Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:03:49
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 07:59:14
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 07:57:16
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 07:56:13
Bahnstrecke 5867 door spoorijzer
Vandaag om 07:54:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:53:25
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 07:47:48
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 07:35:08
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ploeger
Vandaag om 07:34:24
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Gerrit H
Vandaag om 07:20:02
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door g-j
Vandaag om 06:40:45
Minibaan Visserskaai H0 door Ruben90
Vandaag om 00:23:50
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door SvenW
06 November 2025, 23:09:14
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
06 November 2025, 23:04:24
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
06 November 2025, 22:34:34
Verkoper beurs Houten door Wies
06 November 2025, 22:22:43
Waarschuwing: scam-websites zoals Modellbahnenshop.com door Reinout van Rees
06 November 2025, 21:27:00
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
06 November 2025, 21:24:12
Cranicher Altbahn door Arjen52
06 November 2025, 21:16:36
Lodewickshaven door Frank 123
06 November 2025, 20:34:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
06 November 2025, 20:17:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
06 November 2025, 19:35:12
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
06 November 2025, 19:18:29
Roco 21026 werkt niet goed door N-Sven
06 November 2025, 19:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
06 November 2025, 19:04:28
Acme nieuwe ICNG door Edwin2121992
06 November 2025, 18:49:17
Pendelbetrieb door Ronvgs
06 November 2025, 18:47:07
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Ronald Halma
06 November 2025, 16:32:36
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
06 November 2025, 16:07:39
  

Auteur Topic: Hoe koppel je 2 loswerkende treinbanen met 2 central station 3s en 2 iTrain Pcs  (gelezen 1045 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5123
Beste mensen,

Je leest toch wel eens zo'n post van iemand waarin staat dat ze een stukje elektronica hebben gekocht en achteraf vragen hoe dat ding werkt? Ik heb nu een soort gelijk vraagstuk

Lang lang geleden nog voordat ik bij de club zat, had besloten om twee onafhankelijke marklinbanen uit te rusten van central stations en iTrain computers + licenties. Een van de banen is een soort van een puinhoop op het moment en heeft nog niks gedaan met iTrain en de andere rijdt vol automatisch.

ca 2 jaar geleden heb ik een brug gemaakt waarbij een trein van baan 1 naar de andere kan rijden. De 2 circuits zijn natuurlijk nog elektrisch gescheiden en er heeft nog geen trein gereden. Toen men dus besloot om vol central station 3 te gaan, hadden ze al plannen wensen om deze banen met elkaar te verbinden en om zo treinen over en weer te sturen.

Hoe het ook zij. Ik ben nu me een beetje aan het verdiepen hoe we dit het beste kunnen aanpakken.

Nu hebben we 2 afzonderlijke op te lossen problemen. De elektrische kant en de iTrain besturing.

Ik snap dat je elektrisch gezien de 2 central stations kan koppelen via een can bus kabel van marklin. Deze kabel zou ca 10m lang moeten zijn om de 2 te verbinden. Om beide baan signalen in sync te krijgen. Zou ik van 1 CS3s los moeten koppelen van zijn booster en die booster direct bekabelen aan het boostercircuit van de andere baan. Deze Cs3 zou dan als slave fungeren. Dan is kortsluiting uitgesloten. De slave CS3 heeft dan alleen nog maar als taak om S88 bezetmelders in te lezen en naar iTrain door te sluizen. In principe kunnen we de S88 bus overigens daisychainen naar de andere baan toe.

Dit brengt me naar dat waar ik nog geen ervaring mee heb. Hoe los je dit probleem het beste op in iTrain.

Ik denk dat je de iTrain computer van de werkende baan (met de master Cs3) zou moeten gebruiken om de automatische regeling van beide banen op zich te nemen. Zo zou je geen problemen moeten ervaren wanneer je een trein van baan 1 naar 2 laat rijden. De andere computer kunnen we dan misschien als client gebruiken. Om de slave baan mee te bedienen.

Wat ik ook kan bedenken is om simpelweg beide Cs3's niet elektrisch te koppelen, maar ze beiden in een van de twee iTrain routers stoppen zodat ook hier 1 iTrain computer beide layouts via beide CS3's kan bedienen. Voor de sectie-overgang zou ik dan een bi-stabiel relais inbouwen die hufterproof is. Eigenlijk hetzelfde concept als een keerlus schakeling (alleen zonder die kortsluit detectie methode  ;D ).

Heb ik goede aannames gemaakt? Of heb ik hier iets verkeerds gezegd?
Ik heb het ook nog niet op het iTrain kunnen vragen daar mijn account nog niet geactiveerd is.

Zijn er ook nog andere methodes die het waard zijn te vermelden? Is er nog een methode om 2 iTrain systemen te laten samenwerken om een trein uit te wisselen?

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)