Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:27:24
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Tom Z.
Vandaag om 19:15:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 19:09:08
Vervangen wissels flm profi door Ronald69
Vandaag om 19:07:26
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 18:52:14
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 18:47:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:41:13
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 17:40:37
Terschellinger Spoor door Scratchbuilt
Vandaag om 17:15:49
Wat herkent AI van onze hobby? door wob
Vandaag om 16:33:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:32:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 16:31:56
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:25:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 16:05:39
PB Models, ICR-rijtuigen door Wisselwachter
Vandaag om 15:53:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 15:23:00
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
Vandaag om 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
Vandaag om 14:09:13
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 13:49:23
Project X...... door Gert Arkema
Vandaag om 13:23:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:59:29
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 12:34:06
Tickets Modelspoordagen 2026 door Ad Cleijsen
Vandaag om 11:54:34
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 10:57:47
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door Marc tramt
Vandaag om 09:54:07
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door MOVisser
Vandaag om 09:19:34
Hoe een schaduwstation automatiseren door henk
Vandaag om 09:17:30
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Quinzeedied
Vandaag om 07:20:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
09 October 2025, 23:03:04
  

Auteur Topic: Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij  (gelezen 158283 keer)

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1885
  • Frl
    • Frieslandrail
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #510 Gepost op: 29 November 2011, 13:23:14 »
Woehahahaha!!
Kooijmans pleiter & dat op de muur gekalkt....
Hij had beter iets van: Vrijwilligers houd vol of houd de moed er in dr op kunnen kliederen.
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3871
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #511 Gepost op: 30 November 2011, 18:32:57 »
Vandaag in de Leeuwarder Courant een artikel dat de curator heeft besloten de 23 058 terug te sturen naar Zwitserland. Volgens het artikel zou de loc ook niet geschikt zijn voor het winderige Friese land, waardoor de branders steeds uitvallen.

Intussen doen een aantal middenstanders nog een poging om geld voor een doorstart bijeen te krijgen.
Zie ook http://www.omropfryslan.nl/nijs/plan-trochstart-stoomtrein
« Laatst bewerkt op: 30 November 2011, 18:39:33 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22576
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #512 Gepost op: 30 November 2011, 18:42:54 »
Hij is fijn.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6758
  • Spaar ze allemaal.
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #513 Gepost op: 30 November 2011, 18:47:13 »
Wadlopers waaien niet uit.

frederik19630

  • Online Online
  • Berichten: 775
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #514 Gepost op: 30 November 2011, 18:49:49 »
...waardoor de branders steeds uitvallen.

Dat vind ik bijzonder, uitwaaiende branders. Heb ik moeite mee om me dat voor te stellen, het zijn tenslotte
geen waxinelichtjes

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6758
  • Spaar ze allemaal.
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #515 Gepost op: 30 November 2011, 19:00:02 »
Lache hè  ;D.

Misschien moeten ze de waakvlam beter afstellen of het raam dicht doen, kunnen ze alleen niet meer stoer met de arm uit het raam rijden.

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #516 Gepost op: 30 November 2011, 19:58:04 »
Dat vind ik bijzonder, uitwaaiende branders. Heb ik moeite mee om me dat voor te stellen, het zijn tenslotte
geen waxinelichtjes

fred


De branders hoeven niet steeds op volle capaciteit te branden, omdat je dan veel te veel hitte creëert...
Daarom staan ze (ook op hogere snelheden) soms op de 'spaarstand'... (of waakvlam, zoals je wilt)...
Omdat de constructie helemaal open is aan de onderzijde, heeft de rijwind, en overige harde wind, vrij spel!
(zie: http://forum.locaalspoor.nl/viewtopic.php?p=74114#74114 voor foto's...)

Een 'normale' oliegestookte loc heeft veel meer mogelijkheden, om luchttoevoer e.d. tot de branders te regelen. Daardoor kan er veel beter gereguleerd worden.
De 23er heeft een vuurkist, met dunne wanden (veel te dun voor oliestook), die dus waarschijnlijk ontzettend veel te lijden hadden gekregen, onder het steeds maar aan en uit-zetten van de branders. Veel meer, dan de grote (dikwandige, én met steen bekleedde) vuurkisten van bijv. 50/52ers.

Oliestook is bedoeld om lang veel vemogen te kunnen leveren (042/043/44 oliestook, Langer Heinrich). Voor de 23 was dit allemaal overcapaciteit, die de levensduur zeker niet ten goede was gekomen.

Ik hoop van harte, dat ze deze loc weer gaan terugbouwen naar kolenstook, en dat ze nog een lang leven mag hebben, in een actieve dienst! (DLM zal dat wel niet gaan doen, afgaand op een Tweet van Kooijmans: Krijg bevestigd uit Zwitserland dat http://bit.ly/GDd4l alle medewerkers uit de werkplaats per direct heeft ontslagen.)...

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

frederik19630

  • Online Online
  • Berichten: 775
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #517 Gepost op: 30 November 2011, 20:33:16 »
ronald,

helder verhaal, fraai lesje stoomtechniek in de link

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #518 Gepost op: 30 November 2011, 20:56:03 »
Sjah, daar zitten de kenners. Trouwens, door veel vragen (bijv. aan stokers/machinisten) kun je heel veel te weten komen over de locs en alles eromheen. En reken er maar op, dat ze genoeg gemotiveerd zijn, om hierover info te geven! Heb bijvoorbeeld met TNT nog een mooie uitleg gehad op de Olie 50er... Machtige kar trouwens...  8)

Afgelopen zomer mocht ik een rit meemaken op de grijze 52er van de VSM. Mocht mee, tot de loc weer in de loods stond. (ff offtopic: ook leuke dingen gezien, zoals vuur eruit halen, best apart, om dan een loc te zien rijden, zonder vuur in de kist...)
Dus, veel kunnen zien/vragen... En doordat je dan óp de loc staat, komen bepaalde dingen veel duidelijker in beeld...

Maar, zoals ook al in het andere draadje, op het buurforum te lezen is, is het een ontzettend foute constructie. Op kolen is een 23er al enorm moeilijk te stoken, op de hoofdlijn (verhalen genoeg gehoord, je moet minstens een kwartier vooruit denken, anders heb je kans op óf te weinig druk, op moment, dat je het juist nodig hebt, of je staat bijna stil met een blazende veiligheid...) , kun je nagaan, wat het moet wezen, om zo'n 23er te stoken op diesel... Op de hoofdlijn ben je veel meer afhankelijk van overig verkeer, dan op een eigen museumlijn. Die kent men meestal prima, omdat die regelmatig bereden word, zonder overig verkeer op de lijn, wat ook invloed kan hebben. Dus, ik ben achteraf blij, dat een relatief goede 23er deze ellende (voorlopig) bespaard is gebleven... ;)

Groet,

Ronald
« Laatst bewerkt op: 30 November 2011, 21:04:02 door Ronald81 »
Je rolt van het één in het ander...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22576
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #519 Gepost op: 30 November 2011, 21:08:14 »
Dan heb ik het idee dat ook Arriva en de vaste reizigers op die lijn een en ander bespaard is gebleven.  :o
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #520 Gepost op: 30 November 2011, 21:14:59 »
Dat weet ik wel zeker...  ;)

Als er op een museumlijn wat aan de hand is, kun je rustig gaan kijken, wat er loos is. Op de hoofdlijn zorg je gelijk voor vertraging...

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3852
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #521 Gepost op: 30 November 2011, 23:42:22 »
Vreemd eigenlijk dat tijdens snelheid rijden en de branders laag deze dan niet uitwaaien in Duitsland en wel zullen uitwaaien bij een lagere snelheid (en mogelijk meer wind maar dezelfde rijwind) in Friesland. Raar verhaal. Lekker uitgetest ook en goed vooraf nagedacht hierover. Erg handig om dan zo'n ding te huren..
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6758
  • Spaar ze allemaal.
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #522 Gepost op: 01 December 2011, 00:01:13 »
Er is hun dus eigenlijk nog een boel ellende bespaard gebleven.
Het zijn ook wel gigantische gaten in die plaat, dat moet dan haast wel specifiek alleen voor vollast bedrijf voor een milieutechnisch acceptabele uitstoot en een redelijk rendement berekend zijn. Op laaglast heb je echter zoveel luchtovermaat dat je rendement als een speer naar beneden kelderd.
Nog afgezien van de materiaaltechnische kant van het verhaal wat ik daar lees.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 01 December 2011, 00:05:11 door prutser »

guest7823

  • Gast
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #523 Gepost op: 01 December 2011, 10:24:56 »
je moet minstens een kwartier vooruit denken, anders heb je kans op óf te weinig druk, op moment, dat je het juist nodig hebt, of je staat bijna stil met een blazende veiligheid

Dit geldt in principe voor IEDERE stoomloc. Het enige verschil is dat de vooruitdenktijd min of meer afhankelijk is van de ketel grootte.

Brander uitwaai verhaal herken ik van de Ffestiniog Railway, daar name op de terugrit (voor 95% bergaf). Het is daar redelijk lastig om je branders zo af te stellen dat je niet te veel druk opbouwt, maar genoeg OEMPH in de brander houdt om te zorgen dat die niet uit waait. Dit wordt lastiger naarmate het harder waait.

Voor de duidelijkheid: de FR werkt al meerdere decenia met oliebranders dus die hebben er behoorlijk wat ervaring mee. Echter hebben ze (door de smalspoorloc's) ook maar weinig ruimte om "betere" oplossingen te kunnen maken. Dat het bij deze 23-er niet in een keer lukt verbaast me dus niet echt.

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1885
  • Frl
    • Frieslandrail
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #524 Gepost op: 01 December 2011, 14:52:26 »
Waait het hier in Frl dan zo hard.....harder dan in Dld.....???
Vreemd hoor!!
Maar mocht dit zo zijn dat dit een euvel is....is er niet genoeg voorstudie gedaan dus.
Houd in: Een wederom falen!!
En ondernemers die een lijn gaan runnen en een trein gaan besturen?!  :-X
Greetz:Menno
« Laatst bewerkt op: 01 December 2011, 15:45:39 door Menno 1846. Reden: txt »
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!