Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 09:37:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:23:54
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
NS 1700 transfers door Jeroen Water
Vandaag om 08:45:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 08:22:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
  

Auteur Topic: EC 87 'Etoile du Nord'  (gelezen 1920 keer)

BastiaanPraag

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
EC 87 'Etoile du Nord'
« Gepost op: 08 March 2008, 13:31:54 »
Vanwege een stukje jeugdsentiment, maar vooral omdat ik het een prachtige trein vind, ben ik op zoek naar de complete EC Etoile du Nord zoals deze was samengesteld voordat de Thalys dit tijdperk verstoorde.

Uit het boek Internationale treinsamenstellingen in België, heb ik de volgende treinsamenstelling gehaald:

EC Etoile du Nord, sectie Paris (18h38) - Amsterdam (23h59):

A8
A8
A3R
B9 1/2t
B9 1/2t
B9 1/2t
B8
B3Dt

Precies deze samenstelling zou ik graag op de baan willen hebben. Ik weet dat niet elk INOX rijtuig gebruikt kan worden omdat deze rijtuigen ook van Parijs naar Italië reden. Ook wil ik benadrukken dat het om de EC gaat (dus ook 2de klasse), niet meer om de TEE. Ik heb gehoord dat ik moet letten op de klasse-aanduidingen naast de deuren. Wie kan mij adviseren over de juiste sets?

Alvast heel erg bedankt!

Grt, Saake

Anoniem

  • Gast
Re: EC 87 'Etoile du Nord'
« Reactie #1 Gepost op: 08 March 2008, 14:18:55 »
Ik weet dat niet elk INOX rijtuig gebruikt kan worden omdat deze rijtuigen ook van Parijs naar Italië reden.

Mwah, zeker in de IC- / EC-tijd was dat allang geen issue meer. De Mistral, Rhodanien, Lyonnais en Cisalpin waren al hoog en breed opgeheven, dus de Mistralrijtuigen reden niet meer in de Sud-Est rond en werden ingezet in de 'réseaux' Nord en Est. Wat betreft de klasse-aanduidingen e.d.: je moet de versie hebben met de zwarte stickers bij de deuren (zoals je die ook vindt bij de Corailrijtuigen), hier te zien achter het venster van de geopende deur. In de TEE-versie waren er geen klasse-aanduidingen, de hele trein bestond immers alleen uit eerste klasserijtuigen. De gedeklasseerden hadden een groene band boven de ramen, de A-bakken een rode.

Edit: voor alle duidelijkheid, wat je dus NIET kunt gebruiken zijn de DEV Inoxrijtuigen (zie mijn post hieronder). Mistral '69 en PBA is allemaal prima.
« Laatst bewerkt op: 08 March 2008, 23:42:03 door Wesley »

modelspotter

  • Gast
Re: EC 87 'Etoile du Nord'
« Reactie #2 Gepost op: 08 March 2008, 15:35:32 »
Er was al een draadje hierover toch? ff links boven bij zoeken Etoile invoeren...
Met de exacte combinatie van de laatste nog wel!

Omdat ik de laatste rit van de Etoile du Nord op 2 juni 1984 van Brussel naar Amsterdam CS heb meegemaakt en daarvan verslag heb gedaan in Railhobby september 1984, hieronder wat gegevens van toen ik die heb vastgelegd met aanvulling tussen () op basis van materieelgegevens uit Les TEE van Maurice Mertens, 2e edition 1987, ISBN 2-902808-21-6.

Eigen notites:
Brussel v 20.21u.
Eloc SNCB 1504
SNCF A4Dux 81 89 718 (type Mistral serie 711-724)
,, A8u 18 89 945 (type Mistral serie 943-957)
,, A8tu 18 89 994 (type Mistral serie 991-996)
,, A8tu 18 89 923 (type Mistral serie 915-942)

dus toen al helemaal geen "echte" PBA types...

De lengte van deze 'Mistral'-rijtuigen was 25500mm. tov de oude 'Mistral'-rijtuigen 23344mm.

Modelspotter

Anoniem

  • Gast
Re: EC 87 'Etoile du Nord'
« Reactie #3 Gepost op: 08 March 2008, 16:40:48 »
De lengte van deze 'Mistral'-rijtuigen was 25500mm. tov de oude 'Mistral'-rijtuigen 23344mm.

En ook die is volgens mij al eens langs gekomen en is wellicht verwarrend. Mistral '69 en PBA is even lang, met uitzondering van de 'fourgon-générateur'.

Mistral '69 was idd 25500 mm lang, type PBA ook (behalve de generatorwagen dus, die was 21600 mm). De rijtuigen die men aanduidt met 'DEV' zijn 23344 of 25094 mm, tot 1955 werden de DEV 'courtes' besteld, vanaf die tijd de 'longues'. De Inoxrijtuigen type DEV (er was ook DEV AO-materieel, voor Acier Ordinaire) waren dus ook in korte en lange versie te vinden, aangezien deze vanaf 1950 besteld zijn in verschillende tranches. De subserie die bedoeld was voor de Mistral - en dus ook wel wordt aangeduid met "Mistral '56" - is in 1953 besteld en geleverd tussen september 1955 en april 1956. Deze zijn dus nog van de 'courte' versie.

Dus wat modelspotter zegt is zeker correct, maar er zijn nog meer spelers die het geheel wat onoverzichtelijk maken ;D.

Bron van dit alles: de speciale serie van Le Train genaamd 'Les archives de la DEV' door Jean-Marc Dupuy, deel 1 en 2.