Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 14:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
  

Auteur Topic: Ideeën en mening gevraagd voor baanplan/uitbreiding Nederlandse baan HO Nederdam  (gelezen 7362 keer)

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4006
Ik was natuurlijk ook ff aan het krabbelen gegaan thuis. Ik had alleen niet bijzonder veel inspiratie vandaag. Om om te kunnen lopen heb je vaak toch meer lengte nodig dan je lief is.



Ik vind zelf dat baan 3 redelijk goed is uitgepakt. Links heb je een omloopspoor waarbij je een om een wagonstam van net iets meer dan 80cm kan lopen. Dat zijn net aan 5 VAM wagons. De eis was vier VAM wagons volgens mij, dus je kan nog een beetje spelen.

Rechts heb ik in bruin een perron gekrabbeld. Je zou links ook nog een 2e station kunnen maken. Dan kan je sprinter tussen de stations pendelen, als je hem zat ben stuur je hem weer weg richting schaduwstation. Langs dat rechter perron kan je ook nog omlopen.

Er is verder nog ruimte voor aanpassingen en toevoegingen. Extra spoortje er bij, locloodsje er bij, .... er bij? Schaduw station zou ik dan nog een extra spoortje geven.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Allereerst heel fijn om te zien dat iedereen er tijd insteekt in plaats van alleen een mening te geven. Bedankt hiervoor

Witgoedfabriek: Aanvoer van staal, halffabrikaten (motoren, trommels, pompen) en verpakkingsmateriaal per spoor ( leuke wagens van de Hoop karton), export per trein in
Ik heb dit eens laten bezinken en dat lijkt me wel een leuke, met veel variatie mogelijkheden.

Ik zie ook dat ik nog een fout heb gemaakt in de maten, de lengte links is 175 de huidig getekende 222 is meer wishful thinking.als ik alles bekijk zou ik de keuze hebben om evt de linker poot te laten vervallen, en dan rechts een lengte van 150 cm en 90 diep toe te voegen, maar op eerste gezicht bied dit een aantrekkelijker Zicht lijkt mij. ( ook omdat je niet de hele baan in 1 oogopslag ziet, buiten je gezichtsveld gebeurt ook nog iets) daarnaast ben ik bang dat als het geheel te groot is, dat ik heel lang tegen een grote baan aan zit te kijken die maar geen vorm krijgt. De eerdere optie is dan wat behapbaarder, als dat afgewerkt is dan kan ik altijd nog ergens kijken voor een uitbreiding.
Bedankt voor je plannen Bas, maar persoonlijk vind ik de derde een beetje te eenvoudig overkomen. Niet dat alles vol moet liggender rails? Integendeel, maar dat is mijn eerste gedachte. Maar wellicht zit ik daar helemaal naast, als dat zo is, hoor ik graag de motivatie. Maar nogmaals, ik ben wel erg blij  met de suggesties!
Zal zelf ook nog te kijken en om het zicht op de onnatuurlijke krappe boog rechts onder weg te halen, kan ik dit natuurlijk ook een deel in een “black box” net als bij een module baan verpakken.
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
[...] Ik zie ook dat ik nog een fout heb gemaakt in de maten, de lengte links is 175 de huidig getekende 222 is meer wishful thinking.
[...] om het zicht op de onnatuurlijke krappe boog rechts onder weg te halen, kan ik dit natuurlijk ook een deel in een “black box” net als bij een module baan verpakken.
Ik kon het niet nalaten ook eens te kijken wat mogelijk is, waarbij ik probeerde zoveel mogelijk bij je eerste plan te blijven. De belangrijkste verandering is dat de ovaal er uit is en dat daarvoor in de plaats een halve hondebot is gemaakt, waarbij de lus niet alleen verborgen is maar ook wat naar beneden is gevoerd, zodat hij onder de goederenaansluiting doorloopt. Het voordeel m.i. is, dat je zo je treinen via het schaduwstation een langere tijd onderweg kan laten zijn, en dat aan de andere kant in het zichtbare gedeelte een meer realistische layout van sporen is. Ook zijn de lastige driewegwissels uit het schaduwstation. En er is geen kruiswissel meer. Ik zou nog wel even nadenken, of je bij de betonfabriek niet ook een omrijmogelijkheid wilt. Of je moet met een extra rangeerloc werken.

De nadruk in deze baan ligt op de goederenaansluitingen; als ik je goed begrepen heb, is dat ook jouw insteek. Het station kan alleen bediend worden door treinstellen, zoals jouw sprinter, of een plan V. Ook een plan U zou nog net passen. Allemaal materieel, dat bij een klein station aan een nevenlijn past.
Ik heb twee plaatjes, een van het volledige plan en een met alleen het zichtbare gedeelte. Ruimte genoeg om je op de scenery uit te leven!
Je zou kwa hellingen ook kunnen overwegen om de hele plaat 3 wat schuin te leggen, zodat je nog meer lengte voor de helling hebt.
Overigens: ik heb alles getekend met Roco Line, omdat ik dat zelf gebruik. Als jij andere rails hebt, kan de geometrie iets anders uitpakken. Sowieso is het een schets om wat mogelijkheden aan te geven.


Peter
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4006
Citaat
maar persoonlijk vind ik de derde een beetje te eenvoudig overkomen. Niet dat alles vol moet liggender rails? Integendeel, maar dat is mijn eerste gedachte.
Dat kan natuurlijk. Voor elke modelbouwer is er een mening  ;)
Je moet natuurlijk niet vergeten dat je het nog kan uitbreiden. Ik heb links slechts twee omloop spoortjes zitten. Daar kan je makkelijk nog wat kopspoortjes aan toevoegen en er een leuke fabriek maken ofzo.

Het komt er echt op neer wat jij belangrijk vindt. Als je perse rechts een ovaal wilt hebben zodat je meer rijwegen overhoudt, dan laat je die er in  ;)

Gezien de nieuwe lengte kan je misschien zoiets maken aan de linker zijde. Mits je een omloopspoor wil hebben met redelijke lengte..


Ik had in een ander draadje iemand blij gemaakt met het cassette idee. Misschien dat zoiets voor jou een optie kan zijn?

Uitleg erover

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Hallo,

Er komen zeker interessante opties voorbij. Bij sommigen kun je niet rond rijden en dat rijden is toch wel leuk.
Van kopstation naar kopstation duurt niet zolang en altijd kop maken verveelt op een gegeven moment.
Toch wil ik de optie van een rondlopend traject (langs de buitenomtrek) nog eens onder de aandacht brengen.
Geen krappe bogen en treinen die zichzelf in de rug kijken en meer ruimte voor je andere themas.

Ik blijf het met interesse volgen,
groeten jandcargo

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Keuzes keuzes keuzes. Maar zoveel mensen zoveel inzichten.
Ik vind het plan met de twee niveaus wel heel erg aantrekkelijk, alleen moet ik dan eerst eens kijken of ik dit technisch voor elkaar krijg en toch aan het module concept vasthouden.
Het rondrijden en het uitgebreidere kopstation spreekt me dan ook beide wel weer aan, dus ik ga de opties eens tegen elkaar afwegen.
Tips zijn nog altijd welkom, maar ik heb voorlopig even wat huiswerk en stof tot nadenken
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4006
Welk railsoort gebruik je eigenlijk? Ik gebruik nu telkens piko A, maar die wissels zijn wat aan de ruime kant. ???

Zit eigenlijk niet echt wat 'nieuws' in. Het is slechts een variatie op oudere plannen.


Ik ben nieuwsgierig waarmee je ga komen  ;)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Hoi Bas,
In basis het zelfde, maar toch wel weer een leuke variant.
Ik heb momenteel een combi van fleischmann profi en modell rails.
Het rechtse deel in de huidige situatie is allemaal in profi rail. Alleen de linkse twee sporen, vanaf de eerste wissel in de ovaal, is modell gleis
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Ideeën en mening gevraagd voor baanplan/uitbreiding Nederlandse baan HO Nederdam
« Reactie #23 Gepost op: 11 april 2021, 21:55:11 »
Na alles bekeken te hebben en de voor en nadelen af gewogen te hebben denk ik dat ik er deels uit ben. Het laatste plan van Peter met de twee niveaus spreekt me wel aan.
Veel ruimte voor scenery maar toch aardig wat ruimte om te rijden.
Ik moet nog even gaan denken wat gedetailleerd het sporenplan word maar in grote lijnen ligt me dit zeker. Wellicht laat ik het zo, maar daar moet ik in detail nog even naar kijken.( tips welkom uiteraard) maar deze opzet ligt me wel.
Ik heb nu een vlakke plaat liggen, en die kan in principe blijven. Bedrading komt er boven op. Als ik een boven deel weghaal kan ik daar makkelijk bij. Zichtbare deel komt op 90cm, rustend op het onderste deel. Boven deel in module vorm, zodat ik nogsteeds aan scenery etc kan werken in mijn schuur. Rondom een wand en “dak” met frieslijst.
Ik heb even een mock-up gemaakt ivm dit deel, mede door het schuine dak.

Dat komt er dan zo uit te zien.(excuses voor mijn karton knutsel kunst)





Dit is werkbaar en het schaduw station is goed bereikbaar ( tussenhoogte 20cm)

Ik heb gelijk wat vraagjes mbt de bouw van het zichtbare deel. Heeft iemand tips/ervaring wat hiervoor het beste werkt? Ook een vlakke plaat of een open raamwerk?
« Laatst bewerkt op: 11 april 2021, 21:57:41 door Pascal77 »
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4006
Voordat ik je laatste vraag beantwoord...

Die lus die peter heeft getekend aan de linkerkant is hier als tunnel getekend. Er is zo veel rijruimte naar de onzichtbaarheid verdwenen. Ik zou in plaats van een tunnel dit spoor laten stijgen en met een brug over je andere sporen laten lopen. Dan zie je meer trein rijden en voor de constructie hoef je dan geen open raamwerk te gebruiken en kan je het af met een vlakke plaat. Tegen de achterwand kan je dan misschien een spoordijkje maken ofzo.

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Ideeën en mening gevraagd voor baanplan/uitbreiding Nederlandse baan HO Nederdam
« Reactie #25 Gepost op: 11 april 2021, 22:07:25 »
Hey Bas
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Ideeën en mening gevraagd voor baanplan/uitbreiding Nederlandse baan HO Nederdam
« Reactie #26 Gepost op: 11 april 2021, 22:07:56 »
Hey bas, je bedoeld de lus die onder op deel 1 begint?

Als ik eerst moet stijgen en dan weer naar beneden kom ik lengte tekort voor de helling. Hoeveel lengte heb je nodig om 20cm te dalen?


Mvg Pascal
« Laatst bewerkt op: 11 april 2021, 22:11:22 door Pascal77 »
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4006
Ik dacht dat het schaduwstation op dezelfde hoogte lag als het spoor wat er voor ligt...

Ik had over die lus in sectie 5 van deze afbeelding van Peter


Om 20cm te zakken met 3.5% heb je nodig: 20cm / 0.035 = 676cm ofwel 6,76m. Daarom dacht ik dus dat het schaduwstation op dezelfde hoogte komt en dat je vanaf het schaduwstation beter ~10cm omhoog kon gaan.

Als je met korte treintjes rijdt, kan je ook wel stijler stijgen met ~5.5%. Dat is 1cm per 18cm rails. Men raadt dit altijd af, maar dit is echt materieel afhankelijk. Ik heb een zes assige loc van marklin die bijna een halve kilo weegt, ik wed dat die de 10% ook nog wel redt  ;D

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Ah ok, née ik da het het volgende. Ik heb nu een vlakke plaat. Als ik daar alles wat uit het zicht komt op plaats, dan gebruik ik dat als basis. En heb gelijk een goede ondergrond. Daar zet ik dan, dmv lage pootjes, de zichtbare modules met ombouw op. Ik was toch al van plan om het omhoog te brengen, maar hiermee sla ik twee vliegen in 1 klap. ( en de vlakke basis is er al) ik zou de helling over het hele onzichtbare gedeelte willen plaatsen, om aan de benodigde lengte voor 20xm stijging te komen. De grote onderplaat is misschien wat overkill, maar dan kan ik die ruimte mooi gebruiken voor goed toegankelijke electronic etc ( dmv plaatsing OP de plaat)
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
Pascal, dat idee van de vlakke onderplaat en daarop het zichtbare deel met pootjes opbouwen ben ik ook van plan bij mijn eigen baan. Waar je wel op moet letten, is dat de helling niet te steil wordt. 20 cm op jouw oppervlakte vind ik nogal ambitieus. In mijn tekening ven ik van 10 cm uitgegaan en daarbij was het al lastig om richting de 3% te komen. Maar probeer zeker eens uit, wat met jouw materieel haalbaar is. Zoals Bas al zei, kan dat veel uitmaken.
Ik ben benieuwd, wat je gaat maken; ga het zeker volgen. Je eerste bouwsels zagen er indrukwekkend uit, dus dat belooft veel.

Peter
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB