Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door mikeya
Vandaag om 00:51:34
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door saskia
Vandaag om 00:31:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Silvolde
23 December 2025, 23:38:53
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door Alewijn
23 December 2025, 23:33:02
'Permaloog' met electronenbuizen door Silvolde
23 December 2025, 23:26:35
Trix wielen vanvangen van rijtuigen en wagons door grossraumwagen
23 December 2025, 23:02:07
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
23 December 2025, 22:45:23
Rondom Charlois door Alewijn
23 December 2025, 21:50:24
MoBaBro.de door W. Thomas
23 December 2025, 21:45:21
Modelwensen 2026 door treinb
23 December 2025, 21:24:31
losse onderdelen door Carl
23 December 2025, 21:21:22
Aachenau West door puntenglijder
23 December 2025, 20:02:14
Forster Stadtbahn Tramlok H0m door Java
23 December 2025, 19:39:36
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Gerrit H
23 December 2025, 19:24:53
Goede wensen voor 2026 door Jan Bennink
23 December 2025, 18:55:50
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Hans1963
23 December 2025, 18:23:33
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
23 December 2025, 17:36:30
bestaand station of eigen bouw? door Falcon10
23 December 2025, 17:11:32
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
23 December 2025, 17:09:41
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Alewijn
23 December 2025, 15:15:47
kerstbaan thuis door R1954
23 December 2025, 14:51:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 December 2025, 12:59:20
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door bellejt
23 December 2025, 12:15:29
herrmann door Klaas Zondervan
23 December 2025, 12:06:58
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Jelmer
23 December 2025, 11:52:36
Roco 42616 door Ronald69
23 December 2025, 11:17:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
23 December 2025, 11:02:57
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door Dave.......
23 December 2025, 10:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
23 December 2025, 10:37:11
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door RobVille
23 December 2025, 10:26:20
  

Auteur Topic: Verbinding van lange blokken.  (gelezen 1539 keer)

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
Verbinding van lange blokken.
« Gepost op: 10 April 2021, 18:00:40 »
Allen,
ik ben nu bezig met het bedraden van de uitbreiding van mijn 2-rail baan. Dit deel heeft blokken met een lengte van 10 meter en meer. Ik ben de meldsecties met de terugmeldings module aan het verbinden. Waar ik mee zit is het volgende. Als de meldsectie 5 a 6m is dan loopt er maar 1 draad van de module naar de sectie. De draad is 1mm, dan gaat het hele idee van een ringleiding toch verloren. Dan is het spoorgedeelte de ringleiding, uiteindelijk is een rail geschikt als ringleiding. Ik rij met iTrain, en wil alle blokken tegen elkaar hebben en de uitbreiding is een paradestuk van 16meter dubbelspoor, dus heeft het geen zin om kleinere blokken te maken of meer blokken. Iemand ervaring of andere ideeen voor zulke lange blokken?

Dirk
« Laatst bewerkt op: 10 April 2021, 20:46:44 door Bert van Gelder »
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: verbinding van lange blokken.
« Reactie #1 Gepost op: 10 April 2021, 18:22:30 »
Hoe minder blokken, hoe minder treinen tegelijk kunnen rijden. Ik zou blokken nooit langer maken dan ca. 4 m. Bij 16 m rijlengte dus 4 blokken van 4 m, dan kunnen op dat stuk dus ook 4 treinen achter elkaar rijden, aangenomen dat er verderop nog een blok vrij is.

Wat heeft een draad van 'de module' met de ringleiding te maken? Wat is jouw idee van wat een ringleiding is?
« Laatst bewerkt op: 10 April 2021, 18:27:09 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27071
    • Pagina van klaas
Re: verbinding van lange blokken.
« Reactie #2 Gepost op: 10 April 2021, 19:27:25 »
Je kunt de draad van de bezetmelder naar de sectie toch op meerdere plekken aansluiten op de rails? Bij een sectielengte van 5 meter zou je zomaar 3 aansluitingen kunnen maken, aan het begin, in het midden en aan het eind.
Je krijgt dan parallel aan de ringleiding wel een draad die alleen maar voor die ene sectie dient.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
Re: verbinding van lange blokken.
« Reactie #3 Gepost op: 10 April 2021, 22:08:13 »
Je kunt de draad van de bezetmelder naar de sectie toch op meerdere plekken aansluiten op de rails? Bij een sectielengte van 5 meter zou je zomaar 3 aansluitingen kunnen maken, aan het begin, in het midden en aan het eind.
Je krijgt dan parallel aan de ringleiding wel een draad die alleen maar voor die ene sectie dient.
Ja, zou kunnen, maar heeft dat een meerwaarde? Die 3 draden samen zijn nog dunner dan een spoor.

2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
Re: Verbinding van lange blokken.
« Reactie #4 Gepost op: 10 April 2021, 22:16:44 »
Je overbrugt daarmee de raillassen. Daar kunnen overgangsweerstanden ontstaan die je met een voeding op meerdere plaatsen in een blok voorkomt.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27071
    • Pagina van klaas
Re: verbinding van lange blokken.
« Reactie #5 Gepost op: 10 April 2021, 22:59:58 »
Ja, zou kunnen, maar heeft dat een meerwaarde? Die 3 draden samen zijn nog dunner dan een spoor.
Je moet ook een redelijk dikke draad leggen onder het spoor en vandaar op meerdere plekken aftakken. Dat kan met vrij dunne draadjes omdat ze maar kort zijn. Verder moet je bedenken dat koperdraad de stroom beter geleidt dan de spoorstaven van nieuwzilver.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
  • Bnlx treinendokter.
Re: Verbinding van lange blokken.
« Reactie #6 Gepost op: 10 April 2021, 23:22:44 »
En de krotsluitdetectie werkt beter omdat de krotsluitstroom door de ringleiding (weg van minste weerstand) terug naar de booster wordt geleid. Voorkomt sluimerkortsluitingen, waar de totale stroom net niet de trashhold van de kortsluiting detectie haalt. Terwijl op een afgelegen stukspoor een railspijker tussen de spoorstaven warmer en warmer wordt....

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.