Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door 741230
Vandaag om 08:43:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 08:30:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:00:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sicco Dierdorp
Vandaag om 07:14:43
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Reinout van Rees
27 June 2025, 23:52:42
20 jaar BNLS door WesleyMunnik
27 June 2025, 23:28:33
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door gdh
27 June 2025, 23:22:12
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Ferdinand Bogman
27 June 2025, 23:02:49
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
27 June 2025, 21:47:31
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door cor_b
27 June 2025, 21:36:17
Piko EUROCITY 2969 traxx door DBCargo
27 June 2025, 21:13:43
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
27 June 2025, 20:56:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
27 June 2025, 20:51:01
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
27 June 2025, 19:28:37
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
27 June 2025, 18:36:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
27 June 2025, 18:18:31
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Rob Ellerman
27 June 2025, 18:16:23
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
27 June 2025, 16:29:19
US diorama in H0 door Wim Vink
27 June 2025, 16:11:27
Een nieuw begin door bask185
27 June 2025, 15:57:01
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
27 June 2025, 13:18:20
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door PBModels
27 June 2025, 13:02:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
27 June 2025, 11:58:32
NZH A 1001 - 1004 door Rob Ellerman
27 June 2025, 10:27:05
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
27 June 2025, 08:50:38
Raadplaatje door Dpc Fo
27 June 2025, 08:22:52
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door janw
27 June 2025, 01:16:13
keerlusproblemen door astrantia
26 June 2025, 23:32:14
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
26 June 2025, 22:17:12
  

Auteur Topic: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB  (gelezen 11475 keer)

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
« Gepost op: 07 March 2008, 07:39:33 »
Hallo,

Staat in de limburgse krant en website.

ZLSM-treinen mogelijk alleen nog maar op Miljoenenlijn
 
De treinen van de Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij ZLSM zullen per 1 april waarschijnlijk alleen nog te zien zijn op het eigen spoortraject Valkenburg-Kerkrade.

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat eist van ZLSM dat de vier stoomtreinen en twee diesellocs voorzien worden van een automatische treinbeinvloedingssysteem, waardoor de treinen automatisch stoppen als ze door rood licht rijden. Dan pas worden ze ook toegelaten op het hoofdspoor. De kosten van 3 ton voor die aanpassing kan ZLSM echter niet betalen

Zie www.l1.nl

mvg, marcel
Mvg, Marcel

British Rail

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • The Closest Thing to Crazy
    • Fotopunten.nl
Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
« Reactie #1 Gepost op: 07 March 2008, 08:09:54 »
Dat zal zeker een tegenvaller zijn voor de ZLSM als ze niet meer over het hoofdspoor mogen rijden. Kon de ministerie van verkeer en waterstaat dit niet eerder zien wanneer de ZLSM voor het eerst op het hoofdspoor kwam te rijden?

Ik weet niet wat het allemaal heeft gekost om dit te kunnen bereiken maar een paar wissels plaatsen en andere bijkomende kosten is nu zeker weg gegooid geld.

Ik hoop dat ze toch op het hoofdspoor mogen rijden, zal het jammer vinden als dat niet meer het geval zal zijn.

Mvg,
Martijn v/d horst
Werken aan project Goathland in schaal 00

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
« Reactie #2 Gepost op: 07 March 2008, 09:09:10 »
Een echte "Hollandse" oplossing.
Zonder ATB installatie geen toestemming meer om op het hoofdnet te rijden, behalve ..............................

Juist ja, behalve Schin op Geul - Valkenburg vv, daar is het wel  nog  toegestaan.

 

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8234
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
« Reactie #3 Gepost op: 07 March 2008, 09:34:41 »
Das leuk nieuws voor de VSM en Stoomstichting.
Die hebben toch ook geen ATB (behalve de 65018 ???) ::) :P :-[ :'(
Vr. groeten,
Bob

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22466
Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
« Reactie #4 Gepost op: 07 March 2008, 10:06:42 »
Voor museummaterieel is bij mijn weten een speciale ATB-light ontwikkeld.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2105
  • MSc Micro-Electronics
Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
« Reactie #5 Gepost op: 07 March 2008, 10:11:48 »
Misschien kunnen ze met de lijn Valkenburg - Schin op Geul hetzelfde doen als de lijn Arnhem-Duitse grens. Het als grensbaanvak aanduiden. Daar mogen loks ook zonder ATB rijden.

Citaat
Voor museummaterieel is bij mijn weten een speciale ATB-light ontwikkeld.

Daar komen dus die inbouwkosten van 3 ton per lok vandaan.  :-|
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22466
Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
« Reactie #6 Gepost op: 07 March 2008, 10:19:34 »
3 ton per loc of voor die zes locs?

Bij mijn weten is de ATB-light in samenwerking met de museumorganisaties ontwikkeld als oplossing voor het genoemde probleem. Hadden de museumorganisaties dan gedacht dat het ministerie dat als een vrijblijvende aardigheid beschouwt?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

OLDO

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
« Reactie #7 Gepost op: 07 March 2008, 12:33:18 »
Hallo Sander,

Daar komen dus die inbouwkosten van 3 ton per lok vandaan.  :-|

Ik begrijp uit dit draadje dat ze vier loks moeten doen en dat dat 3 ton kost. Dan zou dat dus volgens bartje uitkomen op 75.000 euries per loc.

Nu meende ik dat ATB-light bestaan zou uit een vaste installatie per loc en een los te plaatsen besturingskast die naar believen in één van de locs te plaatsen is.

Die besturingskast is het duurste component, reden ook waarom voor een dergeljke oplossing gekozen is. Het lijkt mij dus aan de keuze van de betreffende organisatie te liggen hoeveel kosten ze uiteindelijk kwijt zijn. Als ze alle vier loc gelijkertijd willen laten lopen, tja, dan zullen de kosten wel oplopen.

Maar ik kan niet in de opbouw van de kosten kijken dus misschien heb ik het allemaal wel mis.

Hennie

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
« Reactie #8 Gepost op: 07 March 2008, 13:29:59 »
Er staat dat het 3 ton voor 6 locs kost, dus ongeveer 50k per lok.

De oplossing lijkt mij duidelijk: niet alle zes tegelijkertijd ombouwen. Tenzij je natuurlijk een sponsor vind die het hele bedrag in een keer wil betalen, wat waarschijnlijk het doel is van het persbericht.

Groeten
Edgar
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
« Reactie #9 Gepost op: 07 March 2008, 13:58:01 »
Citaat
wat waarschijnlijk het doel is van het persbericht

Zou van invloed kunnen zijn maar is zeker niet het doel van het pers bericht.

Ik vind dat de minister maar een goed gebaar moet maken door een deel van die kosten opzich te nemen. Het is een soort van attractie welke door middel van subsidies en donaties zou moeten blijven bestaan.
Helaas werkt het in bureaucratisch Nederland zo niet.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
  • Periode III - heden
Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
« Reactie #10 Gepost op: 07 March 2008, 14:14:17 »
ja en je ouwe gare zogenaamde oldtimer mag wel over de snelweg in alle weersomstandigheden met de verlichting uit de jaren 0.
Beetje slecht weer en die dingen zijn niet te zien.
En een trein moet wel voldoen aan alle moderne veiligheidseisen.
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
« Reactie #11 Gepost op: 07 March 2008, 14:18:45 »
Doorslaan is typisch Hollands.

Ik vind dat de minister maar een goed gebaar moet maken door een deel van die kosten opzich te nemen. Het is een soort van attractie welke door middel van subsidies en donaties zou moeten blijven bestaan.

Zal weinig draagvlak vinden bij het volk, maar in hoeverre de regering zich daar van aantrekt.  :P

Die paar keer dat zo'n lok op het spoor rijdt, met een beetje kundig machinist lijkt me dat geen noemenswaardig risico.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
« Reactie #12 Gepost op: 07 March 2008, 14:25:33 »
Citaat
met een beetje kundig machinist lijkt me dat geen noemenswaardig risico.

Wanneer is een machinist beetje kundig? Dit is wel een heel rekbaar begrip denk ik.

Geen noemenswaardig risico? aan alles zit een risico. Door rood ligt rijden helemaal (mededoel van de ATB is beveiliging hiervoor).

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
« Reactie #13 Gepost op: 07 March 2008, 14:52:34 »
Wat deze uitzondering voor het baanvak Schin op Geul - Valkenburg vv betreft.

Toevallig werpt zich de gemeente Valkenburg op als "het" toeristisch gebeuren in het mergelland.

Nog toevalliger, Camiel Eurlings is afkomstig uit Valkenburg.

Hoe is het mogelijk, papa Eurlings is burgervader in Valkenburg.

Overigens niets ten nadele van de ZLSM of welke museumlijn dan ook, ik gun hun van harte schnabbelritjes over het reguliere spoorwegnet.

mvg,

Dolf.

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
« Reactie #14 Gepost op: 07 March 2008, 17:18:19 »
Hallo,

zullen per 1 april waarschijnlijk




1 april????? Is dat niet een datum dat.....
De bouw van Berkendam is begonnen.