BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Falcon10 op 06 april 2021, 12:05:38

Titel: Weer een nieuwe nachttrein
Bericht door: Falcon10 op 06 april 2021, 12:05:38
Ze groeien als paddestoelen momenteel, mar er is weer een nieuwe nachttrein aangekondigt :

https://www.hln.be/reizen/nieuwe-nachttrein-verbindt-brussel-met-amsterdam-berlijn-en-praag-vanaf-volgend-jaar~ae6e1c1a/

Brussel-Amsterdam via Berlijn naar Praag.

Blijkbaar zit RegioJet er tussen, dus hij staat los van de OBB NightJet vermoed ik die nu reeds (al ?) rijden.
Titel: Re: Weer een nieuwe nachttrein
Bericht door: Rondje_HO op 06 april 2021, 12:55:16
Dus dan zou het in principe mogelijk zijn dan het zou kunnen dat de RegioJet rijtuigen eventueel misschien wie weet ook in Nederland gaan rijden  (y)
Titel: Re: Weer een nieuwe nachttrein
Bericht door: Falcon10 op 06 april 2021, 14:25:12
Nu nog de Flixtrain en we hebben bijna alle kleuren van de regenboog :D
Titel: Re: Weer een nieuwe nachttrein
Bericht door: Thom op 07 april 2021, 11:07:35
Blijkbaar zit RegioJet er tussen, dus hij staat los van de OBB NightJet vermoed ik die nu reeds (al ?) rijden.
De start in december is nog steeds uitgesteld daarvan omwille van Corona.
Titel: Re: Weer een nieuwe nachttrein
Bericht door: Bergland express op 07 april 2021, 11:17:23
Los van de mooie aankondiging is er nog vrij weinig bekend. Welk materieel? Welke comfort niveau's willen ze gaan aanbieden? Dienstregeling is formeel nog niet eens aangevraagd, "we zijn alleen in gesprek met prorail".
Route is leuk bedacht maar zorgt alleen maar voor meer kosten aan infraheffing --> Betekend dus meer klanten en/of subsidie nodig om rendabel te zijn. Hoop dat ze erin slagen om te overleven want weer een echte internationale trein in Roosendaal zou geweldig zijn. :)

Dus dan zou het in principe mogelijk zijn dan het zou kunnen dat de RegioJet rijtuigen eventueel misschien wie weet ook in Nederland gaan rijden  (y)

En laten dat nou oude ÖBB Bcm rijtuigen zijn, dus toch een klein beetje het ÖBB gevoel. :) Ik kan echter niet achterhalen of regiojet nu zoveel Bcm rijtuigen overschot heeft of dat ze afscheid nemen van huidige nachttrein verbindingen. Heeft iemand daar informatie over kunnen vinden?

Groeten,
Marcel
Titel: Re: Weer een nieuwe nachttrein
Bericht door: rail4marcel op 07 april 2021, 12:09:08
@Falcon10 ze schieten inderdaad als paddenstoelen uit grond vandaag alweer een nieuwe.

https://www.spoorpro.nl/materieel/2021/04/07/belgische-ondernemers-starten-nachttrein-tussen-brussel-en-berlijn/?fbclid=IwAR2ADje0mIPI8ZjYLvRv-xXXkrZhA_frSVrNFQoYg0S1nIHUNYjb7Wl3zhU (https://www.spoorpro.nl/materieel/2021/04/07/belgische-ondernemers-starten-nachttrein-tussen-brussel-en-berlijn/?fbclid=IwAR2ADje0mIPI8ZjYLvRv-xXXkrZhA_frSVrNFQoYg0S1nIHUNYjb7Wl3zhU)

Deze keer van Brussel naar Berlijn via Luik dus een andere dan gisteren.
Titel: Re: Weer een nieuwe nachttrein
Bericht door: Falcon10 op 07 april 2021, 12:39:07
Ja, had er gisteren ook nog iets van gehoord Marcel.
Maar dat initiatief lijkt me eigenlijk eerder een vogel voor de kat.
Of in het beste geval een soort van paar vakantietreinen in de zomer ofzo voor citytrips en niet meer voor mensen die geen tijd willen verliezen overdag op de luchthaven, maar s nachts met de nachttrein een citytripje/weekendje naar die steden willen.
Ik hoop enerzijds dat het ze lukt, maar ik heb er minder vertrouwen in dan als er een OBB, RegioJet en soortgelijken er hun schouders onder zetten.
Titel: Re: Weer een nieuwe nachttrein
Bericht door: Rondje_HO op 07 april 2021, 12:40:22
......

En laten dat nou oude ÖBB Bcm rijtuigen zijn, dus toch een klein beetje het ÖBB gevoel. :) Ik kan echter niet achterhalen of regiojet nu zoveel Bcm rijtuigen overschot heeft of dat ze afscheid nemen van huidige nachttrein verbindingen. Heeft iemand daar informatie over kunnen vinden?

Groeten,
Marcel


RegioJet heeft ook een stel Belgische i6Bc couchetterijtuigen overgenomen van de NMBS. Grappig als die rijtuigen straks weer in België rondrijden.

https://flic.kr/p/2g6bvKt



Edit: https://flic.kr/p/2g6dBtA   +   https://flic.kr/p/aUr3KT



Titel: Re: Weer een nieuwe nachttrein
Bericht door: Eelco Storm op 07 april 2021, 12:59:30
Tijd voor een flinke subsidie op spoorvervoer om dit soort initiatieven verder te helpen en vliegen in elk geval binnen Europa flink duurder maken  (y)
Als het enigszins kan staat deze zomervakantie een weekendje Londen op het programma, met de trein lekker in 4,5 uur in hartje Londen  :)

Eelco
Titel: Re: Weer een nieuwe nachttrein
Bericht door: Bergland express op 07 april 2021, 14:27:39
RegioJet heeft ook een stel Belgische i6Bc couchette rijtuigen overgenomen van de NMBS. Grappig als die rijtuigen straks weer in België rondrijden.

Ok, ze hebben rijtuigen aangekocht. Zijn deze al opgeknapt en inzetbaar? Ik ben ze niet in de Regiojet kleuren tegen gekomen. Helpt ook niet mee dan hun huidig materieel ook Eurofima of afgeleiden daarvan zijn, net als de I6Bc rijtuigen. Van buitenaf of foto's lastig te onderscheiden. In Tsjechische omlopen ben ik ze nog niet tegengekomen.

Regiojet had vorig jaar een enorm succes behaald met de nachttrein Praag - Rijeka in de zomer, die verbinding rijd komende zomer weer. Voor dit jaar hadden ze ook plannen om tussen Praag en Krakow / Przemysl te gaan rijden. Dit zijn weliswaar verbindingen tussen mei en september rijden dus wellicht dat huren van rijtuigen dan een optie is.
Daarnaast moeten ze nog rijtuigen hebben voor de dagelijkse nachttreinen tussen Praag en Slowakije.

En dan ook nog tussen Brussel en Praag rijden? Dan is het niet te hopen dat ze met alleen maar zitwagens gaan rijden op deze route. Ze gebruiken nu al geen slaaprijtuigen in hun nachttreinen dus het is echt het low cost principe bij Regiojet.

Wie weet meer?
Titel: Re: Weer een nieuwe nachttrein
Bericht door: Thom op 07 april 2021, 22:12:19
Voor de duidelijkheid, er is een Nederlands initiatief voor een nachttrein Brussel - Amsterdam - Berlijn - Praag in samenwerking met Regiojet en hun rijtuigen, en een Belgisch initiatief Brussel - Luik - Berlijn met rijtuigen van RDC.

Dat er nog geen paden rond voor het Nederlandse initiatief komt simpelweg omdat de paden verstrekking voor 2022 nog loopt bij Prorail.
En dat Regiojet toevallig de voormalige NMBS I6Bc's overgenomen heeft is niet direct te linken aan deze nieuwe nachtverbinding want die rijtuigen zijn 2 jaar geleden al overgenomen en zo oud is het huidige initiatief voor de nachttrein nog niet eens.

Uiteindelijk heb je voor zo'n verbinding ook geen tientallen rijtuigen nodig dus dat kan best uit de bestaande pool rijtuigen van de leveranciers komen.
Titel: Re: Weer een nieuwe nachttrein
Bericht door: Bergland express op 07 april 2021, 23:36:59
@Thom: Je hebt zeker geen tientallen couchette rijtuigen nodig maar ruim voorradig zijn deze rijtuigen nu ook niet in Europa. Leuke puzzel die je ook zelf goed kan invullen, dus daarom de interesse in het materieel. Dat jij dat minder relevant of voorbarig vind, prima. Ik mag graag vroeg beginnen aan deze puzzel. ;)

Met Regiojet hebben ze een goede partner te pakken aangezien Regiojet ook een groot busnetwerk heeft. Op de route naar Kroatië hebben ze busverbindingen op de trein afgestemd, ben benieuwd of ze dat met deze route ook gaan doen. Misschien dat je zo de flixtrain/flixbus doelgroep naar de trein lokt. Afwachten maar.
Titel: Re: Weer een nieuwe nachttrein
Bericht door: R v/d Hoven op 08 april 2021, 10:07:15
Regiojet gaat dan concurreren met hun eigen buslijnen  ???:
Amsterdam:
https://www.regiojet.com/timetables-and-stops/timetables/index.html?timetableId=5568275005

Brussel:
https://www.regiojet.com/timetables-and-stops/timetables/index.html?timetableId=5568275006

Kan ook zijn dat ze die 2 dan gaan opheffen. Dan heb je al vast een groep klanten... :laugh:

Groet, Raymond van den Hoven (die zeker mee gaat reizen. In ieder geval naar Berlijn en/of Dresden. Later ook met hopelijk een goede overstap te Praag naar Boedapest v.v.)
Titel: Re: Weer een nieuwe nachttrein
Bericht door: Marc tramt op 08 april 2021, 10:10:17
Tijd voor een flinke subsidie op spoorvervoer om dit soort initiatieven verder te helpen en vliegen in elk geval binnen Europa flink duurder maken  (y)
Als het enigszins kan staat deze zomervakantie een weekendje Londen op het programma, met de trein lekker in 4,5 uur in hartje Londen  :)
(y) (y)
In 2019 gedaan. Op de terugweg in ruim tweeënhalf uur zonder overstappen en met één tussenstop van hartje Londen naar mijn eigen Rotterdam.
In dat zelfde weekend ging een collega met het vliegtuig naar Londen en die riep uiteraard vooraf dat dat maar 50 minuten vliegen was. Maar ja... na die experience.... eerst drie kwartier rijden naar Schiphol, uur inchecken, vliegen, bagage ophalen en dan nog vanaf Luton een uur naar Londen toe hobbelen. Bleek toch wat minder flitsend dan gedacht.....
En vliegen is véél te goedkoop tegenwoordig.
Titel: Re: Weer een nieuwe nachttrein
Bericht door: Jean-Pierre op 08 april 2021, 10:57:46
Tsja, het is maar hoe je het beleefd. Vanuit het oosten des lands is de Eurostar (nog) geen alternatief naar London. Begin 2019 met m'n zoon een paar dagen City gedaan, en het vliegtuig was toch echt sneller en (veel) goedkoper dan de trein. Dat kwam vooral door de ongelukkige tijden waarop de Eurostar reed (heel vroeg uit Amsterdam of hele late aankomst in London). De wachttijd op het vliegveld konden we mooi besteden aan de lunch. We hadden de op één na goedkoopste vlucht, en dat was met KLM naar London City. Vanaf daar was het nog maar een half uur met de DLR naar het hotel. Het prijsverschil verdiende zich terug omdat we in London een veel goedkoper OV-abonnement konden nemen.

Met de Eurostar hadden we erg vroeg moeten opstaan, en eerst met de trein naar Amsterdam of Schiphol moeten reizen. Daar hadden we dan ook ruim op tijd moeten zijn i.v.m. het inchecken. In London was er qua natransport niet veel verschil met vliegen. Op de laatste dag konden we nog tot 15.00u het Maritiem museum bezoeken, en waren we om 22.00u thuis, dat had met de trein niet gekund. Hoewel ik liever met de trein reis, zal het trein product naar London nog flink moeten verbeteren wil het voor ons interessant zijn
Titel: Re: Weer een nieuwe nachttrein
Bericht door: Marc tramt op 08 april 2021, 11:27:37
Nou, dat is geen kwestie van beleving maar gewoon tijd en geld. Waar je woont ten opzichte van de start- en eindbestemming van een trein zijn voor de totale reistijd uiteraard nogal van invloed.
Mijn boodschap is meer dat bij vliegen veelal alleen naar de netto vliegtijd wordt gekeken en te weinig naar voor- en natransport, wachttijden en parkeergelden.
Voor ons was vliegen iets goedkoper geweest maar met parkeergeld op Schiphol en de reistijden naar de vliegvelden in de afweging meegenomen sloeg het voordeel ruim naar de trein uit.
Titel: Re: Weer een nieuwe nachttrein
Bericht door: Eelco Storm op 08 april 2021, 11:35:11
En vliegen is véél te goedkoop tegenwoordig.

Precies dat. Vliegprijzen mogen wat mij betreft flink opgeschroefd worden, knal er een flinke milieutoeslag op en geef subsidie op internationaal spoorvervoer  (y)
Titel: Re: Weer een nieuwe nachttrein
Bericht door: Tinus Trein op 08 april 2021, 12:35:54
Als de internationale verbindingen en planmogelijkheden dan ook wat minder kansloos worden gemaakt heb je een echt volwaardig alternatief.

Probeer nu eens een langere treinreis te regelen: dat is een stuk meer gedoe dan op een willekeurige website een vliegticket boeken. Een paar overstappen en zeulen met bagage en de gemiddelde consument haakt af.

Mvg, Tinus
Titel: Re: Weer een nieuwe nachttrein
Bericht door: tijgernootje op 08 april 2021, 18:28:46
Kan ook iets zeggen over het gemaks niveau wat tegenwoordig voor de doorsnee treinreiziger als normaal word bestempeld  ;)
Natuurlijk dien je het een potentiele reiziger zo gemakkelijk mogelijk te maken(helder en duidelijk aangeven wat de opties zijn),als het gaat om de reis en het boeken,maar tussen gemak en domweg te lui zijn om iets uit te zoeken zit ook nog een groot gat  ::)
Wat zelf iniatief is meer en meer wenselijk,gemakszucht is helaas een trend die al jaren teveel groeit,alles moet maar kant en klaar opgedient worden,en als het de persoon dan niet behaagt,dan klagen tot de klaagmuur zelf gaat janken  :-X
Titel: Re: Weer een nieuwe nachttrein
Bericht door: Hendrik Jan op 08 april 2021, 19:54:29
Als de internationale verbindingen en planmogelijkheden dan ook wat minder kansloos worden gemaakt heb je een echt volwaardig alternatief.

Probeer nu eens een langere treinreis te regelen: dat is een stuk meer gedoe dan op een willekeurige website een vliegticket boeken. Een paar overstappen en zeulen met bagage en de gemiddelde consument haakt af.

Zelfs mij lukt het om internationale treinkaartjes te regelen, en ik ben helemaal niet slim.

Zeulen met bagage moet je op het vliegveld ook en bovendien zie je bij vliegen door de bomen helemaal het bos niet meer, vanwege alle vliegmaatschappijen en doorgestoken vergelijkingssites.

Ik vlieg binnen Europa al jaaren niet meer.
Doe mij maar de trein, veel ontspannener en gezelliger dan als sardines in zo'n blik hangen.
En een heel stuk beter voor de planeet, want in veel landen stoot je nauwelijks CO2 uit met de trein.
 
bloemlezing van de reizen die ik met mijn (deels extended) familie maakte, de laatste 8 jaar:
2012 Schotland (nachttrein, oma ook mee)
2014 Rondje Scandinavië (ook nachttrein)
2015 Zwitserland (terug  per nachttrein)
2016 Schotland (nachttrein)
2018 Schotland (nachttrein, 2x, waarvan 1x met opa en oma)
2019 Italië (nachttrein)
2020 Schotland (nachttrein, wegens Corona vervallen)
2021 zsm weer per trein  8)

Zelf boeken toch moeilijk? Probeer de Treinreiswinkel. Daar kunnen ze vrijwel alles voor je regelen.

goede reis
Hendrik Jan
Titel: Re: Weer een nieuwe nachttrein
Bericht door: Bergland express op 09 april 2021, 00:27:14
De treinreiswinkel is een goed oplossing als je niet teveel gedoe wilt bij een internationale treinreis, wel altijd alles goed controleren zodra je de reisdocumenten ontvangt. Ze vergeten nog wel eens een reservering of ticket, maar dat word wel altijd prima opgelost. Je betaald wel fors meer, omdat ze alleen de standaardtarief tickets voor je kopen. Als je goedkopere tickets wilt aanschaffen dan ontkom je er niet aan om zelf tickets te kopen.

Bij internationale dag treinen is het een helemaal een apart verhaal, dan is het echt voordeliger om je reis in stukken op te knippen. Bij mijn reizen naar Oostenrijk kwam ik vaak uit bij de DB, maar het was elk jaar weer een verrassend om te zien waar het voordeligste de knip was te maken. Voor mij een leuke bezigheid om dat uit te zoeken maar voor de leek niet interessant. Als ik dan zag wat ik had bespaard ten opzichte van de treinreiswinkel dan was mij dat een avondje doorbrengen op de verschillende websites wel waard. Het is mij altijd eenvoudig gelukt om tickets 1e klasse voor een retour naar Oostenrijk te kopen en dan nog voordeliger uit zijn dan 2e klasse tickets bij de treinreiswinkel. (y)

Nu is het bij nachttreinen wel eenvoudiger, omdat verschillende partnermaatschappijen dan dezelfde tarief formule hanteren. Prijzen van de ÖBB nightjet zijn bij de DB en SBB vergelijkbaar. Wat nog wel verbetert mag worden zijn tickets voor je transfers.
Leuk dat je nu vanaf een aantal Nederlandse steden transfer tickets kan kopen bij de nightjet maar ik wil gewoon vanaf elk Nederlandse station een transfer ticket kunnen kopen. En ook in Oostenrijk wil ik kunnen doorreizen naar mijn eindbestemming voor een normale prijs. Tranfers tickets binnen Oostenrijk waren sinds 2019 mogelijk, bijvoorbeeld van Jenbach naar Mayrhofen. Leuk en handig dacht ik, alleen de prijs voor dit transfer ticket bleek 2x zo duur dan het normale kaartje voor de Zillertalbahn. Betalen voor gemak is leuk maar dit is niet meer in balans voor de extra geboden service, zeker niet als je alles digitaal regelt.
Dit soort dingen helpt niet bij de adoptie van treinreizen bij het grote publiek. :-\

Stop hiermee en bied gewoon standaard de beste tarieven tussen A en B, ook als bestemming B over een grens ligt. Verschillende initiatieven om internationale reisplanners te maken zijn gestart maar genoeg zijn er ook weer mee gestopt. Stel je voor dat je gaat samenwerken voor een gezamenlijk belang. ::)
https://www.raileurope.com (https://www.raileurope.com) is een voorbeeld, dan hoef je niet meer bij de verschillende maatschappijen te kijken. (Geen belang en ervaring met deze site! :angel:)
Stop ook met die absurde meerkosten zodra je een grens overgaat, niet meer van deze tijd. Grensstations opnemen als binnenlands station is al een goede verbetering maar vergt weer extra handelingen voor de prijsbewuste reiziger.

We zijn er nog niet maar verbreding van aanbod kan zeker helpen om meer mensen de trein in te krijgen.  (y)

Groeten,
Marcel
Titel: Re: Weer een nieuwe nachttrein
Bericht door: Marc tramt op 09 april 2021, 08:55:45
Een paar jaar terug boekte ik een reis naar het zuiden van Duitsland, net onder Freiburg. Dat lukt niet via NS/NS internationaal/HiSPeed of hoe het toen ook heette.  Ik kon naar wat grote plaatsen boeken maar daarna werd het lastig. Opvallend genoeg kon ik via de DB-site wel gewoon een kaartje voor de hele reis boeken, inclusief Nederlandse deel.
Benieuwd of dit al beter is nu.
Titel: Re: Weer een nieuwe nachttrein
Bericht door: laurent op 09 april 2021, 13:51:55
Kan ook iets zeggen over het gemaks niveau wat tegenwoordig voor de doorsnee treinreiziger als normaal word bestempeld  ;)
Natuurlijk dien je het een potentiele reiziger zo gemakkelijk mogelijk te maken(helder en duidelijk aangeven wat de opties zijn),als het gaat om de reis en het boeken,maar tussen gemak en domweg te lui zijn om iets uit te zoeken zit ook nog een groot gat  ::)
Wat zelf iniatief is meer en meer wenselijk,gemakszucht is helaas een trend die al jaren teveel groeit,alles moet maar kant en klaar opgedient worden,en als het de persoon dan niet behaagt,dan klagen tot de klaagmuur zelf gaat janken  :-X
Sorry, maar dit is onzin. Op vliegtickets.nl kan ik voor iedere vlucht een ticket boeken. Alhoewel het beter wordt, kan ik nog lang niet voor iedere treinrit bij bijvoorbeeld NS terecht. Ik hoef inmiddels niet meer via ÖBB het Oostenrijkse deel te boeken, maar alternatieven met spartickets e.d. krijg ik niet bij de NS.

Ik vlieg binnen Europa al jaaren niet meer.
Doe mij maar de trein, veel ontspannener en gezelliger dan als sardines in zo'n blik hangen.
En een heel stuk beter voor de planeet, want in veel landen stoot je nauwelijks CO2 uit met de trein.
Ik reis graag met de trein, maar mijn portemonnee is niet onbeperkt diep. Als ik voor een vliegretour Heathrow met 4 dagen Oyster + mijn treinreis naar Schiphol 33% goedkoper uit ben dan een enkele reis Eurostar naar St. Pancrass en met de Eurostar nog een lange stopover op Brussel heb waar ik moet overstappen, is mijn keuze snel gemaakt. Voor 200 euro heen en weer inclusief stadsvervoer en vervoer in Nederland vs. 600 voor alleen de Eurostar retourtjes. :-X
Titel: Re: Weer een nieuwe nachttrein
Bericht door: Marc tramt op 09 april 2021, 14:31:31
€600,--?
Ik heb in 2019 voor drie personen € 381,- betaald. En dat was geen bijzondere actie of schimmige tijdstippen.
Titel: Re: Weer een nieuwe nachttrein
Bericht door: laurent op 09 april 2021, 14:55:07
Paar jaar terug kreeg ik dat als prijs voorgeschoteld voor een retour. Toen heb ik hardhollend een vliegticket gehaald.
Titel: Re: Weer een nieuwe nachttrein
Bericht door: BrightonBelle op 09 april 2021, 16:14:11
De treinreiswinkel is een goed oplossing als je niet teveel gedoe wilt bij een internationale treinreis, wel altijd alles goed controleren zodra je de reisdocumenten ontvangt. Ze vergeten nog wel eens een reservering of ticket, maar dat word wel altijd prima opgelost. Je betaald wel fors meer, omdat ze alleen de standaardtarief tickets voor je kopen. Als je goedkopere tickets wilt aanschaffen dan ontkom je er niet aan om zelf tickets te kopen.
Marcel
Dat is onjuist, in ieder geval niet mijn ervaring, ze zoeken naar en verkopen wel degelijk tegen voordeel tarief. Het is zelfs zo dat je een voor reservering kan maken als een bepaald tarief nog niet beschikbaar is (wel tegen kosten).
Maar ik geloof onmiddellijk dat je door zelf goed te zoeken en je reis te splitsen mogelijk nog voordeliger uit kunt zijn.

Grtz Gerard
Titel: Re: Weer een nieuwe nachttrein
Bericht door: laurent op 09 april 2021, 16:29:31
Ik kwam voor wintersport wel voor 150-160 euro heen en weer... Inclusief slaapplaats in een couchette, reservering in een Eurocity, ICE naar Keulen, etc.
Titel: Re: Weer een nieuwe nachttrein
Bericht door: EN446 op 09 april 2021, 22:44:21
Bij internationale dag treinen is het een helemaal een apart verhaal, dan is het echt voordeliger om je reis in stukken op te knippen. Bij mijn reizen naar Oostenrijk kwam ik vaak uit bij de DB, maar het was elk jaar weer een verrassend om te zien waar het voordeligste de knip was te maken. Voor mij een leuke bezigheid om dat uit te zoeken maar voor de leek niet interessant. Als ik dan zag wat ik had bespaard ten opzichte van de treinreiswinkel dan was mij dat een avondje doorbrengen op de verschillende websites wel waard. Het is mij altijd eenvoudig gelukt om tickets 1e klasse voor een retour naar Oostenrijk te kopen en dan nog voordeliger uit zijn dan 2e klasse tickets bij de treinreiswinkel. (y)
Opknippen en klooien met via- of overstappunten kan inderdaad noemenswaardig goedkoper zijn, maar je moet wel begrijpen waar je mee bezig bent en overzien wat de eventuele risico's zijn voor de haalbaarheid van je reis en inzake Fahrgastrechte. Als een verbinding technisch doorgaand boekbaar is, en je om financiële redenen gaat trucen en knippen, zou dat discussies kunnen geven over hoe het verder moet op het moment dat je een overstap op of voor het knippunt niet haalt. Waar je dan staat, hoe laat, hoe groot de marge is, welke alternatieven er zijn en wat de tariefvoorwaarden tussen dat punt en je bestemming zijn (treinbinding ja/nee?), maakt nogal uit. Als je weet hoe het in elkaar zit, kun je die risicoafweging maken, maar dat bv. een treinreiswinkel daarbij aan de veilige kant gaat zitten en gewoon doorgaand boekt om mensen die niet weten hoe het werkt niet in vervelende discussies te brengen, lijkt me begrijpelijk.
Titel: Re: Weer een nieuwe nachttrein
Bericht door: Edwin2121992 op 10 april 2021, 10:51:31
Ik reis zelf ook graag met de trein. Heb een aantal jaren geleden een flinke trip gemaakt met Interrail, ik ben wel in Duitsland begonnen omdat je daarmee niet in eigen land kan reizen. Je betaald een vast bedrag en je kan kiezen welk vorm, ik had bijvoorbeeld dat je 7 dagen vrij kon reizen binnen 15 dagen en dan x aantal treinen per dag. Dat moet je onderweg wel bij houden, want conducteurs controleren dat. Maar meer over de reserveringen, ik had een deel van de reis gepland omdat ik bepaalde (nacht)treinen niet wilde missen. Ik kan sowieso aanraden om de interrail app te downloaden, die is niet actueel, dus je ziet onderweg geen vertragingen etc. Maar je kan er wel heel goed mee internationaal je reis plannen. Er staat duidelijk bij of je moet reserveren, welke voorzieningen er aanwezig zijn en de treinnummers. Na het plannen van mijn reis, ben ik gaan proberen te boeken, maar dan kwam je (toen der tijd in ieder geval) erop uit dat je bij DB, ÖBB, SBB en alles in het Oostblok (waarvan ik helemaal de taal niet ken) los moest boeken en vaak ook moest bellen. Gelukkig werkt mijn vader bij een grote reisorganisatie en ik heb hem de treinnummers doorgeven waarvoor ik een zit of slaapplaats wilde reserveren, soms kwam daar een paar Euro reserveringskosten bij. Hij heeft dat doorgespeeld naar iemand op een afdeling die daar verstand van heeft, die heeft netjes de tickets geboekt en die kreeg ik dan thuis gestuurd (waren zelfs dus nog échte treinkaartjes). Een ticket kregen ze niet geboekt, maar heb toen gewoon een andere route uitgeplozen.

Dat mensen lui zijn geworden ben ik het niet mee eens. Mijn vaders eerste baan bij een reisbureau was voor vakantiegangers of zakenmensen trein tickets boeken, hij moest dan handmatig in alle internationale spoorboeken de treinen opzoeken en een route uitstippelen en daarbij alle tickets boeken. Internet was er toen nog niet voor de gewone burger, dus je moest wel naar een reisbureau daarvoor. Dat kan nog steeds bij veel reisbureaus, maar dat weten de mensen niet, daar zou misschien eens wat aan gedaan mogen worden. Natuurlijk zou een overkoepelende planning/boekingssite nog mooier zijn, maar dat is denk ik toch nog erg complex.

Groeten Edwin.
Titel: Re: Weer een nieuwe nachttrein
Bericht door: Hans van de Burgt op 10 april 2021, 11:11:31
@Edwin,

Ik kan me niet voorstellen dat zulks moeilijker is dan een site waar je vliegreizen kunt plannen en boeken. Ik vermoed toch meer onwil bij de verschillende maatschappijen, en het ontbreken van politieke slagkracht.

Kijk maar eens naar het tenenkrommende gedoe rondom de “snelle” verbinding naar Berlijn. Waarom moet een internationale trein overal stoppen? Van loc en machinist wisselen, en mag een vliegtuig zonder tussenlanding en crew-wisseling van Amsterdam naar Berlijn?

Gr, Hans
Titel: Re: Weer een nieuwe nachttrein
Bericht door: R v/d Hoven op 10 april 2021, 11:20:01
Ik reis zelf ook graag met de trein. Heb een aantal jaren geleden een flinke trip gemaakt met Interrail, ik ben wel in Duitsland begonnen omdat je daarmee niet in eigen land kan reizen. Je betaald een vast bedrag en je kan kiezen welk vorm, ik had bijvoorbeeld dat je 7 dagen vrij kon reizen binnen 15 dagen en dan x aantal treinen per dag. Dat moet je onderweg wel bij houden, want conducteurs controleren dat.
Je begin- en eindreis van en naar Nederland kan je wel degelijk met Interrail uitvoeren. Op je ticket kan je de data invullen. Zie onder op het plaatje (Outbound journey en Inbound journey) :

Moderator: teveel persoonlijke gegevens zichtbaar, paspoortnummer, geb. datum, etc

Het moet wel op 1 dag, dus alleen rondreizen in Nederland kan niet. In combinatie met reserveringen heb ik deze reis gemaakt heen van Utrecht Lunetten naar Praha Liben en de terugreis van Wenen Hbf naar Utrecht Lunetten. Wel netjes de treinen invullen in je reisagenda of (in mijn geval, teveel gereisd  :angel: ) op het inlegvel.

Groet, Raymond van den Hoven
Titel: Re: Weer een nieuwe nachttrein
Bericht door: laurent op 10 april 2021, 13:03:23
Vanwege de arbeidstijdenwet. Een ritje Berlijn duurt langer dan iemand onafgebroken mag werken, dus die moet er in de tussentijd af. De reden voor een lokwissel is dat DB geen zin heeft in een tweede traject met Vectrons. Schijnt voor de Praag - Berlijn - Hamburg omlooptechnisch qua personeel al behoorlijk lastig te zijn geweest, omdat er een bepaalde groep machinisten is die erop kan rijden. De IC140/240 Berlijntrein rijdt in een basisdienstregeling mee, waar de Hungaria 1 slag per dag als EC maakt waarbij die tot Hamburg komt (en de rest als EC Berliner maar tot, jaja, Berlijn). en er gaat er nog 1 per dag naar Kiel, maar dat ter zijde.

Ik heb met de toen nog EN421 Düsseldorf - Wien wel eens vertraging gehad omdat de aflos op Nürnberg te laat was. Daar wordt onderweg ook gewoon personeel gewisseld. En volgens mij rijdt NS Personeel, of althans, de machinisten, de ICE ook maar tot Keulen, maar dat weet ik niet zeker.
Titel: Re: Weer een nieuwe nachttrein
Bericht door: Bergland express op 10 april 2021, 13:29:03
Opknippen en klooien met via- of overstappunten kan inderdaad noemenswaardig goedkoper zijn, maar je moet wel begrijpen waar je mee bezig bent en overzien wat de eventuele risico's zijn voor de haalbaarheid van je reis en inzake Fahrgastrechte.

Klopt, maar dat is ook het geval als je via een reisburo boekt. Ze nemen je werk uit handen maar dat neemt niet weg dat je nog steeds moet weten wat je moet doen als je een aansluiting mist door vertraging. En je moet weten met welke voorwaarden je akkoord gaat, die bij het gekozen tarief gelden. Maar veel mensen weten dit nu al niet of willen het niet weten, ongeacht het vervoermiddel dat ze boeken.

Als een verbinding technisch doorgaand boekbaar is, en je om financiële redenen gaat trucen en knippen, zou dat discussies kunnen geven over hoe het verder moet op het moment dat je een overstap op of voor het knippunt niet haalt. Waar je dan staat, hoe laat, hoe groot de marge is, welke alternatieven er zijn en wat de tariefvoorwaarden tussen dat punt en je bestemming zijn (treinbinding ja/nee?), maakt nogal uit.

Ik begrijp wat je bedoelt maar je combineert een altijd zaken die je volgens mij prima gescheiden kan houden, ik ga hierbij wel steeds uit van lange treinreizen. Het is te makkelijk om opknippen dan maar klooien te noemen, het is toegestaan alleen kost het tijd en moeite om het uit te vinden. De groep die er totaal geen tijd en moeite in wil steken begint vaak wel het hardste te schreeuwen als er iets vervelends gebeurd want dan hebben ze altijd "recht" op de oplossing die ze zelf verzinnen.  ::) Beter voorbereiden en je weet wat je kan verwachten bij annuleringen, uitval of vertragingen.  :angel:

Opknippen van je reis is vaak niet alleen goedkoper maar je bepaalt ook zelf hoe je dit wilt doen. Als je sowieso al moet overstappen maakt het opknippen niet eens uit en hoef je niet "bang" te zijn voor discussies met conducteurs. Bijvoorbeeld een fysieke overstap ruimer inplannen zodat je even lekker kan eten. Een overstap op een ander station doen vanwege de faciliteiten, je kan immers niet overal even comfortabel wachten.
Goedkopere treinkaartjes kan je hierdoor prima laten overlappen, eventueel met reserveringen.
En steeds meer vervoerders hebben apps waarin je tot kort voor vertrek nog kaartjes kan kopen, zelf al een aantal keren gedaan in de nightjet. Zo kan je bij vertraging relaxt door naar je volgende verbinding terwijl het merendeel naar de conducteur of de informatiebalie stormt. En vervolgens komen ze gestrest naar dezelfde trein gerend, leedvermaak is stout! (wel leuk :-[ ;D)

Laat duidelijk zijn dat ik niets tegen de Treinreiswinkel heb, want voor veel mensen is het een uitkomst. Alleen lijkt mij prima om te benoemen dat je ook betaald voor de service. Weet dat het anders kan maar wees bereid daar iets voor te zien, lijkt me niet iets bijzonders.
Laten we vooral hopen dat er meer moderner materieel komt dat meer voldoet aan de verwachtingen van de hedendaagse reiziger voor een redelijk prijskaartje en dat alle initiatieven voor nieuwe nachttrein verbindingen uitgroeien tot een goede aanvulling op de bestaande verbindingen.  (y)

Groeten,
Marcel
Titel: Re: Weer een nieuwe nachttrein
Bericht door: laurent op 10 april 2021, 16:18:44
Leuk natuurlijk, maar met bijvoorbeeld Zugbindung (standaard bij Sparpreis tickets) heb je nog wel wat uit te leggen als jouw aansluitende trein niet in hetzelfde kaartje is geboekt bij DB. DB Zegt dat het niet zo is als zij geen schuld hebben, maar als ik 1 ticket bij DB boek durf ik die nog wel aan te gaan. Zeker als ik bijvoorbeeld uit Oostenrijk ofzo kom, als Nederlander, gewoon de stomme Hollander spelen. Met EC's is dat richting München sowieso al geen probleem, want die rijdt als DB EC op het Duitse deel. Als je dat los boekt heb je wel een probleem.

Bij vertraging hoef je met een Duits ticket niet meer langs de servicebalie of de conducteur.

Overigens plande ik in het verleden mijn aansluitingen van/naar treinen die 1x per dag reden sowieso wel ruim. Een kwartier vanuit de ICE naar de EN/NJ op Düsseldorf of Köln nam ik altijd al ruimer. En dan kon je inderdaad nog even wat eten. Of van/naar CNL op München (op bijv. EC 110/111). Maar per ICE van Amsterdam naar München? Lekker strak, is toch nog snel een kwartier tot een half uur bij DB. Mis je hem neem je de volgende. Zeker richting München is dat makkelijk, richting Amsterdam moet je 2 uur wachten. En aangezien ik de laatste keren steeds meer 1e klasse boek (op tijd boeken en het is op bijvoorbeeld een retour München maar 20 euro duurder) durf ik dat wel aan. Service in de 1. klasse is toch beter en ik heb het gevoel dat ze net iets geduldiger zijn.
Titel: Re: Weer een nieuwe nachttrein
Bericht door: BrightonBelle op 10 april 2021, 16:26:22
Je begin- en eindreis van en naar Nederland kan je wel degelijk met Interrail uitvoeren. Op je ticket kan je de data invullen. Zie onder op het plaatje (Outbound journey en Inbound journey) :

Raymond,
Mijn vrouw vindt mij soms paranoide, maar het is onverstandig om je paspoort nr leesbaar te maken op een openbaar forum.......

Grtz Gerard
Titel: Re: Weer een nieuwe nachttrein
Bericht door: Edwin2121992 op 10 april 2021, 16:41:52
Raymond, misschien is dat in de tussen tijd aangepast, mijn reis was in 2015, meen dat dat toen wel iets was wat op de website stond, maar goed fijn dat het dus (nu) wel kan.

@Edwin,

Ik kan me niet voorstellen dat zulks moeilijker is dan een site waar je vliegreizen kunt plannen en boeken. Ik vermoed toch meer onwil bij de verschillende maatschappijen, en het ontbreken van politieke slagkracht.

Kijk maar eens naar het tenenkrommende gedoe rondom de “snelle” verbinding naar Berlijn. Waarom moet een internationale trein overal stoppen? Van loc en machinist wisselen, en mag een vliegtuig zonder tussenlanding en crew-wisseling van Amsterdam naar Berlijn?

Gr, Hans

Ik denk zelf dat alle spoorboekjes van alle maatschappijen in een overkoepelende site verwerken moeilijker is dan vliegtuigen die vooral van A naar B vliegen. Maar het complexe zit denk ik vooral in neuzen dezelfde kant op krijgen, dat was ook meer mijn punt.

Qua IC berlijn als voorbeeld, vind ik dat nou juist het voordeel van een trein. Alleen vind ik wel dat ze te veel stoppen in vooral Nederland. Maar de grote stations zou ik toch blijven stoppen, stel je woont in Baarn, dan reis je naar Amersfoort en pakt de trein naar Berlijn, ipv de trein naar Schiphol en dan vliegen naar Berlijn, de klanten wonen zeg maar niet alleen in Amsterdam...

Vanwege de arbeidstijdenwet. Een ritje Berlijn duurt langer dan iemand onafgebroken mag werken, dus die moet er in de tussentijd af. De reden voor een lokwissel is dat DB geen zin heeft in een tweede traject met Vectrons. Schijnt voor de Praag - Berlijn - Hamburg omlooptechnisch qua personeel al behoorlijk lastig te zijn geweest, omdat er een bepaalde groep machinisten is die erop kan rijden.

Beetje raar, hoe meer Vectrons je op verschillende trajecten inzet, hoe meer personeel je daarvoor kan opleiden en dan wordt je planning toch alleen maar makkelijker? Vind dat een beetje onwil, maar DB is wel op meer vlakken koppig.

Groeten Edwin.
Titel: Re: Weer een nieuwe nachttrein
Bericht door: tijgernootje op 10 april 2021, 16:57:54
Dat mensen lui zijn geworden ben ik het niet mee eens.
Ik heb het dan ook niet over de mensen die de info zoeken en de tickets regelen voor reizigers.
Ik heb het over de reiziger(althans het merendeel ervan).
Iedereen wil voor een dubbeltje op de 1ste rang zitten,maar de dingen doen om dat te bereiken,ofwel zelf uitzoeken en boeken,dat gaat de meeste ver om de maximale korting te hebben.
Dus gaat men naar een bedrijf/winkel(s) die dat voor hun doen en er voor betaald moeten worden,en dan begint vaak het geklaag over de prijs.
Bij een hoop is het dat men gemak wil voor gemak van enkel aan 1 iemand van een winkel uit te leggen wat ze willen,en dat voor nop.
De optie zelf zoeken en dingen boeken,en dus voordeliger uit zijn,dat is wat de meeste mensen niet willen/kunnen bedenken,dat kost tijd en moeite,en dat is mijn inziens bij die mensen "het probleem" ,al zien ze dat zelf natuurlijk niet zo  ::)

Ik ben overigens wel benieuwd met al deze potentiele nieuwe internationale treinen,welke levensvatbaar zullen blijken en welke al eindigen net voorbij de tekentafel.
Van 0 naar 3 nieuwe verbindingen lijkt me met de potentiele klantenkring die hiervan gebruik willen maken,wel wat overkill.
Je moet dan de beperkte klantenkring laten warm lopen voor jouw idee/trein,en degene die dat doen gaan dus niet met 1 van de andere 2 mee.
Aangezien geld niet aan een spoorbiels groeit ben ik benieuwd,hoeveel er nog eind volgend jaar rijden en werkelijk winstmaken,als men tenminste al voor die termijn überhaupt echt van start is gegaan.
Titel: Re: Weer een nieuwe nachttrein
Bericht door: EN446 op 10 april 2021, 22:19:01
Het is te makkelijk om opknippen dan maar klooien te noemen, het is toegestaan alleen kost het tijd en moeite om het uit te vinden.
Opknippen heb ik geen klooien genoemd, ik sprak over klooien met via- of overstappunten. Daarmee doelde ik op een overstap van trein 1 op trein 2 handmatig verschuiven van Düsseldorf naar Köln, om maar wat te noemen; dat levert soms ook voordeel op als op het parallelle traject de ene trein veel voller is (of wordt verwacht) dan de andere. In het algemeen is het inderdaad vaak lonend om te onderzoeken wat er kan, en ook opknippen kan zeker lucratief zijn - in voorkomende gevallen heb ik dat zelf ook toegepast. Alleen even bedenken welk risico je mogelijk loopt en of je dat kunt en wilt lopen.
Titel: Re: Weer een nieuwe nachttrein
Bericht door: R v/d Hoven op 10 april 2021, 22:58:50
Door Google Translate is een deel van dit bericht
http://www.zeleznicni-magazin.cz/aktuality/rj-planuje-nocni-vlak-do-amsterdamu-a-bruselu
vertaald in dit:
""Deze aankondiging wordt zelfs gedaan voor de route die eindigt aan de Belgische kust, op de volgende tijdstippen:
Praha hl. n.19.10 - Amsterdam 6.01 - Brussel-Centraal 8.39 - Oostende 9.56
Oostende 18.04 - Brussel-Centraal 19.21 - Amsterdam 21.59 - Praha hl. n. 9.56."""

met een begindatum van 11 december 2022...

Groet, Raymond van den Hoven.
Titel: Re: Weer een nieuwe nachttrein
Bericht door: R.C.Grootveld op 25 april 2021, 12:39:52
Je betaald wel fors meer, omdat ze alleen de standaardtarief tickets voor je kopen. Als je goedkopere tickets wilt aanschaffen dan ontkom je er niet aan om zelf tickets te kopen.
Die ervaring heb ik niet . . . In tegendeel
Ik heb het meegemaakt dat onze reis naar Zwitserland met de ICE was opgesplitst in 2 stukken: NL - Köln en Köln - Basel, want dat was goedkoper.
Helaas had dit wel een nadeel, want toen we agv vertraging een claim indienden kregen we maar een beperkt bedrag terug want ze keken alleen naar het (deel)traject waarvoor de ticket gold.
Titel: Re: Weer een nieuwe nachttrein
Bericht door: Bergland express op 25 april 2021, 13:13:39
@R.C.Grootveld: Je was waarschijnlijk helemaal op de hoogte van de voorwaarden bij de DB hanteert, de treinreiswinkel gaf die informatie in het verleden wel bij de tickets. Ik ga er ook vanuit dat de treinreiswinkel je vooraf heeft gewezen op de voor en nadelen en dat je zelf een bewuste keuze hiervoor heb gemaakt.
https://www.bahn.com/nl/view/boekingsinformatie/passagiersrechten/rechten-als-treinreiziger.shtml (https://www.bahn.com/nl/view/boekingsinformatie/passagiersrechten/rechten-als-treinreiziger.shtml)
Wat van toepassing is op jouw voorbeeld kan ik uit bovenstaande niet opmaken maar deze punten zijn vrij duidelijk. Vertragingen bij gesplitste kaarten, dan moet je ook eerst bedenken of het handiger is om 1 claim in te dienen of meerdere losse claims.
Titel: Re: Weer een nieuwe nachttrein
Bericht door: Nederduitsemeester op 25 april 2021, 23:48:40
En volgens mij rijdt NS Personeel, of althans, de machinisten, de ICE ook maar tot Keulen, maar dat weet ik niet zeker.
NS-machinisten rijden de ICE ook door naar Frankfurt (am Main), 1x keer in een dagdienst, en 1x met een overnachting  ;)
Titel: Re: Weer een nieuwe nachttrein
Bericht door: BrightonBelle op 08 juni 2021, 22:12:27
Het laatste nieuws over deze jongste loot aan het nachtspoor net:
https://www.trouw.nl/rubrieken/het-geld-voor-de-nachttrein-van-elmer-en-chris-is-binnen-gaat-hun-jongensdroom-in-vervulling~b0c65bd9/

Grtz Gerard