Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Compressor met harde klap stuk, wat kan het zijn?  (gelezen 4953 keer)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Compressor met harde klap stuk, wat kan het zijn?
« Gepost op: 30 april 2021, 14:49:00 »
Nikki zei dat hij er een harde klap klonk en daarna dat gesis. Ik was net even aan het douchen geweest, geen klap gehoord. Eerst maar de stekker eruit getrokken en de kap losgedraaid. Deze hangt er los overheen op foto 1, misschien kent iemand deze en weet er hopelijk meer van.

 
Foto 1, de compressor komt bij Airbrush Almere vandaan. De garantie is al jaren afgelopen, een jaar of 15 plezier van gehad.

 
Foto 2 , op het plaatje staat niet veel bijzonders.


Foto 3. in het midden ongeveer, buisje met filter is eruit gesprongen.


Foto 4, rubberen slang is afgebroken in koperen buis, ongeveer in het midden. Tegelijkertijd met dat ander ding zeker, want Nikki hoorde maar één knal.

Nu kan ik deze onderdelen wel terug gaan plaatsen, maar dan met kans op herhaling, als ik niet weet wat de oorzaak is geweest.

Er zit ook een knop bovenop om hem continu te laten draaien, bijvoorbeeld als je veel spuitwerk hebt. Dus denk ik eigenlijk niet dat er teveel druk op is gekomen. Of misschien toch wel?
 

Hirschsprung

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: Compressor met harde klap stuk, wat kan het zijn?
« Reactie #1 Gepost op: 30 april 2021, 18:54:58 »
Gewoon bij ASA inleveren, misschien is er nog wat aan te doen, en anders ben je op de goeie plek voor een nieuwe.... 15 jaar, niet slecht!!!!

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: Compressor met harde klap stuk, wat kan het zijn?
« Reactie #2 Gepost op: 30 april 2021, 21:10:40 »
Foto 3. in het midden ongeveer, buisje met filter is eruit gesprongen.
Lijkt de aansluiting voor de pressostaat te zijn.
Foto 4, rubberen slang is afgebroken in koperen buis, ongeveer in het midden.
Ik zie geen rubberen slang, maar wel iets wat zo te zien erg lijkt op de olie-vul opening van de compressor zelf.
Er zit ook een knop bovenop om hem continu te laten draaien, bijvoorbeeld als je veel spuitwerk hebt. Dus denk ik eigenlijk niet dat er teveel druk op is gekomen. Of misschien toch wel?
Bedoel je het reduceerventiel voor je airbrush? Een compressor met een knop om continue te laten draaien heb ik nog nooit gezien. Zeker de exemplaren met een druktank móeten bij een bepaalde maximumdruk uitschakelen om explosie van het drukvat te voorkomen.
Als je met 'die knop' een draaibare én indrukbare knop bedoelt, heb je het over het reduceerventiel.

Over de rest heb je bij de meeste airbrush compressors geen invloed. Veel grotere (vaak zuigercompressors) hebben vaak een instelbare boven- en ondergrens waarbij de boel in- en uitgeschakeld wordt, maar bij kleinere airbrush-compressoren is dat een vast gegeven.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1868
Re: Compressor met harde klap stuk, wat kan het zijn?
« Reactie #3 Gepost op: 30 april 2021, 21:58:58 »
Hallo Huub,

Als ik zie wat er zo is losgesprongen lijkt het erop dat ergens in de compressor de druk te hoog is opgelopen en het overdrukventiel daarbij niet is opengegaan. In plaats daarvan is de slang eraf gesprongen en dat is een geluk bij een ongeluk. Zo vanaf foto's is het lastig te zeggen waarom dat is gebeurd. Het overdrukventiel kan vastzitten en dat kan dodelijke ongelukken veroorzaken. Ik ben ooit bij een geval betrokken geweest, waarbij van iemand het hele hoofd was weggeslagen door een ontploffende compressor, waarvan het overdrukventiel (in dit geval moedwillig) vastzat.
Het kan ook zijn dat de verstopping ergens heeft gezeten na het overdrukventiel, maar dat zou eigenlijk niet moeten mogen.
Op zich is het geheel, denk ik, wel weer goed functionerend te krijgen, maar de compressor moet wel goed worden nagekeken.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
Re: Compressor met harde klap stuk, wat kan het zijn?
« Reactie #4 Gepost op: 30 april 2021, 22:21:45 »
En dat was vast geen airbrush compressor. Zo kan je aan alles doodgaan en alles onveilig verklaren. Maar als deze compressor al 15 jaar in gebruik is kan het best een luchtslangetje zijn dat gewoon op is. Kan ook een flinke knal geven zonder dat er doden bij vallen.

René
René

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Compressor met harde klap stuk, wat kan het zijn?
« Reactie #5 Gepost op: 30 april 2021, 22:27:56 »
Mijn pressostaat stopte de compressor niet meer op de ingestelde druk. Gevolg, blaast af over overdrukventiel. Veiligheid staat voorop.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 210
Re: Compressor met harde klap stuk, wat kan het zijn?
« Reactie #6 Gepost op: 30 april 2021, 22:46:36 »
Dat "buisje met filter" is dus het overdruk ventiel. In het verleden waren er wel compressoren waarbij je de "drukregelaar" kon overbruggen. Ook in treinen heb je een hand en automatische stand van de compressor. De hand instelling gebruikten we om de "veiligheid" (overdruk ventiel) te controleren. En daar zou het eigenlijk bij moeten blijven.
Maar ja, soms is er wel eens wat meer lucht gewenst en wordt dan de hand stand gebruikt.
 
Mijn tip: test met een zekere regelmaat de "veilheid", hij moet afblazen rond de aangegeven maximum druk af te lezen op de manometer. Doet hij dat niet meer, dan moet de veiligheid vervangen worden.

Zet dus nooit het ding op hand om vervolgens de controle op druk uit het oog te verliezen.

Wat deze compressor betreft, gezien zijn leeftijd zou ik hem met pensioen sturen, in elk geval niet zelf aan gaan knoeien. Veiligheid voor alles!

Freek J.
« Laatst bewerkt op: 30 april 2021, 22:49:17 door Freek Jonkers »

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Compressor met harde klap stuk, wat kan het zijn?
« Reactie #7 Gepost op: 30 april 2021, 23:23:24 »
https://www.amazon.de/dp/B00BQWL4A6/ref=pe_3044161_189395811_TE_SCE_dp_1

Nieuw pressostaatje en gaan met die compressor. 1998, dat ga je toch niet wegdoen van ouderdom. Echt onzin.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 652
Re: Compressor met harde klap stuk, wat kan het zijn?
« Reactie #8 Gepost op: 01 mei 2021, 11:09:15 »
Ik heb vorig jaar het zelfde type compressor gekocht uit bouwjaar 1989. Hij werkt nog steeds perfect.

Een compressor is een relatief low-tech apparaat en de onderdelen zijn redelijk goedkoop muv de motor.
Zo te horen werkt de motor nog uitstekend (de druk is er).
Ik kan je adviseren om ermee naar ASA te gaan. Zij hebben goede service, kennis en de onderdelen op voorraad.

Dat kapotte onderdeel kost €13,50 bij ASA. Als de drukschakelaar defect is komt er nog €65 bij.
Een reparatie of eenzelfde type nieuwe voor €450, lijkt mij een makkelijk keuze.

Als je er toch bent, laat dan gelijk de olie vervangen.

mvg spock

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Compressor met harde klap stuk, wat kan het zijn?
« Reactie #9 Gepost op: 01 mei 2021, 14:30:57 »
@Allen bedankt voor de antwoorden! Dit had ik niet verwacht, temeer omdat ikzelf weinig kan vinden op het internet. Veel info wordt me toegeworpen hier.  (y)
Nu houd ik ervan om te knutselen, te klussen met dit soort dingen. De tijd nemen om te doorgronden hoe het werkt, hoe het in elkaar zit. Het ontwerpen ervan is pas echt door knappe koppen gedaan, ik hoef alleen maar te volgen wat een ander bedacht heeft. En zo de levensduur verlengen van mijn spullen. Zo ben ik ook met de oude treinen bezig, maar dat is nu een keer off topic...

Het is een degelijke machine, die nog heel lang moet kunnen volgens mij. In Almere werden deze gebruikt voor een airbrush cursus, waarna ze als 2de hands verkocht werden / (worden?). Deze is tot 6 bar en heeft geen oliepeilglas. De andere was 8 bar en mét oliepeilglas, maar een stuk duurder. Jammer genoeg heb ik voor de kleinste gekozen en dat brengt me op het volgende.
Het advies was om om de 3 jr olie bij te vullen. Nu heb ik er wel een paar keer een scheutje olie bij gedaan, maar ik weet niet hoeveel, of er teveel of te weinig olie in zit. En of het wel de goeie olie was. Voordat ik hem weer aanzet , wil ik eerst zelf de olie verversen, met de juiste hoeveelheid geschikte olie.

Nu het door mij 'buisje met filter' genoemde ding, het blijkt dus geen filter te zijn, maar het is waar ik maar niet op kwam (nee, het was geen thermostaat, maar wel zoiets en dan met luchtdruk inplaats van warmte): de pressostaat.

En over de koperen buizen:
Ik zie geen rubberen slang, maar wel iets wat zo te zien erg lijkt op de olie-vul opening van de compressor zelf.


Links op de foto de vulbuis, rechts de koperen buis waarin de rubberen slang zat.


Hier zie je de rubberslang er bijna voor zitten. De rechter buis zal dus de luchtaanvoer zijn.
De linkerbuis ziet er zo uit:


De rechterbuis; je ziet duidelijk het afgebroken stuk slang zitten:


Ook op de slang is hetzelfde breukvlak te zien, dus ben ik overtuigd dat de slang daar weer in moet.

Met een schroef het stukje slang er uitgehaald, het zat er 2 cm in:


En de slang schoongemaakt en met een klein beetje loc tite weer 2 cm in de buis gedrukt.


De pressostaat. Ging moeizaam heen en weer. Schoongeborsteld - helaas geen compressor voorhanden om hem schoon te blazen - , en teruggeplaatst, de imbusmoer aangedraaid. Het leek wel of die laatste een beetje los heeft gezeten.

Ik wil na het olieverversen proberen of de compressor werkt, de druk laten oplopen tot max 6 bar en dan uitschakelen als de pressostaat niet werkt. Een nieuwe ressostaat bestellen als deze niet goed blijkt te werken.

Aangezien ik geen talenknobbel heb, dacht ik dat er bovenop de drukregelaar een knop zat om hem continu te laten pompen. Uit het Duits had ik 'anhalten' en 'anlassen' vertaald als voortdurend en aanhouden... Vandaar dat Menno zegt:
Een compressor met een knop om continue te laten draaien heb ik nog nooit gezien.

Logisch eigenlijk, die knop is gewoon om hem aan of uit te zetten.

Nogmaals bedankt allen, ook de adviezen om het niet zelf te doen zijn waardevol.
Nu nog twee dingen te doen: Olie verversen,
Weten waar die blauwe knop voor is.




Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 210
Re: Compressor met harde klap stuk, wat kan het zijn?
« Reactie #10 Gepost op: 01 mei 2021, 16:19:11 »
https://www.amazon.de/dp/B00BQWL4A6/ref=pe_3044161_189395811_TE_SCE_dp_1

Nieuw pressostaatje en gaan met die compressor. 1998, dat ga je toch niet wegdoen van ouderdom. Echt onzin.

De compressor is niet het probleem wel het luchtreservoir. Dat gaat dan voornamelijk om vocht in het reservoir wat van binnenuit oxidatie veroorzaakt. Dat zie je niet.
Kritisch punt daarbij zijn de lassen.
In treinen zijn op bepaalde punten bijvoorbeeld waterafscheiders geplaatst. Ook worden er filters in de aanzuiging geplaats die vocht aan de lucht onttrekken.
Maar ik denk niet dat deze set dit bevat. Dus onzin?????

Freek J.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: Compressor met harde klap stuk, wat kan het zijn?
« Reactie #11 Gepost op: 01 mei 2021, 16:27:55 »
Nu houd ik ervan om te knutselen, te klussen met dit soort dingen. De tijd nemen om te doorgronden hoe het werkt, hoe het in elkaar zit. Het ontwerpen ervan is pas echt door knappe koppen gedaan, ik hoef alleen maar te volgen wat een ander bedacht heeft.
Precies. Dat doe ik zelf ook vaak.
Het is een degelijke machine, die nog heel lang moet kunnen volgens mij.
Een goed onderhouden compressor gaat erg lang mee. Op m'n werk is de hoofdcompressor ook al een jaar of 30 gok ik, zo niet ouder. De pressostaat, die nog uit een van de twee Duitslanden kwam, is een jaar terug of zo nog vervangen door een nieuwe omdat de oude niet meer uitschakelde (dan ga je kijken... staat de manometer richting de 10 bar (begin van het rode gebied) aan te wijzen... Ding uitgeschakeld en gemaakt dat ik wegkwam)
Deze is tot 6 bar en heeft geen oliepeilglas. De andere was 8 bar en mét oliepeilglas, maar een stuk duurder. Jammer genoeg heb ik voor de kleinste gekozen en dat brengt me op het volgende.
Maar op het oliepeil na, gaat zo'n grotere compressor je helpen dan? De mijne is ook máár 6 bar en het drukvat is relatief klein. Voor mij is dat echter ruim voldoende.
De pressostaat. Ging moeizaam heen en weer. Schoongeborsteld - helaas geen compressor voorhanden om hem schoon te blazen - , en teruggeplaatst, de imbusmoer aangedraaid. Het leek wel of die laatste een beetje los heeft gezeten.
De inbusmoer klinkt als de hoofdinstelling van de pressostaat: let op dat dergelijke onderdelen vaak een onder en bovengrens hebben, waarbij de ene instelling vóór de andere gemaakt moet worden (ik heb het niet vaak genoeg gedaan om te onthouden, maar bij de gigantische hoofdcompressor op m'n werk (3-fasen model zuigercompressor met 500 lieter drukvat of zo) zat een duidelijke handleiding voor afstellen van de pressostaat. Volgens mij was het éérst de onderdruk instellen (de druk waarbij weer ingeschakeld wordt om het drukvat weer op peil te brengen) en daarna de bovendruk. Maar zoals gezegd, dat kan ook andersom zijn.
De bout om dat mee in te stellen bestond uit een moer: het ene deel regelde de onderdruk en het andere de bovendruk. De bout kon altijd redelijk makkelijk ronddraaien, terwijl de moer wat stroever ging.

Let dus op dat het aandraaien van een inbusbout best de schakelgrenzen aangepast kan hebben.

Mijn ervaring is overigens dat pressostaten die al eens vast zijn gaan zitten gevoelig blijven voor storingen. Bij beide compressors op m'n werk was dat uiteindelijk het geval en hielp grondig schoonmaken niet: de problemen bleven snel (binnen een maand of 3) terug komen.

Aangezien ik geen talenknobbel heb, dacht ik dat er bovenop de drukregelaar een knop zat om hem continu te laten pompen. Uit het Duits had ik 'anhalten' en 'anlassen' vertaald als voortdurend en aanhouden... Vandaar dat Menno zegt: 
Logisch eigenlijk, die knop is gewoon om hem aan of uit te zetten.
Technisch kun je 'm bijna constant laten pompen omdat de druk hoog opvoeren ook direct betekent dat bij het minste verlies de drukschakelaar onmiddelijk zal schakelen. Let wel op met de maximum gebruiksduur! De meeste van dit soort compressors kunnen niet continu ingeschakeld zijn en móeten na 10 minuten duurgebruik een tijdje afkoelen.
Weten waar die blauwe knop voor is.
Ik gok dat dat het aanloop-ventiel is: de meeste compressors kunnen niet onder belasting aanlopen (lees: drukvat aangesloten op de persleiding vanaf de zuiger of het membraan).
Als het goed is hoor je de compressor na het afslaan ook zo'n 'psssss...' geluid maken. Dat is de restdruk die uit de leidingen tussen compressor en drukvat ontsnapt door een klepje dat opent zodra de motor uitschakelt. Op deze manier is de leiding drukloos en kan de motor aanlopen. Anders moet de motor tegen de al aanwezige druk in het drukvat opwerken en dat gaat vaak niet goed.

@ Freek Jonkers: water is inderdaad wel een gevaar. Ik heb de tip gekregen om altijd bij de-compressie het ventiel van het drukvat open te draaien. Daarbij zet ik de compressor enkele graden schuin zodat eventueel water er ook echt uit kan lopen.

De aanzuigleiding bevat bij de mijne een luchtfilter, maar geen vochtfilter voor zover ik weet.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Compressor met harde klap stuk, wat kan het zijn?
« Reactie #12 Gepost op: 01 mei 2021, 20:54:13 »
De compressor is niet het probleem wel het luchtreservoir. Dat gaat dan voornamelijk om vocht in het reservoir wat van binnenuit oxidatie veroorzaakt. Dat zie je niet.
Kritisch punt daarbij zijn de lassen.
In treinen zijn op bepaalde punten bijvoorbeeld waterafscheiders geplaatst. Ook worden er filters in de aanzuiging geplaats die vocht aan de lucht onttrekken.
Maar ik denk niet dat deze set dit bevat. Dus onzin?????

Freek J.

De filters in de aanzuig zijn stoffilters. Stof en vuil veroorzaken slijtage aan je zuiger. Aangezien lucht comprimeren altijd gepaard gaat met condensatie, heeft het geen zin om vooraf vocht uit te filteren. Dat gecondenseerde water wil je niet in je systeem en dus plaats je daarna een vochtafscheider. Dit is alleen om de vocht naar de leiding uit te scheiden. Wat onderin je tank zit, moet je aftappen.

Roest in je tank zal bij een olie-gesmeerde compressor best meevallen. De binnenkant van je tank zal een olielaagje krijgen op den duur. Tevens is het gebruikte staal nog best dik en zal niet snel doorroesten.

De ketel op m'n werk is van gegalvaniseerd ijzer en kan tot 21bar. Daarvoor staan drie 30kW schroefcompressoren in cascade opstelling met geïntegreerde koeldroger. Mooi spul.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 210
Re: Compressor met harde klap stuk, wat kan het zijn?
« Reactie #13 Gepost op: 01 mei 2021, 21:35:12 »
Ingenium, de periode dat ik met pneumatiek bezig was, was in de 70'r jaren. Maar is niet zo lang mijn vakgebied geweest. Ik weet dus wel het verschil tussen stoffilter en toendertijd een granulaatfilter. Heb zelfs nog een korte tijd compressors van de Bnl '54 opgeknapt en dat waren niet de beste. De hoge druk kop klapte er nog wel een vanaf.
Over waar dat granulaatfilter het beste kon komen zijn nogal wat discussies geweest,dus voor of na de compressor.
Overigens waren er nog wel meer maatregelen om het vocht uit de lucht te krijgen. Benevens de waterafscheiders op het hoofdreservoir zat er bijvoorbeeld ook nog 1 op de koeler. Verder waren er nog meer aftap punten die periodiek afgetapt moesten worden. Je wil niet weten wat er uit kwam, olie met water verworden tot een soort emulsie.

Maar er wordt natuurlijk van een compressor in een trein aanzienlijk meer verlangt dan van een hobby compressor. Bovendien zitten er ook veel meer luchtleiding en reservoirs aan vast.
Toch is het niet slecht wat Menno doet, na gebruik water aftappen.

Hoe link iets kan zijn .............. in een winterse periode liep ik door de machine kamer van de NMBS 2552 naar de andere cabine en op dat moment klapte de veiligheid klapte uit de schroefdraad. (Die schroefdraad was trouwens behoorlijk beschadigd. Gelukkig raakte het ding mij niet, maar het werd wel mede redenen dat ik nu met voorversterkers in mijn oor zit.

Freek J.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Compressor met harde klap stuk, wat kan het zijn?
« Reactie #14 Gepost op: 02 mei 2021, 01:27:41 »
Vergeet niet dat een drukvaatje van 6 liter bij een barretje of 5-6 niet te vergelijken is met een hoofdreservoir van 800-1000 liter á een druk van 10 bar zoals dat in een trein is.

Op het moment dat er in dat 6 liter vaatje een gaatje zou roesten dan is het volume uit dat keteltje in een mum van tijd ontweken door dat gaatje, in een trein met een volume zoals ik net noemde is dat natuurlijk wel even een ander verhaal en dan zou er de kans wel kunnen zijn dat dat roestgaatje het begin is waarmee een scheur kan ontstaan.

Vergelijk het voor de kleine situatie met een ballon waar je een gaatje in steekt, die loopt leeg en daar is het mee gedaan maar die ballon ontploft niet ineens als je hem lek steekt ;)