Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Even voorstellen Niels uit Den Haag door 1200blauw
Vandaag om 22:27:14
Roco 42616 door johan george
Vandaag om 21:51:47
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 21:42:58
Modelwensen 2026 door Jan Breman
Vandaag om 21:41:36
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 21:32:35
Yamorc 7001 dood door Reinout van Rees
Vandaag om 21:16:47
Pfarrerwinkel bahn door william_2
Vandaag om 21:08:02
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door bellejt
Vandaag om 21:05:38
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 20:31:55
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door ruudns
Vandaag om 20:03:34
Tandwielen Fleischmann BR 80 door stoombr38
Vandaag om 19:56:49
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 19:32:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 19:00:51
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Ronald Halma
Vandaag om 18:27:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 18:16:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 17:51:59
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:11
Goede wensen voor 2026 door Wim Vink
Vandaag om 16:15:16
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 15:52:36
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 15:45:01
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 14:58:44
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door DJV
Vandaag om 14:51:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
Vandaag om 14:14:55
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
Vandaag om 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:58:11
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door gdh
Vandaag om 12:16:48
foto's van "Nederlandse" Tds'en door Wies
Vandaag om 11:52:20
  

Auteur Topic: EC 87 'Etoile du Nord'  (gelezen 2010 keer)

BastiaanPraag

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
EC 87 'Etoile du Nord'
« Gepost op: 08 March 2008, 13:31:54 »
Vanwege een stukje jeugdsentiment, maar vooral omdat ik het een prachtige trein vind, ben ik op zoek naar de complete EC Etoile du Nord zoals deze was samengesteld voordat de Thalys dit tijdperk verstoorde.

Uit het boek Internationale treinsamenstellingen in België, heb ik de volgende treinsamenstelling gehaald:

EC Etoile du Nord, sectie Paris (18h38) - Amsterdam (23h59):

A8
A8
A3R
B9 1/2t
B9 1/2t
B9 1/2t
B8
B3Dt

Precies deze samenstelling zou ik graag op de baan willen hebben. Ik weet dat niet elk INOX rijtuig gebruikt kan worden omdat deze rijtuigen ook van Parijs naar Italië reden. Ook wil ik benadrukken dat het om de EC gaat (dus ook 2de klasse), niet meer om de TEE. Ik heb gehoord dat ik moet letten op de klasse-aanduidingen naast de deuren. Wie kan mij adviseren over de juiste sets?

Alvast heel erg bedankt!

Grt, Saake

Anoniem

  • Gast
Re: EC 87 'Etoile du Nord'
« Reactie #1 Gepost op: 08 March 2008, 14:18:55 »
Ik weet dat niet elk INOX rijtuig gebruikt kan worden omdat deze rijtuigen ook van Parijs naar Italië reden.

Mwah, zeker in de IC- / EC-tijd was dat allang geen issue meer. De Mistral, Rhodanien, Lyonnais en Cisalpin waren al hoog en breed opgeheven, dus de Mistralrijtuigen reden niet meer in de Sud-Est rond en werden ingezet in de 'réseaux' Nord en Est. Wat betreft de klasse-aanduidingen e.d.: je moet de versie hebben met de zwarte stickers bij de deuren (zoals je die ook vindt bij de Corailrijtuigen), hier te zien achter het venster van de geopende deur. In de TEE-versie waren er geen klasse-aanduidingen, de hele trein bestond immers alleen uit eerste klasserijtuigen. De gedeklasseerden hadden een groene band boven de ramen, de A-bakken een rode.

Edit: voor alle duidelijkheid, wat je dus NIET kunt gebruiken zijn de DEV Inoxrijtuigen (zie mijn post hieronder). Mistral '69 en PBA is allemaal prima.
« Laatst bewerkt op: 08 March 2008, 23:42:03 door Wesley »

modelspotter

  • Gast
Re: EC 87 'Etoile du Nord'
« Reactie #2 Gepost op: 08 March 2008, 15:35:32 »
Er was al een draadje hierover toch? ff links boven bij zoeken Etoile invoeren...
Met de exacte combinatie van de laatste nog wel!

Omdat ik de laatste rit van de Etoile du Nord op 2 juni 1984 van Brussel naar Amsterdam CS heb meegemaakt en daarvan verslag heb gedaan in Railhobby september 1984, hieronder wat gegevens van toen ik die heb vastgelegd met aanvulling tussen () op basis van materieelgegevens uit Les TEE van Maurice Mertens, 2e edition 1987, ISBN 2-902808-21-6.

Eigen notites:
Brussel v 20.21u.
Eloc SNCB 1504
SNCF A4Dux 81 89 718 (type Mistral serie 711-724)
,, A8u 18 89 945 (type Mistral serie 943-957)
,, A8tu 18 89 994 (type Mistral serie 991-996)
,, A8tu 18 89 923 (type Mistral serie 915-942)

dus toen al helemaal geen "echte" PBA types...

De lengte van deze 'Mistral'-rijtuigen was 25500mm. tov de oude 'Mistral'-rijtuigen 23344mm.

Modelspotter

Anoniem

  • Gast
Re: EC 87 'Etoile du Nord'
« Reactie #3 Gepost op: 08 March 2008, 16:40:48 »
De lengte van deze 'Mistral'-rijtuigen was 25500mm. tov de oude 'Mistral'-rijtuigen 23344mm.

En ook die is volgens mij al eens langs gekomen en is wellicht verwarrend. Mistral '69 en PBA is even lang, met uitzondering van de 'fourgon-générateur'.

Mistral '69 was idd 25500 mm lang, type PBA ook (behalve de generatorwagen dus, die was 21600 mm). De rijtuigen die men aanduidt met 'DEV' zijn 23344 of 25094 mm, tot 1955 werden de DEV 'courtes' besteld, vanaf die tijd de 'longues'. De Inoxrijtuigen type DEV (er was ook DEV AO-materieel, voor Acier Ordinaire) waren dus ook in korte en lange versie te vinden, aangezien deze vanaf 1950 besteld zijn in verschillende tranches. De subserie die bedoeld was voor de Mistral - en dus ook wel wordt aangeduid met "Mistral '56" - is in 1953 besteld en geleverd tussen september 1955 en april 1956. Deze zijn dus nog van de 'courte' versie.

Dus wat modelspotter zegt is zeker correct, maar er zijn nog meer spelers die het geheel wat onoverzichtelijk maken ;D.

Bron van dit alles: de speciale serie van Le Train genaamd 'Les archives de la DEV' door Jean-Marc Dupuy, deel 1 en 2.