Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 05:08:38
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
  

Auteur Topic: Waar plaats ik welke seinen, Duits station, Tp III?  (gelezen 3761 keer)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2220
  • Duitsland TP III
Waar plaats ik welke seinen, Duits station, Tp III?
« Gepost op: 17 maart 2021, 21:33:08 »
Het wordt voor zo langzamerhand eens te gaan stoeien met seinen. In bijgaande afbeelding staat mijn station getekend en heb er een paar seinen geplaatst. Simpele vraag, heb ik de juiste seinen in mijn plan getekend en welke ben ik vergeten te tekenen.
Ik heb 2 x Viessmann 4511 vrij kort op het hoofdsein getekend maar in werkelijkheid staat deze verder weg.
Het is een Duits doorgaand station met een paar goederensporen en gesitueerd in TP III.
Het is getekend met AnyRail. Mocht iemand het .any bestand nodig hebben om er veranderingen in aan te brengen geef dan even een gil per PB.






« Laatst bewerkt op: 18 maart 2021, 12:14:19 door Ronald69 »
Grt, Ronald.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3846
Re: Waar plaats ik welke seinen, Duits station, Tp III?
« Reactie #1 Gepost op: 17 maart 2021, 21:43:18 »
Is spoor 4 nog doorgaand voor treinen?

Indien ja, dan horen daar ook gekoppelde 2 vleugel seinen.

En met de goederensporen bij je station zul je rangeerseinen moeten toevoegen.

Groeten,
Jelmer


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1085
Re: Waar plaats ik welke seinen, Duits station, Tp III?
« Reactie #2 Gepost op: 17 maart 2021, 23:25:40 »
Plaatje is vrij klein, maar het middelste sein boven het woord goederen staat 4501 bij? dat zou een 4502 moeten zijn, want je kunt ook vol gas rechtdoor het station verlaten en het sein moet dus Hp1 kunnen tonen. Aangezien een wisselbeweging daar naar links misschien ook niet heel logisch is (want daarna moet je weer naar rechts), zou zelfs een 4500 kunnen volstaan. Het vertreksein op spoor 1 zou dan weer wel een 4501 moeten zijn, want na vertrek wissel je naar het rechterspoor bij een vaste rijrichting.

Kan een doorgaand goederenspoor ook niet met rangeerseinen beveiligd worden? Of moest er dan op het einde weer een hoofdsein staan...

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2220
  • Duitsland TP III
Re: Waar plaats ik welke seinen, Duits station, Tp III?
« Reactie #3 Gepost op: 18 maart 2021, 00:26:55 »
Jelmer,
Nee, deze is voor het omlopen en rangeren voor de goederensporen.

Diederik,

Plaatje is opgeknipt in 3 stukken, zou nu wel leesbaarder moeten zijn.
Op dit moment kan je mij alles wijsmaken, ik heb geen idee.

Heren,

In ieder geval alvast bedankt voor het meedenken. Er zullen vast nog wel meer reacties komen die tot een oplossing komen.

Bert ook bedankt voor de aanpassing in de titel. Zo is het duidelijk voor een ieder.
Grt, Ronald.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1085
Re: Waar plaats ik welke seinen, Duits station, Tp III?
« Reactie #4 Gepost op: 18 maart 2021, 07:19:00 »
Zo is makkelijker leesbaar inderdaad.
De beide inrijseinen staan voor wissels die zowel rechtuit als afbuigend bereden kunnen worden, dat zouden ook 4502 met ongekoppelde armen moeten worden, zodat een doorgaande trein Hp1 kan krijgen en niet per se te veel vaart hoeft te minderen, maar een trein die naar een ander spoor gaat wel een snelheidsbeperking kan krijgen.
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2021, 08:42:34 door Quinzeedied »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Waar plaats ik welke seinen, Duits station, Tp III?
« Reactie #5 Gepost op: 18 maart 2021, 10:18:58 »
Ik sluit me helemaal aan bij Quinzeedied's twee berichten. Dus inrijseinen met hp0/hp1/hp2 enzo.

Qua plaatsing van de seinen: idealiter staat ook in stations alles rechts van het spoor (natuurlijk zijn er wel eens uitzonderingen). Viessmann heeft ook "schmalmast" versies (bijvoorbeeld 4530) die in het echt gebruikt werden als het toch wat krap was. Misschien leuk als variatie.

Afhankelijk van je baanvaksnelheid (en de snelheid in je station) kan je nog voorsignalen (voor de uitrijseinen) bij het inrijsein plaatsen. Niet verplicht. Als je met een TEE met 120 km/u door het station heen gaat rossen wel :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2220
  • Duitsland TP III
Re: Waar plaats ik welke seinen, Duits station, Tp III?
« Reactie #6 Gepost op: 18 maart 2021, 12:17:34 »
@ Reinout en Diederik,

Ik heb de afbeeldingen iets aangepast, de seinen staan nu allemaal rechts zoals het hoort. Foutje van mij bij het intekenen.

V.w.b. 4501 of 4502, ik denk dat ik kies voor 4501 omdat ik alle treinen in het station laat stoppen. Ze vertrekken dus met gepaste snelheid. Goede keuze of toch 4502?

De 4500Sp. 1), kan die blijven of moet deze ook vervangen worden voor 4502?

Bij het inrijden van het station heb ik een voorsein 4511 met een 4500 geplaatst, moeten deze ook veranderd worden? Zo ja, welke art.nrs.?

De goederensporen hebben (nog)geen seinen, welke moet ik gebruiken?
Grt, Ronald.

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2295
  • DB Tijdperk III
Re: Waar plaats ik welke seinen, Duits station, Tp III?
« Reactie #7 Gepost op: 18 maart 2021, 13:49:42 »
Je zou voor je hoofdseinen ook nog rangeerseinen (Sh1/Sh0) kunnen plaatsen. Dan heb je ook nog de mogelijkheid tot rangeren. Deze kun je ook voor de goederensporen gebruiken. Eventueel ter afwisseling een Wartezeichen (Ra11).
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1085
Re: Waar plaats ik welke seinen, Duits station, Tp III?
« Reactie #8 Gepost op: 18 maart 2021, 13:57:14 »
Tja de keuze voor de seinen hangt vooral af van de ingestelde rijwegen, qua inrijseinen aan het begin van de "vork" zit je eigenlijk altijd met zowel rechtdoorgaande als afbuigende rijwegen, dus is een 4501 al logischer dan een 4500. Als je toch wel doorgaande treinen (TEE, doorgaande goederentrein) hebt die op tempo door het station rijden, zou een 4502 een logische oplossing zijn.
Het voorsein bij het inrijsein, is het voorsein voor het uitrijsein dat de trein verderop tegenkomt. Dus het voorsein zou alle mogelijke seinbeelden moeten kunnen laten zien die je met alle rijpaden tegen kan komen. Dus dan kom je vaak al wel op een 4511.

Voor uitrijseinen geldt hetzelfde, heeft een vertrekkende trein geen afbuigende wissels in de rijweg, dan is een 4500 met 1 arm voldoende. Vanaf spoor 3 en 4 moet je altijd een wissel in afbuigende stand bereiden, dus daar is een 4501 prima. Een 4502 als uitrijsein gebruik je dan als meteen na het wegrijden een splitsing zou zijn, zoals spoor 2 aan de rechterkant. Echter, is het daar wel logisch dat een trein naar het linkerspoor gaat als deze ook rechtdoor kan? Als in een praktijk de trein altijd rechtdoor rijdt om op het rechterspoor te komen, is een 4500 voldoende.

Het uitrijsein op spoor 1 aan de rechterkant hangt af van de rijrichting van het dubbelspoor, rijden de treinen alleen over het rechter spoor, dan zul je vanaf spoor 1 met de wisselcombinatie naar het rechter spoor moeten voordat je op de "vrije baan" zit. Dan zou dit uitrijsein dus een 4501 moeten zijn, er zou dan verderop een normaal bloksein staan vanaf waar de normale baanvaksnelheid zou gelden. Het is dan een overweging om ook een normaal voorsein (Vs0/Vs1) bij het uitrijsein te plaatsein (voorsein voor het volgende hoofdsein), maar dat geldt eigenlijk voor alle uitrijseinen die niet meteen zelf de hoofdbaan zijn. Maar dan zit je wel meteen aan heel veel seinen vast.
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2021, 13:59:19 door Quinzeedied »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3803
Re: Waar plaats ik welke seinen, Duits station, Tp III?
« Reactie #9 Gepost op: 18 maart 2021, 14:20:19 »
Het uitrijsein op spoor 1 aan de rechterkant hangt af van de rijrichting van het dubbelspoor, rijden de treinen alleen over het rechter spoor, dan zul je vanaf spoor 1 met de wisselcombinatie naar het rechter spoor moeten voordat je op de "vrije baan" zit. Dan zou dit uitrijsein dus een 4501 moeten zijn, er zou dan verderop een normaal bloksein staan vanaf waar de normale baanvaksnelheid zou gelden.
Het uitrijden via aftakkende wissels zal via een Hp2 plaats vinden inderdaad. Maar baanvaksnelheid ligt vast in het Buchfahrplan op hectometer vastgelegd. De trein kan dan na het verlaten van het station zonder een ander sein gewoon versnellen tot de toegestane snelheid.

Ik zou voor de inrijseinen wel rekening houden met de Durchrutschweg voor de eerste wissel. Dus minimaal 50cm afstand tussen inrijsein en het eerste wissel aanhouden is optisch voldoende (in het echt meestal 100-200m)

dirkjan

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2220
  • Duitsland TP III
Re: Waar plaats ik welke seinen, Duits station, Tp III?
« Reactie #10 Gepost op: 18 maart 2021, 16:28:10 »
Diederik en DirkJan,

Goed en duidelijk verhaal. Even de opmerkingen samengevat in onderstaande afbeeldingen.



Rijrichting van de in/uitgaande treinen. Viessmann 4501 staat getekend omdat via het wissel naar Sp. 1 en naar Sp. 3. te komen.



Vanuit Sp. 1 Viessmann 4500 omdat er rechtdoor wordt gereden.
Vanuit Sp. 2 Viessmann 4501 omdat er afbuigend wordt gereden.
Vanuit Sp. 3 Viessmann 4500 omdat er rechtdoor wordt gereden.



Vanuit Sp. 1 Viessmann 4501 omdat er afbuigend wordt gereden.
Vanuit Sp. 2 Viessmann 4500 omdat er rechtdoor wordt gereden.
Vanuit Sp. 3 Viessmann 4501 omdat er afbuigend wordt gereden.



Rijrichting van de in/uitgaande treinen. Viessmann 4501 staat getekend omdat via het wissel naar Sp. 2 en naar Sp. 3. te komen.

Als ik het dan goed begrepen heb zijn er de volgende seinen nodig in en rond het station:

5 x Viessmann 4501, 3 x Viessmann 4500 en 2 x Viessmann 4511.

Nu nog de info over de plaats en de soort seinen voor de goederensporen.
Grt, Ronald.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3803
Re: Waar plaats ik welke seinen, Duits station, Tp III?
« Reactie #11 Gepost op: 18 maart 2021, 16:34:33 »

Vanuit Sp. 3 Viessmann 4500 omdat er rechtdoor wordt gereden.
De rijweg gaat over 2 afbuigende wissels, dus moet via Hp2, dus een tweearmig sein

Citaat
Nu nog de info over de plaats en de soort seinen voor de goederensporen.
Niets. Ik zie geen grote rangeerbewegingen plaats vinden. Alles kan op aanwijzing van het seinhuispersoneel en het leggen van de wissels worden geregeld. De DB vond op zulke stations het niet nodig seinen te plaatsen.

dirkjan

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1085
Re: Waar plaats ik welke seinen, Duits station, Tp III?
« Reactie #12 Gepost op: 18 maart 2021, 16:44:21 »
Met de opmerkingen van Dirkjan erbij prima zo.

Overigens zou ik de voorseinen 4511 direct voor de inrijseinen neerzetten, dit zou ik namelijk zien als de voorseinen van de uitreiseinen verderop en dan is de afstand tot het uitrijsein groot genoeg.

Praktijkvoorbeeld: het zou goed kunnen dat het inrijsein voor het binnenrijden van het station op Hp2 staat voor een doorgaande trein, en het uitreisein verderop al op Hp1 als het spoor daarna vrij is. Doordat het voorsein bij het inrijsein dan Vs1 (doorrijden verwachten) aangeeft, weet de machinist dat hij door kan rijden en geen remming hoeft in te zetten voor een potentieel stoptonend sein verderop. Doordat er een knik in het spoor zit, is het uitrijsein mogelijk niet goed te zien voor de machinist, dus dan heeft het voorsein nut.

Het voorsein voor het inrijsein valt dan buiten de modelbaan en kun je prima weglaten.
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2021, 16:52:08 door Quinzeedied »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Waar plaats ik welke seinen, Duits station, Tp III?
« Reactie #13 Gepost op: 18 maart 2021, 16:46:50 »
Wat goed uitkomt: je hebt in spoor 4 aan beide kanten wissels liggen die je zo kan instellen dat er geen trein richting de wisselstraten van spoor 1/2/3 kan. Iedere rijweg zal daar een afhankelijkheid mee hebben: op die manier is er geen verkeer van het rangeerdeel van het emplacement richting het "beveiligde" deel mogelijk.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

VvKan

  • Gast
Re: Waar plaats ik welke seinen, Duits station, Tp III?
« Reactie #14 Gepost op: 18 maart 2021, 16:52:09 »
Met de opmerking van Quinzeedied in gedachten, wat mij ook het meest logisch lijkt, zou ik de inrijseinen rechts en links een 4502 maken.  Immers, er kan ALTIJD rechtdoorgereden worden, afgebogen worden, of gestopt worden.  Dus een combinatie van voorsein voor het uitrijsein aan de andere kant van het station met een hoofdsein met 3 standen.

En het uitrijsein van spoor 3 aan de linkerkant zou net als rechts een 4501 moeten/kunnen zijn.  Afbuigend of stop.
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2021, 16:55:06 door VvKan. Reden: toevoeging »