Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: z21 Motorola protocol, unlock code nodig?  (gelezen 1949 keer)

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
z21 Motorola protocol, unlock code nodig?
« Gepost op: 17 mei 2021, 19:24:53 »
Ik wil graag mijn z21 configureren opdat sommige adressen met MM2 aangestuurd moeten worden. Alles MM2 is ook een acceptabele uitkomst. Nu heb ik dat ding vanwege een bepaalde productiefout (K* ding heeft geen montage gaten) vakkundig ge-ducttape't onder mijn baan, alhoewel hij begint al op half 11 te hangen  ::).

Voordat ik hem helemaal losscheur en aan mijn router bekabel, kan ik mijn z21 icm met mijn Roco lokmaus 2 MM2 laten doen zonder de 'Freischalt code' of moet ik nu net die paar treinen met niet-DCC decoders toch in de vitrine laten?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: z21 Motorola protocol, unlock code nodig?
« Reactie #1 Gepost op: 17 mei 2021, 19:44:40 »
Hoi,

Goed, je moet via de z21-tool aan moeten geven dat je motorola wil gaan gebruiken. Dan zouden de eerste 80 adressen ook onder motorola beschikbaar zijn. Zie ook: de FAQ.

Citaat
4.1. Can I use the Z21 multiMAUS on the Z21 to control locomotives in the Motorola format as well?
Yes, this is possible! The critical requirement is that this data format must be selected in advance in the app for the locomotive setting. In addition to DCC, the Motorola I and II formats can be used.
The speed step setting in the app from "Motorola" has the following meaning:

"14":    Motorola MM I with addresses 1 to 80, 14 speed steps and F0
"28":     Motorola MM II with addresses 1 to 255, 14 speed steps and F0 to F4
"128":     Motorola MM II with addresses 1 to 255, 28 speed steps and F0 to F4.
The expanded speed steps in this case are coded in what is known as "light trit" .
Older MM decoders may not understand this format. Regardless of whether the locomotive is controlled via the app or a hand-held controller, it is always accessed using the format set on the Z21. In other words: You can then also use the Z21 multiMAUS to control a Motorola locomotive.

Dan moet je dus via je Lokmaus II het juiste motorola formaat instellen. Dus het juiste "rijstap" te zie Volgens mij kan de Lokmaus 2 dat wel alleen voor alle loks die je dan aanstuurt via de Lokmaus. Met de multimaus / z21-app kan je het dus via de bieb doen.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: z21 Motorola protocol, unlock code nodig?
« Reactie #2 Gepost op: 17 mei 2021, 19:46:53 »
Hey bedankt voor je antwoord.

Goed, je moet via de z21-tool aan moeten geven dat je motorola wil gaan gebruiken.
Deze snapte ik, maar heb je voor het gebruik van deze tool wel of niet de Freischalt code nodig?

Volgens deze handleiding wel :-(


Bas
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2021, 19:51:27 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 703
Re: z21 Motorola protocol, unlock code nodig?
« Reactie #3 Gepost op: 17 mei 2021, 19:47:11 »
Vrijschakelen is voor gebruik van het Motorola protocol niet nodig. Dat heeft betrekking op de netwerkfunctionaliteit. Zie z21.eu.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: z21 Motorola protocol, unlock code nodig?
« Reactie #4 Gepost op: 17 mei 2021, 19:51:50 »
Top, dan ga ik even dat ding aan de router hangen zo
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: z21 Motorola protocol, unlock code nodig?
« Reactie #5 Gepost op: 17 mei 2021, 20:07:43 »
Nee, voor de onderhoudstool heb je geen freischaltcode nodig  :) Alleen voor het gebruik van z21-app besturing.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: z21 Motorola protocol, unlock code nodig?
« Reactie #6 Gepost op: 17 mei 2021, 21:34:21 »
Yeay de marklin Delta decoders werken ook weer  :angel:  (y). Niet-Marklin spul ftw!

Bedankt voor de hulp!

Bass
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: z21 Motorola protocol, unlock code nodig?
« Reactie #7 Gepost op: 18 mei 2021, 07:03:32 »
Hoi,

Niet-Marklin spul ftw!

Ik wordt geloof ik oud maar wat bedoel je hier mee?  ::)  ::)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: z21 Motorola protocol, unlock code nodig?
« Reactie #8 Gepost op: 18 mei 2021, 09:14:24 »
ftw = for the win  :P

Ik vind dat marklin tegenwoordig zwaar onderdoet aan de andere fabrikanten.
- Ik vind sommige van hun treinen van mindere kwaliteit
- De M-rails en C-rails vind ik niet mooi kwa uiterlijk en geometrie en de K-rails is niet te betalen.
- Hun systeem van de K-rail wissels bedienen is ruk. Ik heb 1 wissel in mijn baan ballast die het niet meer gaat doen vanwege hun veersysteempje. Die tongen blijven ergens achter haken en bij het minste tikje doen ze het alweer. Als ik nu direct mijn aandrijving op de tongen zelf had kunnen aansluiten, had ik geen probleem gehad.
- De flex-rail is meer dan 3x zo duur dan 2-rail versies.
- Het MM2 protocol is enigszins gelimiteerd (mijn ns2400 rijdt nu soms de verkeerde kant op, sinds ik op MM2 rijd).
- mFx vind ik ook niks + het kan buggy zijn, daarom bestaat er een pagina in de centrale station waarmee je verloren mFx decoders kan terugvinden.
- Hun S88 bus die ze nog steeds gebruiken op hun CS3 is verouderd. Ik vind het ook best triest dat je voor lange S88 kabels perse STP kabels moet gebruiken om met de gebreken te werken.
- Marklins Idee van warm wit = fletchy geel. Bijna alle 36xxx serie treinen die wit horen te hebben, hebben gele koplampen. Ik kan me nog goed herinneren dat ik marklins splinternieuwe 'warmwitte' ledstrips in rijtuigen had gebouwd.
- En ik vind hun centrale stations uiterst gebruikersonvriendelijk en ook van inferieure kwaliteit. Ik stoor me bij mijn CS2 er bijvoorbeeld aan als ik op de treinlijst knop druk dat ik gewoon ~2s moet wachten voordat de treinlijst eindelijk is geladen en vervolgens moet ik 'op zoek' gaan naar een mini icoontje. Ik wil eigenenlijk gewoon een adres in kunnen tikken, maar dat was weer teveel gevraagd voor dat 600+ euro apparaaat. Op de modelspoorclub hebben we CS3s en daar stoor ik me als ik over het scherm swipe met die inimini icoontjes dat het beeld ongeveer 0.5s later pas mijn vinger volgt. + de hele bediening van de Cs3 vind ik nog erger dan die van de Cs2. En bij beide mis ik dat er geen 10 cijferig numpad aanwezig zodat ik een adres kan kiezen. Ik vind het erg vervelend op beide apparaten om van trein te wisselen. Je moet zo veel handelingen doen, terwijl 2 touchscreen aanrakingen had kunnen volstaan.
- Ze hebben nog steeds geen Xnet of Loconet interface. Ik wil nog steeds een DCC sniffer/X-net interface maken die als mobile station fungeert. Beetje EasyNet bus idee van Tams. Dit herrinert me aan het laatste punt.
- Om de een of andere duistere reden, gebruikt marklin mini DIN aansluitingen. Niemand heeft dat soort stekkers in huis liggen. Ik wacht nu al een maand op mijn bestelling op deze stekkers.
- Oh en... hun prijzen. Ze doen ernstig onder aan al het andere wat je kan kopen, maar ze vragen er wel het meeste geld voor.

Dus om al deze redenen allemaal, roep ik dus out loud. Niet-marklin spul For The Win.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5762
Re: z21 Motorola protocol, unlock code nodig?
« Reactie #9 Gepost op: 18 mei 2021, 09:50:36 »
Nou nou, je bent er eens voor gaan zitten.  ;D
Je bent toch niet verplicht spullen van het merk te kopen? En als het allemaal niks is waarom rij je dan nog steeds met MM2 op pukkeltjesrail, stap dan over op 2rail of zet er DCC decoders in.

En waarom is een z21 een k*ding, alleen vanwege die schroefgaten? Het is bedoeld om neer te zetten, niet om onder je baan te hangen toch?
 
Gr, Ben.

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: z21 Motorola protocol, unlock code nodig?
« Reactie #10 Gepost op: 18 mei 2021, 10:03:08 »
Citaat
En waarom is een z21 een k*ding, alleen vanwege die schroefgaten?
Ja om die reden alleen noemde ik het zo, maar ik vind het niet echt een K*ding hoor. Ik ben er heel blij mee.  ;) ook met mijn lokmaus 2. Top ding  (y)

Citaat
En als het allemaal niks is waarom rij je dan nog steeds met MM2 op pukkeltjesrail,
Legacy van vroeger. Men rijdt vaak met dat wat pappa had. Mijn pa kocht marklin vroeger, dus toen ik 8j later op 12 jarige leeftijd verder ging met modeltreinen... Ik zag alleen veels te laat het licht in, daarom bezit ik nu een Cs2. Maar als lokprogrammer doet hij het prima nog. (hoewel het gister met mijn roco lokmaus 2 ook prima ging  ;D)

Citaat
stap dan over op 2rail....
Ben ik druk mee bezig maar het is een geleidelijk proces. Deze baan ligt boven mijn M* baan.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94212.msg3222135801#msg3222135801

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=62471.msg3222164032#msg3222164032



Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: z21 Motorola protocol, unlock code nodig?
« Reactie #11 Gepost op: 18 mei 2021, 11:21:37 »
Ik denk dat Marklin op een specifiek publiek mikt en dan maakt die 2 sec bedenktijd van een centrale niet uit.(lees de niet-technisch onderlegde modelspoorder). Ja, ook het digitale protocol is sterk verouderd en je ziet nu dat ze, doordat ze ook Trix hebben, toch DCC ondersteunen. En dat is niet voor niks  ;)

Voor elck wat wils zeggen ze :) Maar zoals Ben al zegt; stap compleet over op DCC en neem afscheid van Marklin als je dat wilt. Doet misschien even pijn maar als die keuze voor jou beter voelt; doen (y)

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: z21 Motorola protocol, unlock code nodig?
« Reactie #12 Gepost op: 18 mei 2021, 11:53:22 »
Perfect werkende decoders uit treinen te slopen voor slechts een paar extra snelheidsstapjes die ik niet echt nodig heb,... it doesn't feel right  :-\. Ik wil echt geen geld meer in 3-rail materieel steken daar dit toch mijn laatste 3-rail baan is. Bovendien rijdt nu wel alles, ik hoef alleen de hondekopjes opnieuw te programmeren met maximum snelheden. De overige treinen gaan in de verkoop, in de vitrine of mogen af en toe even de benen strekken op een clubbaan.

Dit hondekop 'probleem' brengt wel weer een leuk idee bij me op. Ik bedacht me dat het handig zou zijn om een apparaatje te hebben met een testspoortje die kan:
- detecteren welk adres een trein heeft
- de trein's maximum snelheid CV naar een mininum programmeren
- de trein vervolgens heen en weer laat pendelen en hierbij de maxium snelheid CV op te schroeven totdat de vooraf ingestelde schaalsnelheid bereikt is.

Als je dan al je treinen met die tool calibreert, rijden ze allemaal even hard op standje 100% van de regelaar. Leek me wel handig voor treinschakelingen enzo  ::).

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)