Doel:€250.00
Donaties:€122.50

Per saldo:€-127.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-04-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Waar in de wereld is Mme. Sousterre? door MOVisser
Vandaag om 14:14:54
Fotodijkje van NS1220 door damngrazy
Vandaag om 14:09:14
Beslissen hoe er aan te beginnen ... door dirk_de_coninck
Vandaag om 14:02:29
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:56:41
Ofwel DR5000 dood ofwel 2x DR5033 dood door Dirk
Vandaag om 13:49:11
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 13:18:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door AdLoc
Vandaag om 13:12:40
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
Vandaag om 12:58:03
Oud model Lima zilverbuik koppelen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:51:31
Verlichting pendelstoomtreinen. door heuvelbaan
Vandaag om 12:03:50
Westlandbaan door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:52:02
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 11:48:04
Toon hier je (model)treinfoto's door Mitchell
Vandaag om 11:46:48
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
Vandaag om 11:38:45
Modeltrein Express Slps II, afval container draagwagens. VAM, Essent door Fritsprt
Vandaag om 11:32:19
Roco 70250 BR 23 (nieuw 2021) door Overet
Vandaag om 11:30:32
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
Vandaag om 11:24:16
DR5000/DR5039 met Lenz door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:46
Marklin decoders voor DCC door Fedor
Vandaag om 10:41:13
Roco NS 2435 met digitale koppelingen, na ontkoppelen rijdt lok tegen wagen? door schipcas
Vandaag om 10:37:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door marimon
Vandaag om 10:30:17
Marbatren Poetswagon door Henk Veenstra
Vandaag om 10:28:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 10:24:26
Het 01TREFF 2021; 23 en 24 oktober. door Marc tramt
Vandaag om 10:24:04
BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000 door peterha
Vandaag om 09:53:58
5-polige anker gebruiken voor beter rijgedrag analoge lok door henk
Vandaag om 07:33:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 07:28:46
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door Edgy
Vandaag om 07:26:44
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door VFR
Vandaag om 07:22:33
Dat overkomt mij niet. door Duikeend
Vandaag om 01:23:24
  

Auteur Topic: Ideeën en mening gevraagd voor baanplan/uitbreiding Nederlandse baan HO Nederdam  (gelezen 2003 keer)

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Hoi,
Vanwege een verhuizing naar een andere kamer, ga ik mijn baan opnieuw opbouwen.
Ik maak van de gelegenheid gebruik om de baan op te delen in segmenten.
Makkelijker indien er nog eens verhuisd moet worden, ook makkelijk om een deel naar mijn schuur te verplaatsen om te werken.
Huidige baan is nog niet vergevorderd, dus beter gelijk goed.
Het huidige baanplan bevalt, maar aangezien ik iets meer ruimte kan benutten, breid ik gelijk wat uit. Ik moet bij het huidige plan, ivm een Engelse wissel op een module scheiding, sowieso een aanpassing doen.

Bijgaand een tekening van de huidige situatie.
Het is een baan naar Nederlands voorbeeld, begin jaren 80. Nadruk ligt meer op realistisch aankleding en scenery dan echt rijden.




De segmenten zijn opgedeeld dmv stippellijnen en genummerd.
De standaard vlakken zijn platen van 61x122
In het zwart is het huidige spoor getekend, de dikke zwarte lijn is een scheidingswand met schaduw station
 In de nieuwe opzet mag dit zo blijven, maar had ik als idee om de scheidingswand uit te breiden. Op het nieuw stuk zou ik graag een stuk polder realiseren, met daarop een enkel spoor naar een fabrieksaansluiting
Ik hoop dat ik het een beetje over kan brengen maar vraag anders maar raak.



De concrete vragen van mij. Kant zijn dus: tips voor het sporenplan. ( bestaand en uitbreiding) tips voor de industrie op het nieuwe deel ( schroot handel, fabriek, ...)

Alvast bedankt voor de ideeen en inspiratie
« Laatst bewerkt op: 07 april 2021, 21:49:34 door Pascal77 »

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Hallo Pascal,

ik heb een paar vragen ter verduidelijking. Je schrijft, dat je modules 61x122 zijn. Is je tekening op schaal, met een vakje 10x10? Want dan zijn de standaardmodules (1,2,4,5,) 60x90. Verder: heb je het oorspronkelijke plan al een keer uitgelegd en werkend gekregen? Op het eerste gezicht lijkt het wat krap allemaal, maar dat kan ook door vertekening komen, als de tekening niet goed op schaal is.
Welke treinen wil je kunnen laten rijden, welke lengte? Zelf begin ik ook aan een Nederlandse baan in ongeveer die tijd, met nadruk op landschap, maar natuurlijk ook voldoende ruimte voor de trein. Dus heb ik bij het ontwerp ook steeds gekeken hoe de treinbewegingen kunnen zijn.
Heb je een tekenprogramma op je computer, zoals Anyrail? Een plan daarin maken, maakt altijd veel duidelijk qua mogelijkheden. Zoniet, wil ik het wel even snel voor je schetsen, maar dan moet ik wel de precieze maten hebben.

Peter

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Hoi peter
de tekening is niet op schaal. ik had toevallig ruitjes papier en dat was handiger voor de tekening maar de rest is puur schets.
ik heb het geheel nu werkend en passend, maar niets in een digitaal programma.
Ik ben niet van plan met lange treinen te rijden, zal een sleepje met 4 vam wagons of max 5 container wagons of iets dergelijks zijn, personen vervoer heb ik buiten een fleischmann sprinter niet en dit ben ik ook niet van plan erg uit te breiden.
ter verduidelijking, de genummerde delen 1,2 4 en 5 zijn / worden delen van 122*61, deel 3 is 30cm breed en 244 lang. deel 6 moet ik de lengte even bepalen maar dat komt rond een meter uit.
deel 7 is een los deel wat alleen water met rondom kademuur is. het baanplan van het "oude" deel voldoet wel aan mijn wensen, maar ik sta altijd open voor tips en verbeteringen. daarnaast was ik benieuwd naar mening en evt alternatieven voor de aanvullende baanplan schets en een leuk idee voor een "industriele bestemming" op module nummer 6

alvast bedankt voor de inbreng





Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
En even voor de zekerheid: H0 of N?

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
H0  :D

spoorijzer

  • Online Online
  • Berichten: 313
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Je hebt een mooie ruimte tot je beschikking, dus daar kan je veel kanten mee op. Ik kan het niet zo snel vinden, maar wat voor een railmaterieel gebruik je?

Je geeft aan een realistisch landschap te willen. Persoonlijk vind ik daarbij een rondje (zoals je nu hebt ingetekend) niet echt bij horen. Je hebt flinke ruimte op plaat 4 en 7, om bv een wat langer station te maken. Met enkele zijsporen voor bv de VAM of een kleine Containerterminal. Ik denk dan bv aan Zandvoort als inspiratie (als kopstation) of bv Ede als doorrijstation. Mede doordat je weinig reizigersmaterieel hebt, is dat misschien een idee? Of.... het reizigersspul echt beperken door alleen dat te laten rijden en niet ergens in het zicht te stoppen?

Gezien je ruimte zou een hondenbot model misschien passen. Vooraan een station, achter langs een schaduwstation. Maar zoals Peter aangeeft, het is verstandig om op maat te schetsen. Wij mensen zijn altijd nogal positief van aard :).

Groeten,
Rogier

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
Hallo,

Hoe groot is de ruimte die je beschikbaar hebt?
Is het een idee om de baan rondom  langs de buitenmuur te leggen.
je hebt dan niet die vervelende circels en het geeft veel ruimte voor de sporen.
Langs een deur of trapgat is geen onoverkomelijk probleem.

succes jandcargo

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Ik ga even meten en schetsen, maar zal waarschijnlijk pas van het weekend worden. ik kijk dan ook evt voor een foto dat het wellicht wat duidelijker maakt. rond is eventueel een optie, dat had ik nog niet zo bekeken, maar links alleen een kopstation spreekt me ook wel aan. container terminal, maar dat is mijn dagelijkse werk, dus dat mag niet de overhand krijgen  ;D

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 1339
Hallo Pascal,

Wat je nu hebt bedacht om de ruimte langs je wand als schaduwstation te gebruiken (secties 4 en 5) vind ik een erg goed idee. Je kan zo met betrekkelijk weinig ruimte toch treinen opslaan in de lengte. Je hebt er maar 4 ~ 5 cm voor nodig ( en een manier om er bij te komen wanneer een trein uitvalt, zoals uitneembare scheidingswand). Je kan ook nog besluiten om daar een dubbel spoor te leggen zodat treinen elkaar kunnen passeren in plaats van dat ze allemaal in de file staan. Maar file geparkeerde treinen werkt natuurlijk ook  ;D

Ik ben zelf fan van een beetje prototypische layouts. Dingen moeten bij een doel hebben, het sporenplan moet een beetje realistisch zijn en de treinenloop moet bij mij een beetje natuurlijk lopen. Dus bij mij pendelen de treinen heen en weer in plaats van de ze rondjes rijden. Ik probeer ruimere bogen te gebruiken waar mogelijk en ik zorg er voor dat ik met omlopen en rangeren ook uitkom.

Ik zou hier zelf kijken naar een iets andere richting bij het station. Voor de sprinter is er niet echt de noodzaak om rondjes te kunnen rijden. Je kan van je station een kop station maken. Of je kan er een scheef geplaatst doorrij station maken. De wissels onder in sectie 4 kan je dan weglaten. Maar dit is echt afhankelijk van hoe graag je rondjes wilt kunnen rijden of niet.

Wat ook altijd wel een leuke is, is om een kopstation te maken aan 1 kant en een keer lus aan de andere kant. Als een getrokken trein dan vertrekt, dan komt hij ooit omgekeerd weer terug in het station.

Als je wel rondjes wilt/kan rijdens langs de buiten kant, dan heb je wel meteen een lange rijlengte te pakken. Lange rijlengtes zijn soms ook een pre  ;)

Om een paar ideetjes te noemen  :P

Mvg,

Bas



Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Op basis van jouw maten heb ik even een schets gemaakt van je nieuwe plaat met daarop de huidige baan (dus zonder de uitbreidingen). Klopt dit een beetje met wat je nu hebt (had) liggen?

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Bedankt Bas voor de input, zitten inderdaad wel dingen in je verhaal die me aanspreken.
Klopt bijna Peter, alleen het zogenaamde schadumstation loop over de volle lengte door, er zit in het verlengde geen wissel met doodlopend spoor. Dit zal door mijn tekenkunsten liggen  :)
Nog 2 bemerkingen. Ik ben aan alle kanten beperkt door een schuin dak. De baan staat nu op poten met een hoogte van 70 cm en dit is te laag. Ik heb al uitgevonden dat ik hem overal 20cm hoger wil hebben. Daarnaast vind ik het erg mooi om net als bij module banen een kijkdoos effect met fris te creëren. Hierdoor kan ik gelijk wat van de schuine wand camoufleren. De minimale hoogte die in in mijn “kijkdoos” wil hebben zorgt er wel voor dat ik niet hoger dan 90cm kan komen. Met de achterwand die ik hierbij gebruik kan ik dus sporen uit het zicht realiseren. Ik moet alleen nog logische verdwijnpunten bedenken en maken.

barani517

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Wat ideeën voor een industrieaansluiting (ben zelf ook wat aan het nadenken over een baan in begin jaren 80 in vooral stedelijk gebied met industrie en al wat nagedacht):
Chocoladefabriek, gebaseerd op de fabriek in Naarden Bussum met eigen spooraansluiting. Aanvoer van cacaobonen met gesloten wagens.
Witgoedfabriek: Aanvoer van staal, halffabrikaten (motoren, trommels, pompen) en verpakkingsmateriaal per spoor ( leuke wagens van de Hoop karton), export per trein in schuifwandwagens.
Blikfabriek, gebaseerd op Thomassen Drijver Veblinka(?), aanvoer van staal per trein.
Ooit op een Duitse site gezien: Koelhuis voor bananen, aanvoer met koelwagens en distributie met vrachtwagens.

Met vriendelijke groet,
Frank

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
[...]Klopt bijna Peter, alleen het zogenaamde schadumstation loop over de volle lengte door, er zit in het verlengde geen wissel met doodlopend spoor. Dit zal door mijn tekenkunsten liggen  :)[...]
Met die aanpassing heb ik dan ook even een schets van jouw eerste idee voor de uitbreiding gemaakt. Ik heb ook de nummers van de modules er in gezet. Anderen kunnen dan deze tekening ook gebruiken, als ze iets willen aangeven.
Het voordeel is nu, dat het op schaal is. Daaruit blijkt meteen, dat je voor de bogen op de platen 1, 2 en 3 alleen de krapste boogstraal (R2) kwijt kan. Dat oogt niet erg realistisch, dus het is verstandig, deze bogen zoveel mogelijk te verbergen.
[...] Met de achterwand die ik hierbij gebruik kan ik dus sporen uit het zicht realiseren. Ik moet alleen nog logische verdwijnpunten bedenken en maken.
Gezien je thema kun je de verdwijnpunten goed realiseren met een dijkje, wat bosschages of een loods. En dan liefst op een punt waarin de bocht net begonnen is. Juist omdat je van een kijkdoosstructuur uitgaat, heb je hiervoor veel mogelijkheden tot je beschikking. Voor het schaduwstation op 3 moet je wel goede toegang realiseren. Daar zitten immers wissels.


Peter

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Waar je ook eens over na zou kunnen denken, is de baan volledig ongeëlektrificeerd te maken; dus alleen met dieselmaterieel te rijden. Dan kun je ook aan realisme winnen. Op een nevenlijn begin jaren '80 is dat nog een verdedigbare situatie. Voor het personenvervoer zou je dan een DE1, DE2 of Plan U kunnen gebruiken. En voor het goederenvervoer is de keuze helemaal groot.

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Bedankt Peter,
Ik had het niet beter kunnen doen, erg duidelijk ook zo
De 2 onderste sporen op deel 4 liggen iets korter aan het water  en lopen door tot het eind van deze module, maar dit is niet zo spannend.
De toegang tot deel 3 kost wat moeite maar lukt wel
Ik was sowieso van plan om maar een deel te elektrificeren.
Ik heb de spullen al in huis om zelfbouw masten te maken, en heb al ( zie ander topic over scratchbuild) al een onderstation en schakelstation gebouwd. Die moeten er wel op komen  ;D
Dat onderstation is redelijk groot en had ik al in gedachten om als verdwijnpunten voor de coulissen te gebruiken.

Frank, leuke ideeen inderdaad. Die houd ik even in mijn achterhoofd! Thx