BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Ronald69 op 17 maart 2021, 21:33:08

Titel: Waar plaats ik welke seinen, Duits station, Tp III?
Bericht door: Ronald69 op 17 maart 2021, 21:33:08
Het wordt voor zo langzamerhand eens te gaan stoeien met seinen. In bijgaande afbeelding staat mijn station getekend en heb er een paar seinen geplaatst. Simpele vraag, heb ik de juiste seinen in mijn plan getekend en welke ben ik vergeten te tekenen.
Ik heb 2 x Viessmann 4511 vrij kort op het hoofdsein getekend maar in werkelijkheid staat deze verder weg.
Het is een Duits doorgaand station met een paar goederensporen en gesitueerd in TP III.
Het is getekend met AnyRail. Mocht iemand het .any bestand nodig hebben om er veranderingen in aan te brengen geef dan even een gil per PB.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rottershausen-station-b_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rottershausen-station-b_2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rottershausen-station-d_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rottershausen-station-d_3.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rottershausen-station-e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rottershausen-station-e.jpg)
Titel: Re: Waar plaats ik welke seinen, Duits station, Tp III?
Bericht door: Jelmer op 17 maart 2021, 21:43:18
Is spoor 4 nog doorgaand voor treinen?

Indien ja, dan horen daar ook gekoppelde 2 vleugel seinen.

En met de goederensporen bij je station zul je rangeerseinen moeten toevoegen.

Groeten,
Jelmer


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Titel: Re: Waar plaats ik welke seinen, Duits station, Tp III?
Bericht door: Quinzeedied op 17 maart 2021, 23:25:40
Plaatje is vrij klein, maar het middelste sein boven het woord goederen staat 4501 bij? dat zou een 4502 moeten zijn, want je kunt ook vol gas rechtdoor het station verlaten en het sein moet dus Hp1 kunnen tonen. Aangezien een wisselbeweging daar naar links misschien ook niet heel logisch is (want daarna moet je weer naar rechts), zou zelfs een 4500 kunnen volstaan. Het vertreksein op spoor 1 zou dan weer wel een 4501 moeten zijn, want na vertrek wissel je naar het rechterspoor bij een vaste rijrichting.

Kan een doorgaand goederenspoor ook niet met rangeerseinen beveiligd worden? Of moest er dan op het einde weer een hoofdsein staan...
Titel: Re: Waar plaats ik welke seinen, Duits station, Tp III?
Bericht door: Ronald69 op 18 maart 2021, 00:26:55
Jelmer,
Nee, deze is voor het omlopen en rangeren voor de goederensporen.

Diederik,

Plaatje is opgeknipt in 3 stukken, zou nu wel leesbaarder moeten zijn.
Op dit moment kan je mij alles wijsmaken, ik heb geen idee.

Heren,

In ieder geval alvast bedankt voor het meedenken. Er zullen vast nog wel meer reacties komen die tot een oplossing komen.

Bert ook bedankt voor de aanpassing in de titel. Zo is het duidelijk voor een ieder.
Titel: Re: Waar plaats ik welke seinen, Duits station, Tp III?
Bericht door: Quinzeedied op 18 maart 2021, 07:19:00
Zo is makkelijker leesbaar inderdaad.
De beide inrijseinen staan voor wissels die zowel rechtuit als afbuigend bereden kunnen worden, dat zouden ook 4502 met ongekoppelde armen moeten worden, zodat een doorgaande trein Hp1 kan krijgen en niet per se te veel vaart hoeft te minderen, maar een trein die naar een ander spoor gaat wel een snelheidsbeperking kan krijgen.
Titel: Re: Waar plaats ik welke seinen, Duits station, Tp III?
Bericht door: Reinout van Rees op 18 maart 2021, 10:18:58
Ik sluit me helemaal aan bij Quinzeedied's twee berichten. Dus inrijseinen met hp0/hp1/hp2 enzo.

Qua plaatsing van de seinen: idealiter staat ook in stations alles rechts van het spoor (natuurlijk zijn er wel eens uitzonderingen). Viessmann heeft ook "schmalmast" versies (bijvoorbeeld 4530) die in het echt gebruikt werden als het toch wat krap was. Misschien leuk als variatie.

Afhankelijk van je baanvaksnelheid (en de snelheid in je station) kan je nog voorsignalen (voor de uitrijseinen) bij het inrijsein plaatsen. Niet verplicht. Als je met een TEE met 120 km/u door het station heen gaat rossen wel :)

Reinout
Titel: Re: Waar plaats ik welke seinen, Duits station, Tp III?
Bericht door: Ronald69 op 18 maart 2021, 12:17:34
@ Reinout en Diederik,

Ik heb de afbeeldingen iets aangepast, de seinen staan nu allemaal rechts zoals het hoort. Foutje van mij bij het intekenen.

V.w.b. 4501 of 4502, ik denk dat ik kies voor 4501 omdat ik alle treinen in het station laat stoppen. Ze vertrekken dus met gepaste snelheid. Goede keuze of toch 4502?

De 4500Sp. 1), kan die blijven of moet deze ook vervangen worden voor 4502?

Bij het inrijden van het station heb ik een voorsein 4511 met een 4500 geplaatst, moeten deze ook veranderd worden? Zo ja, welke art.nrs.?

De goederensporen hebben (nog)geen seinen, welke moet ik gebruiken?
Titel: Re: Waar plaats ik welke seinen, Duits station, Tp III?
Bericht door: basjuh1981 op 18 maart 2021, 13:49:42
Je zou voor je hoofdseinen ook nog rangeerseinen (Sh1/Sh0) kunnen plaatsen. Dan heb je ook nog de mogelijkheid tot rangeren. Deze kun je ook voor de goederensporen gebruiken. Eventueel ter afwisseling een Wartezeichen (Ra11).
Titel: Re: Waar plaats ik welke seinen, Duits station, Tp III?
Bericht door: Quinzeedied op 18 maart 2021, 13:57:14
Tja de keuze voor de seinen hangt vooral af van de ingestelde rijwegen, qua inrijseinen aan het begin van de "vork" zit je eigenlijk altijd met zowel rechtdoorgaande als afbuigende rijwegen, dus is een 4501 al logischer dan een 4500. Als je toch wel doorgaande treinen (TEE, doorgaande goederentrein) hebt die op tempo door het station rijden, zou een 4502 een logische oplossing zijn.
Het voorsein bij het inrijsein, is het voorsein voor het uitrijsein dat de trein verderop tegenkomt. Dus het voorsein zou alle mogelijke seinbeelden moeten kunnen laten zien die je met alle rijpaden tegen kan komen. Dus dan kom je vaak al wel op een 4511.

Voor uitrijseinen geldt hetzelfde, heeft een vertrekkende trein geen afbuigende wissels in de rijweg, dan is een 4500 met 1 arm voldoende. Vanaf spoor 3 en 4 moet je altijd een wissel in afbuigende stand bereiden, dus daar is een 4501 prima. Een 4502 als uitrijsein gebruik je dan als meteen na het wegrijden een splitsing zou zijn, zoals spoor 2 aan de rechterkant. Echter, is het daar wel logisch dat een trein naar het linkerspoor gaat als deze ook rechtdoor kan? Als in een praktijk de trein altijd rechtdoor rijdt om op het rechterspoor te komen, is een 4500 voldoende.

Het uitrijsein op spoor 1 aan de rechterkant hangt af van de rijrichting van het dubbelspoor, rijden de treinen alleen over het rechter spoor, dan zul je vanaf spoor 1 met de wisselcombinatie naar het rechter spoor moeten voordat je op de "vrije baan" zit. Dan zou dit uitrijsein dus een 4501 moeten zijn, er zou dan verderop een normaal bloksein staan vanaf waar de normale baanvaksnelheid zou gelden. Het is dan een overweging om ook een normaal voorsein (Vs0/Vs1) bij het uitrijsein te plaatsein (voorsein voor het volgende hoofdsein), maar dat geldt eigenlijk voor alle uitrijseinen die niet meteen zelf de hoofdbaan zijn. Maar dan zit je wel meteen aan heel veel seinen vast.
Titel: Re: Waar plaats ik welke seinen, Duits station, Tp III?
Bericht door: Falkenberg op 18 maart 2021, 14:20:19
Het uitrijsein op spoor 1 aan de rechterkant hangt af van de rijrichting van het dubbelspoor, rijden de treinen alleen over het rechter spoor, dan zul je vanaf spoor 1 met de wisselcombinatie naar het rechter spoor moeten voordat je op de "vrije baan" zit. Dan zou dit uitrijsein dus een 4501 moeten zijn, er zou dan verderop een normaal bloksein staan vanaf waar de normale baanvaksnelheid zou gelden.
Het uitrijden via aftakkende wissels zal via een Hp2 plaats vinden inderdaad. Maar baanvaksnelheid ligt vast in het Buchfahrplan op hectometer vastgelegd. De trein kan dan na het verlaten van het station zonder een ander sein gewoon versnellen tot de toegestane snelheid.

Ik zou voor de inrijseinen wel rekening houden met de Durchrutschweg voor de eerste wissel. Dus minimaal 50cm afstand tussen inrijsein en het eerste wissel aanhouden is optisch voldoende (in het echt meestal 100-200m)

dirkjan
Titel: Re: Waar plaats ik welke seinen, Duits station, Tp III?
Bericht door: Ronald69 op 18 maart 2021, 16:28:10
Diederik en DirkJan,

Goed en duidelijk verhaal. Even de opmerkingen samengevat in onderstaande afbeeldingen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rottershausen-station-a_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rottershausen-station-a_2.jpg)

Rijrichting van de in/uitgaande treinen. Viessmann 4501 staat getekend omdat via het wissel naar Sp. 1 en naar Sp. 3. te komen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rottershausen-station-b_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rottershausen-station-b_3.jpg)

Vanuit Sp. 1 Viessmann 4500 omdat er rechtdoor wordt gereden.
Vanuit Sp. 2 Viessmann 4501 omdat er afbuigend wordt gereden.
Vanuit Sp. 3 Viessmann 4500 omdat er rechtdoor wordt gereden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rottershausen-station-c_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rottershausen-station-c_3.jpg)

Vanuit Sp. 1 Viessmann 4501 omdat er afbuigend wordt gereden.
Vanuit Sp. 2 Viessmann 4500 omdat er rechtdoor wordt gereden.
Vanuit Sp. 3 Viessmann 4501 omdat er afbuigend wordt gereden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rottershausen-station-d_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rottershausen-station-d_4.jpg)

Rijrichting van de in/uitgaande treinen. Viessmann 4501 staat getekend omdat via het wissel naar Sp. 2 en naar Sp. 3. te komen.

Als ik het dan goed begrepen heb zijn er de volgende seinen nodig in en rond het station:

5 x Viessmann 4501, 3 x Viessmann 4500 en 2 x Viessmann 4511.

Nu nog de info over de plaats en de soort seinen voor de goederensporen.
Titel: Re: Waar plaats ik welke seinen, Duits station, Tp III?
Bericht door: Falkenberg op 18 maart 2021, 16:34:33

Vanuit Sp. 3 Viessmann 4500 omdat er rechtdoor wordt gereden.
De rijweg gaat over 2 afbuigende wissels, dus moet via Hp2, dus een tweearmig sein

Citaat
Nu nog de info over de plaats en de soort seinen voor de goederensporen.
Niets. Ik zie geen grote rangeerbewegingen plaats vinden. Alles kan op aanwijzing van het seinhuispersoneel en het leggen van de wissels worden geregeld. De DB vond op zulke stations het niet nodig seinen te plaatsen.

dirkjan
Titel: Re: Waar plaats ik welke seinen, Duits station, Tp III?
Bericht door: Quinzeedied op 18 maart 2021, 16:44:21
Met de opmerkingen van Dirkjan erbij prima zo.

Overigens zou ik de voorseinen 4511 direct voor de inrijseinen neerzetten, dit zou ik namelijk zien als de voorseinen van de uitreiseinen verderop en dan is de afstand tot het uitrijsein groot genoeg.

Praktijkvoorbeeld: het zou goed kunnen dat het inrijsein voor het binnenrijden van het station op Hp2 staat voor een doorgaande trein, en het uitreisein verderop al op Hp1 als het spoor daarna vrij is. Doordat het voorsein bij het inrijsein dan Vs1 (doorrijden verwachten) aangeeft, weet de machinist dat hij door kan rijden en geen remming hoeft in te zetten voor een potentieel stoptonend sein verderop. Doordat er een knik in het spoor zit, is het uitrijsein mogelijk niet goed te zien voor de machinist, dus dan heeft het voorsein nut.

Het voorsein voor het inrijsein valt dan buiten de modelbaan en kun je prima weglaten.
Titel: Re: Waar plaats ik welke seinen, Duits station, Tp III?
Bericht door: Reinout van Rees op 18 maart 2021, 16:46:50
Wat goed uitkomt: je hebt in spoor 4 aan beide kanten wissels liggen die je zo kan instellen dat er geen trein richting de wisselstraten van spoor 1/2/3 kan. Iedere rijweg zal daar een afhankelijkheid mee hebben: op die manier is er geen verkeer van het rangeerdeel van het emplacement richting het "beveiligde" deel mogelijk.

Reinout
Titel: Re: Waar plaats ik welke seinen, Duits station, Tp III?
Bericht door: VvKan op 18 maart 2021, 16:52:09
Met de opmerking van Quinzeedied in gedachten, wat mij ook het meest logisch lijkt, zou ik de inrijseinen rechts en links een 4502 maken.  Immers, er kan ALTIJD rechtdoorgereden worden, afgebogen worden, of gestopt worden.  Dus een combinatie van voorsein voor het uitrijsein aan de andere kant van het station met een hoofdsein met 3 standen.

En het uitrijsein van spoor 3 aan de linkerkant zou net als rechts een 4501 moeten/kunnen zijn.  Afbuigend of stop.
Titel: Re: Waar plaats ik welke seinen, Duits station, Tp III?
Bericht door: Ronald69 op 18 maart 2021, 17:06:06
Heren en dame,

Dank voor jullie input. Ga ik gelijk verwerken in het plan.

DirkJan,

Incidenteel zal er een korte goederentrein op Sp. 4 neer worden gezet en de wagens naar de desbetreffende sporen gerangeerd worden. Dan is het dus niet nodig om daar seinen neer te zetten, duidelijk.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rottershausen-station-a-b-c-d_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rottershausen-station-a-b-c-d_2.jpg)

Dan heb ik dus de volgende seinen nodig:

2 x Viessmann 4500, 4 x Viessmann 4501, 2 Viessmann 4502 en 2 x Viessmann 4511.
Titel: Re: Waar plaats ik welke seinen, Duits station, Tp III?
Bericht door: VvKan op 18 maart 2021, 17:28:53
Ja.
Kleinigheidje: plaats uitrijsein rechts spoor 2.
Titel: Re: Waar plaats ik welke seinen, Duits station, Tp III?
Bericht door: Ronald69 op 18 maart 2021, 17:40:01
Die stond er al, Viessmann 4500.  ;)
Titel: Re: Waar plaats ik welke seinen, Duits station, Tp III?
Bericht door: VvKan op 18 maart 2021, 17:54:48
Ja, maar nu tussen de sporen ipv rechts.  Veel succes en plezier verder.
Titel: Re: Waar plaats ik welke seinen, Duits station, Tp III?
Bericht door: Falkenberg op 18 maart 2021, 18:17:18
En sein spoor 3 rechts mag je ook naast het wissel plaatsen. Dat geeft wat extra lengte
Titel: Re: Waar plaats ik welke seinen, Duits station, Tp III?
Bericht door: Ronald69 op 18 maart 2021, 19:29:23
Veroniek en DirkJan,

Zouden jullie in mijn tekening kunnen aangeven hoe en wat en welk art. nr.? Dan wordt het mij duidelijk wat er wordt bedoeld.
Titel: Re: Waar plaats ik welke seinen, Duits station, Tp III?
Bericht door: HDV_27 op 18 maart 2021, 20:55:55
Hai Ronald,

Dit sporenplan heeft wel wat weg van mijn vorige baan. Daarbij heb ik me verdiept in een paar “eigenaardigheden” van het seinstelsel etc. zoals dat door de DB (of eigenlijk vaak nog door de vooroorlogse DRG) ingericht was. De seinen die je nu hebt staan in het laatste plaatje zijn in principe op de goede plaats. Je zou evt. het uitrijsein van spoor 3 rechts nog iets verder naar rechts kunnen plaatsen (naast de wissel, ‘boven’ spoor 42, maar dan moet je wel aangeven in het stationsvoorschrift dat dit sein niet voor spoor 4 geldt).

Wat mij het meest opvalt is dat spoor 1 (en ook 2) in twee richtingen gebruikt kan worden (afgaande op de overloopwissels aan de buitenrand van het station). De DB heeft tot relatie kort geleden strak vastgehouden aan eenrichting verkeer (dubbelspoor was echt dubbelspoor en niet dubbel enkelspoor). Dat heeft grotendeels te maken met de (elektro)mechanische beveiliging. Je hebt  nu vooral een mogelijkheid om lange treinen in te halen (via spoor 1 dan wel 2, normaal kan je de trein die je wilt inhalen naar spoor 3 sturen).
En dat is voor de DB in tp III best wel luxe (en kost jou ook 4 wissels + 2 armseinen 4501), maar kan het voor jou wel leuker maken.

Maar terug naar jouw sporenplan: de voorseinen bij de inrijseinen zijn gekoppeld aan de uitrijseinen van spoor 1 en 2, zodat doorgaande treinen (zonder te stoppen) het station door kunnen rijde (zoals gezegd). Dat is in het laatste plaatje prima weergegeven.
Goederentreinen bestemd voor dit station moeten altijd op spoor 3 binnenkomen en vertrekken (van spoor 4 mogen geen treinen vertrekken, want geen uitrijseinen). Dit kunnen ook kerende personentreinen zijn. Spoor 1 en 2 zijn eigenlijk bedoeld als doorgaande sporen waar alleen treinen die een (geplande) stop hebben in dit station stil zullen houden (als een soort halte). Dat is ook beter te beheersen met mechanische beveiliging.

Spoor 4 gebruik je als ‘Verkehrsgleis’: het spoor dat je gebruikt voor het omrijden van de loc en/of het rangeren van wagens naar 41/42/5/51. Aangezien je geen uithaalspoor hebt (bijv. een verlengde van spoor 3 parallel aan 2) is het bijna onvermijdelijk dat je bij het rangeren op de hoofdsporen belandt. Dat heeft vooral impact op spoor 2. Het betekent ook dat je ook nog de seinborden Ra10 (‘Halt für Rangierfahrten’) moet plaatsen.

Misschien moet je eens kijken naar het sporenplan van Wuppertal-Loh (http://www.bahnen-wuppertal.de/html/bahnhof-loh.html (http://www.bahnen-wuppertal.de/html/bahnhof-loh.html)). Daar zitten wat bruikbare elementen in. Er is ook nog een filmpje op Youtube te vinden waarop je de seinen ook kan zien.

Groetz,

Hans
Titel: Re: Waar plaats ik welke seinen, Duits station, Tp III?
Bericht door: Ronald69 op 18 maart 2021, 22:03:06
Hans,

Dank voor je reactie. Daarom stap ik wel af van het plan af om goederentreinen binnen te laten komen op Sp. 4 en deze puur te gebruiken als rangeersporen, V60 met enkele wagens die heen en weer kachelen.
De baan die ik voor ogen heb is een beursbaan waar diverse treinen af en aan rijden met een (korte)stop op het station.
Vandaar dat ik Sp. 1, 2 en 3 van beide zijden bereden wil hebben zodat het publiek genoeg afwisseling te zien krijgt.
Ik ben nu in het bezit van 15 vaste treinstammen en die kunnen straks allemaal op de baan terecht, de "lange" treinen zoveel mogelijk op Sp. 1 en 2, de "kortere" treinen zoveel mogelijk op Sp. 3.
Rangeren met enkele wagens op de goederensporen vergroot de afleiding voor het publiek zodat als er weinig treinen rijden op de baan er toch beweging op de baan te zien is.
 
Titel: Re: Waar plaats ik welke seinen, Duits station, Tp III?
Bericht door: Falkenberg op 18 maart 2021, 22:14:23
Citaat
Wat mij het meest opvalt is dat spoor 1 (en ook 2) in twee richtingen gebruikt kan worden (afgaande op de overloopwissels aan de buitenrand van het station). De DB heeft tot relatie kort geleden strak vastgehouden aan eenrichting verkeer (dubbelspoor was echt dubbelspoor en niet dubbel enkelspoor).
Dat is maar ten dele waar. In sommige gebieden was het juist gebruikelijk om de meeste treinen te laten stoppen op het Hausbahnsteig. Aan spoor 1 dus hier. Ook bij dubbelspoor. Pas bij spoorvereenvoudigingen vanaf de 60er jaren verdwenen veel van die overloopwissels. Dat was echter een bij sommige Bundesbahndirektionen meer gebruikelijk dan bij andere. 
Titel: Re: Waar plaats ik welke seinen, Duits station, Tp III?
Bericht door: VvKan op 18 maart 2021, 22:23:41
De DB heeft tot relatie kort geleden strak vastgehouden aan eenrichting verkeer (dubbelspoor was echt dubbelspoor en niet dubbel enkelspoor).
Niet helemaal correct in mijn ogen, maar dat heeft te maken met de uitzonderingspositie, dat bij werkzaamheden wel over verkeerd spoor gereden kon worden.
Als je dat hier van links af komend toepast en het stuk met de dubbelpijl als een langer stuk beschouwt, dan heb je dus een in beide richtingen bereden baanvak.
Als je dan ook nog een spoor 0 ACHTER het station door laat lopen, dan heb je ongeveer de situatie bij station Brühl aan de lijn Keulen - Koblenz.

Misschien iets morbide, maar dan kun je ook het grote ongeval nabootsen, met dodelijke afloop, dat daar een aantal jaren geleden heeft plaatsgevonden, doordat op verkeerd spoor het station binnengereden werd, een ontsporing plaatsvond, een perron "schoongeveegd" werd en een NS ligrijtuig zich om een bovenleiding portaal heen vouwde.

Terug naar dit ontwerp en de bedoeling:  goede gedachtegang met leuke mogelijkheden.  Ook om het seinstelsel in beeld te brengen.  (y)
Titel: Re: Waar plaats ik welke seinen, Duits station, Tp III?
Bericht door: Ronald69 op 18 april 2021, 21:25:00
Nu zijn (bijna) alle seinen binnen maar rest mij de vraag of ik werkelijk de 4511 nodig ben of kan ik ook de 4510 of 4509 daarvoor in de plaats gebruiken?
Titel: Re: Waar plaats ik welke seinen, Duits station, Tp III?
Bericht door: Quinzeedied op 18 april 2021, 21:30:48
Aangezien de uitrijseinen (daar is het het voorsein voor het station voor bedoeld) de seinbeelden Hp0/1 of Hp0/2 kunnen tonen, zal het voorsein alledrie de seinbeelden moeten kunnen tonen en heb je werkelijk een 4511 nodig. Nieuw zijn die dingen duur (2 aparte motoren), maar op Ebay.de heb ik ze vaak genoeg voor onder de 50 gezien.
Titel: Re: Waar plaats ik welke seinen, Duits station, Tp III?
Bericht door: Ronald69 op 18 april 2021, 21:57:37
Diederik,

Dank voor je antwoord, de 4511 gaat het worden dus. Dat van die prijzen daar was ik al achter gekomen, ook op Ebay. Ga de komende tijd Ebay maar weer eens in de gaten houden daar kwamen de ontbrekende seinen ook vandaan.
Titel: Re: Waar plaats ik welke seinen, Duits station, Tp III?
Bericht door: Falkenberg op 18 april 2021, 22:30:00
Voorseinen tonen alleen seinbeelden die kunnen worden getoond op een hoofdsein. Als alleen doorrijden op een hoofdspoor (1/2) mogelijk was, hoefde Vr2 niet getoond te worden. Gaat de rijweg over spoor 3, moet je dus stoppen. Kwam relatief vaak voor in dergelijke stations, aangezien doorgaande treinen altijd het hoofdspoor namen.