Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Even voorstellen Niels uit Den Haag door 1200blauw
Vandaag om 22:27:14
Roco 42616 door johan george
Vandaag om 21:51:47
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 21:42:58
Modelwensen 2026 door Jan Breman
Vandaag om 21:41:36
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 21:32:35
Yamorc 7001 dood door Reinout van Rees
Vandaag om 21:16:47
Pfarrerwinkel bahn door william_2
Vandaag om 21:08:02
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door bellejt
Vandaag om 21:05:38
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 20:31:55
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door ruudns
Vandaag om 20:03:34
Tandwielen Fleischmann BR 80 door stoombr38
Vandaag om 19:56:49
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 19:32:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 19:00:51
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Ronald Halma
Vandaag om 18:27:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 18:16:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 17:51:59
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:11
Goede wensen voor 2026 door Wim Vink
Vandaag om 16:15:16
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 15:52:36
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 15:45:01
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 14:58:44
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door DJV
Vandaag om 14:51:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
Vandaag om 14:14:55
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
Vandaag om 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:58:11
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door gdh
Vandaag om 12:16:48
foto's van "Nederlandse" Tds'en door Wies
Vandaag om 11:52:20
  

Auteur Topic: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB  (gelezen 12069 keer)

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
« Gepost op: 07 March 2008, 07:39:33 »
Hallo,

Staat in de limburgse krant en website.

ZLSM-treinen mogelijk alleen nog maar op Miljoenenlijn
 
De treinen van de Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij ZLSM zullen per 1 april waarschijnlijk alleen nog te zien zijn op het eigen spoortraject Valkenburg-Kerkrade.

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat eist van ZLSM dat de vier stoomtreinen en twee diesellocs voorzien worden van een automatische treinbeinvloedingssysteem, waardoor de treinen automatisch stoppen als ze door rood licht rijden. Dan pas worden ze ook toegelaten op het hoofdspoor. De kosten van 3 ton voor die aanpassing kan ZLSM echter niet betalen

Zie www.l1.nl

mvg, marcel
Mvg, Marcel

British Rail

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • The Closest Thing to Crazy
    • Fotopunten.nl
Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
« Reactie #1 Gepost op: 07 March 2008, 08:09:54 »
Dat zal zeker een tegenvaller zijn voor de ZLSM als ze niet meer over het hoofdspoor mogen rijden. Kon de ministerie van verkeer en waterstaat dit niet eerder zien wanneer de ZLSM voor het eerst op het hoofdspoor kwam te rijden?

Ik weet niet wat het allemaal heeft gekost om dit te kunnen bereiken maar een paar wissels plaatsen en andere bijkomende kosten is nu zeker weg gegooid geld.

Ik hoop dat ze toch op het hoofdspoor mogen rijden, zal het jammer vinden als dat niet meer het geval zal zijn.

Mvg,
Martijn v/d horst
Werken aan project Goathland in schaal 00

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
« Reactie #2 Gepost op: 07 March 2008, 09:09:10 »
Een echte "Hollandse" oplossing.
Zonder ATB installatie geen toestemming meer om op het hoofdnet te rijden, behalve ..............................

Juist ja, behalve Schin op Geul - Valkenburg vv, daar is het wel  nog  toegestaan.

 

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8265
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
« Reactie #3 Gepost op: 07 March 2008, 09:34:41 »
Das leuk nieuws voor de VSM en Stoomstichting.
Die hebben toch ook geen ATB (behalve de 65018 ???) ::) :P :-[ :'(
Vr. groeten,
Bob

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22769
Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
« Reactie #4 Gepost op: 07 March 2008, 10:06:42 »
Voor museummaterieel is bij mijn weten een speciale ATB-light ontwikkeld.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2115
  • MSc Micro-Electronics
Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
« Reactie #5 Gepost op: 07 March 2008, 10:11:48 »
Misschien kunnen ze met de lijn Valkenburg - Schin op Geul hetzelfde doen als de lijn Arnhem-Duitse grens. Het als grensbaanvak aanduiden. Daar mogen loks ook zonder ATB rijden.

Citaat
Voor museummaterieel is bij mijn weten een speciale ATB-light ontwikkeld.

Daar komen dus die inbouwkosten van 3 ton per lok vandaan.  :-|
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22769
Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
« Reactie #6 Gepost op: 07 March 2008, 10:19:34 »
3 ton per loc of voor die zes locs?

Bij mijn weten is de ATB-light in samenwerking met de museumorganisaties ontwikkeld als oplossing voor het genoemde probleem. Hadden de museumorganisaties dan gedacht dat het ministerie dat als een vrijblijvende aardigheid beschouwt?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

OLDO

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
« Reactie #7 Gepost op: 07 March 2008, 12:33:18 »
Hallo Sander,

Daar komen dus die inbouwkosten van 3 ton per lok vandaan.  :-|

Ik begrijp uit dit draadje dat ze vier loks moeten doen en dat dat 3 ton kost. Dan zou dat dus volgens bartje uitkomen op 75.000 euries per loc.

Nu meende ik dat ATB-light bestaan zou uit een vaste installatie per loc en een los te plaatsen besturingskast die naar believen in één van de locs te plaatsen is.

Die besturingskast is het duurste component, reden ook waarom voor een dergeljke oplossing gekozen is. Het lijkt mij dus aan de keuze van de betreffende organisatie te liggen hoeveel kosten ze uiteindelijk kwijt zijn. Als ze alle vier loc gelijkertijd willen laten lopen, tja, dan zullen de kosten wel oplopen.

Maar ik kan niet in de opbouw van de kosten kijken dus misschien heb ik het allemaal wel mis.

Hennie

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4025
Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
« Reactie #8 Gepost op: 07 March 2008, 13:29:59 »
Er staat dat het 3 ton voor 6 locs kost, dus ongeveer 50k per lok.

De oplossing lijkt mij duidelijk: niet alle zes tegelijkertijd ombouwen. Tenzij je natuurlijk een sponsor vind die het hele bedrag in een keer wil betalen, wat waarschijnlijk het doel is van het persbericht.

Groeten
Edgar
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
« Reactie #9 Gepost op: 07 March 2008, 13:58:01 »
Citaat
wat waarschijnlijk het doel is van het persbericht

Zou van invloed kunnen zijn maar is zeker niet het doel van het pers bericht.

Ik vind dat de minister maar een goed gebaar moet maken door een deel van die kosten opzich te nemen. Het is een soort van attractie welke door middel van subsidies en donaties zou moeten blijven bestaan.
Helaas werkt het in bureaucratisch Nederland zo niet.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
  • Periode III - heden
Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
« Reactie #10 Gepost op: 07 March 2008, 14:14:17 »
ja en je ouwe gare zogenaamde oldtimer mag wel over de snelweg in alle weersomstandigheden met de verlichting uit de jaren 0.
Beetje slecht weer en die dingen zijn niet te zien.
En een trein moet wel voldoen aan alle moderne veiligheidseisen.
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
« Reactie #11 Gepost op: 07 March 2008, 14:18:45 »
Doorslaan is typisch Hollands.

Ik vind dat de minister maar een goed gebaar moet maken door een deel van die kosten opzich te nemen. Het is een soort van attractie welke door middel van subsidies en donaties zou moeten blijven bestaan.

Zal weinig draagvlak vinden bij het volk, maar in hoeverre de regering zich daar van aantrekt.  :P

Die paar keer dat zo'n lok op het spoor rijdt, met een beetje kundig machinist lijkt me dat geen noemenswaardig risico.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
« Reactie #12 Gepost op: 07 March 2008, 14:25:33 »
Citaat
met een beetje kundig machinist lijkt me dat geen noemenswaardig risico.

Wanneer is een machinist beetje kundig? Dit is wel een heel rekbaar begrip denk ik.

Geen noemenswaardig risico? aan alles zit een risico. Door rood ligt rijden helemaal (mededoel van de ATB is beveiliging hiervoor).

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
« Reactie #13 Gepost op: 07 March 2008, 14:52:34 »
Wat deze uitzondering voor het baanvak Schin op Geul - Valkenburg vv betreft.

Toevallig werpt zich de gemeente Valkenburg op als "het" toeristisch gebeuren in het mergelland.

Nog toevalliger, Camiel Eurlings is afkomstig uit Valkenburg.

Hoe is het mogelijk, papa Eurlings is burgervader in Valkenburg.

Overigens niets ten nadele van de ZLSM of welke museumlijn dan ook, ik gun hun van harte schnabbelritjes over het reguliere spoorwegnet.

mvg,

Dolf.

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re: De ZLSM is mag niet meer over het hoofdspoor door geen ATB
« Reactie #14 Gepost op: 07 March 2008, 17:18:19 »
Hallo,

zullen per 1 april waarschijnlijk




1 april????? Is dat niet een datum dat.....
De bouw van Berkendam is begonnen.