Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 13:21:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Sven
Vandaag om 13:12:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:21:57
Spoor- en tramweg parafernalia door seinhuiswachter
Vandaag om 12:18:16
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Dat overkomt mij niet. door BartvD
Vandaag om 11:51:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
NS 1700 transfers door Bahn-AG
Vandaag om 11:27:23
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 10:51:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Frits C
Vandaag om 10:20:59
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
  

Auteur Topic: Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij  (gelezen 155199 keer)

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #105 Gepost op: 11 July 2011, 21:41:26 »
;D Als ik het allemaal goed begrijp is het dus eigenlijk niets anders dan een doorstroomapparaat (soort boiler) die ook onder je aanrecht wordt gemonteerd. Het ketel water van de lok wordt afgetapt en loopt via de heater weer terug de ketel in. Het voordeel is dat het water wordt op gewarmd (of warm gehouden) zonder te hoeven stoken. Ook kun je zo nieuw water toevoegen zonder dat de druk van het systeem af gaat.
Helemaal correct, maar dan volgens mij afgezien van dat nieuw water toevoegen (al weet ik dat niet helemaal zeker). Nieuw water toevoegen kan gewoon via de brandslang als er geen druk op de ketel staat, en als je wel (bedrijfs)druk hebt via de voedingspomp of de injecteur.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #106 Gepost op: 11 July 2011, 22:49:49 »
;D Als ik het allemaal goed begrijp is het dus eigenlijk niets anders dan een doorstroomapparaat (soort boiler) die ook onder je aanrecht wordt gemonteerd. Het ketel water van de lok wordt afgetapt en loopt via de heater weer terug de ketel in. Het voordeel is dat het water wordt op gewarmd (of warm gehouden) zonder te hoeven stoken. Ook kun je zo nieuw water toevoegen zonder dat de druk van het systeem af gaat.

Het verhaal over de voorverwarmer wordt er niet duidelijker op. Wat is nu het apparaat dat bij de 23 werd geleverd?

Volgens mij zijn er 2 zaken.

  • Ten eerste is er een voorwarmer van een stoomlok (die de 23er ook heeft en afhankelijk van de versie zijn er minstens 2 typen voorwarmers). Deze is bedoeld om het tenderwater voor te warmen met afgewerkte stoom, voordat dat water de ketel in wordt geperst, om zo het rendement van de lok te vergroten.
  • Ten tweede kan er een voorverwarmer worden gebruikt om brandstof voor te verwarmen, voordat deze in de vuurkist wordt verbrand. In elk geval is dat heel normaal bij zware stookolie op schepen, welke zonder voorverwarmer zo dik is dat dit niet eens bij de motor komt  ;D
Of er nu een voorverwarmer nodig is voor een lok op oliestook betwijfel ik. Die olie wordt gewoon gebruikt om een vuurtje te stoken onder de ketel. Daar zou ik niks aan voorverwarmen.

Dan is er nog een andere uitleg in dit draadje die gaat over loks die wel of niet onder stoom staan om direct te kunnen worden ingezet. Dit is vooral relevant in de echte stoomtijd, dat wanneer een lok uitvalt, je toch direct een vervanger kunt inzetten. Het opstoken van een koude lok duurt in elk geval uren. Daar helpt denk ik een voorverwarmer niets aan.

Kortom wie weet welke voorverwarmer nu met de 23er is meegekomen??

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #107 Gepost op: 11 July 2011, 23:03:34 »
Volgens mij valt de verbranding in de 23er onder term Leichtölfeuerung, daar valt m.i. geen zware stookolie onder.
Klik en klik

Voor mij persoonlijk zijn deze links duidelijk. Via de eerste zie je Vorheizer bij de 23er staan, via de tweede wordt  het apparaat (of een soortgelijk) beschreven, toch?

Dus een apparaat om het water voor te verwarmen, volgens mij is het apparaat niet bedoeld om de brandstof voor te verwarmen.
« Laatst bewerkt op: 11 July 2011, 23:39:56 door MR »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #108 Gepost op: 11 July 2011, 23:14:20 »
Aha, beter lezen dus en links aanklikken. Een nieuwtje (voor mij dan  :D) in de stoomlokwereld. Een externe voorverwarmer van ketelwater.

Dus inderdaad 3 soorten voorverwarmers.

Bedankt voor de info.

Overigens vraag ik me af, wat het beste is voor een stoomlok: verwarmen via de vuurkist of voorwarmen van alleen de ketel. Door het verwarmen gaat er van alles uitzetten en met alleen het water in de ketel opwarmen doe je iets anders dan opwarmen via de vuurkist. Misschien maakt het allemaal niet uit.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #109 Gepost op: 11 July 2011, 23:40:37 »
Opwarmen van het ketelwater via zo'n Vorheizgerät is altijd het beste, dan verwarmt het water heel geleidelijk de ketel. Maar via een houtvuurtje wil het ook wel hoor, zolang het maar langzaam genoeg gaat.

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
  • Frl
    • Frieslandrail
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #110 Gepost op: 12 July 2011, 10:55:21 »
Afgelopen weekend de loods even bekeken.
Schiet al aardig op....nadert haast de eindfase (buitenom).
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
  • Frl
    • Frieslandrail
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #112 Gepost op: 23 October 2011, 14:13:16 »
Maar ook hier blijkt wel weer: Koppig & eigenwijsheid van de Friezen blijkt hier alom weer!!
De geloofwaardigheid zakt telkens verder weg!!
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17823
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #113 Gepost op: 23 October 2011, 14:28:00 »
Tja, je moet wel gewoon je rekeningen betalen....... dan is er niets aan de hand. Toch? ;)

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
  • Frl
    • Frieslandrail
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #114 Gepost op: 23 October 2011, 14:34:18 »
Ja maar dan moet je wel inkomsten hebben....en die hadden ze niet!!
Er was al voorgesteld in de tijd dat er sprake was dat de Wadjes te koop zouden komen te staan om door deze stichting er één te bewaren voor het na-geslacht....en een mooie bron van inkomsten....de wadjes waren de enigen in hun soort die eigenlijk ruim 25jaar hier hebben gereden....zo is 1 & 1 al snel 2 natuurlijk!!
Nu slaan ze door die afwijzing (Reden:WE ZIJN EEN STOOM STICHTING!! ) wel even de plank finaal mis natuurlijk!! Investeerders haken nu één voor één af....
Stichting Alve Marren (Elf Meren) is ‘not amused’ door het uitstel van de Stoomtrein tot voorjaar 2012 & eist alleen al €50.000!!
Greetz:Menno
« Laatst bewerkt op: 23 October 2011, 14:37:43 door Menno 1846 »
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #115 Gepost op: 23 October 2011, 14:35:18 »
Ze hadden toch allemaal wilde plannen hoe ze toch aan inkomsten zouden komen?

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #116 Gepost op: 23 October 2011, 14:37:54 »
Juistem, met een Wadje in hun collectie was dit probleem vast niet aan de orde geweest en hadden de treinen euhm Wadjes vol gezeten... ::)

Groetjes, Bart

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #117 Gepost op: 23 October 2011, 16:17:07 »
Maar ook hier blijkt wel weer: Koppig & eigenwijsheid van de Friezen blijkt hier alom weer!!
Nounou, dat is wel heel stigmatiserend en daar ben ik het dus ook niet mee eens. Ik ken het bij wel meer mensen die niet uit Friesland komen.
Het neemt niet weg natuurlijk dat het beleid op deze manier te wensen overlaat. Rekeningen betalen moet je hoe dan ook. Jammer dat het nu weer uitgesteld wordt. Ik was wel benieuwd.
Mvgr Jan Wiebrand

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #118 Gepost op: 23 October 2011, 16:20:31 »
Volgens mij is Menno een Fries, en dan lees je zijn opmerking anders.

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #119 Gepost op: 23 October 2011, 17:07:47 »
Laat dan die opmerking achterwege.
Mvgr Jan Wiebrand