Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gtw6016
Vandaag om 16:29:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 16:23:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 16:19:42
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Montanbahn
Vandaag om 16:15:52
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 15:42:08
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door tijgernootje
Vandaag om 15:36:37
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door tijgernootje
Vandaag om 15:30:51
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Molenbaan (werktitel) door tijgernootje
Vandaag om 14:53:09
Aanpassen baanplan bestaande baan door tijgernootje
Vandaag om 14:18:25
Artitec vierdeurs stalen D door spoorzeven
Vandaag om 13:52:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 13:44:44
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:39:29
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:13:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:03:33
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 12:58:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:14
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:30:03
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 11:39:28
LOC nummer wijzigen op een E-loc door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:25:04
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:17
  

Auteur Topic: Tenshodo 141 R 112 Mistral: rijklaar maken  (gelezen 2022 keer)

willyTEE

  • Offline Offline
  • Berichten: 364
Tenshodo 141 R 112 Mistral: rijklaar maken
« Gepost op: 24 April 2021, 13:50:12 »
  Sinds de 1ste lockdown heb ik een Tenshodo 141R112 Mistral stoomloc . Heeft bij een vriend jaren stilgestaan in de vitrine en later in een kast . Ik heb mij recent een LS models Mistral 56 aangeschaft en wil deze stoomloc terug rijklaar maken en voor de Mistral zetten . Er is geen handleiding bij . Op de rails start hij niet en de wielen van de loc geen beweging in te krijgen . Ik zoek  collega's die mij hiermee willen begeleiden . ben geen handige Harry .Heb een aantal foto's bijgevoegd van de algemene staat .
  Alvast bedankt   Willy













   
« Laatst bewerkt op: 26 April 2021, 14:00:42 door Bert van Gelder »

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1920
    • Mijn website
Re: Tenshodo 141 R 112 Mistral : rijklaar maken
« Reactie #1 Gepost op: 24 April 2021, 14:53:37 »
Op de foto lijken het wel plastic wielen onder de tender. Dat moeten metalen wielen zijn aan een kant geisoleerd.

Je kan de loc proberen door een draadje van de trafo aan de koppelhaak die naar de tender gaat te klemmen en met de andere draad van de trafo een van de drijfwielen aan te raken (gewoon proberen welke het doet). Met een gelijkstroomtrafo op halve snelheid ofzo.
Groet
Fred
« Laatst bewerkt op: 26 April 2021, 09:48:34 door sncf231e »
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2269
    • Biesje.nl
Re: Tenshodo 141 R 112 Mistral : rijklaar maken
« Reactie #2 Gepost op: 24 April 2021, 15:07:25 »
Als de loc lang heeft stilgestaan is waarschijnlijk het vet en olie in de tandwielkast verhard. Dit moet dan schoongemaakt worden. Wees voorzichtig met openen, als je het klepje los schroeft kan de rest van de tandwielkast in de lok kukelen :(

Als je er zelf niet uit komt willen de mensen van Philotrain zich er misschien aan wagen? Dacht dat ze wel vaker metalen modellen van andere fabrikanten een servicebeurt gaven.

Mvg,

Robert

VvKan

  • Gast
Re: Tenshodo 141 R 112 Mistral : rijklaar maken
« Reactie #3 Gepost op: 24 April 2021, 15:23:41 »
Is het misschien een stand-model ?

willyTEE

  • Offline Offline
  • Berichten: 364
Re: Tenshodo 141 R 112 Mistral : rijklaar maken
« Reactie #4 Gepost op: 24 April 2021, 15:48:51 »

  Fred , heb de test gedaan

  een klem aan de koppelhaak gehouden en met de andere aan het eerste drijfwiel . Er kwam een korte beweging in + vonkje thv drijfwiel . Er zit toch al leven in .

  Willy

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
Re: Tenshodo 141 R 112 Mistral : rijklaar maken
« Reactie #5 Gepost op: 25 April 2021, 21:25:59 »
Niet helemaal on topic maar wat is de  kwalitieit , details, e.d. waar moet ik merk als Tenshodo ongeveer plaatsen? middle of the road, high end etc.

Van wat ik vind en zie zijn er erg mooie modellen met een flinke prijs maar ik zie ook modellen die maar zozo lijken. Maar ik kan me vergissen.

Arjan




sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1920
    • Mijn website
Re: Tenshodo 141 R 112 Mistral : rijklaar maken
« Reactie #6 Gepost op: 25 April 2021, 22:48:59 »
Tenshodo was een van de eerste Japanse bouwers van messing modellen in de jaren vijftig. Tenshodo was (en is nog steeds) een juwelier op de begane grond en een modelspoor winkel op de 4 verdiepingen daarboven (https://www.tenshodo.co.jp/models/storeinfo/ginza/tabid/130/Default.aspx) in Tokyo. Dus je kan je vriendin of vrouw beneden laten shoppen terwijl je zelf iets heel moois koopt als je de trap op gaat.

Tenshodo wordt beschouwd als een van de beste messing bouwers van die tijd. Maar de modellen van 70 jaar geleden vergelijken met die van nu is een beetje appels en peren. De 141R van Willy is een heel vroeg model dat Tenshodo voor Fulgurex in 1962 maakte; de prijs was toen 400 Zwitserse Frank. De detaillering werd toen erg geroemd en als je het model vergelijkt met een Trix Express loc uit die tijd dan klopt dat ook. Nu is elke Roco loc meer gedetailleerd.

De Amerikaanse Tenshodo messing modellen blijken nog steeds verzamelwaardig te zijn, maar hebben toch niet de detaillering van meer recente voor de USA in Azië gemaakte messing modellen. Deze Cab Forward wordt als een van de topmodellen beschouwd:


Tegenwoordig worden onder het merk Tenshodo ook (gedetailleerde) plastic modellen naar Japans voorbeeld verkocht (misschien gemaakt in China?).

Hier een ouder messing model van een Japanse loc die ik bij de Tenshodo winkel in Tokyo gekocht heb:


Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

VvKan

  • Gast
Re: Tenshodo 141 R 112 Mistral : rijklaar maken
« Reactie #7 Gepost op: 25 April 2021, 22:51:13 »
Voor zover ik het kan zien betreft het getoonde model een jaren 50-60 productie.  Voor die tijd geweldig.  Maar nu ?  Kunststof wielen ?  Gecorrodeerde metalen wielen waar die op de rail hebben gestaan ?
Daarna was Tenshodo een redelijk bekend topmerk, veel messing modellen, en ook de bekende losse draaistelaandrijvingen.  Rijden waarschijnlijk duizenden modellen mee rond in Nederland.

Dus van oud tot nieuw, voor de tijd waarin het geproduceerd werd behoorde het mijns inziens altijd tot de topmerken.

Maar mijn voorganger heeft duidelijker info dan mijn subjectieve waarneming.

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
Re: Tenshodo 141 R 112 Mistral : rijklaar maken
« Reactie #8 Gepost op: 26 April 2021, 00:05:09 »

Bedankt. Ik vond deze wel imposant.

https://www.ebay.ca/itm/294132365545?hash=item447ba7b8e9:g:jOQAAOSwAAtgfiqo

Maar we gaan off topic en we zijn natuurlijk benieuwd naar de het lot van Willy’s loc

Arjan

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1150
Re: Tenshodo 141 R 112 Mistral : rijklaar maken
« Reactie #9 Gepost op: 26 April 2021, 09:15:53 »
Volgens mij zijn die wielen gewoon sterk geoxideerd. Tenshodo gebruikte volgens mij geen plastik wielen, alles was van metaal. Ik heb ooit een tenshodo lok gerepareerd, en daar was het probleem hetzelfde.
Motorisch geluid gelijk koffiemolen, maar was wel erg sterk. Het vet dat in de tandwielkasten zat, was hard geworden en daardoor kon niets meer goed bewegen. Alles eruit gehaald en gereinigd met alcohol. Dan weer vet erin in het liep weer.

Geen reparatie voor beginners, maar wel goed te doen met wat goed gereedschap erbij en een beetje kennis van zaken.

Groeten

Bas

willyTEE

  • Offline Offline
  • Berichten: 364
Re: Tenshodo 141 R 112 Mistral : rijklaar maken
« Reactie #10 Gepost op: 26 April 2021, 13:28:47 »

   een interessant intermezzo en wat een prachtige Canadese Tenshodo
   wat de wielen betreft : ze zijn wel degelijk van metaal . Wat op de foto's te zien is , is een combinatie van oxidatie en het belichtingseffect . Zeker geen witte wielen . Ik ga beginnen met stap 1
   ttz het losmaken en reinigen van de wielen . Wat kan daarvoor gebruikt worden zonder het materiaal aan te tasten .

   mvg   Willy
 

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1410
Re: Tenshodo 141 R 112 Mistral : rijklaar maken
« Reactie #11 Gepost op: 26 April 2021, 13:51:11 »
De 141 R 112 is geen Canadees maar een Amerikaan en stamt uit een eerste bestelling van 180 machines (fabrieksnummers 8867-9046)  bij Lima Works te Lima (Ohio). De loc had een geklonken tender.
« Laatst bewerkt op: 26 April 2021, 13:53:16 door Karben »
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.