Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: STL-file, voor een stootblok in N door rjr
Vandaag om 16:03:43
Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve door 1200blauw
Vandaag om 16:02:21
programmeren functiedecoder TAMS FD/led door HansQ
Vandaag om 16:02:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door HuubvG
Vandaag om 15:43:54
H0-modellen BR 42 van Liliput en MäTrix vergeleken door HuubvG
Vandaag om 15:41:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:42:31
Nederdam, H0 1970 - 1990 door AntonM
Vandaag om 14:34:48
Dg spoor 0 door arnout
Vandaag om 13:51:06
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door bask185
Vandaag om 13:27:30
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Mitchell
Vandaag om 13:24:50
Kortsluiting wissel en vaste kruising door VvKan
Vandaag om 13:23:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
Vandaag om 12:39:18
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door meino
Vandaag om 12:28:41
Fleischmann BR 89 008 met Fleischmann decoder rijdt slecht (niet) door VvKan
Vandaag om 11:55:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 11:52:28
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 11:42:41
25 jaar geleden door lrrw
Vandaag om 10:12:35
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 10:06:16
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 09:17:13
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bert van Gelder
Vandaag om 08:55:29
Rheinburg, TP V/VI door Dennis.
Vandaag om 07:07:38
Baan in Los Angeles door Hans Grasmaijer
Vandaag om 05:49:38
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door sncf231e
25 juli 2021, 23:13:49
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Overet
25 juli 2021, 22:55:56
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
25 juli 2021, 22:49:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door hrp
25 juli 2021, 22:47:57
Compacte wisselstraat voor meer rijlengte door schipcas
25 juli 2021, 22:40:37
Albert's fantasie in schaal 0e door sdz1976
25 juli 2021, 22:39:37
Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit? door Marcel112
25 juli 2021, 22:01:32
Baanplan Bellingeweer (werktitel) door Bert van Gelder
25 juli 2021, 22:01:28
  

Auteur Topic: Hoe koppel je 2 loswerkende treinbanen met 2 central station 3s en 2 iTrain Pcs  (gelezen 233 keer)

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 1541
Beste mensen,

Je leest toch wel eens zo'n post van iemand waarin staat dat ze een stukje elektronica hebben gekocht en achteraf vragen hoe dat ding werkt? Ik heb nu een soort gelijk vraagstuk

Lang lang geleden nog voordat ik bij de club zat, had besloten om twee onafhankelijke marklinbanen uit te rusten van central stations en iTrain computers + licenties. Een van de banen is een soort van een puinhoop op het moment en heeft nog niks gedaan met iTrain en de andere rijdt vol automatisch.

ca 2 jaar geleden heb ik een brug gemaakt waarbij een trein van baan 1 naar de andere kan rijden. De 2 circuits zijn natuurlijk nog elektrisch gescheiden en er heeft nog geen trein gereden. Toen men dus besloot om vol central station 3 te gaan, hadden ze al plannen wensen om deze banen met elkaar te verbinden en om zo treinen over en weer te sturen.

Hoe het ook zij. Ik ben nu me een beetje aan het verdiepen hoe we dit het beste kunnen aanpakken.

Nu hebben we 2 afzonderlijke op te lossen problemen. De elektrische kant en de iTrain besturing.

Ik snap dat je elektrisch gezien de 2 central stations kan koppelen via een can bus kabel van marklin. Deze kabel zou ca 10m lang moeten zijn om de 2 te verbinden. Om beide baan signalen in sync te krijgen. Zou ik van 1 CS3s los moeten koppelen van zijn booster en die booster direct bekabelen aan het boostercircuit van de andere baan. Deze Cs3 zou dan als slave fungeren. Dan is kortsluiting uitgesloten. De slave CS3 heeft dan alleen nog maar als taak om S88 bezetmelders in te lezen en naar iTrain door te sluizen. In principe kunnen we de S88 bus overigens daisychainen naar de andere baan toe.

Dit brengt me naar dat waar ik nog geen ervaring mee heb. Hoe los je dit probleem het beste op in iTrain.

Ik denk dat je de iTrain computer van de werkende baan (met de master Cs3) zou moeten gebruiken om de automatische regeling van beide banen op zich te nemen. Zo zou je geen problemen moeten ervaren wanneer je een trein van baan 1 naar 2 laat rijden. De andere computer kunnen we dan misschien als client gebruiken. Om de slave baan mee te bedienen.

Wat ik ook kan bedenken is om simpelweg beide Cs3's niet elektrisch te koppelen, maar ze beiden in een van de twee iTrain routers stoppen zodat ook hier 1 iTrain computer beide layouts via beide CS3's kan bedienen. Voor de sectie-overgang zou ik dan een bi-stabiel relais inbouwen die hufterproof is. Eigenlijk hetzelfde concept als een keerlus schakeling (alleen zonder die kortsluit detectie methode  ;D ).

Heb ik goede aannames gemaakt? Of heb ik hier iets verkeerds gezegd?
Ik heb het ook nog niet op het iTrain kunnen vragen daar mijn account nog niet geactiveerd is.

Zijn er ook nog andere methodes die het waard zijn te vermelden? Is er nog een methode om 2 iTrain systemen te laten samenwerken om een trein uit te wisselen?

Mvg,

Bas