BeneluxSpoor.net forum

Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: HuubvG op 30 april 2021, 14:49:00

Titel: Compressor met harde klap stuk, wat kan het zijn?
Bericht door: HuubvG op 30 april 2021, 14:49:00
Nikki zei dat hij er een harde klap klonk en daarna dat gesis. Ik was net even aan het douchen geweest, geen klap gehoord. Eerst maar de stekker eruit getrokken en de kap losgedraaid. Deze hangt er los overheen op foto 1, misschien kent iemand deze en weet er hopelijk meer van.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/c2-608bebfef1e2a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/c2-608bebfef1e2a.jpg) 
Foto 1, de compressor komt bij Airbrush Almere vandaan. De garantie is al jaren afgelopen, een jaar of 15 plezier van gehad.

 (https://images.beneluxspoor.net/bnls/c1-608bebfedda89.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/c1-608bebfedda89.jpg)
Foto 2 , op het plaatje staat niet veel bijzonders.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/c3-608bebff64024.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/c3-608bebff64024.jpg)
Foto 3. in het midden ongeveer, buisje met filter is eruit gesprongen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/c4-608bf825d5b9e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/c4-608bf825d5b9e.jpg)
Foto 4, rubberen slang is afgebroken in koperen buis, ongeveer in het midden. Tegelijkertijd met dat ander ding zeker, want Nikki hoorde maar één knal.

Nu kan ik deze onderdelen wel terug gaan plaatsen, maar dan met kans op herhaling, als ik niet weet wat de oorzaak is geweest.

Er zit ook een knop bovenop om hem continu te laten draaien, bijvoorbeeld als je veel spuitwerk hebt. Dus denk ik eigenlijk niet dat er teveel druk op is gekomen. Of misschien toch wel?
 
Titel: Re: Compressor met harde klap stuk, wat kan het zijn?
Bericht door: Hirschsprung op 30 april 2021, 18:54:58
Gewoon bij ASA inleveren, misschien is er nog wat aan te doen, en anders ben je op de goeie plek voor een nieuwe.... 15 jaar, niet slecht!!!!
Titel: Re: Compressor met harde klap stuk, wat kan het zijn?
Bericht door: Menno op 30 april 2021, 21:10:40
Foto 3. in het midden ongeveer, buisje met filter is eruit gesprongen.
Lijkt de aansluiting voor de pressostaat te zijn.
Foto 4, rubberen slang is afgebroken in koperen buis, ongeveer in het midden.
Ik zie geen rubberen slang, maar wel iets wat zo te zien erg lijkt op de olie-vul opening van de compressor zelf.
Er zit ook een knop bovenop om hem continu te laten draaien, bijvoorbeeld als je veel spuitwerk hebt. Dus denk ik eigenlijk niet dat er teveel druk op is gekomen. Of misschien toch wel?
Bedoel je het reduceerventiel voor je airbrush? Een compressor met een knop om continue te laten draaien heb ik nog nooit gezien. Zeker de exemplaren met een druktank móeten bij een bepaalde maximumdruk uitschakelen om explosie van het drukvat te voorkomen.
Als je met 'die knop' een draaibare én indrukbare knop bedoelt, heb je het over het reduceerventiel.

Over de rest heb je bij de meeste airbrush compressors geen invloed. Veel grotere (vaak zuigercompressors) hebben vaak een instelbare boven- en ondergrens waarbij de boel in- en uitgeschakeld wordt, maar bij kleinere airbrush-compressoren is dat een vast gegeven.
Titel: Re: Compressor met harde klap stuk, wat kan het zijn?
Bericht door: phdirk op 30 april 2021, 21:58:58
Hallo Huub,

Als ik zie wat er zo is losgesprongen lijkt het erop dat ergens in de compressor de druk te hoog is opgelopen en het overdrukventiel daarbij niet is opengegaan. In plaats daarvan is de slang eraf gesprongen en dat is een geluk bij een ongeluk. Zo vanaf foto's is het lastig te zeggen waarom dat is gebeurd. Het overdrukventiel kan vastzitten en dat kan dodelijke ongelukken veroorzaken. Ik ben ooit bij een geval betrokken geweest, waarbij van iemand het hele hoofd was weggeslagen door een ontploffende compressor, waarvan het overdrukventiel (in dit geval moedwillig) vastzat.
Het kan ook zijn dat de verstopping ergens heeft gezeten na het overdrukventiel, maar dat zou eigenlijk niet moeten mogen.
Op zich is het geheel, denk ik, wel weer goed functionerend te krijgen, maar de compressor moet wel goed worden nagekeken.
Titel: Re: Compressor met harde klap stuk, wat kan het zijn?
Bericht door: René 4312 op 30 april 2021, 22:21:45
En dat was vast geen airbrush compressor. Zo kan je aan alles doodgaan en alles onveilig verklaren. Maar als deze compressor al 15 jaar in gebruik is kan het best een luchtslangetje zijn dat gewoon op is. Kan ook een flinke knal geven zonder dat er doden bij vallen.

René
Titel: Re: Compressor met harde klap stuk, wat kan het zijn?
Bericht door: ingenium op 30 april 2021, 22:27:56
Mijn pressostaat stopte de compressor niet meer op de ingestelde druk. Gevolg, blaast af over overdrukventiel. Veiligheid staat voorop.
Titel: Re: Compressor met harde klap stuk, wat kan het zijn?
Bericht door: Freek Jonkers op 30 april 2021, 22:46:36
Dat "buisje met filter" is dus het overdruk ventiel. In het verleden waren er wel compressoren waarbij je de "drukregelaar" kon overbruggen. Ook in treinen heb je een hand en automatische stand van de compressor. De hand instelling gebruikten we om de "veiligheid" (overdruk ventiel) te controleren. En daar zou het eigenlijk bij moeten blijven.
Maar ja, soms is er wel eens wat meer lucht gewenst en wordt dan de hand stand gebruikt.
 
Mijn tip: test met een zekere regelmaat de "veilheid", hij moet afblazen rond de aangegeven maximum druk af te lezen op de manometer. Doet hij dat niet meer, dan moet de veiligheid vervangen worden.

Zet dus nooit het ding op hand om vervolgens de controle op druk uit het oog te verliezen.

Wat deze compressor betreft, gezien zijn leeftijd zou ik hem met pensioen sturen, in elk geval niet zelf aan gaan knoeien. Veiligheid voor alles!

Freek J.
Titel: Re: Compressor met harde klap stuk, wat kan het zijn?
Bericht door: ingenium op 30 april 2021, 23:23:24
https://www.amazon.de/dp/B00BQWL4A6/ref=pe_3044161_189395811_TE_SCE_dp_1

Nieuw pressostaatje en gaan met die compressor. 1998, dat ga je toch niet wegdoen van ouderdom. Echt onzin.
Titel: Re: Compressor met harde klap stuk, wat kan het zijn?
Bericht door: spock op 01 mei 2021, 11:09:15
Ik heb vorig jaar het zelfde type compressor gekocht uit bouwjaar 1989. Hij werkt nog steeds perfect.

Een compressor is een relatief low-tech apparaat en de onderdelen zijn redelijk goedkoop muv de motor.
Zo te horen werkt de motor nog uitstekend (de druk is er).
Ik kan je adviseren om ermee naar ASA te gaan. Zij hebben goede service, kennis en de onderdelen op voorraad.

Dat kapotte onderdeel kost €13,50 bij ASA. Als de drukschakelaar defect is komt er nog €65 bij.
Een reparatie of eenzelfde type nieuwe voor €450, lijkt mij een makkelijk keuze.

Als je er toch bent, laat dan gelijk de olie vervangen.

mvg spock
Titel: Re: Compressor met harde klap stuk, wat kan het zijn?
Bericht door: HuubvG op 01 mei 2021, 14:30:57
@Allen bedankt voor de antwoorden! Dit had ik niet verwacht, temeer omdat ikzelf weinig kan vinden op het internet. Veel info wordt me toegeworpen hier.  (y)
Nu houd ik ervan om te knutselen, te klussen met dit soort dingen. De tijd nemen om te doorgronden hoe het werkt, hoe het in elkaar zit. Het ontwerpen ervan is pas echt door knappe koppen gedaan, ik hoef alleen maar te volgen wat een ander bedacht heeft. En zo de levensduur verlengen van mijn spullen. Zo ben ik ook met de oude treinen bezig, maar dat is nu een keer off topic...

Het is een degelijke machine, die nog heel lang moet kunnen volgens mij. In Almere werden deze gebruikt voor een airbrush cursus, waarna ze als 2de hands verkocht werden / (worden?). Deze is tot 6 bar en heeft geen oliepeilglas. De andere was 8 bar en mét oliepeilglas, maar een stuk duurder. Jammer genoeg heb ik voor de kleinste gekozen en dat brengt me op het volgende.
Het advies was om om de 3 jr olie bij te vullen. Nu heb ik er wel een paar keer een scheutje olie bij gedaan, maar ik weet niet hoeveel, of er teveel of te weinig olie in zit. En of het wel de goeie olie was. Voordat ik hem weer aanzet , wil ik eerst zelf de olie verversen, met de juiste hoeveelheid geschikte olie.

Nu het door mij 'buisje met filter' genoemde ding, het blijkt dus geen filter te zijn, maar het is waar ik maar niet op kwam (nee, het was geen thermostaat, maar wel zoiets en dan met luchtdruk inplaats van warmte): de pressostaat.

En over de koperen buizen:
Ik zie geen rubberen slang, maar wel iets wat zo te zien erg lijkt op de olie-vul opening van de compressor zelf.


Links op de foto de vulbuis, rechts de koperen buis waarin de rubberen slang zat.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/c5-608d41d32a00c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/c5-608d41d32a00c.jpg)
Hier zie je de rubberslang er bijna voor zitten. De rechter buis zal dus de luchtaanvoer zijn.
De linkerbuis ziet er zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/c6-608d42db1426c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/c6-608d42db1426c.jpg)

De rechterbuis; je ziet duidelijk het afgebroken stuk slang zitten:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/c7-608d433b3193c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/c7-608d433b3193c.jpg)

Ook op de slang is hetzelfde breukvlak te zien, dus ben ik overtuigd dat de slang daar weer in moet.

Met een schroef het stukje slang er uitgehaald, het zat er 2 cm in:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/c12-608d443243269.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/c12-608d443243269.jpg)

En de slang schoongemaakt en met een klein beetje loc tite weer 2 cm in de buis gedrukt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/c8-608d44b2155a2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/c8-608d44b2155a2.jpg)

De pressostaat. Ging moeizaam heen en weer. Schoongeborsteld - helaas geen compressor voorhanden om hem schoon te blazen - , en teruggeplaatst, de imbusmoer aangedraaid. Het leek wel of die laatste een beetje los heeft gezeten.

Ik wil na het olieverversen proberen of de compressor werkt, de druk laten oplopen tot max 6 bar en dan uitschakelen als de pressostaat niet werkt. Een nieuwe ressostaat bestellen als deze niet goed blijkt te werken.

Aangezien ik geen talenknobbel heb, dacht ik dat er bovenop de drukregelaar een knop zat om hem continu te laten pompen. Uit het Duits had ik 'anhalten' en 'anlassen' vertaald als voortdurend en aanhouden... Vandaar dat Menno zegt:
Een compressor met een knop om continue te laten draaien heb ik nog nooit gezien.

Logisch eigenlijk, die knop is gewoon om hem aan of uit te zetten.

Nogmaals bedankt allen, ook de adviezen om het niet zelf te doen zijn waardevol.
Nu nog twee dingen te doen: Olie verversen,
Weten waar die blauwe knop voor is.



Titel: Re: Compressor met harde klap stuk, wat kan het zijn?
Bericht door: Freek Jonkers op 01 mei 2021, 16:19:11
https://www.amazon.de/dp/B00BQWL4A6/ref=pe_3044161_189395811_TE_SCE_dp_1

Nieuw pressostaatje en gaan met die compressor. 1998, dat ga je toch niet wegdoen van ouderdom. Echt onzin.

De compressor is niet het probleem wel het luchtreservoir. Dat gaat dan voornamelijk om vocht in het reservoir wat van binnenuit oxidatie veroorzaakt. Dat zie je niet.
Kritisch punt daarbij zijn de lassen.
In treinen zijn op bepaalde punten bijvoorbeeld waterafscheiders geplaatst. Ook worden er filters in de aanzuiging geplaats die vocht aan de lucht onttrekken.
Maar ik denk niet dat deze set dit bevat. Dus onzin?????

Freek J.
Titel: Re: Compressor met harde klap stuk, wat kan het zijn?
Bericht door: Menno op 01 mei 2021, 16:27:55
Nu houd ik ervan om te knutselen, te klussen met dit soort dingen. De tijd nemen om te doorgronden hoe het werkt, hoe het in elkaar zit. Het ontwerpen ervan is pas echt door knappe koppen gedaan, ik hoef alleen maar te volgen wat een ander bedacht heeft.
Precies. Dat doe ik zelf ook vaak.
Het is een degelijke machine, die nog heel lang moet kunnen volgens mij.
Een goed onderhouden compressor gaat erg lang mee. Op m'n werk is de hoofdcompressor ook al een jaar of 30 gok ik, zo niet ouder. De pressostaat, die nog uit een van de twee Duitslanden kwam, is een jaar terug of zo nog vervangen door een nieuwe omdat de oude niet meer uitschakelde (dan ga je kijken... staat de manometer richting de 10 bar (begin van het rode gebied) aan te wijzen... Ding uitgeschakeld en gemaakt dat ik wegkwam)
Deze is tot 6 bar en heeft geen oliepeilglas. De andere was 8 bar en mét oliepeilglas, maar een stuk duurder. Jammer genoeg heb ik voor de kleinste gekozen en dat brengt me op het volgende.
Maar op het oliepeil na, gaat zo'n grotere compressor je helpen dan? De mijne is ook máár 6 bar en het drukvat is relatief klein. Voor mij is dat echter ruim voldoende.
De pressostaat. Ging moeizaam heen en weer. Schoongeborsteld - helaas geen compressor voorhanden om hem schoon te blazen - , en teruggeplaatst, de imbusmoer aangedraaid. Het leek wel of die laatste een beetje los heeft gezeten.
De inbusmoer klinkt als de hoofdinstelling van de pressostaat: let op dat dergelijke onderdelen vaak een onder en bovengrens hebben, waarbij de ene instelling vóór de andere gemaakt moet worden (ik heb het niet vaak genoeg gedaan om te onthouden, maar bij de gigantische hoofdcompressor op m'n werk (3-fasen model zuigercompressor met 500 lieter drukvat of zo) zat een duidelijke handleiding voor afstellen van de pressostaat. Volgens mij was het éérst de onderdruk instellen (de druk waarbij weer ingeschakeld wordt om het drukvat weer op peil te brengen) en daarna de bovendruk. Maar zoals gezegd, dat kan ook andersom zijn.
De bout om dat mee in te stellen bestond uit een moer: het ene deel regelde de onderdruk en het andere de bovendruk. De bout kon altijd redelijk makkelijk ronddraaien, terwijl de moer wat stroever ging.

Let dus op dat het aandraaien van een inbusbout best de schakelgrenzen aangepast kan hebben.

Mijn ervaring is overigens dat pressostaten die al eens vast zijn gaan zitten gevoelig blijven voor storingen. Bij beide compressors op m'n werk was dat uiteindelijk het geval en hielp grondig schoonmaken niet: de problemen bleven snel (binnen een maand of 3) terug komen.

Aangezien ik geen talenknobbel heb, dacht ik dat er bovenop de drukregelaar een knop zat om hem continu te laten pompen. Uit het Duits had ik 'anhalten' en 'anlassen' vertaald als voortdurend en aanhouden... Vandaar dat Menno zegt: 
Logisch eigenlijk, die knop is gewoon om hem aan of uit te zetten.
Technisch kun je 'm bijna constant laten pompen omdat de druk hoog opvoeren ook direct betekent dat bij het minste verlies de drukschakelaar onmiddelijk zal schakelen. Let wel op met de maximum gebruiksduur! De meeste van dit soort compressors kunnen niet continu ingeschakeld zijn en móeten na 10 minuten duurgebruik een tijdje afkoelen.
Weten waar die blauwe knop voor is.
Ik gok dat dat het aanloop-ventiel is: de meeste compressors kunnen niet onder belasting aanlopen (lees: drukvat aangesloten op de persleiding vanaf de zuiger of het membraan).
Als het goed is hoor je de compressor na het afslaan ook zo'n 'psssss...' geluid maken. Dat is de restdruk die uit de leidingen tussen compressor en drukvat ontsnapt door een klepje dat opent zodra de motor uitschakelt. Op deze manier is de leiding drukloos en kan de motor aanlopen. Anders moet de motor tegen de al aanwezige druk in het drukvat opwerken en dat gaat vaak niet goed.

@ Freek Jonkers: water is inderdaad wel een gevaar. Ik heb de tip gekregen om altijd bij de-compressie het ventiel van het drukvat open te draaien. Daarbij zet ik de compressor enkele graden schuin zodat eventueel water er ook echt uit kan lopen.

De aanzuigleiding bevat bij de mijne een luchtfilter, maar geen vochtfilter voor zover ik weet.
Titel: Re: Compressor met harde klap stuk, wat kan het zijn?
Bericht door: ingenium op 01 mei 2021, 20:54:13
De compressor is niet het probleem wel het luchtreservoir. Dat gaat dan voornamelijk om vocht in het reservoir wat van binnenuit oxidatie veroorzaakt. Dat zie je niet.
Kritisch punt daarbij zijn de lassen.
In treinen zijn op bepaalde punten bijvoorbeeld waterafscheiders geplaatst. Ook worden er filters in de aanzuiging geplaats die vocht aan de lucht onttrekken.
Maar ik denk niet dat deze set dit bevat. Dus onzin?????

Freek J.

De filters in de aanzuig zijn stoffilters. Stof en vuil veroorzaken slijtage aan je zuiger. Aangezien lucht comprimeren altijd gepaard gaat met condensatie, heeft het geen zin om vooraf vocht uit te filteren. Dat gecondenseerde water wil je niet in je systeem en dus plaats je daarna een vochtafscheider. Dit is alleen om de vocht naar de leiding uit te scheiden. Wat onderin je tank zit, moet je aftappen.

Roest in je tank zal bij een olie-gesmeerde compressor best meevallen. De binnenkant van je tank zal een olielaagje krijgen op den duur. Tevens is het gebruikte staal nog best dik en zal niet snel doorroesten.

De ketel op m'n werk is van gegalvaniseerd ijzer en kan tot 21bar. Daarvoor staan drie 30kW schroefcompressoren in cascade opstelling met geïntegreerde koeldroger. Mooi spul.
Titel: Re: Compressor met harde klap stuk, wat kan het zijn?
Bericht door: Freek Jonkers op 01 mei 2021, 21:35:12
Ingenium, de periode dat ik met pneumatiek bezig was, was in de 70'r jaren. Maar is niet zo lang mijn vakgebied geweest. Ik weet dus wel het verschil tussen stoffilter en toendertijd een granulaatfilter. Heb zelfs nog een korte tijd compressors van de Bnl '54 opgeknapt en dat waren niet de beste. De hoge druk kop klapte er nog wel een vanaf.
Over waar dat granulaatfilter het beste kon komen zijn nogal wat discussies geweest,dus voor of na de compressor.
Overigens waren er nog wel meer maatregelen om het vocht uit de lucht te krijgen. Benevens de waterafscheiders op het hoofdreservoir zat er bijvoorbeeld ook nog 1 op de koeler. Verder waren er nog meer aftap punten die periodiek afgetapt moesten worden. Je wil niet weten wat er uit kwam, olie met water verworden tot een soort emulsie.

Maar er wordt natuurlijk van een compressor in een trein aanzienlijk meer verlangt dan van een hobby compressor. Bovendien zitten er ook veel meer luchtleiding en reservoirs aan vast.
Toch is het niet slecht wat Menno doet, na gebruik water aftappen.

Hoe link iets kan zijn .............. in een winterse periode liep ik door de machine kamer van de NMBS 2552 naar de andere cabine en op dat moment klapte de veiligheid klapte uit de schroefdraad. (Die schroefdraad was trouwens behoorlijk beschadigd. Gelukkig raakte het ding mij niet, maar het werd wel mede redenen dat ik nu met voorversterkers in mijn oor zit.

Freek J.
Titel: Re: Compressor met harde klap stuk, wat kan het zijn?
Bericht door: Thom op 02 mei 2021, 01:27:41
Vergeet niet dat een drukvaatje van 6 liter bij een barretje of 5-6 niet te vergelijken is met een hoofdreservoir van 800-1000 liter á een druk van 10 bar zoals dat in een trein is.

Op het moment dat er in dat 6 liter vaatje een gaatje zou roesten dan is het volume uit dat keteltje in een mum van tijd ontweken door dat gaatje, in een trein met een volume zoals ik net noemde is dat natuurlijk wel even een ander verhaal en dan zou er de kans wel kunnen zijn dat dat roestgaatje het begin is waarmee een scheur kan ontstaan.

Vergelijk het voor de kleine situatie met een ballon waar je een gaatje in steekt, die loopt leeg en daar is het mee gedaan maar die ballon ontploft niet ineens als je hem lek steekt ;)
Titel: Re: Compressor met harde klap stuk, wat kan het zijn?
Bericht door: Carel Ruysink op 02 mei 2021, 11:06:40
Een vriend van me had/heeft ook zo'n schilderscompressor van 10 liter. Tapte nooit het vocht in de tank af.
Op gegeven moment doorgeroest maar het enige was flink wat gesis en een klein gaatje.
Van een butagasfles met verlopen keur een nieuw vat gemaakt. Weer jaren plezier er van maar nu tapt hij we regelmatig af  ;D
Zo' n tankje en zo'\ n druk loopt wel los dus.

Carel

PS Jaren geleden klapte hier bij de Centrale van Nijmegen een stoomleiding met een harde knal en gaf een half uur lang donderend gesis wat 15 km ver te horen was.
En de have gevel lag er uit. Maar ja dat was oververhitte stoom.
Titel: Re: Compressor met harde klap stuk, wat kan het zijn?
Bericht door: HuubvG op 02 mei 2021, 12:17:40
[ Als het van de moderatoren mag, ga ik ook even een beetje off topic. Laatst was ik in een hoek van de L woonkamer en hoorde opeens een keiharde KNAL en daarna wat kleinere bonkenrige stuitergeluiden. Ik schrok me we-zen-loos! Geen idee wat het was, stond met het zicht op de aanrecht van de open keuken. Boven had ik een tv aan de wand hangen en ik dacht dat deze eraf gevallen was. De woonkamer inkijkend zag ik mijn gitaar op de grond liggen, een meter verder dan waar hij op zijn standaard had gestaan. Het bleek dat de brug losgekomen was, die bungelde erbij met de snaren eraan. De klankkast zorgde ervoor de de knal zo luid was. Hij was van de standaard afgesprongen, op het bureau terecht gekomen waar hij een paar voorwerpen mee had genomen om verderop op de vloer tot stilstand te komen. Me afvragend hoe dat nou gebeuren kon, herinnerde ik me dat ik een tijd geleden een verkeerde snaar had geplaatst en deze had aangedraaid. De extra spanning moest op den duur teveel geworden zijn. ]

Terug naar mijn compressor(tje). Ik ben niet zo bang, maar wel voorzichtig.

Ik vraag me af hoe ik nu de olie eruit kan halen, om er de juiste hoeveelheid juiste soort olie in te doen. Het lijkt een gesloten vat, met de twee koperen buizen, een voor olie bijvullen, een voor de lucht. Links op de foto zit een kastje met een elektrische kabel. Zou achter dat kastje een opening zijn om de olie eruit te kunnen laten lopen? Hier nog even de foto ervan:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/c5-608e78b6dc984.jpg)
 (https://images.beneluxspoor.net/bnls/c5-608e78b6dc984.jpg)Onderop, of waar dan ook, zie ik geen aftapkraan voor de olie.

Onder op het drukvat zit een aftapkraan, die is om condenswater af te tappen, deze heb ik open gehad, er kwam geen water uit, dus dat zit wel goed. Dus als iemand mij hiermee verder kan helpen met advies?

@Ingenium, op het internet kon ik dit type compressor niet vinden. Mooi dat jij een pressostaat hebt kunnen vinden, dank voor de link.

@Menno,
Mijn ervaring is overigens dat pressostaten die al eens vast zijn gaan zitten gevoelig blijven voor storingen. Bij beide compressors op m'n werk was dat uiteindelijk het geval en hielp grondig schoonmaken niet: de problemen bleven snel (binnen een maand of 3) terug komen.

Ik ga nog even nakijken of de pressostaat van de link van Ingenium de juiste is, en deze sowieso bestellen. Voor de zekerheid.
Titel: Re: Compressor met harde klap stuk, wat kan het zijn?
Bericht door: spock op 02 mei 2021, 12:28:04
Normaliter kan dat eenvoudig door het niveauglaasje te verwijderen en dan leeg laten lopen via dat gat.
Aangezien er geen niveauglaasje is en de deksel is dichtgelast, blijft er maar 1 optie over, nl schuin houden en leegschenken via het olievulbuisje.

mvg spock

Titel: Re: Compressor met harde klap stuk, wat kan het zijn?
Bericht door: Gerrit F op 02 mei 2021, 14:20:11
Even een zoekopdracht in Google (https://www.google.com/search?q=koelkast+compressor+olie+bijvullen&client=firefox-b-d&biw=1360&bih=665&ei=CZiOYODzNYKAi-gPr_mn2AU&oq=koelkast+compressor+olie+bijvullen&gs_lcp=Cgdnd3Mtd2l6EAMyBQgAEM0CMgUIABDNAjoRCAAQsAMQigMQtwMQ1AMQ5QI6FAgAELADEIoDELcDENQDEOUCEIsDOgIIADoGCAAQFhAeOggIIRAWEB0QHlCHF1jDTmD-UmgBcAJ4AIAB8AGIAZ0KkgEGMTQuMS4xmAEAoAEBqgEHZ3dzLXdpesgBCrgBAsABAQ&sclient=gws-wiz&ved=0ahUKEwignLP7_KrwAhUCwAIHHa_8CVsQ4dUDCA0&uact=5) gemaakt voor wat meer info..
Er zit special compressor olie in. O.A. te koop bij de compressor leverancier. Zal waarschijnlijk olie zonder toevoegingen zijn. Dus geen auto motor olie gaan gebruiken want die kan een kleine hoeveelheid vocht opnemen en is aangevuld met diverse dope's.
 
Titel: Re: Compressor met harde klap stuk, wat kan het zijn?
Bericht door: Dartje75 op 02 mei 2021, 14:36:09
Even een kleine zoektocht op het internet gedaan, ik heb een tijdje terug z'n iets grotere broer op de kop getikt en die werkte niet...
Wat manuals en dergelijke opgezocht en voor €30,00 weer aan de gang gekregen.

Voor diverse Sil-Air (SA) compressoren kan je onderstaande link gebruiken, dan kom je bij het service manual, de SA 15 staat er ook in.
Met een beetje heen en weer zoeken kan je alle ondedelen een naam geven en kijken wat je wilt bestellen.
Ik heb zelf de defecte onderdelen en olie in Almere besteld.

https://www.air-craft.net/acatalog/Sil-Air_Manual.html (https://www.air-craft.net/acatalog/Sil-Air_Manual.html)

Overigens, zelfs als de pressostaat defect zou zijn en/of op een te hoge druk staat ingesteld, er zit altijd nog een overdruk ventiel op de ketel om deze tegen een te hoge druk te beschermen.
Sowieso zijn de tanks berekend op 2x werkdruk en ik weet niet of de compressor zelf dat kan opwekken..
Titel: Re: Compressor met harde klap stuk, wat kan het zijn?
Bericht door: HuubvG op 02 mei 2021, 15:14:35
@spock, ik dacht dat het vulbuisje door zou lopen tot ergens in het vat, maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Fijne tip dus om de olie uit dat buisje te laten lopen, dankjewel ook voor je bijdrage.

@Gerrtit F, ook bedankt voor de moeite. De juiste olie gaat er nu zeker komen.

@Dartje75, wat goed! Ik kwam nergens met zoeken en jij schotelt me zomaar de zo gewenste link voor. Super!

Nu eerst eens rustig bij Sil-Air gaan kijken en dan weer verder.
Titel: Re: Compressor met harde klap stuk, wat kan het zijn?
Bericht door: HuubvG op 04 mei 2021, 09:40:25
De compressor loopt weer als een trein! (y)

Gisteren heb ik geschikte olie gehaald bij gereedschappenzaak Kroon alhier, de 1/2 l olie op zijn plek gegoten. Dus kon hij weer aangezet worden.

Wat de oorzaak geweest is? Ik denk dat de inbusbout langzaam maar zeker steeds een beetje verder open getrild is, waardoor de pressostaat(houder) los kon komen. Het dunnere gedeelte, onder aan de pijl, is waar de imbusbout, bovenaan de pijl, deze op zijn plaats moet houden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/c3-6090f95e0a615.jpg)
 (https://images.beneluxspoor.net/bnls/c3-6090f95e0a615.jpg)
Nogmaals allen bedankt voor de support!  (y)
Titel: Re: Compressor met harde klap stuk, wat kan het zijn?
Bericht door: Dartje75 op 04 mei 2021, 22:25:06
Top  (y)

Voor de prijs van een flesje olie een zo goed als nieuwe compressor  ;)