Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Camera in koprijtuig, hoe voeden met 12V en functiedecoder  (gelezen 2635 keer)

magro

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Camera in koprijtuig, hoe voeden met 12V en functiedecoder
« Gepost op: 20 mei 2021, 16:41:31 »
Ik heb in een zgn. koprijtuig van Fleischmann aan de kant van de bestuurderscabine een camera geplaatst.
Achter de camera vond ik voldoende ruimte om te plaatsen:
- ESU Fx funktie-decoder 59210
- zender om de beelden (met geluid) uit te zenden.
- elco 2200 uF voor stabilisatie van de binnenverlichting
- elco 2200 uF (powerpack) voor stabilisatie van de videobeelden en verlichting
 
De camera komt uit de wereld van modelvliegers en is van het merk EAChine.
Een bijpassende ontvanger wordt via USB aangesloten op PC of zelfs op een Android-telefoon. Heel mooi!






Tevens heb ik het rijtuig voorzien van:
- 3 koplampen (witte leds)
- 2 sluitlichten (rode leds)
- binnenverlichting.
Allemaal niet zo moeilijk; de kop- en sluitlichten wisselen met de rijrichting, als ze worden aangeschakeld en de binnenverlichting kan worden aan/uit-geschakeld.

Maar de voeding van de camera met zender........?
Ik heb dat aangesloten op AUX1 van de decoder om ook de camera/zender te kunnen aan/uit-schakelen.
Alle AUX-aansluitingen van de decoder kunnen een max leveren van 250 mA
Nu is de vraag:
Als de camera+zender meer stroom trekken dan 250 mA, zou de decoder dan uiteindelijk ter ziele gaan?
Eigenlijk zou je dit apart moeten voeden met 12VDC, gestuurd door AUX1.
Heeft iemand ervaring hiermee?
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2021, 14:27:39 door Bert van Gelder »

locofiel

  • Gast
Re: camera in koprijtuig
« Reactie #1 Gepost op: 20 mei 2021, 17:58:38 »

magro

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re: camera in koprijtuig
« Reactie #2 Gepost op: 20 mei 2021, 18:44:30 »
Leuke oplossing, Locofiel.
Maar het gebruik van een oplaadbare accu met schakelaartje is vergezocht, als je toch voldoende stroom op de baan hebt staan.
De eertse keer dat ik de camera monteerde, had ik een gelijkrichter in de wagon, die de gelijkstroom voor camera en zender leverde. Toen ik daaroverheen nog een elco plaatste, had ik tijdens het rijden een mooi stabiel beeld.
Nadeel was wel, dat, als de stroom op de baan kwam, de camera met zender altijd aan stond.
Omdat ik toch al een functiedecoder (kost niet meer zoveel: Uhlenbrock 16,50) had ingebouwd, dacht ik daarmee de camara aan/uit te schakelen.
Vandaar mijn vraag: wie weet een oplossing om deze alternatieve voeding middels aux1 aan en uit te schakelen?

« Laatst bewerkt op: 20 mei 2021, 19:16:44 door magro »

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4133
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: camera in koprijtuig
« Reactie #3 Gepost op: 20 mei 2021, 19:02:43 »
Links in de witte kolom staat onder het hokje met de financiële tussenstand => Algemeen => Plaatje uploaden!

magro

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re: camera in koprijtuig
« Reactie #4 Gepost op: 20 mei 2021, 19:16:10 »
Bedankt voor de uitleg! Zit er in.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: camera in koprijtuig
« Reactie #5 Gepost op: 20 mei 2021, 19:18:44 »
Vandaar mijn vraag: wie weet een oplossing om deze alternatieve voeding middels aux1 aan en uit te schakelen?

Gewoon de voedingsspanning met een relais aan en uit zetten. Relais schakel je met Aux1

Overigens zou ik verwachten dat een camera voor een drone een schakelingang zou hebben. Dus je sluit gewoon de voedingsspanning aan en vervolgens kan je met een klein schakelstroompje de zender aan en uit zetten. In een drone heb je nl ook geen voorziening om grote stromen te schakelen.

Succes Frits
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2021, 19:23:43 door Fritsprt »
Groet Frits

magro

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re: camera in koprijtuig
« Reactie #6 Gepost op: 20 mei 2021, 20:27:13 »
Tuurlijk, Frits, ik zou een relais kunnen plaatsen, die ik met de aux1 bekrachtig.
Overigens moet je er dan zeker van zijn, dat dat relais minder dan 250 mA stroom trekt.
Maar dan moet er een aparte gelijkrichter bij in om van de wisselstroom van de rails een 12V gelijkspanning te maken, waarmee de camera gevoed moet worden. Kost allemaal ruimte!
Ik denk zelf aan een transistorsturing ipv het gebruik van een relais.
Vandaar mijn vraag.
Wie heeft een dergelijke oplossing?
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2021, 20:28:57 door magro »

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: camera in koprijtuig
« Reactie #7 Gepost op: 20 mei 2021, 20:39:49 »
Een transistor of FET doet niets af aan je voedingsprobleem ten opzichte van een relais, dus in dat opzicht snap ik je gedachtegang niet.

Controleer allereerst de stroopopname van het geheel. Het mooiste is dat om te doen via een oscilloscoop en een meetweerstand, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat heeft liggen. Dit namelijk om piekstromen in beeld te brengen die de decoder mogelijk uit doen schakelen terwijl de duurstroom onder de grens blijft. Digitale elektronica heeft nogal een handje van forse piekstromen trekken. Dat is voor de gemiddelde accu echt geen enkel probleem, maar zoiets gevoeligs als een decoderuitgang wel.

Wat betreft de voeding: zoek online naar een gelijkrichtbrug in SMD-formaat of iets dergelijks maar kijk daarbij goed naar de frequentiekarakteristiek: de meeste gelijkrichtbruggen worden bij een frequentie van 60 Hz gespecificeerd, maar omdat DCC (uitgaande van DCC althans) een blokgolf levert bij een veel hogere frequentie, krijgen de diodes het een stuk zwaarder of overleven het zelfs niet.

In plaats van een lineaire regulator zou ik dan zoeken naar een kleine schakelende regelaar die met alles tussen 10 en 22 Volt of zo als ingang tevreden is, en 12 Volt als uitgangsspanning levert.
Als je de boel vervolgens met een functie-uitgang in of uitschakelt zou ik daarvoor een geïsoleerde regelaar pakken.

Een relais dat meer dan 250 mA trekt bij 12 Volt (of daar dichtbij) én niet in onze modellen past, heb ik nog nooit gevonden, dus dat moet geen probleem zijn.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: camera in koprijtuig
« Reactie #8 Gepost op: 20 mei 2021, 20:56:37 »
Zoals Menno zegt, klein brugcelletje op de railspanning (geeft geen problemen om de DCC spanning gelijk te richten), en daarachter een stepdown converter om er bijvoorbeeld 12V van te maken. Er zijn vast bij AliExpress stepdown converters met een enable ingang. Misschien kan je hem daarmee aan en uitsturen. Als ik zo naar je (kleine) foto's kijk is daar plaats genoeg voor.
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2021, 20:59:23 door Fritsprt »
Groet Frits

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2076
  • MSc Micro-Electronics
Re: camera in koprijtuig
« Reactie #9 Gepost op: 21 mei 2021, 09:50:03 »
De camera gebruikt (versie gezien bij Ali) 300 mA. Dat is meer dan de functiedecoder kan leveren. Als je de baan-DCC spanning schakelt via een relais, dan is een gelijkrichter en DC-DC converter nodig. Deze kun je bijvoorbeeld hier vinden. Die kosten minder dan 5 euro.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: camera in koprijtuig
« Reactie #10 Gepost op: 21 mei 2021, 10:14:49 »
Plaats genoeg...... (y)
Zeker als je de wagon erachter als een, aparte te gebruiken ruimte ziet.
De voeding a 12 volt daar plaatsen en gewoon een paar kleine draadjes naar de loc.
Eventueel ze daar ook kunnen opladen. (9 + 3 = 12 V) :angel:

Ja maar dat hoort niet zo......,
Ik wil me het zo moeilijk mogelijk maken,...... 

zucht...

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1793
Re: camera in koprijtuig
« Reactie #11 Gepost op: 21 mei 2021, 10:24:16 »
neem gewoon een esu relais 51963 .Die trekt bijlange geen 250 mA.
Greetings,salutations,groetjes,

magro

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re: Camera in koprijtuig, hoe voeden met 12V en functiedecoder
« Reactie #12 Gepost op: 21 mei 2021, 15:27:22 »
Dank voor alle mooie suggesties.
Ik ben aan het bouwen:
- een bruggelijkrichter, bestaande uit 4 diodes (2A), direct gevoed vanaf de rails;
- een elco 2200uF 25V om te stabiliseren;
- een relais (die ik nog had liggen); gemeten: trekt 100 mA; kan dus mooi via aux bediend worden.
De camera wordt gevoed met 5VDC, afkomstig van het zendergedeelte. Dat deel kan gevoed worden met 7....24VDC.
Dus de uiteindelijke spanning vanaf de gelijkrichter doet er niet veel toe.
En, inderdaad, ruimte genoeg in de wagon om dit te realiseren.

En de kosten?
De ontvanger (EAchine ROTG01) kost 18 dollar
De zender (EAchine TX508) kost  18 euro
De camera (Eachine 1000TVL) kost 10 euro

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Camera in koprijtuig, hoe voeden met 12V en functiedecoder
« Reactie #13 Gepost op: 21 mei 2021, 16:39:11 »
Dank voor alle mooie suggesties.
Ik ben aan het bouwen:
- een bruggelijkrichter, bestaande uit 4 diodes (2A), direct gevoed vanaf de rails;
- een elco 2200uF 25V om te stabiliseren;
Een 25 Volt elco is in dat geval heeel krap. Bij mijn DCC systeem van Roco voert een functie-uitgang zo'n 21 tot 22 Volt. Dat is dus ná de gelijkrichter van de decoder waardoor er sowieso wat spanning verloren gaat en ook na de FET, waar ook wat spanning over valt.
Rechtstreeks vanaf de rails gelijkrichten zou wel eens kunnen betekenen dat je heel dicht in de buurt van de maximale werkspanning van de elco komt te zitten, ook omdat de diodes bij weinig belasting ten opzichte van hun maximaalstroom, vaak veel minder spanningsval hebben. Erg aanraden doe ik dat niet, maar het verschilt per systeem.
- een relais (die ik nog had liggen); gemeten: trekt 100 mA; kan dus mooi via aux bediend worden.
Hou er wel rekening mee dat een functie-uitgang veel meer spanning kan voeren dan de relaisspoel aan kan: bij mij is dat de al eerder gemeldde 21-22 Volt: veel te veel voor een 12 Volt spoel en mogelijk weer te weinig voor een 24 Volt spoel. Ik vind het overigens behoorlijk veel, 100 mA...
PWM op de spoel zetten lijkt me geen geweldig plan. Kan de functie-uitgang die stroom overigens wel leveren?
Hou er ook rekening mee dat je relais warm wordt!
De camera wordt gevoed met 5VDC, afkomstig van het zendergedeelte. Dat deel kan gevoed worden met 7....24VDC.
Dus de uiteindelijke spanning vanaf de gelijkrichter doet er niet veel toe.
Dus, door onvolledige informatie hebben we allemaal oplossingen zitten te bedenken voor problemen die er niet zijn. Op het electronicaforum waar ik vaak rondhang is het devies: zoveel mogelijk informatie vermelden over gebruikte apparatuur. Dat voorkomt onnodige antwoorden/oplossingen.

VvKan

  • Gast
Re: Camera in koprijtuig, hoe voeden met 12V en functiedecoder
« Reactie #14 Gepost op: 21 mei 2021, 17:41:21 »
- een relais (die ik nog had liggen); gemeten: trekt 100 mA; kan dus mooi via aux bediend worden.
Ik weet niet welke decoder je wil gaan gebruiken, maar ik denk dat de meeste aux uitgangen van een gewone decoder max. 100mA aankunnen.  Aangezien het relais permanent aan moet staan, zo heb ik begrepen, zou de uitgang dus permanent met 100mA belast zijn.
A/  ik geloof er niet zo in dat je relais 100mA trekt, misschien heel kort bij het inschakelen.
B/  als dat wel zo is zou ik bij de kosten een regelmatige vervanging van de decoder inplannen
C/  ik zou bij de kosten de aanschaf van een ander relais meenemen,  ik vind 100mA volkomen absurd.