Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko blauwe 1000 door Eelco Storm
Vandaag om 11:15:09
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:13:05
fotowedstrijd 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 11:08:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Paulogic
Vandaag om 11:06:40
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 10:52:17
Kersttrein door Charles_
Vandaag om 10:31:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:30:25
Au bord de la Cèze door Benelux795
Vandaag om 10:23:04
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 10:20:34
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 10:19:51
MLF Fielschmann motor kit door henk
Vandaag om 09:55:21
Revier Rheinbrenner (H0) door tothebeach
Vandaag om 07:34:41
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door henk
Vandaag om 06:03:48
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Edwin2121992
Vandaag om 02:18:58
Veevervoer ss/ ns door MOVisser
Vandaag om 00:07:48
Aachenau West door wob
26 November 2025, 23:05:43
Rondom Charlois door Alewijn
26 November 2025, 22:48:33
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
26 November 2025, 22:39:39
Pantografen mat.'46 (en mat.'54) door Quinzeedied
26 November 2025, 22:32:05
De modeltreinen van Spoorijzer door rjr
26 November 2025, 22:28:45
Stub switches door bask185
26 November 2025, 21:59:25
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
26 November 2025, 21:58:44
Lodewickshaven door Ronald Halma
26 November 2025, 21:40:44
Diorama Oelde Mittelweg Hp door Edsko Hekman
26 November 2025, 21:37:28
Loksound5 decoder met Loksound3.5 soundfile door bellejt
26 November 2025, 20:11:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Eric B
26 November 2025, 19:11:00
Modelbaan Beltheim. door puntenglijder
26 November 2025, 19:09:33
gangelt door bellejt
26 November 2025, 17:58:13
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Robert vh Prutsert
26 November 2025, 16:33:16
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
26 November 2025, 14:42:28
  

Auteur Topic: Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij  (gelezen 160202 keer)

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #225 Gepost op: 27 October 2011, 15:28:41 »
Er wordt idd wel wat van het milieu ge-eist  ;D

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10774
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #226 Gepost op: 27 October 2011, 15:31:30 »
Alleen een loc gestookt op vrije uitloop eierkolen en met mineraalwater in de ketel is acceptabel vind ik  8)
No dress rehearsel, this is our life.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #227 Gepost op: 27 October 2011, 15:34:43 »
Wat een stoomloc tot stoomloc maakt is de stoomtechniek: dat wil zeggen ketel, stoomleidingen, zuigers en en schuiven met hun stoomverdelingen en bijbehorende drijf- en koppelstangen, specifieke remtechniek en de exhaust.  De  brandstof  waarmee water in stoom wordt omgezet is ook een facet maar niet meer dan dat.  Er bestaat nog heel veel echte  stoomtechniek daarnaast. Maar in de pogingen om de FSM af te branden wordt dat nu  tot hoofdelement van  stoomtechniek aangewezen. Wat mij betreft: onzin!
Dat is dus hoe jij ernaar kijkt. Je bent hobbyist die blijkbaar veel heeft met stoomlocs, dus als je zo'n ding ziet kijk je naar de techniek erachter. Ik heb heel weinig met stoomlocs, maar vind die kolenvuurtjes altijd wel een lekker luchtje hebben. Dat daar nog een heel arsenaal aan stoomtechniek bijkomt, is voor mij een bijkomstigheid. Wat jou betreft onzin, wat mij betreft niet.
Heeft niks met afbranden van de FSM te maken, maar alles met verbazing over een concept dat volgens mij bij voorbaat al een doodgeboren kindje is. De toekomst zal het uitwijzen.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #228 Gepost op: 27 October 2011, 15:49:20 »
Je hoeft je niet in de techniek te verdiepen om de hittestraling van de ketel te voelen, het geplof van de exhaust, het takketakketak van de pomp voor de rem en het gesis van de stoomleidingen te horen, de bewegingen van drijf- en koppelstangen en de grote dampwolken te zien. De kolenlucht is maar een klein deel van de indruk die een stoomlok op iemand kan achterlaten zonder de techniek te doorgronden
« Laatst bewerkt op: 27 October 2011, 15:53:20 door MR »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10774
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #229 Gepost op: 27 October 2011, 15:58:35 »
Dat is uiteraard zeer persoonlijk en daar valt lastig een rationele discussie over te voeren. Die kolengeur doet mij nog elke keer terug denken aan Interrail 1987 Belgrado..  De trein reed het station binnen en ik riep tegen mijn verbaasde reisgenoten opgetogen; "ik ruik stoomlocomotieven!". Nog verbaasder waren ze toen er even later inderdaad een stoomloc opdook.
kortom; ik voel met Hubertus mee (en heb ook niet zoveel met stoom...)

Gaat vast cola en chips zoeken
No dress rehearsel, this is our life.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #230 Gepost op: 27 October 2011, 16:00:23 »
Nou eet smakelijk dan, toch wel Coca Cola en paprikachips hoop ik, de rest is nep

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22713
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #231 Gepost op: 27 October 2011, 16:04:58 »
Zo is dat. Bestaat er eigenlijk stoom-electrische aandrijving?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2906
    • Richie's homepage
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #232 Gepost op: 27 October 2011, 16:08:00 »
Het is denk ik meer op zijn plaats om te zeggen dat het: "het Langste traject" is waar een Stichting met oude lok(s) gebruik van mag maken.
Dat is ddan ook niet juist, want dan moet die eer naar de SSN of VSM. Maar goed, laten we eerst maar eens afwachten tot ze werkelijk gaan rijden. Iedereen die zich hier of op andere fora negatief uitlaat over de FStM zal er toch wel naar toe gaan en mischien sterker nog, zelfs bij de eerste rit langs de baan staan.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9892
    • belse roestkraam
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #233 Gepost op: 27 October 2011, 16:08:49 »
Zo is dat. Bestaat er eigenlijk stoom-electrische aandrijving?
jep. Was geen groot succes...

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11755
    • Mijn fotoarchief
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #234 Gepost op: 27 October 2011, 16:10:22 »
Zo is dat. Bestaat er eigenlijk stoom-electrische aandrijving?

Ja hoor: http://www.nicospilt.com/index_verenigdestaten.htm Even naar beneden scrollen, zie het kopje st(r)oomlocomotief....

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6053
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #235 Gepost op: 27 October 2011, 17:27:09 »
Wat een ding. Natuurlijk hebben we die andere op dit forum al voorbij zien komen, waar ze stroom gebruikten om stoom op te wekken ;D En nu hebben wij een rijdende frituurkar. Ze zouden eigenlijk ook zo'n automatiek in de tender moeten bouwen, kan je op elk station ff een lekker balletje er uithalen. ;D
Spoor 0 adept

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #236 Gepost op: 27 October 2011, 17:30:58 »
Haha, dan zijn ze in elk geval wel onderscheidend bezig. Goed idee!  (y)

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #237 Gepost op: 27 October 2011, 18:58:36 »
Zo is dat. Bestaat er eigenlijk stoom-electrische aandrijving?

Jazeker heeft die bestaan.

Ter besparing van steenkool heeft men in Zwitserland bij de SBB in de jaren 1940-45 een paar (stoom) rangeerlocs van een pantograaf op het machinistenhuis voorzien en de ketel omgebouwd tot een grote waterkoker. Voor rangeerwerk beviel dit prima,voor zover ik weet.

Niet te verwarren met de twee stoomtramlocs van de NBM die in Rhenen en Zeist rangeerden. Dit waren elektrische locs in een stoomtramloc-omhulsel (vroegere Backertjes).

Dirk



Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #238 Gepost op: 27 October 2011, 19:11:06 »
Nou eet smakelijk dan, toch wel Coca Cola en paprikachips hoop ik, de rest is nep
Eindelijk een goede post in dit draadje!  (y)
Groetjes, Bart

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1887
  • Frl
    • Frieslandrail
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #239 Gepost op: 28 October 2011, 14:00:06 »
Als ze nou op Lijnzaad olie gaan rijden....zoekt iedereen om de rijdende Snackbar!!   :P  ;D
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!