Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder. door Peter Kleton
Vandaag om 21:39:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
Vandaag om 21:33:56
ratelende 1300 van Electrotren door knar46
Vandaag om 21:29:18
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Hans1963
Vandaag om 21:21:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door DJV
Vandaag om 21:10:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
Vandaag om 21:04:54
DR buffetrijtuig verhuist naar Houten door martijnhaman
Vandaag om 20:35:44
13 december modelspoorbeurs Houten door Syb030
Vandaag om 20:28:23
draaistel A.C.M.E. slaaprijtuig loshalen: hoe? door Peter J K
Vandaag om 20:18:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 19:58:42
Line-up foto's van modellen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:35:44
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 18:36:20
Depot + vervolg Vlieringen-2 door NS264
Vandaag om 18:09:51
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:04:27
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:53:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:23:41
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Eric v C
Vandaag om 17:17:11
Spelregels 'Raadplaatje' door Reinout van Rees
Vandaag om 16:16:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:23:16
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:00:15
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:58:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:38:23
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 13:33:20
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hendrik Jan
Vandaag om 12:32:34
Extra functie in Zimo MS450P22 door Herb73
Vandaag om 12:05:59
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Reinout van Rees
Vandaag om 11:55:49
VERPLAATST: Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Reinout van Rees
Vandaag om 11:53:08
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Gerrit H
Vandaag om 11:31:37
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door bellejt
Vandaag om 11:17:33
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 11:07:49
  

Auteur Topic: Hoe koppel je 2 loswerkende treinbanen met 2 central station 3s en 2 iTrain Pcs  (gelezen 1097 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5182
Beste mensen,

Je leest toch wel eens zo'n post van iemand waarin staat dat ze een stukje elektronica hebben gekocht en achteraf vragen hoe dat ding werkt? Ik heb nu een soort gelijk vraagstuk

Lang lang geleden nog voordat ik bij de club zat, had besloten om twee onafhankelijke marklinbanen uit te rusten van central stations en iTrain computers + licenties. Een van de banen is een soort van een puinhoop op het moment en heeft nog niks gedaan met iTrain en de andere rijdt vol automatisch.

ca 2 jaar geleden heb ik een brug gemaakt waarbij een trein van baan 1 naar de andere kan rijden. De 2 circuits zijn natuurlijk nog elektrisch gescheiden en er heeft nog geen trein gereden. Toen men dus besloot om vol central station 3 te gaan, hadden ze al plannen wensen om deze banen met elkaar te verbinden en om zo treinen over en weer te sturen.

Hoe het ook zij. Ik ben nu me een beetje aan het verdiepen hoe we dit het beste kunnen aanpakken.

Nu hebben we 2 afzonderlijke op te lossen problemen. De elektrische kant en de iTrain besturing.

Ik snap dat je elektrisch gezien de 2 central stations kan koppelen via een can bus kabel van marklin. Deze kabel zou ca 10m lang moeten zijn om de 2 te verbinden. Om beide baan signalen in sync te krijgen. Zou ik van 1 CS3s los moeten koppelen van zijn booster en die booster direct bekabelen aan het boostercircuit van de andere baan. Deze Cs3 zou dan als slave fungeren. Dan is kortsluiting uitgesloten. De slave CS3 heeft dan alleen nog maar als taak om S88 bezetmelders in te lezen en naar iTrain door te sluizen. In principe kunnen we de S88 bus overigens daisychainen naar de andere baan toe.

Dit brengt me naar dat waar ik nog geen ervaring mee heb. Hoe los je dit probleem het beste op in iTrain.

Ik denk dat je de iTrain computer van de werkende baan (met de master Cs3) zou moeten gebruiken om de automatische regeling van beide banen op zich te nemen. Zo zou je geen problemen moeten ervaren wanneer je een trein van baan 1 naar 2 laat rijden. De andere computer kunnen we dan misschien als client gebruiken. Om de slave baan mee te bedienen.

Wat ik ook kan bedenken is om simpelweg beide Cs3's niet elektrisch te koppelen, maar ze beiden in een van de twee iTrain routers stoppen zodat ook hier 1 iTrain computer beide layouts via beide CS3's kan bedienen. Voor de sectie-overgang zou ik dan een bi-stabiel relais inbouwen die hufterproof is. Eigenlijk hetzelfde concept als een keerlus schakeling (alleen zonder die kortsluit detectie methode  ;D ).

Heb ik goede aannames gemaakt? Of heb ik hier iets verkeerds gezegd?
Ik heb het ook nog niet op het iTrain kunnen vragen daar mijn account nog niet geactiveerd is.

Zijn er ook nog andere methodes die het waard zijn te vermelden? Is er nog een methode om 2 iTrain systemen te laten samenwerken om een trein uit te wisselen?

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)