Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Invoering SGNS containerwagens bij NS door sneek
Vandaag om 00:46:23
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
Vandaag om 00:34:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:16:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door NS264
Vandaag om 00:12:24
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:01:45
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door sneek
24 November 2025, 23:14:54
Sluitseinen REEtitec 1300 door ModelWessel
24 November 2025, 23:07:43
Lodewickshaven door Ronald Halma
24 November 2025, 22:47:14
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
24 November 2025, 22:24:14
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Frank 123
24 November 2025, 22:18:31
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door TrantonMR
24 November 2025, 22:02:29
Hulp gezocht bij omwisselen cilinders Franse stoomloc 141R door ronald1956
24 November 2025, 21:41:54
S88N bezetmelder door Albert de Heer
24 November 2025, 21:33:55
Da's Daz 2 door Huup
24 November 2025, 21:32:17
Oost Europa-draadje door ns.1200
24 November 2025, 21:23:51
Nieuw huis, nieuwe baan door Benelux795
24 November 2025, 21:23:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
24 November 2025, 21:18:35
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door RobbertJan
24 November 2025, 21:08:27
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan door Debvd
24 November 2025, 21:04:11
Raadplaatje door Charles_
24 November 2025, 21:04:00
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door dennie
24 November 2025, 20:19:55
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Klaas Zondervan
24 November 2025, 19:57:50
buffers voor Roco 45760/62 door Ronald69
24 November 2025, 19:36:59
Station Roodeschool door Huup
24 November 2025, 19:36:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
24 November 2025, 19:35:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
24 November 2025, 19:32:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
24 November 2025, 18:30:31
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
24 November 2025, 17:57:54
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
24 November 2025, 17:45:45
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Arjan6511
24 November 2025, 17:14:13
  

Auteur Topic: Hoe koppel je 2 loswerkende treinbanen met 2 central station 3s en 2 iTrain Pcs  (gelezen 1071 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5166
Beste mensen,

Je leest toch wel eens zo'n post van iemand waarin staat dat ze een stukje elektronica hebben gekocht en achteraf vragen hoe dat ding werkt? Ik heb nu een soort gelijk vraagstuk

Lang lang geleden nog voordat ik bij de club zat, had besloten om twee onafhankelijke marklinbanen uit te rusten van central stations en iTrain computers + licenties. Een van de banen is een soort van een puinhoop op het moment en heeft nog niks gedaan met iTrain en de andere rijdt vol automatisch.

ca 2 jaar geleden heb ik een brug gemaakt waarbij een trein van baan 1 naar de andere kan rijden. De 2 circuits zijn natuurlijk nog elektrisch gescheiden en er heeft nog geen trein gereden. Toen men dus besloot om vol central station 3 te gaan, hadden ze al plannen wensen om deze banen met elkaar te verbinden en om zo treinen over en weer te sturen.

Hoe het ook zij. Ik ben nu me een beetje aan het verdiepen hoe we dit het beste kunnen aanpakken.

Nu hebben we 2 afzonderlijke op te lossen problemen. De elektrische kant en de iTrain besturing.

Ik snap dat je elektrisch gezien de 2 central stations kan koppelen via een can bus kabel van marklin. Deze kabel zou ca 10m lang moeten zijn om de 2 te verbinden. Om beide baan signalen in sync te krijgen. Zou ik van 1 CS3s los moeten koppelen van zijn booster en die booster direct bekabelen aan het boostercircuit van de andere baan. Deze Cs3 zou dan als slave fungeren. Dan is kortsluiting uitgesloten. De slave CS3 heeft dan alleen nog maar als taak om S88 bezetmelders in te lezen en naar iTrain door te sluizen. In principe kunnen we de S88 bus overigens daisychainen naar de andere baan toe.

Dit brengt me naar dat waar ik nog geen ervaring mee heb. Hoe los je dit probleem het beste op in iTrain.

Ik denk dat je de iTrain computer van de werkende baan (met de master Cs3) zou moeten gebruiken om de automatische regeling van beide banen op zich te nemen. Zo zou je geen problemen moeten ervaren wanneer je een trein van baan 1 naar 2 laat rijden. De andere computer kunnen we dan misschien als client gebruiken. Om de slave baan mee te bedienen.

Wat ik ook kan bedenken is om simpelweg beide Cs3's niet elektrisch te koppelen, maar ze beiden in een van de twee iTrain routers stoppen zodat ook hier 1 iTrain computer beide layouts via beide CS3's kan bedienen. Voor de sectie-overgang zou ik dan een bi-stabiel relais inbouwen die hufterproof is. Eigenlijk hetzelfde concept als een keerlus schakeling (alleen zonder die kortsluit detectie methode  ;D ).

Heb ik goede aannames gemaakt? Of heb ik hier iets verkeerds gezegd?
Ik heb het ook nog niet op het iTrain kunnen vragen daar mijn account nog niet geactiveerd is.

Zijn er ook nog andere methodes die het waard zijn te vermelden? Is er nog een methode om 2 iTrain systemen te laten samenwerken om een trein uit te wisselen?

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)