Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 08:17:51
Piko blauwe 1000 door Benelux795
Vandaag om 07:35:20
Revier Rheinbrenner (H0) door tothebeach
Vandaag om 07:34:41
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door henk
Vandaag om 06:03:48
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Edwin2121992
Vandaag om 02:18:58
Veevervoer ss/ ns door MOVisser
Vandaag om 00:07:48
Kersttrein door Sven
26 November 2025, 23:11:19
Aachenau West door wob
26 November 2025, 23:05:43
Rondom Charlois door Alewijn
26 November 2025, 22:48:33
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
26 November 2025, 22:39:39
Pantografen mat.'46 (en mat.'54) door Quinzeedied
26 November 2025, 22:32:05
De modeltreinen van Spoorijzer door rjr
26 November 2025, 22:28:45
Stub switches door bask185
26 November 2025, 21:59:25
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
26 November 2025, 21:58:44
Lodewickshaven door Ronald Halma
26 November 2025, 21:40:44
Diorama Oelde Mittelweg Hp door Edsko Hekman
26 November 2025, 21:37:28
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door NS264
26 November 2025, 20:57:39
Au bord de la Cèze door Frank 123
26 November 2025, 20:33:33
Loksound5 decoder met Loksound3.5 soundfile door bellejt
26 November 2025, 20:11:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Eric B
26 November 2025, 19:11:00
Modelbaan Beltheim. door puntenglijder
26 November 2025, 19:09:33
gangelt door bellejt
26 November 2025, 17:58:13
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Robert vh Prutsert
26 November 2025, 16:33:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
26 November 2025, 14:48:13
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
26 November 2025, 14:42:28
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
26 November 2025, 14:41:40
Piko 2025 door Reinout van Rees
26 November 2025, 13:24:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
26 November 2025, 12:37:27
US diorama in H0 door Jelmer
26 November 2025, 12:06:15
  

Auteur Topic: Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij  (gelezen 160143 keer)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8249
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #90 Gepost op: 11 July 2011, 08:32:31 »
Bizar, 4 23ers in Nederland :o

In de nieuwste Eisenbahn Journaal staat een stuk over de verbouwing naar oliestook.
Vr. groeten,
Bob

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #91 Gepost op: 11 July 2011, 10:44:26 »
Gekke vraag misschien. Waar dient een voorverwarmer voor? en waarom is die in een personenrijtuig vervoerd?Het schijnt nogal groot te zijn als het er met een heftruck uit gehaald moet worden.Wel weinig mensen die staan/zitten te kijken op het perron in Stadskanaal.

Het woord zegt het al. Iets voorverwarmen voor het tot ontbranding komt. Als een vloeistof op een hogere temperatuur wordt gebracht is, zal de ontbranding daarna efficiënter gaan. Qua rendement(zeg ik het zo goed?)
En er waren de nodige spotters en FSTMers, maar die stonden met de zon mee te fotograferen(en dus niet in beeld).

Greetz,
Noppie.
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #92 Gepost op: 11 July 2011, 10:51:41 »
Is de voorverwarmer er niet om de locomotief op te stoken? Iets dat in een kolenstoker met hout wordt gedaan.

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1081
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #93 Gepost op: 11 July 2011, 11:06:13 »
Moet die voorverwarmer nog ingebouwd worden in de lok? Konden/mochten ze dat niet in CH?
Heeft dat te maken met hetgeen dat die omgebouwd is van kolen naar oliestook?
Ik neem aan dat ze dat apparaat niet elke keer mee willen slepen in een aparte wagon? Is een beetje omslachtig.
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #94 Gepost op: 11 July 2011, 11:15:42 »
Dat opstoken doe je in het depot en dan houd je de locomotief op temperatuur. De NS had in het stoomtijdperk een warme en een koude voorraad. Ik interpreteer dat zo dat de warme voorraad opgestookte locomotieven waren die gelijk aan de dienst konden beginnen. Het opstoken van een koude locomotief is een langdurige zaak van vele uren. Het mag niet te snel gebeuren. Daarom wordt er hout gebruikt bij kolenstook. Dan is het gemakkelijker om de lokomotief geleidelijk op temperatuur te krijgen.  DLM heeft hiervoor een speciaal Vorheizgerät: Klik en klik. Die blijft gewoon in het depot staan.
« Laatst bewerkt op: 11 July 2011, 14:42:16 door MR »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6393
  • ***
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #95 Gepost op: 11 July 2011, 11:52:58 »
 ;D Als ik het allemaal goed begrijp is het dus eigenlijk niets anders dan een doorstroomapparaat (soort boiler) die ook onder je aanrecht wordt gemonteerd. Het ketel water van de lok wordt afgetapt en loopt via de heater weer terug de ketel in. Het voordeel is dat het water wordt op gewarmd (of warm gehouden) zonder te hoeven stoken. Ook kun je zo nieuw water toevoegen zonder dat de druk van het systeem af gaat.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1887
  • Frl
    • Frieslandrail
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #96 Gepost op: 11 July 2011, 12:34:05 »
Volgens de planning zou hij in Meppel een uurtje overstaan....
Vervolgens hoor ik van een Damenster (spotter op Somda) dat hij daar doodleuk door sjeesde!!
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11753
    • Mijn fotoarchief
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #97 Gepost op: 11 July 2011, 12:38:55 »
Schande!! Hoe durven ze!! Boe!! Etc.etc....

Jordy

  • Offline Offline
  • Berichten: 902
    • Mijn Flickr pagina
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #98 Gepost op: 11 July 2011, 12:41:24 »
Volgens de planning zou hij in Meppel een uurtje overstaan....
Vervolgens hoor ik van een Damenster (spotter op Somda) dat hij daar doodleuk door sjeesde!!
Greetz:Menno
Dit klopt helemaal en nog erger: hij ging niet over spoor 1 of 4 maar over spoor 3 en op dit spoor vallen de treinen niet goed te fotograveren!

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1887
  • Frl
    • Frieslandrail
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #99 Gepost op: 11 July 2011, 12:46:47 »
Er scheen aardig wat (teleurgestelde) mensen rond te lopen die de trein combinatie probeerden te fotograferen.
Zo kwamen ze er bekaaid vanaf.
Maar goed als er tijdnood is......
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #100 Gepost op: 11 July 2011, 12:51:48 »
Als die mensen er wel voor betaald hebben dat de loc netjes een uur in Meppel op spoor 1 of 4 zou wachten, zou ik m'n geld terugvragen.....  ;)

Huub (welkom in de dienstregelingwereld van het goederenvervoer)

Jordy

  • Offline Offline
  • Berichten: 902
    • Mijn Flickr pagina
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #101 Gepost op: 11 July 2011, 12:54:59 »
Weet iemand eigenlijk waardoor die vertraging is onstaan?
Hij vertrok met +20 uit Bad Bentheim.

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1887
  • Frl
    • Frieslandrail
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #102 Gepost op: 11 July 2011, 12:56:39 »
Nou ja als er pakjes (3 delig kostuum) mannetjes/vrouwthes rond liepen die geld in de stichting steken....
En ja een strakke dienstregeling tussen werkzaamheden door & ook nog de NS hun werk laten doen....kan ik me dr wel iets bij voorstellen dat de karavaan door Meppel heen sjeesde natuurlijk!!
Greetz:Menno
_______________________________________________________________________
Je zal het maar allemaal moeten plannen!!
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11753
    • Mijn fotoarchief
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #103 Gepost op: 11 July 2011, 13:29:04 »
Dit klopt helemaal en nog erger: hij ging niet over spoor 1 of 4 maar over spoor 3 en op dit spoor vallen de treinen niet goed te fotograveren!

Dit is sarcastisch bedoeld, mag ik toch hopen?

Jordy

  • Offline Offline
  • Berichten: 902
    • Mijn Flickr pagina
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #104 Gepost op: 11 July 2011, 14:04:25 »
Idd maar het was wel jammer dat ie daar langs ging.