Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 18:57:31
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Ideeën en mening gevraagd voor baanplan/uitbreiding Nederlandse baan HO Nederdam  (gelezen 7363 keer)

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Hoi,
Vanwege een verhuizing naar een andere kamer, ga ik mijn baan opnieuw opbouwen.
Ik maak van de gelegenheid gebruik om de baan op te delen in segmenten.
Makkelijker indien er nog eens verhuisd moet worden, ook makkelijk om een deel naar mijn schuur te verplaatsen om te werken.
Huidige baan is nog niet vergevorderd, dus beter gelijk goed.
Het huidige baanplan bevalt, maar aangezien ik iets meer ruimte kan benutten, breid ik gelijk wat uit. Ik moet bij het huidige plan, ivm een Engelse wissel op een module scheiding, sowieso een aanpassing doen.

Bijgaand een tekening van de huidige situatie.
Het is een baan naar Nederlands voorbeeld, begin jaren 80. Nadruk ligt meer op realistisch aankleding en scenery dan echt rijden.




De segmenten zijn opgedeeld dmv stippellijnen en genummerd.
De standaard vlakken zijn platen van 61x122
In het zwart is het huidige spoor getekend, de dikke zwarte lijn is een scheidingswand met schaduw station
 In de nieuwe opzet mag dit zo blijven, maar had ik als idee om de scheidingswand uit te breiden. Op het nieuw stuk zou ik graag een stuk polder realiseren, met daarop een enkel spoor naar een fabrieksaansluiting
Ik hoop dat ik het een beetje over kan brengen maar vraag anders maar raak.



De concrete vragen van mij. Kant zijn dus: tips voor het sporenplan. ( bestaand en uitbreiding) tips voor de industrie op het nieuwe deel ( schroot handel, fabriek, ...)

Alvast bedankt voor de ideeen en inspiratie
« Laatst bewerkt op: 07 april 2021, 21:49:34 door Pascal77 »
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
Hallo Pascal,

ik heb een paar vragen ter verduidelijking. Je schrijft, dat je modules 61x122 zijn. Is je tekening op schaal, met een vakje 10x10? Want dan zijn de standaardmodules (1,2,4,5,) 60x90. Verder: heb je het oorspronkelijke plan al een keer uitgelegd en werkend gekregen? Op het eerste gezicht lijkt het wat krap allemaal, maar dat kan ook door vertekening komen, als de tekening niet goed op schaal is.
Welke treinen wil je kunnen laten rijden, welke lengte? Zelf begin ik ook aan een Nederlandse baan in ongeveer die tijd, met nadruk op landschap, maar natuurlijk ook voldoende ruimte voor de trein. Dus heb ik bij het ontwerp ook steeds gekeken hoe de treinbewegingen kunnen zijn.
Heb je een tekenprogramma op je computer, zoals Anyrail? Een plan daarin maken, maakt altijd veel duidelijk qua mogelijkheden. Zoniet, wil ik het wel even snel voor je schetsen, maar dan moet ik wel de precieze maten hebben.

Peter
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Hoi peter
de tekening is niet op schaal. ik had toevallig ruitjes papier en dat was handiger voor de tekening maar de rest is puur schets.
ik heb het geheel nu werkend en passend, maar niets in een digitaal programma.
Ik ben niet van plan met lange treinen te rijden, zal een sleepje met 4 vam wagons of max 5 container wagons of iets dergelijks zijn, personen vervoer heb ik buiten een fleischmann sprinter niet en dit ben ik ook niet van plan erg uit te breiden.
ter verduidelijking, de genummerde delen 1,2 4 en 5 zijn / worden delen van 122*61, deel 3 is 30cm breed en 244 lang. deel 6 moet ik de lengte even bepalen maar dat komt rond een meter uit.
deel 7 is een los deel wat alleen water met rondom kademuur is. het baanplan van het "oude" deel voldoet wel aan mijn wensen, maar ik sta altijd open voor tips en verbeteringen. daarnaast was ik benieuwd naar mening en evt alternatieven voor de aanvullende baanplan schets en een leuk idee voor een "industriele bestemming" op module nummer 6

alvast bedankt voor de inbreng




Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
En even voor de zekerheid: H0 of N?
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
H0  :D
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Je hebt een mooie ruimte tot je beschikking, dus daar kan je veel kanten mee op. Ik kan het niet zo snel vinden, maar wat voor een railmaterieel gebruik je?

Je geeft aan een realistisch landschap te willen. Persoonlijk vind ik daarbij een rondje (zoals je nu hebt ingetekend) niet echt bij horen. Je hebt flinke ruimte op plaat 4 en 7, om bv een wat langer station te maken. Met enkele zijsporen voor bv de VAM of een kleine Containerterminal. Ik denk dan bv aan Zandvoort als inspiratie (als kopstation) of bv Ede als doorrijstation. Mede doordat je weinig reizigersmaterieel hebt, is dat misschien een idee? Of.... het reizigersspul echt beperken door alleen dat te laten rijden en niet ergens in het zicht te stoppen?

Gezien je ruimte zou een hondenbot model misschien passen. Vooraan een station, achter langs een schaduwstation. Maar zoals Peter aangeeft, het is verstandig om op maat te schetsen. Wij mensen zijn altijd nogal positief van aard :).

Groeten,
Rogier

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Hallo,

Hoe groot is de ruimte die je beschikbaar hebt?
Is het een idee om de baan rondom  langs de buitenmuur te leggen.
je hebt dan niet die vervelende circels en het geeft veel ruimte voor de sporen.
Langs een deur of trapgat is geen onoverkomelijk probleem.

succes jandcargo

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Ik ga even meten en schetsen, maar zal waarschijnlijk pas van het weekend worden. ik kijk dan ook evt voor een foto dat het wellicht wat duidelijker maakt. rond is eventueel een optie, dat had ik nog niet zo bekeken, maar links alleen een kopstation spreekt me ook wel aan. container terminal, maar dat is mijn dagelijkse werk, dus dat mag niet de overhand krijgen  ;D
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Hallo Pascal,

Wat je nu hebt bedacht om de ruimte langs je wand als schaduwstation te gebruiken (secties 4 en 5) vind ik een erg goed idee. Je kan zo met betrekkelijk weinig ruimte toch treinen opslaan in de lengte. Je hebt er maar 4 ~ 5 cm voor nodig ( en een manier om er bij te komen wanneer een trein uitvalt, zoals uitneembare scheidingswand). Je kan ook nog besluiten om daar een dubbel spoor te leggen zodat treinen elkaar kunnen passeren in plaats van dat ze allemaal in de file staan. Maar file geparkeerde treinen werkt natuurlijk ook  ;D

Ik ben zelf fan van een beetje prototypische layouts. Dingen moeten bij een doel hebben, het sporenplan moet een beetje realistisch zijn en de treinenloop moet bij mij een beetje natuurlijk lopen. Dus bij mij pendelen de treinen heen en weer in plaats van de ze rondjes rijden. Ik probeer ruimere bogen te gebruiken waar mogelijk en ik zorg er voor dat ik met omlopen en rangeren ook uitkom.

Ik zou hier zelf kijken naar een iets andere richting bij het station. Voor de sprinter is er niet echt de noodzaak om rondjes te kunnen rijden. Je kan van je station een kop station maken. Of je kan er een scheef geplaatst doorrij station maken. De wissels onder in sectie 4 kan je dan weglaten. Maar dit is echt afhankelijk van hoe graag je rondjes wilt kunnen rijden of niet.

Wat ook altijd wel een leuke is, is om een kopstation te maken aan 1 kant en een keer lus aan de andere kant. Als een getrokken trein dan vertrekt, dan komt hij ooit omgekeerd weer terug in het station.

Als je wel rondjes wilt/kan rijdens langs de buiten kant, dan heb je wel meteen een lange rijlengte te pakken. Lange rijlengtes zijn soms ook een pre  ;)

Om een paar ideetjes te noemen  :P

Mvg,

Bas


Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
Op basis van jouw maten heb ik even een schets gemaakt van je nieuwe plaat met daarop de huidige baan (dus zonder de uitbreidingen). Klopt dit een beetje met wat je nu hebt (had) liggen?
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Bedankt Bas voor de input, zitten inderdaad wel dingen in je verhaal die me aanspreken.
Klopt bijna Peter, alleen het zogenaamde schadumstation loop over de volle lengte door, er zit in het verlengde geen wissel met doodlopend spoor. Dit zal door mijn tekenkunsten liggen  :)
Nog 2 bemerkingen. Ik ben aan alle kanten beperkt door een schuin dak. De baan staat nu op poten met een hoogte van 70 cm en dit is te laag. Ik heb al uitgevonden dat ik hem overal 20cm hoger wil hebben. Daarnaast vind ik het erg mooi om net als bij module banen een kijkdoos effect met fris te creëren. Hierdoor kan ik gelijk wat van de schuine wand camoufleren. De minimale hoogte die in in mijn “kijkdoos” wil hebben zorgt er wel voor dat ik niet hoger dan 90cm kan komen. Met de achterwand die ik hierbij gebruik kan ik dus sporen uit het zicht realiseren. Ik moet alleen nog logische verdwijnpunten bedenken en maken.
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

barani517

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Wat ideeën voor een industrieaansluiting (ben zelf ook wat aan het nadenken over een baan in begin jaren 80 in vooral stedelijk gebied met industrie en al wat nagedacht):
Chocoladefabriek, gebaseerd op de fabriek in Naarden Bussum met eigen spooraansluiting. Aanvoer van cacaobonen met gesloten wagens.
Witgoedfabriek: Aanvoer van staal, halffabrikaten (motoren, trommels, pompen) en verpakkingsmateriaal per spoor ( leuke wagens van de Hoop karton), export per trein in schuifwandwagens.
Blikfabriek, gebaseerd op Thomassen Drijver Veblinka(?), aanvoer van staal per trein.
Ooit op een Duitse site gezien: Koelhuis voor bananen, aanvoer met koelwagens en distributie met vrachtwagens.

Met vriendelijke groet,
Frank

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
[...]Klopt bijna Peter, alleen het zogenaamde schadumstation loop over de volle lengte door, er zit in het verlengde geen wissel met doodlopend spoor. Dit zal door mijn tekenkunsten liggen  :)[...]
Met die aanpassing heb ik dan ook even een schets van jouw eerste idee voor de uitbreiding gemaakt. Ik heb ook de nummers van de modules er in gezet. Anderen kunnen dan deze tekening ook gebruiken, als ze iets willen aangeven.
Het voordeel is nu, dat het op schaal is. Daaruit blijkt meteen, dat je voor de bogen op de platen 1, 2 en 3 alleen de krapste boogstraal (R2) kwijt kan. Dat oogt niet erg realistisch, dus het is verstandig, deze bogen zoveel mogelijk te verbergen.
[...] Met de achterwand die ik hierbij gebruik kan ik dus sporen uit het zicht realiseren. Ik moet alleen nog logische verdwijnpunten bedenken en maken.
Gezien je thema kun je de verdwijnpunten goed realiseren met een dijkje, wat bosschages of een loods. En dan liefst op een punt waarin de bocht net begonnen is. Juist omdat je van een kijkdoosstructuur uitgaat, heb je hiervoor veel mogelijkheden tot je beschikking. Voor het schaduwstation op 3 moet je wel goede toegang realiseren. Daar zitten immers wissels.


Peter
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
Waar je ook eens over na zou kunnen denken, is de baan volledig ongeëlektrificeerd te maken; dus alleen met dieselmaterieel te rijden. Dan kun je ook aan realisme winnen. Op een nevenlijn begin jaren '80 is dat nog een verdedigbare situatie. Voor het personenvervoer zou je dan een DE1, DE2 of Plan U kunnen gebruiken. En voor het goederenvervoer is de keuze helemaal groot.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Bedankt Peter,
Ik had het niet beter kunnen doen, erg duidelijk ook zo
De 2 onderste sporen op deel 4 liggen iets korter aan het water  en lopen door tot het eind van deze module, maar dit is niet zo spannend.
De toegang tot deel 3 kost wat moeite maar lukt wel
Ik was sowieso van plan om maar een deel te elektrificeren.
Ik heb de spullen al in huis om zelfbouw masten te maken, en heb al ( zie ander topic over scratchbuild) al een onderstation en schakelstation gebouwd. Die moeten er wel op komen  ;D
Dat onderstation is redelijk groot en had ik al in gedachten om als verdwijnpunten voor de coulissen te gebruiken.

Frank, leuke ideeen inderdaad. Die houd ik even in mijn achterhoofd! Thx
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama