Doel:€250.00
Donaties:€122.50

Per saldo:€-127.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-04-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Märklin 2021 H0, nieuws van de fabrikant. door Maarten.T
Vandaag om 00:29:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:02:05
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
07 mei 2021, 23:55:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
07 mei 2021, 23:46:00
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
07 mei 2021, 23:43:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 mei 2021, 23:38:17
PWM, kun je pulsen afvlakken? door NS1220
07 mei 2021, 23:08:43
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door AntonM
07 mei 2021, 22:58:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
07 mei 2021, 22:41:00
Artitec: Plan E, serie 2020, materieelbespreking door damngrazy
07 mei 2021, 22:39:23
Rivarossi IRM: defecte kruiskoppeling door System-M
07 mei 2021, 22:28:58
Rivarossi onderdelen bestellen door phdirk
07 mei 2021, 22:25:03
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
07 mei 2021, 22:24:32
Verlichting ruimte door Menno
07 mei 2021, 22:03:47
Piko Hondekop geschikt maken voor Permaloog door Klaas Zondervan
07 mei 2021, 22:00:58
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door Marc tramt
07 mei 2021, 21:54:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ingenium secundus
07 mei 2021, 21:40:07
Raadplaatje door eemstede
07 mei 2021, 21:36:53
Toon hier je (model)treinfoto's door eemstede
07 mei 2021, 21:23:08
Allereerste (voorzichtige) stapjes in scratchbuild door Pascal77
07 mei 2021, 21:21:30
Zelf bouwen. door St00mboy
07 mei 2021, 21:15:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
07 mei 2021, 21:02:36
K40 Chinese lasersnijder 300x200 door Marcel112
07 mei 2021, 20:49:19
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door Hans1963
07 mei 2021, 20:46:50
Heen, En en Weer door Huup
07 mei 2021, 20:42:31
Opschrift verwijderen, hoe? door VAM65
07 mei 2021, 20:40:31
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorzeven
07 mei 2021, 20:30:37
3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen door Gerco van Beelen
07 mei 2021, 20:25:18
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
07 mei 2021, 20:01:35
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Niels B
07 mei 2021, 19:46:53
  

Auteur Topic: Weer een nieuwe nachttrein  (gelezen 3004 keer)

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 513
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Weer een nieuwe nachttrein
« Reactie #30 Gepost op: 10 april 2021, 11:20:01 »
Ik reis zelf ook graag met de trein. Heb een aantal jaren geleden een flinke trip gemaakt met Interrail, ik ben wel in Duitsland begonnen omdat je daarmee niet in eigen land kan reizen. Je betaald een vast bedrag en je kan kiezen welk vorm, ik had bijvoorbeeld dat je 7 dagen vrij kon reizen binnen 15 dagen en dan x aantal treinen per dag. Dat moet je onderweg wel bij houden, want conducteurs controleren dat.
Je begin- en eindreis van en naar Nederland kan je wel degelijk met Interrail uitvoeren. Op je ticket kan je de data invullen. Zie onder op het plaatje (Outbound journey en Inbound journey) :

Moderator: teveel persoonlijke gegevens zichtbaar, paspoortnummer, geb. datum, etc

Het moet wel op 1 dag, dus alleen rondreizen in Nederland kan niet. In combinatie met reserveringen heb ik deze reis gemaakt heen van Utrecht Lunetten naar Praha Liben en de terugreis van Wenen Hbf naar Utrecht Lunetten. Wel netjes de treinen invullen in je reisagenda of (in mijn geval, teveel gereisd  :angel: ) op het inlegvel.

Groet, Raymond van den Hoven
« Laatst bewerkt op: 10 april 2021, 17:09:00 door Bert van Gelder »

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2573
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Weer een nieuwe nachttrein
« Reactie #31 Gepost op: 10 april 2021, 13:03:23 »
Vanwege de arbeidstijdenwet. Een ritje Berlijn duurt langer dan iemand onafgebroken mag werken, dus die moet er in de tussentijd af. De reden voor een lokwissel is dat DB geen zin heeft in een tweede traject met Vectrons. Schijnt voor de Praag - Berlijn - Hamburg omlooptechnisch qua personeel al behoorlijk lastig te zijn geweest, omdat er een bepaalde groep machinisten is die erop kan rijden. De IC140/240 Berlijntrein rijdt in een basisdienstregeling mee, waar de Hungaria 1 slag per dag als EC maakt waarbij die tot Hamburg komt (en de rest als EC Berliner maar tot, jaja, Berlijn). en er gaat er nog 1 per dag naar Kiel, maar dat ter zijde.

Ik heb met de toen nog EN421 Düsseldorf - Wien wel eens vertraging gehad omdat de aflos op Nürnberg te laat was. Daar wordt onderweg ook gewoon personeel gewisseld. En volgens mij rijdt NS Personeel, of althans, de machinisten, de ICE ook maar tot Keulen, maar dat weet ik niet zeker.
« Laatst bewerkt op: 10 april 2021, 13:06:08 door laurent »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS3 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Bergland express

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Weer een nieuwe nachttrein
« Reactie #32 Gepost op: 10 april 2021, 13:29:03 »
Opknippen en klooien met via- of overstappunten kan inderdaad noemenswaardig goedkoper zijn, maar je moet wel begrijpen waar je mee bezig bent en overzien wat de eventuele risico's zijn voor de haalbaarheid van je reis en inzake Fahrgastrechte.

Klopt, maar dat is ook het geval als je via een reisburo boekt. Ze nemen je werk uit handen maar dat neemt niet weg dat je nog steeds moet weten wat je moet doen als je een aansluiting mist door vertraging. En je moet weten met welke voorwaarden je akkoord gaat, die bij het gekozen tarief gelden. Maar veel mensen weten dit nu al niet of willen het niet weten, ongeacht het vervoermiddel dat ze boeken.

Als een verbinding technisch doorgaand boekbaar is, en je om financiële redenen gaat trucen en knippen, zou dat discussies kunnen geven over hoe het verder moet op het moment dat je een overstap op of voor het knippunt niet haalt. Waar je dan staat, hoe laat, hoe groot de marge is, welke alternatieven er zijn en wat de tariefvoorwaarden tussen dat punt en je bestemming zijn (treinbinding ja/nee?), maakt nogal uit.

Ik begrijp wat je bedoelt maar je combineert een altijd zaken die je volgens mij prima gescheiden kan houden, ik ga hierbij wel steeds uit van lange treinreizen. Het is te makkelijk om opknippen dan maar klooien te noemen, het is toegestaan alleen kost het tijd en moeite om het uit te vinden. De groep die er totaal geen tijd en moeite in wil steken begint vaak wel het hardste te schreeuwen als er iets vervelends gebeurd want dan hebben ze altijd "recht" op de oplossing die ze zelf verzinnen.  ::) Beter voorbereiden en je weet wat je kan verwachten bij annuleringen, uitval of vertragingen.  :angel:

Opknippen van je reis is vaak niet alleen goedkoper maar je bepaalt ook zelf hoe je dit wilt doen. Als je sowieso al moet overstappen maakt het opknippen niet eens uit en hoef je niet "bang" te zijn voor discussies met conducteurs. Bijvoorbeeld een fysieke overstap ruimer inplannen zodat je even lekker kan eten. Een overstap op een ander station doen vanwege de faciliteiten, je kan immers niet overal even comfortabel wachten.
Goedkopere treinkaartjes kan je hierdoor prima laten overlappen, eventueel met reserveringen.
En steeds meer vervoerders hebben apps waarin je tot kort voor vertrek nog kaartjes kan kopen, zelf al een aantal keren gedaan in de nightjet. Zo kan je bij vertraging relaxt door naar je volgende verbinding terwijl het merendeel naar de conducteur of de informatiebalie stormt. En vervolgens komen ze gestrest naar dezelfde trein gerend, leedvermaak is stout! (wel leuk :-[ ;D)

Laat duidelijk zijn dat ik niets tegen de Treinreiswinkel heb, want voor veel mensen is het een uitkomst. Alleen lijkt mij prima om te benoemen dat je ook betaald voor de service. Weet dat het anders kan maar wees bereid daar iets voor te zien, lijkt me niet iets bijzonders.
Laten we vooral hopen dat er meer moderner materieel komt dat meer voldoet aan de verwachtingen van de hedendaagse reiziger voor een redelijk prijskaartje en dat alle initiatieven voor nieuwe nachttrein verbindingen uitgroeien tot een goede aanvulling op de bestaande verbindingen.  (y)

Groeten,
Marcel
Zillertalbahn in H0e, fijn maar klein.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2573
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Weer een nieuwe nachttrein
« Reactie #33 Gepost op: 10 april 2021, 16:18:44 »
Leuk natuurlijk, maar met bijvoorbeeld Zugbindung (standaard bij Sparpreis tickets) heb je nog wel wat uit te leggen als jouw aansluitende trein niet in hetzelfde kaartje is geboekt bij DB. DB Zegt dat het niet zo is als zij geen schuld hebben, maar als ik 1 ticket bij DB boek durf ik die nog wel aan te gaan. Zeker als ik bijvoorbeeld uit Oostenrijk ofzo kom, als Nederlander, gewoon de stomme Hollander spelen. Met EC's is dat richting München sowieso al geen probleem, want die rijdt als DB EC op het Duitse deel. Als je dat los boekt heb je wel een probleem.

Bij vertraging hoef je met een Duits ticket niet meer langs de servicebalie of de conducteur.

Overigens plande ik in het verleden mijn aansluitingen van/naar treinen die 1x per dag reden sowieso wel ruim. Een kwartier vanuit de ICE naar de EN/NJ op Düsseldorf of Köln nam ik altijd al ruimer. En dan kon je inderdaad nog even wat eten. Of van/naar CNL op München (op bijv. EC 110/111). Maar per ICE van Amsterdam naar München? Lekker strak, is toch nog snel een kwartier tot een half uur bij DB. Mis je hem neem je de volgende. Zeker richting München is dat makkelijk, richting Amsterdam moet je 2 uur wachten. En aangezien ik de laatste keren steeds meer 1e klasse boek (op tijd boeken en het is op bijvoorbeeld een retour München maar 20 euro duurder) durf ik dat wel aan. Service in de 1. klasse is toch beter en ik heb het gevoel dat ze net iets geduldiger zijn.
« Laatst bewerkt op: 10 april 2021, 16:24:39 door laurent »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS3 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
  • Southern....de oude dan
Re: Weer een nieuwe nachttrein
« Reactie #34 Gepost op: 10 april 2021, 16:26:22 »
Je begin- en eindreis van en naar Nederland kan je wel degelijk met Interrail uitvoeren. Op je ticket kan je de data invullen. Zie onder op het plaatje (Outbound journey en Inbound journey) :

Raymond,
Mijn vrouw vindt mij soms paranoide, maar het is onverstandig om je paspoort nr leesbaar te maken op een openbaar forum.......

Grtz Gerard

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 613
Re: Weer een nieuwe nachttrein
« Reactie #35 Gepost op: 10 april 2021, 16:41:52 »
Raymond, misschien is dat in de tussen tijd aangepast, mijn reis was in 2015, meen dat dat toen wel iets was wat op de website stond, maar goed fijn dat het dus (nu) wel kan.

@Edwin,

Ik kan me niet voorstellen dat zulks moeilijker is dan een site waar je vliegreizen kunt plannen en boeken. Ik vermoed toch meer onwil bij de verschillende maatschappijen, en het ontbreken van politieke slagkracht.

Kijk maar eens naar het tenenkrommende gedoe rondom de “snelle” verbinding naar Berlijn. Waarom moet een internationale trein overal stoppen? Van loc en machinist wisselen, en mag een vliegtuig zonder tussenlanding en crew-wisseling van Amsterdam naar Berlijn?

Gr, Hans

Ik denk zelf dat alle spoorboekjes van alle maatschappijen in een overkoepelende site verwerken moeilijker is dan vliegtuigen die vooral van A naar B vliegen. Maar het complexe zit denk ik vooral in neuzen dezelfde kant op krijgen, dat was ook meer mijn punt.

Qua IC berlijn als voorbeeld, vind ik dat nou juist het voordeel van een trein. Alleen vind ik wel dat ze te veel stoppen in vooral Nederland. Maar de grote stations zou ik toch blijven stoppen, stel je woont in Baarn, dan reis je naar Amersfoort en pakt de trein naar Berlijn, ipv de trein naar Schiphol en dan vliegen naar Berlijn, de klanten wonen zeg maar niet alleen in Amsterdam...

Vanwege de arbeidstijdenwet. Een ritje Berlijn duurt langer dan iemand onafgebroken mag werken, dus die moet er in de tussentijd af. De reden voor een lokwissel is dat DB geen zin heeft in een tweede traject met Vectrons. Schijnt voor de Praag - Berlijn - Hamburg omlooptechnisch qua personeel al behoorlijk lastig te zijn geweest, omdat er een bepaalde groep machinisten is die erop kan rijden.

Beetje raar, hoe meer Vectrons je op verschillende trajecten inzet, hoe meer personeel je daarvoor kan opleiden en dan wordt je planning toch alleen maar makkelijker? Vind dat een beetje onwil, maar DB is wel op meer vlakken koppig.

Groeten Edwin.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 9606
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Weer een nieuwe nachttrein
« Reactie #36 Gepost op: 10 april 2021, 16:57:54 »
Dat mensen lui zijn geworden ben ik het niet mee eens.
Ik heb het dan ook niet over de mensen die de info zoeken en de tickets regelen voor reizigers.
Ik heb het over de reiziger(althans het merendeel ervan).
Iedereen wil voor een dubbeltje op de 1ste rang zitten,maar de dingen doen om dat te bereiken,ofwel zelf uitzoeken en boeken,dat gaat de meeste ver om de maximale korting te hebben.
Dus gaat men naar een bedrijf/winkel(s) die dat voor hun doen en er voor betaald moeten worden,en dan begint vaak het geklaag over de prijs.
Bij een hoop is het dat men gemak wil voor gemak van enkel aan 1 iemand van een winkel uit te leggen wat ze willen,en dat voor nop.
De optie zelf zoeken en dingen boeken,en dus voordeliger uit zijn,dat is wat de meeste mensen niet willen/kunnen bedenken,dat kost tijd en moeite,en dat is mijn inziens bij die mensen "het probleem" ,al zien ze dat zelf natuurlijk niet zo  ::)

Ik ben overigens wel benieuwd met al deze potentiele nieuwe internationale treinen,welke levensvatbaar zullen blijken en welke al eindigen net voorbij de tekentafel.
Van 0 naar 3 nieuwe verbindingen lijkt me met de potentiele klantenkring die hiervan gebruik willen maken,wel wat overkill.
Je moet dan de beperkte klantenkring laten warm lopen voor jouw idee/trein,en degene die dat doen gaan dus niet met 1 van de andere 2 mee.
Aangezien geld niet aan een spoorbiels groeit ben ik benieuwd,hoeveel er nog eind volgend jaar rijden en werkelijk winstmaken,als men tenminste al voor die termijn überhaupt echt van start is gegaan.
Met vr gr

Floris

Bad Harzwald,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Weer een nieuwe nachttrein
« Reactie #37 Gepost op: 10 april 2021, 22:19:01 »
Het is te makkelijk om opknippen dan maar klooien te noemen, het is toegestaan alleen kost het tijd en moeite om het uit te vinden.
Opknippen heb ik geen klooien genoemd, ik sprak over klooien met via- of overstappunten. Daarmee doelde ik op een overstap van trein 1 op trein 2 handmatig verschuiven van Düsseldorf naar Köln, om maar wat te noemen; dat levert soms ook voordeel op als op het parallelle traject de ene trein veel voller is (of wordt verwacht) dan de andere. In het algemeen is het inderdaad vaak lonend om te onderzoeken wat er kan, en ook opknippen kan zeker lucratief zijn - in voorkomende gevallen heb ik dat zelf ook toegepast. Alleen even bedenken welk risico je mogelijk loopt en of je dat kunt en wilt lopen.
« Laatst bewerkt op: 10 april 2021, 22:27:33 door EN446 »

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 513
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Weer een nieuwe nachttrein
« Reactie #38 Gepost op: 10 april 2021, 22:58:50 »
Door Google Translate is een deel van dit bericht
http://www.zeleznicni-magazin.cz/aktuality/rj-planuje-nocni-vlak-do-amsterdamu-a-bruselu
vertaald in dit:
""Deze aankondiging wordt zelfs gedaan voor de route die eindigt aan de Belgische kust, op de volgende tijdstippen:
Praha hl. n.19.10 - Amsterdam 6.01 - Brussel-Centraal 8.39 - Oostende 9.56
Oostende 18.04 - Brussel-Centraal 19.21 - Amsterdam 21.59 - Praha hl. n. 9.56."""

met een begindatum van 11 december 2022...

Groet, Raymond van den Hoven.

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Weer een nieuwe nachttrein
« Reactie #39 Gepost op: 25 april 2021, 12:39:52 »
Je betaald wel fors meer, omdat ze alleen de standaardtarief tickets voor je kopen. Als je goedkopere tickets wilt aanschaffen dan ontkom je er niet aan om zelf tickets te kopen.
Die ervaring heb ik niet . . . In tegendeel
Ik heb het meegemaakt dat onze reis naar Zwitserland met de ICE was opgesplitst in 2 stukken: NL - Köln en Köln - Basel, want dat was goedkoper.
Helaas had dit wel een nadeel, want toen we agv vertraging een claim indienden kregen we maar een beperkt bedrag terug want ze keken alleen naar het (deel)traject waarvoor de ticket gold.

Bergland express

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Weer een nieuwe nachttrein
« Reactie #40 Gepost op: 25 april 2021, 13:13:39 »
@R.C.Grootveld: Je was waarschijnlijk helemaal op de hoogte van de voorwaarden bij de DB hanteert, de treinreiswinkel gaf die informatie in het verleden wel bij de tickets. Ik ga er ook vanuit dat de treinreiswinkel je vooraf heeft gewezen op de voor en nadelen en dat je zelf een bewuste keuze hiervoor heb gemaakt.
https://www.bahn.com/nl/view/boekingsinformatie/passagiersrechten/rechten-als-treinreiziger.shtml
Wat van toepassing is op jouw voorbeeld kan ik uit bovenstaande niet opmaken maar deze punten zijn vrij duidelijk. Vertragingen bij gesplitste kaarten, dan moet je ook eerst bedenken of het handiger is om 1 claim in te dienen of meerdere losse claims.
Zillertalbahn in H0e, fijn maar klein.

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3444
Re: Weer een nieuwe nachttrein
« Reactie #41 Gepost op: 25 april 2021, 23:48:40 »
En volgens mij rijdt NS Personeel, of althans, de machinisten, de ICE ook maar tot Keulen, maar dat weet ik niet zeker.
NS-machinisten rijden de ICE ook door naar Frankfurt (am Main), 1x keer in een dagdienst, en 1x met een overnachting  ;)
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin