Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 05:42:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:16:10
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:11:52
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
  

Auteur Topic: Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij  (gelezen 154762 keer)

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #225 Gepost op: 27 October 2011, 15:28:41 »
Er wordt idd wel wat van het milieu ge-eist  ;D

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #226 Gepost op: 27 October 2011, 15:31:30 »
Alleen een loc gestookt op vrije uitloop eierkolen en met mineraalwater in de ketel is acceptabel vind ik  8)
No dress rehearsel, this is our life.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #227 Gepost op: 27 October 2011, 15:34:43 »
Wat een stoomloc tot stoomloc maakt is de stoomtechniek: dat wil zeggen ketel, stoomleidingen, zuigers en en schuiven met hun stoomverdelingen en bijbehorende drijf- en koppelstangen, specifieke remtechniek en de exhaust.  De  brandstof  waarmee water in stoom wordt omgezet is ook een facet maar niet meer dan dat.  Er bestaat nog heel veel echte  stoomtechniek daarnaast. Maar in de pogingen om de FSM af te branden wordt dat nu  tot hoofdelement van  stoomtechniek aangewezen. Wat mij betreft: onzin!
Dat is dus hoe jij ernaar kijkt. Je bent hobbyist die blijkbaar veel heeft met stoomlocs, dus als je zo'n ding ziet kijk je naar de techniek erachter. Ik heb heel weinig met stoomlocs, maar vind die kolenvuurtjes altijd wel een lekker luchtje hebben. Dat daar nog een heel arsenaal aan stoomtechniek bijkomt, is voor mij een bijkomstigheid. Wat jou betreft onzin, wat mij betreft niet.
Heeft niks met afbranden van de FSM te maken, maar alles met verbazing over een concept dat volgens mij bij voorbaat al een doodgeboren kindje is. De toekomst zal het uitwijzen.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #228 Gepost op: 27 October 2011, 15:49:20 »
Je hoeft je niet in de techniek te verdiepen om de hittestraling van de ketel te voelen, het geplof van de exhaust, het takketakketak van de pomp voor de rem en het gesis van de stoomleidingen te horen, de bewegingen van drijf- en koppelstangen en de grote dampwolken te zien. De kolenlucht is maar een klein deel van de indruk die een stoomlok op iemand kan achterlaten zonder de techniek te doorgronden
« Laatst bewerkt op: 27 October 2011, 15:53:20 door MR »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #229 Gepost op: 27 October 2011, 15:58:35 »
Dat is uiteraard zeer persoonlijk en daar valt lastig een rationele discussie over te voeren. Die kolengeur doet mij nog elke keer terug denken aan Interrail 1987 Belgrado..  De trein reed het station binnen en ik riep tegen mijn verbaasde reisgenoten opgetogen; "ik ruik stoomlocomotieven!". Nog verbaasder waren ze toen er even later inderdaad een stoomloc opdook.
kortom; ik voel met Hubertus mee (en heb ook niet zoveel met stoom...)

Gaat vast cola en chips zoeken
No dress rehearsel, this is our life.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #230 Gepost op: 27 October 2011, 16:00:23 »
Nou eet smakelijk dan, toch wel Coca Cola en paprikachips hoop ik, de rest is nep

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #231 Gepost op: 27 October 2011, 16:04:58 »
Zo is dat. Bestaat er eigenlijk stoom-electrische aandrijving?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2851
    • Richie's homepage
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #232 Gepost op: 27 October 2011, 16:08:00 »
Het is denk ik meer op zijn plaats om te zeggen dat het: "het Langste traject" is waar een Stichting met oude lok(s) gebruik van mag maken.
Dat is ddan ook niet juist, want dan moet die eer naar de SSN of VSM. Maar goed, laten we eerst maar eens afwachten tot ze werkelijk gaan rijden. Iedereen die zich hier of op andere fora negatief uitlaat over de FStM zal er toch wel naar toe gaan en mischien sterker nog, zelfs bij de eerste rit langs de baan staan.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #233 Gepost op: 27 October 2011, 16:08:49 »
Zo is dat. Bestaat er eigenlijk stoom-electrische aandrijving?
jep. Was geen groot succes...

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11644
    • Mijn fotoarchief
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #234 Gepost op: 27 October 2011, 16:10:22 »
Zo is dat. Bestaat er eigenlijk stoom-electrische aandrijving?

Ja hoor: http://www.nicospilt.com/index_verenigdestaten.htm Even naar beneden scrollen, zie het kopje st(r)oomlocomotief....

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #235 Gepost op: 27 October 2011, 17:27:09 »
Wat een ding. Natuurlijk hebben we die andere op dit forum al voorbij zien komen, waar ze stroom gebruikten om stoom op te wekken ;D En nu hebben wij een rijdende frituurkar. Ze zouden eigenlijk ook zo'n automatiek in de tender moeten bouwen, kan je op elk station ff een lekker balletje er uithalen. ;D
Spoor 0 adept

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #236 Gepost op: 27 October 2011, 17:30:58 »
Haha, dan zijn ze in elk geval wel onderscheidend bezig. Goed idee!  (y)

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #237 Gepost op: 27 October 2011, 18:58:36 »
Zo is dat. Bestaat er eigenlijk stoom-electrische aandrijving?

Jazeker heeft die bestaan.

Ter besparing van steenkool heeft men in Zwitserland bij de SBB in de jaren 1940-45 een paar (stoom) rangeerlocs van een pantograaf op het machinistenhuis voorzien en de ketel omgebouwd tot een grote waterkoker. Voor rangeerwerk beviel dit prima,voor zover ik weet.

Niet te verwarren met de twee stoomtramlocs van de NBM die in Rhenen en Zeist rangeerden. Dit waren elektrische locs in een stoomtramloc-omhulsel (vroegere Backertjes).

Dirk



Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #238 Gepost op: 27 October 2011, 19:11:06 »
Nou eet smakelijk dan, toch wel Coca Cola en paprikachips hoop ik, de rest is nep
Eindelijk een goede post in dit draadje!  (y)
Groetjes, Bart

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
  • Frl
    • Frieslandrail
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #239 Gepost op: 28 October 2011, 14:00:06 »
Als ze nou op Lijnzaad olie gaan rijden....zoekt iedereen om de rijdende Snackbar!!   :P  ;D
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!