Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vr 19 en za 20 september raildagen 25 door piksov
Vandaag om 17:20:20
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 16:56:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 16:48:42
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 16:22:59
Wat doen jullie als het koud wordt? door Dick55
Vandaag om 16:03:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 15:49:54
Koploper overzetten naar iTrain door Ben
Vandaag om 15:24:00
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door hervé
Vandaag om 14:56:14
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 14:53:47
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door Ben
Vandaag om 14:36:28
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 14:34:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:30:09
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 14:02:22
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:27:39
NS-1000 in spoor-1 door moonlicht
Vandaag om 12:58:08
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Wim1969
Vandaag om 12:40:28
Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 11:43:09
Welke wielreiniger door Ronald Halma
Vandaag om 11:33:18
Welke decoder is dit? door Remunj
Vandaag om 10:21:22
Piko 2025 door De eerste Ivo
Vandaag om 08:27:57
Beilhack xrotm: rijrichting door Ben
Vandaag om 05:26:25
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
19 September 2025, 23:23:08
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
19 September 2025, 22:55:50
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door basjuh1981
19 September 2025, 22:52:08
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
19 September 2025, 22:32:40
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Syb030
19 September 2025, 22:31:17
Onbekend analoog bouwsteentje door Bahn-AG
19 September 2025, 22:20:19
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door RetroJack
19 September 2025, 22:01:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 September 2025, 21:40:34
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 September 2025, 21:14:14
  

Auteur Topic: Camera in koprijtuig, hoe voeden met 12V en functiedecoder  (gelezen 3126 keer)

magro

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Camera in koprijtuig, hoe voeden met 12V en functiedecoder
« Gepost op: 20 May 2021, 16:41:31 »
Ik heb in een zgn. koprijtuig van Fleischmann aan de kant van de bestuurderscabine een camera geplaatst.
Achter de camera vond ik voldoende ruimte om te plaatsen:
- ESU Fx funktie-decoder 59210
- zender om de beelden (met geluid) uit te zenden.
- elco 2200 uF voor stabilisatie van de binnenverlichting
- elco 2200 uF (powerpack) voor stabilisatie van de videobeelden en verlichting
 
De camera komt uit de wereld van modelvliegers en is van het merk EAChine.
Een bijpassende ontvanger wordt via USB aangesloten op PC of zelfs op een Android-telefoon. Heel mooi!






Tevens heb ik het rijtuig voorzien van:
- 3 koplampen (witte leds)
- 2 sluitlichten (rode leds)
- binnenverlichting.
Allemaal niet zo moeilijk; de kop- en sluitlichten wisselen met de rijrichting, als ze worden aangeschakeld en de binnenverlichting kan worden aan/uit-geschakeld.

Maar de voeding van de camera met zender........?
Ik heb dat aangesloten op AUX1 van de decoder om ook de camera/zender te kunnen aan/uit-schakelen.
Alle AUX-aansluitingen van de decoder kunnen een max leveren van 250 mA
Nu is de vraag:
Als de camera+zender meer stroom trekken dan 250 mA, zou de decoder dan uiteindelijk ter ziele gaan?
Eigenlijk zou je dit apart moeten voeden met 12VDC, gestuurd door AUX1.
Heeft iemand ervaring hiermee?
« Laatst bewerkt op: 21 May 2021, 14:27:39 door Bert van Gelder »

locofiel

  • Gast
Re: camera in koprijtuig
« Reactie #1 Gepost op: 20 May 2021, 17:58:38 »

magro

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re: camera in koprijtuig
« Reactie #2 Gepost op: 20 May 2021, 18:44:30 »
Leuke oplossing, Locofiel.
Maar het gebruik van een oplaadbare accu met schakelaartje is vergezocht, als je toch voldoende stroom op de baan hebt staan.
De eertse keer dat ik de camera monteerde, had ik een gelijkrichter in de wagon, die de gelijkstroom voor camera en zender leverde. Toen ik daaroverheen nog een elco plaatste, had ik tijdens het rijden een mooi stabiel beeld.
Nadeel was wel, dat, als de stroom op de baan kwam, de camera met zender altijd aan stond.
Omdat ik toch al een functiedecoder (kost niet meer zoveel: Uhlenbrock 16,50) had ingebouwd, dacht ik daarmee de camara aan/uit te schakelen.
Vandaar mijn vraag: wie weet een oplossing om deze alternatieve voeding middels aux1 aan en uit te schakelen?

« Laatst bewerkt op: 20 May 2021, 19:16:44 door magro »

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4580
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: camera in koprijtuig
« Reactie #3 Gepost op: 20 May 2021, 19:02:43 »
Links in de witte kolom staat onder het hokje met de financiële tussenstand => Algemeen => Plaatje uploaden!

magro

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re: camera in koprijtuig
« Reactie #4 Gepost op: 20 May 2021, 19:16:10 »
Bedankt voor de uitleg! Zit er in.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2611
Re: camera in koprijtuig
« Reactie #5 Gepost op: 20 May 2021, 19:18:44 »
Vandaar mijn vraag: wie weet een oplossing om deze alternatieve voeding middels aux1 aan en uit te schakelen?

Gewoon de voedingsspanning met een relais aan en uit zetten. Relais schakel je met Aux1

Overigens zou ik verwachten dat een camera voor een drone een schakelingang zou hebben. Dus je sluit gewoon de voedingsspanning aan en vervolgens kan je met een klein schakelstroompje de zender aan en uit zetten. In een drone heb je nl ook geen voorziening om grote stromen te schakelen.

Succes Frits
« Laatst bewerkt op: 20 May 2021, 19:23:43 door Fritsprt »
Groet Frits

magro

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re: camera in koprijtuig
« Reactie #6 Gepost op: 20 May 2021, 20:27:13 »
Tuurlijk, Frits, ik zou een relais kunnen plaatsen, die ik met de aux1 bekrachtig.
Overigens moet je er dan zeker van zijn, dat dat relais minder dan 250 mA stroom trekt.
Maar dan moet er een aparte gelijkrichter bij in om van de wisselstroom van de rails een 12V gelijkspanning te maken, waarmee de camera gevoed moet worden. Kost allemaal ruimte!
Ik denk zelf aan een transistorsturing ipv het gebruik van een relais.
Vandaar mijn vraag.
Wie heeft een dergelijke oplossing?
« Laatst bewerkt op: 20 May 2021, 20:28:57 door magro »

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3452
    • Mijn van-alles website
Re: camera in koprijtuig
« Reactie #7 Gepost op: 20 May 2021, 20:39:49 »
Een transistor of FET doet niets af aan je voedingsprobleem ten opzichte van een relais, dus in dat opzicht snap ik je gedachtegang niet.

Controleer allereerst de stroopopname van het geheel. Het mooiste is dat om te doen via een oscilloscoop en een meetweerstand, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat heeft liggen. Dit namelijk om piekstromen in beeld te brengen die de decoder mogelijk uit doen schakelen terwijl de duurstroom onder de grens blijft. Digitale elektronica heeft nogal een handje van forse piekstromen trekken. Dat is voor de gemiddelde accu echt geen enkel probleem, maar zoiets gevoeligs als een decoderuitgang wel.

Wat betreft de voeding: zoek online naar een gelijkrichtbrug in SMD-formaat of iets dergelijks maar kijk daarbij goed naar de frequentiekarakteristiek: de meeste gelijkrichtbruggen worden bij een frequentie van 60 Hz gespecificeerd, maar omdat DCC (uitgaande van DCC althans) een blokgolf levert bij een veel hogere frequentie, krijgen de diodes het een stuk zwaarder of overleven het zelfs niet.

In plaats van een lineaire regulator zou ik dan zoeken naar een kleine schakelende regelaar die met alles tussen 10 en 22 Volt of zo als ingang tevreden is, en 12 Volt als uitgangsspanning levert.
Als je de boel vervolgens met een functie-uitgang in of uitschakelt zou ik daarvoor een geïsoleerde regelaar pakken.

Een relais dat meer dan 250 mA trekt bij 12 Volt (of daar dichtbij) én niet in onze modellen past, heb ik nog nooit gevonden, dus dat moet geen probleem zijn.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2611
Re: camera in koprijtuig
« Reactie #8 Gepost op: 20 May 2021, 20:56:37 »
Zoals Menno zegt, klein brugcelletje op de railspanning (geeft geen problemen om de DCC spanning gelijk te richten), en daarachter een stepdown converter om er bijvoorbeeld 12V van te maken. Er zijn vast bij AliExpress stepdown converters met een enable ingang. Misschien kan je hem daarmee aan en uitsturen. Als ik zo naar je (kleine) foto's kijk is daar plaats genoeg voor.
« Laatst bewerkt op: 20 May 2021, 20:59:23 door Fritsprt »
Groet Frits

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2108
  • MSc Micro-Electronics
Re: camera in koprijtuig
« Reactie #9 Gepost op: 21 May 2021, 09:50:03 »
De camera gebruikt (versie gezien bij Ali) 300 mA. Dat is meer dan de functiedecoder kan leveren. Als je de baan-DCC spanning schakelt via een relais, dan is een gelijkrichter en DC-DC converter nodig. Deze kun je bijvoorbeeld hier vinden. Die kosten minder dan 5 euro.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7298
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: camera in koprijtuig
« Reactie #10 Gepost op: 21 May 2021, 10:14:49 »
Plaats genoeg...... (y)
Zeker als je de wagon erachter als een, aparte te gebruiken ruimte ziet.
De voeding a 12 volt daar plaatsen en gewoon een paar kleine draadjes naar de loc.
Eventueel ze daar ook kunnen opladen. (9 + 3 = 12 V) :angel:

Ja maar dat hoort niet zo......,
Ik wil me het zo moeilijk mogelijk maken,...... 

zucht...

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2321
Re: camera in koprijtuig
« Reactie #11 Gepost op: 21 May 2021, 10:24:16 »
neem gewoon een esu relais 51963 .Die trekt bijlange geen 250 mA.
Greetings,salutations,groetjes,

magro

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re: Camera in koprijtuig, hoe voeden met 12V en functiedecoder
« Reactie #12 Gepost op: 21 May 2021, 15:27:22 »
Dank voor alle mooie suggesties.
Ik ben aan het bouwen:
- een bruggelijkrichter, bestaande uit 4 diodes (2A), direct gevoed vanaf de rails;
- een elco 2200uF 25V om te stabiliseren;
- een relais (die ik nog had liggen); gemeten: trekt 100 mA; kan dus mooi via aux bediend worden.
De camera wordt gevoed met 5VDC, afkomstig van het zendergedeelte. Dat deel kan gevoed worden met 7....24VDC.
Dus de uiteindelijke spanning vanaf de gelijkrichter doet er niet veel toe.
En, inderdaad, ruimte genoeg in de wagon om dit te realiseren.

En de kosten?
De ontvanger (EAchine ROTG01) kost 18 dollar
De zender (EAchine TX508) kost  18 euro
De camera (Eachine 1000TVL) kost 10 euro

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3452
    • Mijn van-alles website
Re: Camera in koprijtuig, hoe voeden met 12V en functiedecoder
« Reactie #13 Gepost op: 21 May 2021, 16:39:11 »
Dank voor alle mooie suggesties.
Ik ben aan het bouwen:
- een bruggelijkrichter, bestaande uit 4 diodes (2A), direct gevoed vanaf de rails;
- een elco 2200uF 25V om te stabiliseren;
Een 25 Volt elco is in dat geval heeel krap. Bij mijn DCC systeem van Roco voert een functie-uitgang zo'n 21 tot 22 Volt. Dat is dus ná de gelijkrichter van de decoder waardoor er sowieso wat spanning verloren gaat en ook na de FET, waar ook wat spanning over valt.
Rechtstreeks vanaf de rails gelijkrichten zou wel eens kunnen betekenen dat je heel dicht in de buurt van de maximale werkspanning van de elco komt te zitten, ook omdat de diodes bij weinig belasting ten opzichte van hun maximaalstroom, vaak veel minder spanningsval hebben. Erg aanraden doe ik dat niet, maar het verschilt per systeem.
- een relais (die ik nog had liggen); gemeten: trekt 100 mA; kan dus mooi via aux bediend worden.
Hou er wel rekening mee dat een functie-uitgang veel meer spanning kan voeren dan de relaisspoel aan kan: bij mij is dat de al eerder gemeldde 21-22 Volt: veel te veel voor een 12 Volt spoel en mogelijk weer te weinig voor een 24 Volt spoel. Ik vind het overigens behoorlijk veel, 100 mA...
PWM op de spoel zetten lijkt me geen geweldig plan. Kan de functie-uitgang die stroom overigens wel leveren?
Hou er ook rekening mee dat je relais warm wordt!
De camera wordt gevoed met 5VDC, afkomstig van het zendergedeelte. Dat deel kan gevoed worden met 7....24VDC.
Dus de uiteindelijke spanning vanaf de gelijkrichter doet er niet veel toe.
Dus, door onvolledige informatie hebben we allemaal oplossingen zitten te bedenken voor problemen die er niet zijn. Op het electronicaforum waar ik vaak rondhang is het devies: zoveel mogelijk informatie vermelden over gebruikte apparatuur. Dat voorkomt onnodige antwoorden/oplossingen.

VvKan

  • Gast
Re: Camera in koprijtuig, hoe voeden met 12V en functiedecoder
« Reactie #14 Gepost op: 21 May 2021, 17:41:21 »
- een relais (die ik nog had liggen); gemeten: trekt 100 mA; kan dus mooi via aux bediend worden.
Ik weet niet welke decoder je wil gaan gebruiken, maar ik denk dat de meeste aux uitgangen van een gewone decoder max. 100mA aankunnen.  Aangezien het relais permanent aan moet staan, zo heb ik begrepen, zou de uitgang dus permanent met 100mA belast zijn.
A/  ik geloof er niet zo in dat je relais 100mA trekt, misschien heel kort bij het inschakelen.
B/  als dat wel zo is zou ik bij de kosten een regelmatige vervanging van de decoder inplannen
C/  ik zou bij de kosten de aanschaf van een ander relais meenemen,  ik vind 100mA volkomen absurd.