Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door jan47
Vandaag om 08:57:34
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door rjr
Vandaag om 08:56:14
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Gerke
Vandaag om 08:53:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 08:52:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
Vandaag om 08:49:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:45:21
NS 1145 1981 door spoorijzer
Vandaag om 08:25:29
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 08:01:26
Fleischmann 1306 O&K op Piko Spoor met bedding door Modeltreinmulder
Vandaag om 08:00:36
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 06:41:49
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 06:39:30
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 02:59:34
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Modellbahnwagen
Vandaag om 02:50:52
Miskoop???? door hervé
Vandaag om 00:15:51
Welke instellingen voor een MicroMotor op een Lopi V5 door hmmglaser
13 November 2025, 23:41:55
DR buffetrijtuig verhuist naar Houten door Ferdinand Bogman
13 November 2025, 23:28:28
printplaat roco sik stuk door hmmglaser
13 November 2025, 23:24:49
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
13 November 2025, 22:40:23
Overstap naar HTM door Charles_
13 November 2025, 22:14:05
Lodewickshaven door wob
13 November 2025, 22:08:15
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Forever Rocofan
13 November 2025, 22:08:13
Lantaarn Fleischmann BR50 kab door Ronald69
13 November 2025, 21:55:25
Amsterdam Westhaven - vlothaven 1/87 door dretsome
13 November 2025, 21:46:19
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Klaas Zondervan
13 November 2025, 21:31:52
Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar? door Frans Hufkens
13 November 2025, 21:25:53
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
13 November 2025, 21:22:19
Baan in Los Angeles door AndrevdG
13 November 2025, 21:15:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
13 November 2025, 21:12:50
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
13 November 2025, 20:59:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
13 November 2025, 20:44:52
  

Auteur Topic: Hoe koppel je 2 loswerkende treinbanen met 2 central station 3s en 2 iTrain Pcs  (gelezen 1051 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5139
Beste mensen,

Je leest toch wel eens zo'n post van iemand waarin staat dat ze een stukje elektronica hebben gekocht en achteraf vragen hoe dat ding werkt? Ik heb nu een soort gelijk vraagstuk

Lang lang geleden nog voordat ik bij de club zat, had besloten om twee onafhankelijke marklinbanen uit te rusten van central stations en iTrain computers + licenties. Een van de banen is een soort van een puinhoop op het moment en heeft nog niks gedaan met iTrain en de andere rijdt vol automatisch.

ca 2 jaar geleden heb ik een brug gemaakt waarbij een trein van baan 1 naar de andere kan rijden. De 2 circuits zijn natuurlijk nog elektrisch gescheiden en er heeft nog geen trein gereden. Toen men dus besloot om vol central station 3 te gaan, hadden ze al plannen wensen om deze banen met elkaar te verbinden en om zo treinen over en weer te sturen.

Hoe het ook zij. Ik ben nu me een beetje aan het verdiepen hoe we dit het beste kunnen aanpakken.

Nu hebben we 2 afzonderlijke op te lossen problemen. De elektrische kant en de iTrain besturing.

Ik snap dat je elektrisch gezien de 2 central stations kan koppelen via een can bus kabel van marklin. Deze kabel zou ca 10m lang moeten zijn om de 2 te verbinden. Om beide baan signalen in sync te krijgen. Zou ik van 1 CS3s los moeten koppelen van zijn booster en die booster direct bekabelen aan het boostercircuit van de andere baan. Deze Cs3 zou dan als slave fungeren. Dan is kortsluiting uitgesloten. De slave CS3 heeft dan alleen nog maar als taak om S88 bezetmelders in te lezen en naar iTrain door te sluizen. In principe kunnen we de S88 bus overigens daisychainen naar de andere baan toe.

Dit brengt me naar dat waar ik nog geen ervaring mee heb. Hoe los je dit probleem het beste op in iTrain.

Ik denk dat je de iTrain computer van de werkende baan (met de master Cs3) zou moeten gebruiken om de automatische regeling van beide banen op zich te nemen. Zo zou je geen problemen moeten ervaren wanneer je een trein van baan 1 naar 2 laat rijden. De andere computer kunnen we dan misschien als client gebruiken. Om de slave baan mee te bedienen.

Wat ik ook kan bedenken is om simpelweg beide Cs3's niet elektrisch te koppelen, maar ze beiden in een van de twee iTrain routers stoppen zodat ook hier 1 iTrain computer beide layouts via beide CS3's kan bedienen. Voor de sectie-overgang zou ik dan een bi-stabiel relais inbouwen die hufterproof is. Eigenlijk hetzelfde concept als een keerlus schakeling (alleen zonder die kortsluit detectie methode  ;D ).

Heb ik goede aannames gemaakt? Of heb ik hier iets verkeerds gezegd?
Ik heb het ook nog niet op het iTrain kunnen vragen daar mijn account nog niet geactiveerd is.

Zijn er ook nog andere methodes die het waard zijn te vermelden? Is er nog een methode om 2 iTrain systemen te laten samenwerken om een trein uit te wisselen?

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)