Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Wim Vink
Vandaag om 09:22:45
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Pauldg
Vandaag om 08:58:21
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
  

Auteur Topic: 2 of 3 bezetmelders per blok?  (gelezen 3998 keer)

John vd Putte

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
2 of 3 bezetmelders per blok?
« Gepost op: 06 april 2021, 15:58:44 »
Mijn testbaan wil ik gaan voorzien van bezetmelders (mijn hoofdbaan is nog niet in aanbouw, helaas).  De testbaan wil ik zodanig inrichten dat ik ervaring op kan doen voor automatisch laten rijden van de treinen. Op mijn testbaan heb ik de centrale z21 Start, op mijn hoofdbaan komt straks mijn oude zwart/wit Ecos centrale. Beide centrales zullen verbonden worden met mijn laptop (of een PC). Ik twijfel nog tussen gebruik van koploper of itrain. beide hebben voor en nadelen.

Mijn blokken wil ik voorzien van bezetmelders. Hoeveel bezetmelders kan ik het best toepassen, 2 of 3? Van koploper had ik begrepen dat die het lekkerste werkt met 3 bezetmelders, van itrain dacht ik dat het lekkerste werkt met 2 bezetmelders per blok.

wat is jullie ervaring?
Er zijn 10 soorten Mensen: mensen die binair kunnen tellen, en mensen die dit niet kunnen.

bellejt

  • Online Online
  • Berichten: 1793
Re: 2 of 3 bezetmelders per blok?
« Reactie #1 Gepost op: 06 april 2021, 16:09:00 »
koploper :

enkele richting : 2 bz waarvan een lang inrit en korte stop
dubbele richting : 3 bz waarvan binnen kort dan lang en stop kort
Greetings,salutations,groetjes,

Josephes

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: 2 of 3 bezetmelders per blok?
« Reactie #2 Gepost op: 06 april 2021, 16:17:43 »
Hallo Johnny,

Waarom zou je met 3 bezetmelders werken in Koploper ?
Voor tweerichtingsverkeer zijn 2 bezetmelders voldoende, en zeker voor een blok in vrije baan.

Jos


henk

  • Online Online
  • Berichten: 21632
Re: 2 of 3 bezetmelders per blok?
« Reactie #3 Gepost op: 06 april 2021, 16:18:13 »
Koploper werkt prima met twee bezetmelders, ook bij tweerichtingverkeer. Dan bedoel ik een vrij korte bezetmelder aan het begin en aan het einde van het blok. Het idee van drie bezetmelders dateert uit de beginperiode van Koploper en andere besturingsprogramma's. Tegenwoordig heeft Koploper (en andere programma's) de rijeigenschappen van de locs dusdanig goed onder controle, dat twee bezetmelders meer dan genoeg is voor zeer fraai rijgedrag. Eén bezetmelder werkt ook nog.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: 2 of 3 bezetmelders per blok?
« Reactie #4 Gepost op: 06 april 2021, 16:20:58 »
Misschien moet je met beide werken. Maar 3 melders per blok, test vervolgens met 3 melders met beide programma's en met 2 melders voor beide programma's. (koppel je 2 melders samen tot 1)

Zelf werk ik met koploper, meeste blokken 2 melders, al ben ik recent voor verschillende blokken naar 1 melder gegaan.

Bij 2 richting werk ik eigenlijk altijd met minimaal 2 melders, 1 aan begin en 1 aan eind. Tussen in geen melder.
  bij lange blokken soms wel nog een extra melder, en op stationssporen soms ook 1 of 2 extra melders. (kom ik op 4 melders uit)
Bij 1 richting kan die eerste melder lang zijn, maar laat ik hem dus soms ook weg.

Groet,
Roelco



bellejt

  • Online Online
  • Berichten: 1793
Re: 2 of 3 bezetmelders per blok?
« Reactie #5 Gepost op: 06 april 2021, 16:31:46 »
ik werk met 3 secties omdat ik dan volle terugmelding heb via massadetectie.In 2 rail kan het inderdaad anders.Als je 25 sporen schaduw hebt kost je dat maar 2 S88 en ben je zeker .
Greetings,salutations,groetjes,

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
Re: 2 of 3 bezetmelders per blok?
« Reactie #6 Gepost op: 06 april 2021, 16:37:23 »
Koploper werkt prima met twee bezetmelders, ook bij tweerichtingverkeer.

Sterker nog Koploper werkt prima met 1 melder in 1 blok in twee richtingen. Heb ik hier op mijn baan al jaren draaien.
Moet ik wel zeggen dat het een bijzonder blok is met twee rails lang die werkt als tussen blok met stop verbod.

Dat blok is eigenlijk niet nodig maar ik heb wel meer van die blokken. Daar kun je snelheid mee verlagen en functies bedienen.

Voor lange blokken werk ik zelfs met meer dan 3 melders per blok kun je rempunten verleggen en nog meer zaken fine tunen.

Het is maar hoe je de blokken naar eigen smaak wil inrichten en melders wil insteken (wat kosten betreft)

Minimum aantal melder is twee voor een blok.
Je hebt bij Koploper ook nog de mogelijkheid te werken met virtuele melders, Ben laat zien op zijn modelbaan dat je daar toch betrouwbaar mee kunt rangeren.

Mvg, Johan

bellejt

  • Online Online
  • Berichten: 1793
Re: 2 of 3 bezetmelders per blok?
« Reactie #7 Gepost op: 06 april 2021, 16:49:23 »
zo heb ik het hier ook Johan en dan stoppen mijn treinen op de cm zonder veel poespas
Greetings,salutations,groetjes,

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: 2 of 3 bezetmelders per blok?
« Reactie #8 Gepost op: 06 april 2021, 16:55:28 »
Ik gebruik ( voor Koploper, maar zou dat voor elk systeem doen ) de volgende vuistregel:

- Voor blokken langer dan 2 "loclengtes" (loclengte = 30cm bij mij) ==> 3 melders. Stopmelder is bij mij meestal ca. 10 cm lang dat kan dan weer, omdat ik de middelste melder als "begin met remmen melder" heb. Tevens het voordeel van gehele detectie van het blok én dat de stopmelder fysiek is. Ik zorg er dan voor, dat de minimumsnelheid laag genoeg is om direct bij binnenkomst in de stopmelder netjes naar 0 af te remmen. Ik gebruik 5km/h als minimumsnelheid. Het "leren remmen" van Koploper doet dan de rest en eventueel "doorrijden in cm" doet de laatste fijn-tuning.

- Voor blokken van 1 - 2 loclengtes, twee secties (dus alleen stopmelders) met virtuele stopmelders

- Voor blokken tot 1 loclengte 1 sectie met virtuele stopmelders

Dus alle mogelijkheiden benut die er zijn. Overigens is 3 niet het maximum... ik heb ook wel blokken die 5 of meer secties bevatten. Dit gebruik ik dan vaak voor alternatieve stopplaatsen.


Grtzz,
Karst

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: 2 of 3 bezetmelders per blok?
« Reactie #9 Gepost op: 06 april 2021, 16:57:12 »
Sterker nog Koploper werkt prima met 1 melder in 1 blok in twee richtingen.

Minimum aantal melder is twee voor een blok.

Mvg, Johan

je spreekt jezelf een beetje tegen, werkt prima met 1 melder <--> minimum aantal melders is twee voor een blok?
Wat is het nu?
Ik kan uit ervaring aangeven dat 1 melder per blok prima werkt. En daarbij werk ik in die blokken niet met extra virtuele melders. Gewoon 1 echte melder die als stopmelder van dat blok wordt gebruikt.

Roelco

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
Re: 2 of 3 bezetmelders per blok?
« Reactie #10 Gepost op: 06 april 2021, 17:45:46 »
Roelco lees even verder daar geef ik.aan dat het een bijzonder blok.is

Mvg Johan

KoosDeJong

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
  • Nooit te oud om digitaal te ontdekken!
    • YouTube kanaal van Koos de Jong
Re: 2 of 3 bezetmelders per blok?
« Reactie #11 Gepost op: 06 april 2021, 18:34:49 »
Beste John,

Ik respecteer alle adviezen, die hierboven door onze forum vrienden al zijn gegeven.

Uit jouw vraagstelling is het me niet duidelijk wat de omvang is van jouw uiteindelijke baan.
Verder is natuurlijk de vraag hoe je wil dat de lok's zich door de blokken bewegen.
Maar het gaat ook om de plek die je hebt voor de detectie secties in de blokken.
Bij 3 secties, heb je ook nog 2 niet gedetecteerde secties ertussen nodig.
Dus per blok 5 aansluitingen aan de rails.
Bij 10 blokken heb je dus 30 detectiepunten.
De gemiddelde detectie module heeft 16 aansluitingen, dus zeker 2 modules en dan zit je al rond de € 100.

Dus op je testbaan kijken of je die 3 punten echt (overal!) nodig hebt.
Bij 3 punten kun je de treinenloop wel 'vloeiender' maken.

Bij schakeldecoders gaat het nog harder > meestal 8 eenvoudige wissels of seinen per module (rond de € 40)
Kortom: hou je budget in de gaten.
Bij mij is het gierend uit de klauw gelopen.

Op mijn relatief kleine baan heb ik, bij alle mutaties, steeds weer moeten worstelen om voldoende lange blokken te genereren, om de secties kwijt te kunnen.
Bij mijn laatste mutatie heb ik ook een aantal (keer) blokken met 1 detectie erin (reden: geen zin/geld om weer een detectie module erbij te kopen)
Het werkt wel, maar de lok's stoppen wel erg bruusk.
Bij de keerblokken met 2 detectie secties gaat het inderdaad een stuk vloeiender.

Overigens werk ik met Koploper, gratis en een goede optie om het met dit soort software ervaring op te doen.

Hoop dat dit een beetje helpt?

Gr Koos



2 rail analoog én digitaal, Koploper software, Digikeijs hardware, LocoNet, Fleischmann + Roco + Piko lok's op 'good old' Modellgleis 😁
De Avatar: mijn 1e trein was een blikken BUB V200. Nu een kunststof Roco en een oude luidruchtige gietijzeren Trix �

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: 2 of 3 bezetmelders per blok?
« Reactie #12 Gepost op: 06 april 2021, 18:51:06 »
Hallo John,

Laat ik mijn ervaring ook maar even delen: ik werk met iTrain (2-rail) en gebruik vrijwel overal 1 melder per blok. Als je de loks goed inregelt kun je op positie rijden en dat is ontzettend nauwkeurig. Keurig netjes afremmen en perfect langs perron of voor een sein stoppen is daarbij helemaal vanzelfsprekend. Wil je kunnen rangeren dan heb je wel minstens 2 melders voor een blok nodig. In iTrain kun je prima in een reeds bezet blok rangeren maar het programma moet dan wel kunnen detecteren wanneer het blok binnen gereden wordt.
De handleiding van iTrain stelt overigens dat bij het op positie rijden 2 melders per blok nauwkeuriger zou zijn maar daar merk ik in de praktijk niets van. Met 1 melder is het al nagenoeg perfect en voor mij is dat voldoende.
Ik heb nooit met Koploper gewerkt dus kan niet aangeven of het daar anders zou moeten maar aangezien je zelf aangeeft ook na te denken over iTrain leek het me wel goed om mijn ervaring daarmee te delen.

Groeten,
Bert

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: 2 of 3 bezetmelders per blok?
« Reactie #13 Gepost op: 06 april 2021, 19:38:02 »
Mijn ervaring en gebruik is gelijk aan Bert.
In schaduwstation 1 melder (stopmelder van 46 cm) aan einde van het blok (worden in 1 richting gebuikt. Dat trein daar wat abrupt stopt maakt niet uit omdat dit toch buiten het zicht is.
In zichtbare deel 2 melder.. een rem sectie halverwege blok en een stopsectie aan einde van het blok.
Gebruik Z21 en iTrain.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: 2 of 3 bezetmelders per blok?
« Reactie #14 Gepost op: 06 april 2021, 19:49:36 »
Wegens volledige detectie en beide rijrichtingen heb ik voor 3 melders per blok gekozen. Bij het bereiken van de laatste melder van een blok maakt iTrain herberekeningen voor de stoppositie van de trein. Want hoe korte de afstand van de meetpositie tot de gewenste stoppositie des te nauwkeuriger de echte stoppositie. Die is bij mij dan ook perfect.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.