd wordt en vriendin dat betaalt aan de erfgenamen. Dan is iedereen blij.

Erfenissen plegen helaas maar al te vaak een zwaar wissel te trekken op familierelaties. Wie krijgt wat en waarom. Het zal niet de eerste keer zijn dat een familie gebrouilleerd raakt over een erfenis.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Taxatie Märklin H0 verzameling
« Reactie #21 Gepost op: 10 juni 2021, 12:30:51 »
Helemaal mee eens Eelco.
Maar nu lijkt het er toch sterk op dat het kleinkind er met een deel van de buit vandoor is, terwijl de erfgenamen achter het net vissen en maar moeten afwachten wat kleindochter doet.

Het mooiste was natuurlijk dat er eerst een waardebepaling zou zijn, nog voor het verdelen erfenis. Dan kan je het ook verrekenen met de rest van de erfenis (als deze überhaupt aanvaard wordt door de erfgenamen......)  Er zal maar een grote schuld blijken te zijn bij opmaken totale erfenis, dan kan de actie van de kleindochter een extreem dure grap worden voor de familie......

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: Taxatie Märklin H0 verzameling
« Reactie #22 Gepost op: 10 juni 2021, 13:28:05 »
Beneluxspoor: ook voor uw juridische vragen en familieaangelegenheden.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 805
Re: Taxatie Märklin H0 verzameling
« Reactie #23 Gepost op: 10 juni 2021, 21:35:13 »
FF een bericht doen aan het 3rail Forum.
Dat zijn de Marklin mensen die er meer verstand van hebben!!!

Ik ben zelf ook van het 3 rail forum  :)
Groeten

Olav

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Taxatie Märklin H0 verzameling
« Reactie #24 Gepost op: 11 juni 2021, 07:46:05 »
Ben het eens met de meeste mensen hier.
Juridisch gezien, heeft je vriendin ( onbewust ) eigenlijk iets gedaan wat niet juist is, en waar enerzijds de rechtstreekse erfgenamen moeilijk over doen ( enerzijds terecht ). Want hoe je het ook draait of keert : als er eentje zijn kop neerlegt, gaat het meestal direct over het geld als dat niet op voorhand goed vastgelegd is.
Treintjes is zoiets dat dikwijls over het hoofd gezien wordt in erfenissen of testamenten. Ik heb tegen mijn vrouw bv ook al gezegd dat ik in mijn testament nog ga zetten dat zij de eigendom van de treinen krijgt, en best daarmee na mijn overlijden gewoon rechtstreeks naar een ons bekende treinzaak gaat om daar een mooie prijs te krijgen voor het geheel. Anyway, losstaand van dat dus, kan je 2 zaken doen :

- Stilletjes zwijgen en doen alsof er niets is en hopen dat de storm in een glas water gaat liggen, al is die kans klein, want inderdaad "Marklin = kassa kassa" bij veel niet kenners en zeker als het over overlijdens en erfenissen gaat. Realiteit is inderdaad ook een andere zaak. Toen ik overschakelde van Marklin naar gelijkstroom, heb ik wel een mooie prijs gekregen voor het materiaal van de bevriende treinzaak, doch, denk dat als ik de helft van de originele aankoopprijs heb gekregen dat het veel was, en dan had ik het geluk dat ik allemaal recent materiaal had of iets dat toch niet het gewone standaard Marklin spul was ( bv Koning Ludwig set met vitrine etc, al krijg je daar ook zeker niet de originele Marklin marktintroductieprijs voor ).

- Zoals je zelf aangeeft : een schatting laten doen door iemand. Beste geval : een treinzaak/opkoper. Zelf ben ik dat niet, maar ik heb zelf Marklin gehad vroeger, en woon in het zuiden van provincie Antwerpen bij Heist op den Berg, werk dagelijks in Noord Antwerpen in de haven en ga 1x per week ook werken in Roermond, dus kom ook door Limburg. Als het beetje op de route is, wil ik wel eens langs komen en alles snel oplijsten en opzoeken en je een ruwe schatting geven wat het waard zou zijn ( als zijnde : aanbieden op tweedehandssites, en daar mag je dan toch nog wel een 50% afdoen voor aankoop door een opkoper/treinzaak ).
In elk geval naar de familie toe ga je met een schatting van een opkoper moeten komen, voordeel is : dat zal afhankelijk van de collectie een boel minder zijn dan dat je de modellen zelf tweedehands zou aanbieden op sites, dus enerzijds kan dat wel in je voordeel zijn.

Laat maar berichtje ofzo als je wil dat ik eens langskom.

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 805
Re: Taxatie Märklin H0 verzameling
« Reactie #25 Gepost op: 11 juni 2021, 16:03:44 »
Anonieme,
Wel apart dat je na je overlijden verwijst naar een treinenzaak voor een goede prijst maar later verwijst om het zelf te doen vanwege een hogere opbrengst  ;)
Groeten

Olav

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Taxatie Märklin H0 verzameling
« Reactie #26 Gepost op: 15 juni 2021, 14:03:18 »
Altijd moeilijk..goed, tweede hands is meer wat een gek er voor geeft toch?

« Laatst bewerkt op: 15 juni 2021, 14:06:59 door Martin Welberg »

Gerald W. Kaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
    • Autorijschool Kaman
Re: Taxatie Märklin H0 verzameling
« Reactie #27 Gepost op: 22 juni 2021, 20:32:56 »
Beetje schaamrood op de kaken; bedankt voor de vele reacties, maar mijn vriendin is door haar oom benaderd en die was beter te spreken dan haar tante. Het gaat 50/50 verdeeld worden dus de totale waarde doet niet meer ter zake.
Nogmaals bedankt voor het meedenken!
Back to the drawing board!

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Taxatie Märklin H0 verzameling
« Reactie #28 Gepost op: 23 juni 2021, 10:14:36 »
Nou ja, als ze eruit gekomen zijn is het toch prima?  :)  En 50/50? Dan heb ik altijd gelijk een beeld in mijn hoofd van alle modelletjes die doormidden worden gezaagd. Maar dat zal wel niet  ;)

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Taxatie Märklin H0 verzameling
« Reactie #29 Gepost op: 23 juni 2021, 11:10:55 »
Ook bij een 50/50 verdeling zou er van waardebepaling sprake moeten zijn, maar als de wettelijke erfgenamen het hier samen over eens zijn, is dat natuurlijk prima.