Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:11:52
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
20 July 2025, 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04

Auteur Topic: Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij  (gelezen 154685 keer)

jakop

• Gast
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #570 Gepost op: 03 December 2011, 12:21:56 »
............maar ben ik nou de enige die denkt dat het allemaal geen haalbare kaart is?

Nee hoor, hier zit minimaal nr. 2  ;D

Geboren en getogen aan die lijn, en de omgeving kennende, heb ik het vanaf het begin een zeer ambitieus plan gevonden en er zelf nooit enige haalbaarheid in gezien.

Één weekend per jaar de VSM 3 - 4 ritten per jaar laten rijden, tegelijk misschien iets TnT-achtigs in Sneek en Stavoren regelen (qua atracties naast het spoor dan), dat is denk ik het hoogst haalbare.

Groet,

Jakop

Edgar

• Offline Offline
« Reactie #571 Gepost op: 03 December 2011, 12:28:19 »
Ik denk dat er best meer in zit. In Denemarken zie je op verschillende plaatsen in het land tijdens de zomervakantie museumtreinen op de hoofdlijnen opduiken. Die zijn voor zover ik erbij was goed bezocht.  Dat kan in Friesland ook en is een zinvolle aanvulling op het recreatieaanbod omdat het weeronafhankelijk is.

Of je dit alleen kunt realiseren door een remise te bouwen in sneek en het hele jaar door met treinen te rijden, al dan niet met dinerservice is een ander verhaal.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Menno 1846

• NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Frl
    • Frieslandrail
« Reactie #572 Gepost op: 03 December 2011, 14:14:32 »
Waarom zou er geen trein in Friesland mogen/kunnen rijden?!
Zijn we nou alleen maar goed om vakanties te houden of de elfstedentocht (1x in de 10-20 jaar) uit te schaatsen?!
Dit is nou juist een mogelijkheid om meer van onze provincie te laten zien.
Dat we ook mee kunnen draaien in Nederland & niet als voetveeg of achtertuin voor de rust van de rest van Nederland willen zijn.
Die image deel ik met de rest dat we daarmee hier in Friesland eens vanaf willen komen.

Let wel: zoals Kooijmans ons deed geloven dat we wel teren konden op alleen die bootjes mensen is natuurlijk een verkeerde instelling om dat te geloven. Wie dat geloofd heeft het kalf in het hoofd natuurlijk....gek genoeg zijn er een boel die er in zijn gestonken bij die slimme marketing goeroe.
Zo werden ons op de opendag wel meer van dat soort prietpraatjes verkondigd waar denk ik een aantal mensen hun vraagtekens bij zetten maar goed....ze werden overrompeld door het enthousiastme en warmhartigheid dus....zo geschiede....

De ondernemers zouden nu zelf met een oplossing komen waar ik wel benieuwd naar was.
Maar ik denk zelf: zodra zicht is op de situatie kan er beter gekeken worden naar een business model voor een doorstart wat beter van toepassing is....en niet gebasseerd op alleen bootjes mensen.

Greetz:Menno

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #573 Gepost op: 03 December 2011, 21:40:16 »
@Thom: bedoel je dat de loc meer heeft gereden dan alleen tijdens de STAR-dagen? Dan kan ik dat bij deze ontkrachten; dat is niet zo.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #574 Gepost op: 04 December 2011, 01:23:45 »
Waarom zou er geen trein in Friesland mogen/kunnen rijden?!
Zijn we nou alleen maar goed om vakanties te houden of de elfstedentocht (1x in de 10-20 jaar) uit te schaatsen?!
Dit is nou juist een mogelijkheid om meer van onze provincie te laten zien.
Dat we ook mee kunnen draaien in Nederland & niet als voetveeg of achtertuin voor de rust van de rest van Nederland willen zijn.
Die image deel ik met de rest dat we daarmee hier in Friesland eens vanaf willen komen.

De hyperbolen even terzijde, ik ben precies één keer in Friesland geweest. Uiteraard kom je aan in Leeuwarden en het dient gezegd te worden, dat is een heel aardige plaats. Eigen soort bouwstijl, je kunt er leuk op een terrasje zitten, the works. Veel water, veel bootjes, allemaal leuk.

Maar... de plaats waar ik op bezoek ging, bij vrienden, was een strip of zeven, acht van Leeuwarden verwijderd. De reis daarnaartoe en het dorp zelf waren simpelweg treurig. Het deed me nog het meest aan Noord-Frankrijk denken en dat is niet als compliment bedoeld. Misschien dat ik uitgerekend net het enige treurige stuk Friesland te pakken had, maar ik heb er eerlijk gezegd een hard hoofd in.

Dus Friesland kan zich het beste concentreren op waar het goed in is: bootjes en schaatsen. Vergelijk het maar eens met Limburg. De provincie heeft eens uit laten zoeken wat het effect is als je 'made in Limburg' op een product laat zetten. Dat heeft een over de breedte negatief effect, behalve bij bier, waar het juist een positief effect heeft.

In reclames zie je Limburg dan ook steevast als een gebied waar het goed toeven is, lekker eten, pils erbij, heuvelland op de achtergrond en daar rijdt toevallig ook nog eens een stoomtrein, over een pittoresk lijntje. Maar Friesland... ik zie het eerlijk gezegd niet gebeuren. Er ontbreken gewoon teveel dingen, om te beginnen een eigen lijn.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #575 Gepost op: 04 December 2011, 01:51:59 »
en dit schrijft een moderator ??? ??? ???

stig

• Offline Offline
« Reactie #576 Gepost op: 04 December 2011, 02:25:57 »
 ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #577 Gepost op: 04 December 2011, 08:06:01 »
zit wel wat in.

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Menno 1846

• NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Frl
    • Frieslandrail
« Reactie #578 Gepost op: 04 December 2011, 08:37:38 »
@ peter: De reclame's zijn al ontdekt!!
Zij het alleen wel een schaatsende Sven voor een verzekering maatschappij.

De inhaal slag zijn we hier in Friesland druk doende mee bezig.
Het punt is alleen dat het allemaal langzaam gaat mede veroorzaakt door (nukkige) oude grijze mannetjes & vrouwtjes die stug vol willen houden aan het oude....niks mis mee....maar het is ook eens tijd voor vernieuwing!!
Met de Stoomlijn Sneek-Stavoren had/kan er wat mooi's op de kaart gezet kunnen worden.
Tv-commercials hadden we hier dan ook over kunnen maken....
Wat er ook gebeurt in Friesland....het duurd aleen wat langer.
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #579 Gepost op: 04 December 2011, 09:57:52 »
die stug vol willen houden aan het oude....niks mis mee....maar het is ook eens tijd voor vernieuwing!!
Met de Stoomlijn Sneek-Stavoren had/kan er wat mooi's op de kaart gezet kunnen worden.

Ik zie hier een contradictie. Als er namelijk iets oud is, dan is het wel een stoomtrein.

Alex Langenkamp

• Offline Offline
« Reactie #580 Gepost op: 04 December 2011, 10:33:42 »
@ Peter Tjonge jonge Peter,

Wat een oordeel over Friesland, terwijl je maar één keer in je leven er bent geweest!
Beetje kortzichtig hoor.
Friesland kent meer dan het hoekje rondom Leeuwarden. Sterker nog, boven Leeuwarden is het inderdaad het saaist in de provincie. Kijk eens in Stavoren, Hindeloopen of de bossen van Gaasterland waar het ook heuvelachtig is (al is dit minder dan Limburg). Het stukje Friesland wat jij hebt bezocht staat in een flink contrast met het stuk Friesland waar de stoomtrein doorheen is gepland.

Ik zou zeggen pak de racefiets en doe eens mee aan de elfstedentocht die hier jaarlijks wordt gefietst. Kijk om je heen en proef de sfeer. Dan pas mag je oordeel over Friesland geven Peter  ;D

Alex

Ekklesia

• Gast
« Reactie #581 Gepost op: 04 December 2011, 10:41:44 »
Dan krijgt hij naar 2 km als last van zadelpijn.  ;D ;D ;D

Groenten Rob

Viktor

• BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • 77*
« Reactie #582 Gepost op: 04 December 2011, 10:46:22 »
Nee, hij rijdt wel de heuvel af ;D

Mijn opa heeft een vast visplekje langs de lijn Sneek - Stavoren en dat is echt een prachtig gebied hoor!
(om te vissen, vanuit een bootje te vissen etc. ) Ik zou het persoonlijk helemaal niet erg vinden als daar een stoomtrein komt te rijden. Eigenlijk alleen maar leuker! En als er dan ook ongeveer daar een stationnetje wordt aangelegd waar alleen de stoomtrein stopt (en dus niet de Arriva, moeten ze wel met de stoomtrein) dan ben je ook snel in de bewoonde wereld. (Sneek of Stavoren) Dat is toch ideaal? ;)

gr. Viktor

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #583 Gepost op: 04 December 2011, 10:52:22 »
Sterker nog, boven Leeuwarden is het inderdaad het saaist in de provincie.

Boven Leeuwarden zit volgens mij de grootste toeristische attractie van Friesland; De Waddenzee met de eilanden.

De route Sneek -Stavoren is i.d.d. geen ruk aan, ik heb net via Google Street View wat bekeken en het is net Vlevoland maar dan saaier.
« Laatst bewerkt op: 04 December 2011, 10:58:21 door prutser »

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #584 Gepost op: 04 December 2011, 11:01:37 »
Ook even een duit in het zakje doen en daarna maar weer chips en cola gaan halen:
In Den Haag denken ze dat Nederland ophoud bij zo'n beetje de randstad ,Utrecht misschien nog?
Let maar eens op als ze het over files in het zuiden hebben. Dan bedoelen ze dat er een file bij Breda staat  ;D .
Hier in het echte zuiden en wel Zuid Limburg tellen we niet echt mee. Net als in Friesland, Groningen, Drente, Twente en Overijsel. Daar kun je goed van de natuur genieten, prachtig wonen, de bourgondiër uithangen of je rond laten rijden in de een of andere attractie of museumspoorlijn gebeuren. Heel fijn allemaal. Bij komend voordeel, de huizen worden er steeds goedkoper! Dat alles hebben we te danken aan het feit dat er op die plekken nauwelijks fatsoenlijk werk is te vinden. Daar moet je voor in de file gaan staan richting randstad  ;D. Mensen zonder werk gaan waarschijnlijk niet blij op museumspoorlijn rondrijden om te genieten van het uitzicht(loze) om hun heen.
Kortom iets dergelijks in crisistijd opzetten zal erg moeilijk worden  8)
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).