Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 20:51:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 20:49:10
Modelspoorbaan van Einte door 741230
Vandaag om 20:44:56
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Gouda
Vandaag om 20:23:34
Aachenau West door einte
Vandaag om 20:11:21
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 20:10:08
Betere grip voor Bedroevend locomotiefje door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:02:22
Minibaan Visserskaai H0 door Frits C
Vandaag om 19:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 19:23:47
Exact-Train 2025 door ModelWessel
Vandaag om 19:05:17
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
Vandaag om 18:51:19
[3D/IG] RET (R)SG3: De Rotterdamse Metro (& Randstadrail) in H0 door Ben
Vandaag om 18:49:39
Mijnbouw Indonesië door puntenglijder
Vandaag om 18:36:27
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:25:28
Kibri station CALW ingekort als NS station door Petertje
Vandaag om 18:21:59
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 18:21:53
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:19:22
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:54:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:09:16
Lekker vervuilen volgens de Simplex-methode door Wim1969
Vandaag om 16:39:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:37:31
Stalen rijtuigen van NS door spoorijzer
Vandaag om 16:23:11
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 15:51:31
Acme nieuwe ICNG door Jelmer
Vandaag om 15:37:57
Fleischmania Nostalgia door Sikko
Vandaag om 15:34:29
Frans loodsje et cetera door Erik_omBC
Vandaag om 15:19:14
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:48:24
Onbekende gesloten goederenwagen door TonM
Vandaag om 13:04:59
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
Vandaag om 12:42:24
Lima 708411004 NS Interregio dubbeldekker H0, Bogie kapot door JREN
Vandaag om 12:31:46
  

Auteur Topic: Verbinding van lange blokken.  (gelezen 1415 keer)

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 941
Verbinding van lange blokken.
« Gepost op: 10 April 2021, 18:00:40 »
Allen,
ik ben nu bezig met het bedraden van de uitbreiding van mijn 2-rail baan. Dit deel heeft blokken met een lengte van 10 meter en meer. Ik ben de meldsecties met de terugmeldings module aan het verbinden. Waar ik mee zit is het volgende. Als de meldsectie 5 a 6m is dan loopt er maar 1 draad van de module naar de sectie. De draad is 1mm, dan gaat het hele idee van een ringleiding toch verloren. Dan is het spoorgedeelte de ringleiding, uiteindelijk is een rail geschikt als ringleiding. Ik rij met iTrain, en wil alle blokken tegen elkaar hebben en de uitbreiding is een paradestuk van 16meter dubbelspoor, dus heeft het geen zin om kleinere blokken te maken of meer blokken. Iemand ervaring of andere ideeen voor zulke lange blokken?

Dirk
« Laatst bewerkt op: 10 April 2021, 20:46:44 door Bert van Gelder »
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: verbinding van lange blokken.
« Reactie #1 Gepost op: 10 April 2021, 18:22:30 »
Hoe minder blokken, hoe minder treinen tegelijk kunnen rijden. Ik zou blokken nooit langer maken dan ca. 4 m. Bij 16 m rijlengte dus 4 blokken van 4 m, dan kunnen op dat stuk dus ook 4 treinen achter elkaar rijden, aangenomen dat er verderop nog een blok vrij is.

Wat heeft een draad van 'de module' met de ringleiding te maken? Wat is jouw idee van wat een ringleiding is?
« Laatst bewerkt op: 10 April 2021, 18:27:09 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26763
    • Pagina van klaas
Re: verbinding van lange blokken.
« Reactie #2 Gepost op: 10 April 2021, 19:27:25 »
Je kunt de draad van de bezetmelder naar de sectie toch op meerdere plekken aansluiten op de rails? Bij een sectielengte van 5 meter zou je zomaar 3 aansluitingen kunnen maken, aan het begin, in het midden en aan het eind.
Je krijgt dan parallel aan de ringleiding wel een draad die alleen maar voor die ene sectie dient.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 941
Re: verbinding van lange blokken.
« Reactie #3 Gepost op: 10 April 2021, 22:08:13 »
Je kunt de draad van de bezetmelder naar de sectie toch op meerdere plekken aansluiten op de rails? Bij een sectielengte van 5 meter zou je zomaar 3 aansluitingen kunnen maken, aan het begin, in het midden en aan het eind.
Je krijgt dan parallel aan de ringleiding wel een draad die alleen maar voor die ene sectie dient.
Ja, zou kunnen, maar heeft dat een meerwaarde? Die 3 draden samen zijn nog dunner dan een spoor.

2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 869
Re: Verbinding van lange blokken.
« Reactie #4 Gepost op: 10 April 2021, 22:16:44 »
Je overbrugt daarmee de raillassen. Daar kunnen overgangsweerstanden ontstaan die je met een voeding op meerdere plaatsen in een blok voorkomt.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26763
    • Pagina van klaas
Re: verbinding van lange blokken.
« Reactie #5 Gepost op: 10 April 2021, 22:59:58 »
Ja, zou kunnen, maar heeft dat een meerwaarde? Die 3 draden samen zijn nog dunner dan een spoor.
Je moet ook een redelijk dikke draad leggen onder het spoor en vandaar op meerdere plekken aftakken. Dat kan met vrij dunne draadjes omdat ze maar kort zijn. Verder moet je bedenken dat koperdraad de stroom beter geleidt dan de spoorstaven van nieuwzilver.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2349
  • Bnlx treinendokter.
Re: Verbinding van lange blokken.
« Reactie #6 Gepost op: 10 April 2021, 23:22:44 »
En de krotsluitdetectie werkt beter omdat de krotsluitstroom door de ringleiding (weg van minste weerstand) terug naar de booster wordt geleid. Voorkomt sluimerkortsluitingen, waar de totale stroom net niet de trashhold van de kortsluiting detectie haalt. Terwijl op een afgelegen stukspoor een railspijker tussen de spoorstaven warmer en warmer wordt....

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.