Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 17:51:17
23 augustus modelspoorbeurs Houten door puntenglijder
Vandaag om 17:48:59
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 17:45:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:30:30
Stalen rijtuigen van NS door spoorzeven
Vandaag om 17:29:26
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door aad52
Vandaag om 17:19:52
pantograaf vastzetten door joespoor
Vandaag om 16:51:57
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:49:36
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 16:22:23
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:03:29
PB models: koplopers (voorbespreking) door cor_b
Vandaag om 15:46:29
Configureren GCA50/GCA50a door Gijs
Vandaag om 15:35:03
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:34:23
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 14:20:22
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:10:04
Zillertalbahn door Overet
Vandaag om 11:34:11
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 11:30:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:16:48
US diorama in H0 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:08:09
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:07:17
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:04:43
RhB H0m, Albulisch door Eric v C
Vandaag om 10:56:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:44:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 00:36:13
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
22 August 2025, 23:38:37
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 August 2025, 22:33:12
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
22 August 2025, 22:21:10
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
22 August 2025, 22:04:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 August 2025, 21:46:33
De projecten van Ruben (NL H0) door Huup
22 August 2025, 21:17:57
  

Auteur Topic: s88 en I B  (gelezen 1377 keer)

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
s88 en I B
« Gepost op: 10 March 2008, 11:25:29 »
Hallo
In mijn testfase ben ik gekomen aan het detecteren en terugmelden van een stroomloos geschakeld deel van de baan.Ik heb daar geen grote problemen mee wan t ik kan het stroomloos gedeelte stroom geven en ik zie wel gedeelte bezet wordt.Mijn probleem is dat ik in de keyboard mode
wel dit gedeelte kan omschakelen maar niet kan zien of er al dan niet een
trein opstaat.Ook kan ik in de s88 mode wel  zien waar een trein op staat
maar het stroomloos gedeelte niet kan omschakelen zonder eerst naar de
keyboard mode te gaan.Heeft iemand daar een uitleg en oplossing voor
zonder evenwel een pc te moeten inschakelen. ::)
Dito

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re: s88 en I B
« Reactie #1 Gepost op: 10 March 2008, 11:57:34 »
Dito, ik heb je verhaal een paar keer gelezen, maar ik snap er geen bal van.
Vertel eens wat duidelijker wat je wilt bereiken, en wat je al hebt gedaan om tot dat doel te komen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re: s88 en I B
« Reactie #2 Gepost op: 10 March 2008, 12:21:59 »
Hallo Klaas Zondervan
Ik ga eens proberen wat klaarheid te brengen.
De volgorde van aansluiting is als volgt:
1) magneetdecoder 5211 aangesloten
2)magneetdecoder aangesloten aan relais 5552
3)een draad naar het stroomloos gedeelte
   de andere draad naar ingang 1 van bezet en terugmelder5233
4)de 5233 naar de IB s88bus
De trein rijdt vlot en het relais werkt ook.Dus stroom aan of uit.
De detectie vlot ook maar ik kan dit enkel zien wanneer ik de ib in de s88
mode zet maar dan kan ik het relais niet omschakelen tenzij ik de ib
terug in de keyboardmode zet.Heb ik hier een beetje beter mijn best gedaan?
Dito

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: s88 en I B
« Reactie #3 Gepost op: 10 March 2008, 12:25:21 »
Dito,

Ik denk dat het probleem het volgende is.

Je schakelt met de hand (via de keyboard van de IB) bepaalde stukken stroomloos.
Je detecteert echter dmv s88 of een bepaald blok bezet is.

Als je van dat bepaalde blok een stuk stroomloos schakelt met je 5552 dan zal er ook geen detectie meer mogelijk zijn via de s88.

Hoop dat dit is wat je bedoelt, en wat dus jouw (waarschijnljike) probleem is.

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: s88 en I B
« Reactie #4 Gepost op: 10 March 2008, 12:31:42 »
Dito,

Ik heb je stukje ook een paar keer doorgelezen en net als Klaas snapte ik er ook niets van.

Waarom schakel je uberhaupt een stukje stroomloos als je digitaal rijdt.
Je kunt met de IB de lok toch netjes laten stoppen op de juiste plek?

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re: s88 en I B
« Reactie #5 Gepost op: 10 March 2008, 12:35:57 »
Dito, wat ik nog niet snap is wat je wilt detecteren. Wil je detecteren dat er een trein op het stroomloze stuk staat, of wil je detecteren dat het stroomloos staat?
En net als Eric vraag ik me af waarom je een spoor stroomloos wilt schakelen. Wat is daar het diepere nut van?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re: s88 en I B
« Reactie #6 Gepost op: 10 March 2008, 12:38:31 »
Volgens mij is het allemaal niet zo moeilijk.

Met de IB zet hij een stukje stroomloos.
En met de IB wil hij terug lezen de stand van de S88.
echter dit is in de IB twee verschillende menu's, en kun je dus niet allebei gelijktijdig doen/zien.
Of je zit in het menu waar je de S88 kunt uitlezen,
of je zit in het menu waar je het relais kunt schakelen.

Ik zou dan die terugmelding anders doen.
Laat het relais ook een ledje schakelen, die je op een bedienings paneel maakt, ledje aan, baan heeft stoom, ledje uit baan stroomloos.
of zelfs met een twee kleuren led zoals ik zelf altijd doe,
led groen, baan heeft stroom, led rood, baan heeft geen stroom.

kun je gewoon via het relais laten schakelen.
De terugmelding via de S88 zie ik ook niet echt als nuttig als je er toch geen Computer aan hebt hangen. Kan dus alleen voor eigen gebruik zijn, en dan zijn ledjes denk ik overzichtelijker.

Groet,
Roelco

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re: s88 en I B
« Reactie #7 Gepost op: 10 March 2008, 12:40:30 »
Hallo
Het antwoord voor bart is dat dit wel kan maar mits een weerstand te plaatsen op het relais tussen de twee aangesloten draden zo vloeit er een
kleine stroom naar de 5552.
Aan remunj wil ik kwijt dat het is omdat dit stuk stroomloos gedeelte niet te
zien is.
Dito

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re: s88 en I B
« Reactie #8 Gepost op: 10 March 2008, 12:47:03 »
Hallo
Rjr geeft me het juiste antwoord.Wat betreft de vraag, waarom ik zoiets wil schakelen is omdat ik dit stukje niet kan zien terwijl ik met de treinaan het rijden ben Ik kan misschien de 5552 er vantussen laten tenzij er soms eens
een wagon blijft stil op staan,of niet soms.Een reden omniet met leds te werken is dat dit voor een ganse baan nogal wat leidingen met zich brengt
Op dit ogenblik doe ik alles nog op testbaantje .
Dito
« Laatst bewerkt op: 10 March 2008, 13:27:56 door dito »