Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco NS plan V door Jeroen Water
Vandaag om 21:08:57
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 21:07:53
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 21:06:11
Pendel module Viessmann 5214 door Mar-Cas
Vandaag om 20:55:49
Schroefkoppeling voor H0. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:53:09
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
Vandaag om 20:51:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 20:46:42
Van 2D afbeelding naar 3D model door BartvD
Vandaag om 20:14:42
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:45:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:33:56
Omgeving Frankfurt am Main door piksov
Vandaag om 17:22:02
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Daan!
Vandaag om 17:20:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 17:12:51
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 16:56:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:55:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 16:35:51
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
Vandaag om 16:32:59
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door bellejt
Vandaag om 16:21:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:07:22
Dampflok-Museum Hermeskeil door 1200blauw
Vandaag om 15:43:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 15:41:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:31:04
Tender Roco Br 001 wiebelt een beetje door Josephes
Vandaag om 14:46:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 14:31:12
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 14:21:38
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 14:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 14:07:48
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 12:46:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:27:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Ronald69
Vandaag om 11:57:06
  

Auteur Topic: Tenshodo 141 R 112 Mistral: rijklaar maken  (gelezen 2121 keer)

willyTEE

  • Offline Offline
  • Berichten: 364
Tenshodo 141 R 112 Mistral: rijklaar maken
« Gepost op: 24 April 2021, 13:50:12 »
  Sinds de 1ste lockdown heb ik een Tenshodo 141R112 Mistral stoomloc . Heeft bij een vriend jaren stilgestaan in de vitrine en later in een kast . Ik heb mij recent een LS models Mistral 56 aangeschaft en wil deze stoomloc terug rijklaar maken en voor de Mistral zetten . Er is geen handleiding bij . Op de rails start hij niet en de wielen van de loc geen beweging in te krijgen . Ik zoek  collega's die mij hiermee willen begeleiden . ben geen handige Harry .Heb een aantal foto's bijgevoegd van de algemene staat .
  Alvast bedankt   Willy













   
« Laatst bewerkt op: 26 April 2021, 14:00:42 door Bert van Gelder »

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1980
    • Mijn website
Re: Tenshodo 141 R 112 Mistral : rijklaar maken
« Reactie #1 Gepost op: 24 April 2021, 14:53:37 »
Op de foto lijken het wel plastic wielen onder de tender. Dat moeten metalen wielen zijn aan een kant geisoleerd.

Je kan de loc proberen door een draadje van de trafo aan de koppelhaak die naar de tender gaat te klemmen en met de andere draad van de trafo een van de drijfwielen aan te raken (gewoon proberen welke het doet). Met een gelijkstroomtrafo op halve snelheid ofzo.
Groet
Fred
« Laatst bewerkt op: 26 April 2021, 09:48:34 door sncf231e »
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2282
    • Biesje.nl
Re: Tenshodo 141 R 112 Mistral : rijklaar maken
« Reactie #2 Gepost op: 24 April 2021, 15:07:25 »
Als de loc lang heeft stilgestaan is waarschijnlijk het vet en olie in de tandwielkast verhard. Dit moet dan schoongemaakt worden. Wees voorzichtig met openen, als je het klepje los schroeft kan de rest van de tandwielkast in de lok kukelen :(

Als je er zelf niet uit komt willen de mensen van Philotrain zich er misschien aan wagen? Dacht dat ze wel vaker metalen modellen van andere fabrikanten een servicebeurt gaven.

Mvg,

Robert

VvKan

  • Gast
Re: Tenshodo 141 R 112 Mistral : rijklaar maken
« Reactie #3 Gepost op: 24 April 2021, 15:23:41 »
Is het misschien een stand-model ?

willyTEE

  • Offline Offline
  • Berichten: 364
Re: Tenshodo 141 R 112 Mistral : rijklaar maken
« Reactie #4 Gepost op: 24 April 2021, 15:48:51 »

  Fred , heb de test gedaan

  een klem aan de koppelhaak gehouden en met de andere aan het eerste drijfwiel . Er kwam een korte beweging in + vonkje thv drijfwiel . Er zit toch al leven in .

  Willy

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1646
Re: Tenshodo 141 R 112 Mistral : rijklaar maken
« Reactie #5 Gepost op: 25 April 2021, 21:25:59 »
Niet helemaal on topic maar wat is de  kwalitieit , details, e.d. waar moet ik merk als Tenshodo ongeveer plaatsen? middle of the road, high end etc.

Van wat ik vind en zie zijn er erg mooie modellen met een flinke prijs maar ik zie ook modellen die maar zozo lijken. Maar ik kan me vergissen.

Arjan




sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1980
    • Mijn website
Re: Tenshodo 141 R 112 Mistral : rijklaar maken
« Reactie #6 Gepost op: 25 April 2021, 22:48:59 »
Tenshodo was een van de eerste Japanse bouwers van messing modellen in de jaren vijftig. Tenshodo was (en is nog steeds) een juwelier op de begane grond en een modelspoor winkel op de 4 verdiepingen daarboven (https://www.tenshodo.co.jp/models/storeinfo/ginza/tabid/130/Default.aspx) in Tokyo. Dus je kan je vriendin of vrouw beneden laten shoppen terwijl je zelf iets heel moois koopt als je de trap op gaat.

Tenshodo wordt beschouwd als een van de beste messing bouwers van die tijd. Maar de modellen van 70 jaar geleden vergelijken met die van nu is een beetje appels en peren. De 141R van Willy is een heel vroeg model dat Tenshodo voor Fulgurex in 1962 maakte; de prijs was toen 400 Zwitserse Frank. De detaillering werd toen erg geroemd en als je het model vergelijkt met een Trix Express loc uit die tijd dan klopt dat ook. Nu is elke Roco loc meer gedetailleerd.

De Amerikaanse Tenshodo messing modellen blijken nog steeds verzamelwaardig te zijn, maar hebben toch niet de detaillering van meer recente voor de USA in Azië gemaakte messing modellen. Deze Cab Forward wordt als een van de topmodellen beschouwd:


Tegenwoordig worden onder het merk Tenshodo ook (gedetailleerde) plastic modellen naar Japans voorbeeld verkocht (misschien gemaakt in China?).

Hier een ouder messing model van een Japanse loc die ik bij de Tenshodo winkel in Tokyo gekocht heb:


Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

VvKan

  • Gast
Re: Tenshodo 141 R 112 Mistral : rijklaar maken
« Reactie #7 Gepost op: 25 April 2021, 22:51:13 »
Voor zover ik het kan zien betreft het getoonde model een jaren 50-60 productie.  Voor die tijd geweldig.  Maar nu ?  Kunststof wielen ?  Gecorrodeerde metalen wielen waar die op de rail hebben gestaan ?
Daarna was Tenshodo een redelijk bekend topmerk, veel messing modellen, en ook de bekende losse draaistelaandrijvingen.  Rijden waarschijnlijk duizenden modellen mee rond in Nederland.

Dus van oud tot nieuw, voor de tijd waarin het geproduceerd werd behoorde het mijns inziens altijd tot de topmerken.

Maar mijn voorganger heeft duidelijker info dan mijn subjectieve waarneming.

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1646
Re: Tenshodo 141 R 112 Mistral : rijklaar maken
« Reactie #8 Gepost op: 26 April 2021, 00:05:09 »

Bedankt. Ik vond deze wel imposant.

https://www.ebay.ca/itm/294132365545?hash=item447ba7b8e9:g:jOQAAOSwAAtgfiqo

Maar we gaan off topic en we zijn natuurlijk benieuwd naar de het lot van Willy’s loc

Arjan

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1158
Re: Tenshodo 141 R 112 Mistral : rijklaar maken
« Reactie #9 Gepost op: 26 April 2021, 09:15:53 »
Volgens mij zijn die wielen gewoon sterk geoxideerd. Tenshodo gebruikte volgens mij geen plastik wielen, alles was van metaal. Ik heb ooit een tenshodo lok gerepareerd, en daar was het probleem hetzelfde.
Motorisch geluid gelijk koffiemolen, maar was wel erg sterk. Het vet dat in de tandwielkasten zat, was hard geworden en daardoor kon niets meer goed bewegen. Alles eruit gehaald en gereinigd met alcohol. Dan weer vet erin in het liep weer.

Geen reparatie voor beginners, maar wel goed te doen met wat goed gereedschap erbij en een beetje kennis van zaken.

Groeten

Bas

willyTEE

  • Offline Offline
  • Berichten: 364
Re: Tenshodo 141 R 112 Mistral : rijklaar maken
« Reactie #10 Gepost op: 26 April 2021, 13:28:47 »

   een interessant intermezzo en wat een prachtige Canadese Tenshodo
   wat de wielen betreft : ze zijn wel degelijk van metaal . Wat op de foto's te zien is , is een combinatie van oxidatie en het belichtingseffect . Zeker geen witte wielen . Ik ga beginnen met stap 1
   ttz het losmaken en reinigen van de wielen . Wat kan daarvoor gebruikt worden zonder het materiaal aan te tasten .

   mvg   Willy
 

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Tenshodo 141 R 112 Mistral : rijklaar maken
« Reactie #11 Gepost op: 26 April 2021, 13:51:11 »
De 141 R 112 is geen Canadees maar een Amerikaan en stamt uit een eerste bestelling van 180 machines (fabrieksnummers 8867-9046)  bij Lima Works te Lima (Ohio). De loc had een geklonken tender.
« Laatst bewerkt op: 26 April 2021, 13:53:16 door Karben »
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.