Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 10:28:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:27:04
Lodewickshaven door tothebeach
Vandaag om 10:13:47
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Charles_
Vandaag om 10:04:15
Mooi weer om buiten te spelen door Charles_
Vandaag om 09:55:23
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 09:53:25
Op Zuid (NL H0) door TonM
Vandaag om 09:38:15
ESU locprogrammer door ruudns
Vandaag om 09:34:50
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 09:30:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:27:09
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:25:34
Da's Daz 2 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 09:24:00
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:23:43
Minibaan Visserskaai H0 door Eric B
Vandaag om 08:32:54
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 07:57:16
Bahnstrecke 5867 door spoorijzer
Vandaag om 07:54:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:53:25
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 07:35:08
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Gerrit H
Vandaag om 07:20:02
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door g-j
Vandaag om 06:40:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
06 November 2025, 23:04:24
Verkoper beurs Houten door Wies
06 November 2025, 22:22:43
Waarschuwing: scam-websites zoals Modellbahnenshop.com door Reinout van Rees
06 November 2025, 21:27:00
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
06 November 2025, 21:24:12
Cranicher Altbahn door Arjen52
06 November 2025, 21:16:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
06 November 2025, 20:17:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
06 November 2025, 19:35:12
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
06 November 2025, 19:18:29
Roco 21026 werkt niet goed door N-Sven
06 November 2025, 19:14:29
  

Auteur Topic: EC 87 'Etoile du Nord'  (gelezen 1978 keer)

BastiaanPraag

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
EC 87 'Etoile du Nord'
« Gepost op: 08 March 2008, 13:31:54 »
Vanwege een stukje jeugdsentiment, maar vooral omdat ik het een prachtige trein vind, ben ik op zoek naar de complete EC Etoile du Nord zoals deze was samengesteld voordat de Thalys dit tijdperk verstoorde.

Uit het boek Internationale treinsamenstellingen in België, heb ik de volgende treinsamenstelling gehaald:

EC Etoile du Nord, sectie Paris (18h38) - Amsterdam (23h59):

A8
A8
A3R
B9 1/2t
B9 1/2t
B9 1/2t
B8
B3Dt

Precies deze samenstelling zou ik graag op de baan willen hebben. Ik weet dat niet elk INOX rijtuig gebruikt kan worden omdat deze rijtuigen ook van Parijs naar Italië reden. Ook wil ik benadrukken dat het om de EC gaat (dus ook 2de klasse), niet meer om de TEE. Ik heb gehoord dat ik moet letten op de klasse-aanduidingen naast de deuren. Wie kan mij adviseren over de juiste sets?

Alvast heel erg bedankt!

Grt, Saake

Anoniem

  • Gast
Re: EC 87 'Etoile du Nord'
« Reactie #1 Gepost op: 08 March 2008, 14:18:55 »
Ik weet dat niet elk INOX rijtuig gebruikt kan worden omdat deze rijtuigen ook van Parijs naar Italië reden.

Mwah, zeker in de IC- / EC-tijd was dat allang geen issue meer. De Mistral, Rhodanien, Lyonnais en Cisalpin waren al hoog en breed opgeheven, dus de Mistralrijtuigen reden niet meer in de Sud-Est rond en werden ingezet in de 'réseaux' Nord en Est. Wat betreft de klasse-aanduidingen e.d.: je moet de versie hebben met de zwarte stickers bij de deuren (zoals je die ook vindt bij de Corailrijtuigen), hier te zien achter het venster van de geopende deur. In de TEE-versie waren er geen klasse-aanduidingen, de hele trein bestond immers alleen uit eerste klasserijtuigen. De gedeklasseerden hadden een groene band boven de ramen, de A-bakken een rode.

Edit: voor alle duidelijkheid, wat je dus NIET kunt gebruiken zijn de DEV Inoxrijtuigen (zie mijn post hieronder). Mistral '69 en PBA is allemaal prima.
« Laatst bewerkt op: 08 March 2008, 23:42:03 door Wesley »

modelspotter

  • Gast
Re: EC 87 'Etoile du Nord'
« Reactie #2 Gepost op: 08 March 2008, 15:35:32 »
Er was al een draadje hierover toch? ff links boven bij zoeken Etoile invoeren...
Met de exacte combinatie van de laatste nog wel!

Omdat ik de laatste rit van de Etoile du Nord op 2 juni 1984 van Brussel naar Amsterdam CS heb meegemaakt en daarvan verslag heb gedaan in Railhobby september 1984, hieronder wat gegevens van toen ik die heb vastgelegd met aanvulling tussen () op basis van materieelgegevens uit Les TEE van Maurice Mertens, 2e edition 1987, ISBN 2-902808-21-6.

Eigen notites:
Brussel v 20.21u.
Eloc SNCB 1504
SNCF A4Dux 81 89 718 (type Mistral serie 711-724)
,, A8u 18 89 945 (type Mistral serie 943-957)
,, A8tu 18 89 994 (type Mistral serie 991-996)
,, A8tu 18 89 923 (type Mistral serie 915-942)

dus toen al helemaal geen "echte" PBA types...

De lengte van deze 'Mistral'-rijtuigen was 25500mm. tov de oude 'Mistral'-rijtuigen 23344mm.

Modelspotter

Anoniem

  • Gast
Re: EC 87 'Etoile du Nord'
« Reactie #3 Gepost op: 08 March 2008, 16:40:48 »
De lengte van deze 'Mistral'-rijtuigen was 25500mm. tov de oude 'Mistral'-rijtuigen 23344mm.

En ook die is volgens mij al eens langs gekomen en is wellicht verwarrend. Mistral '69 en PBA is even lang, met uitzondering van de 'fourgon-générateur'.

Mistral '69 was idd 25500 mm lang, type PBA ook (behalve de generatorwagen dus, die was 21600 mm). De rijtuigen die men aanduidt met 'DEV' zijn 23344 of 25094 mm, tot 1955 werden de DEV 'courtes' besteld, vanaf die tijd de 'longues'. De Inoxrijtuigen type DEV (er was ook DEV AO-materieel, voor Acier Ordinaire) waren dus ook in korte en lange versie te vinden, aangezien deze vanaf 1950 besteld zijn in verschillende tranches. De subserie die bedoeld was voor de Mistral - en dus ook wel wordt aangeduid met "Mistral '56" - is in 1953 besteld en geleverd tussen september 1955 en april 1956. Deze zijn dus nog van de 'courte' versie.

Dus wat modelspotter zegt is zeker correct, maar er zijn nog meer spelers die het geheel wat onoverzichtelijk maken ;D.

Bron van dit alles: de speciale serie van Le Train genaamd 'Les archives de la DEV' door Jean-Marc Dupuy, deel 1 en 2.