Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Benrail
Vandaag om 13:03:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 13:03:17
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Bahn-AG
Vandaag om 12:55:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ashwood
Vandaag om 12:46:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald69
Vandaag om 12:32:31
NS 8400 van Werps door Gert Arkema
Vandaag om 12:10:55
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:57:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:51:28
Bouw van materieel 40 treinstellen door MathynK
Vandaag om 11:45:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:34:40
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door aad52
Vandaag om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Pauldg
Vandaag om 10:35:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
  

Auteur Topic: Vermindering reizigers bij NS  (gelezen 22014 keer)

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
Re: Vermindering reizigers bij NS
« Reactie #30 Gepost op: 09 maart 2021, 17:43:24 »
Heel simpel.

Om de 1.5 meter te waarborgen zetten we kortere en minder treinen in. (y)
Ik heb de logica hiervan nooit begrepen.

Bart

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Vermindering reizigers bij NS
« Reactie #31 Gepost op: 09 maart 2021, 18:05:24 »
Zag net, midden in de avondspits, de IC Randstad naar het Noorden voorbij komen. Mooi op lengte lijkt me met ICM3 + ICM3 + ICM3. Zaten snel geschat zo'n 100 reizigers in.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5814
Re: Vermindering reizigers bij NS
« Reactie #32 Gepost op: 09 maart 2021, 18:14:07 »
Bart weet kennelijk niet dat in het OV sinds 1 juni 2020 het 1,5m regime niet geldt maar dat er een mondkapjesplicht is.......?  ;D

Gr, Ben.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 683
Re: Vermindering reizigers bij NS
« Reactie #33 Gepost op: 09 maart 2021, 18:53:37 »
Blijft dus een uitzondering op de gangbare regels...

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Vermindering reizigers bij NS
« Reactie #34 Gepost op: 09 maart 2021, 19:17:11 »
Bart, Waarschijnlijk voor iedereen onbegrijpelijk

Totaal niet onbegrijpelijk, zo'n miljoen Euro verlies per dag, nog geen 25 procent van de reizigers. Na ongeveer 20.00 uur geheel lege treinen, elke avond weer. Ondanks de mega subsidie zal er fors bezuinigd moeten worden. Lange treinen laten rijden omdat er af en toe een wat vollere trein is, is complete waanzin.
Maar zolang amper iemand zich aanmeld voor de reis, moet je ook niet klagen......

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Vermindering reizigers bij NS
« Reactie #35 Gepost op: 09 maart 2021, 19:32:57 »
Dwergsein, laatste alinea: de klacht van het OMT is juist dat de treinen te druk zijn.

Het verhaal over verliezen, subsidies, etc.is inmiddels al diverse malen hierboven herhaald. Geldt ook voor KLM.
Multaluli schreef zelf dat hij wist dat zijn herhalingen in de Max Havelaar eentonig waren.

Ronald
Groet,
      Ronald

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Vermindering reizigers bij NS
« Reactie #36 Gepost op: 09 maart 2021, 21:03:31 »
Als het OMT dan ook even de treinnummers door geeft, zou super zijn. Uit de aanmeldgegevens reizigers blijkt geen trein te druk.
Voor enkele studententreinen met veel wasgoed voor paps en mams gaat NS geen langere (en dus ruim duurdere) trein laten rijden. Daar is de subsidie niet voor.
Maar wat zijn je eigen ervaringen Ronald ?
« Laatst bewerkt op: 09 maart 2021, 21:05:08 door Dwergsein »

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 683
Re: Vermindering reizigers bij NS
« Reactie #37 Gepost op: 09 maart 2021, 21:28:33 »
Dan moeten ze maar even zorgen dat ze die subsidie wel krijgen, ze hebben vrij korte lijntjes naar Den Haag tenslotte, het blijft natuurlijk van de zotte dat in deze miljarden verslindende tijd dat een probleem zou zijn...

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3867
Re: Vermindering reizigers bij NS
« Reactie #38 Gepost op: 09 maart 2021, 23:13:36 »
Dwergsein, laatste alinea: de klacht van het OMT is juist dat de treinen te druk zijn.
Correct, maar waar baseert het OMT dat op, dat word nergens echt duidelijk vermeld?

Vergeet niet dat je negatieve geluiden namelijk altijd het hardste hoort (zeker met de huidige tijd van sociale media) en de verhouding met wat wel goed gaat daarbij altijd ontbreekt.

En zeker met sociale media is het ook altijd maar een eenzijdig verhaal, het zal niet voor het eerst zijn dat iemand bij NS honderduit klaagt over een te volle trein terwijl in de praktijk niemand doorgelopen is en aan de andere kant van de trein de rijtuigen gewoon nog compleet leeg zijn ;)

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Vermindering reizigers bij NS
« Reactie #39 Gepost op: 09 maart 2021, 23:36:27 »
Prima, duidelijke bijdrage Thom.
Mooi voorbeeld is de NS Community, handje vol van nog geen 10 vaste leden schrijven hele topics vol over zogenaamde wantoestanden. Maar als er dan naar eigen praktijervaring met treinnummer wordt gevraagd blijken ze al sinds maart 2020 niet meer met het OV te gaan.
Ik wel, en zie amper een reiziger. Laatst rond 17.00 uur in SNG8, precies 7 reizigers.....

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Vermindering reizigers bij NS
« Reactie #40 Gepost op: 10 maart 2021, 00:18:24 »
Als het OMT dan ook even de treinnummers door geeft, zou super zijn. Uit de aanmeldgegevens reizigers blijkt geen trein te druk.
Voor enkele studententreinen met veel wasgoed voor paps en mams gaat NS geen langere (en dus ruim duurdere) trein laten rijden. Daar is de subsidie niet voor.
Maar wat zijn je eigen ervaringen Ronald ?
Geen trein te druk? Er was even sprake van dat ik richting Alphen had gemoeten morgen, ik pak hem even op de planner vanuit Alkmaar, daarvan weet iedereen waar het ligt. Dat is afgekaatst, maar anders had ik er tussen 8 en 10 moeten zijn. Ik had alvast even in de planner gekeken naar de vertrektijden:
6:27: Rood
6:57: Rood
7:27: Rood
7:57: Rood
8:27: Oranje
8:57: Oranje
9:27: Oranje
9:57: Rood
10:27: Groen
10:57: Oranje
11:27: Groen
11:57: Rood
12:27: Rood
12:57: Rood

Nou ben ik niet voor 1 gat te vangen, dus ik dacht: Als ik het nou eens anders doe, ik pak lekker sportief het fietsie en ga eerst naar Uitgeest. Qua afstand maakt het geen reet uit.
7:35: Oranje op het eerste stuk
8:05: Rood op het eerste stuk
8:35: Oranje op het eerste stuk

Prima, duidelijke bijdrage Thom.
Mooi voorbeeld is de NS Community, handje vol van nog geen 10 vaste leden schrijven hele topics vol over zogenaamde wantoestanden. Maar als er dan naar eigen praktijervaring met treinnummer wordt gevraagd blijken ze al sinds maart 2020 niet meer met het OV te gaan.
Ik wel, en zie amper een reiziger. Laatst rond 17.00 uur in SNG8, precies 7 reizigers.....
Ik zit er nagenoeg dagelijks in en heb toch echt met enige regelmaat drukte. Vanmorgen stonden ze. Aangezien ik vrij vroeg instap op mijn traject, kan ik nog wel redelijk mijn plek kiezen zonder drukte. Het is al zo erg dat ik regelmatig op dezelfde stoelen blijk te zitten. Echter, ook met enige regelmaat wordt er gestaan. Zo ga je op gegeven moment wel meer patronen herkennen als vaste reiziger. Zo heb je machinisten met een hele softe, rustige rijstijl. Die komen vaak te laat binnen en gaan ook weer te laat weg. De laatste tijd heb ik ze niet gezien, maar als er een leerling bij zit? Vaak ook +1 of +2. Lijkt niet veel, maar kost mij mijn overstap in Amsterdam, waardoor ik naar een ander station ga reizen. Net als die reiziger die altijd luidruchtig is of, toen er nog ramen open konden, altijd het raam open liet staan in de tunnel. "Oh, die, ander coupetje dan maar." Of die ene die je met regelmaat ziet rennen om de trein nog te halen. De ene keer lukt het, al dan niet geholpen door de conducteur, een andere keer lukt het niet. Met de bus net zo. Aan de eerste meters merk je vaak al aardig hoe iemand gaat rijden. Net als het tegenkomen van personeels. De ene keer kom je weken lang dezelfde HC tegen en daarna zie je ze weer maanden niet. Zo is je trein wekenlang het domein van S&V voor extra controles, zo zie je ze weer maanden niet.

Correct, maar waar baseert het OMT dat op, dat word nergens echt duidelijk vermeld?

Vergeet niet dat je negatieve geluiden namelijk altijd het hardste hoort (zeker met de huidige tijd van sociale media) en de verhouding met wat wel goed gaat daarbij altijd ontbreekt.

En zeker met sociale media is het ook altijd maar een eenzijdig verhaal, het zal niet voor het eerst zijn dat iemand bij NS honderduit klaagt over een te volle trein terwijl in de praktijk niemand doorgelopen is en aan de andere kant van de trein de rijtuigen gewoon nog compleet leeg zijn ;)
Ik denk op meldingen. Ik zit voor de meeste stations aardig achterin de trein (bij Zaandam en Sloterdijk zit de trap meer richting voorkant, komend vanuit NH, dan aan de achterkant. Toch staan daar mensen. Verder weten vaste reizigers zich wel aardig te spreiden. En bij een trein die eerst het perron grotendeels voorbij rijdt, kan je vrij makkelijk zien als er gestaan wordt. Zeker bij sprinters.

Ik laat mij op social media niet zo veel uit over NS. Over het algemeen gaat het prima. Ik ben niet iemand die roept dat er altijd vertraging is. Ik klaag wel over specifieke dingen. Kaartautomaten die niet werken of, aan het begin van Corona, conducteurs die de 1e klasse afsluiten en daar zelf gaan zitten. Over eerste klasse gesproken: Mijn baas vergoedt het niet. Ik heb het enige tijd gedaan, ben vervolgens nog een tijdje meegegaan in de registratieproef, maar het permanent zelf blijven betalen gaat niet uit. Ik ben, met de laatste prijsstijging, al meer geld kwijt aan het OV dan ik aan reiskosten vergoed krijg. Zeker omdat ik, door de uitgeklede dienstregeling, anders moet reizen en dat duurder is dan wanneer ik voor Amsterdam vooral de benenwagen gebruik. Mja, dat men geen 4x per uur rijdt, daar heb ik begrip voor. Waar ik, en dan kom ik weer tot de kern van mijn betoog, geen begrip voor heb, is het inzetten van de kort materieel. Er zit genoeg personeel thuis, er rijden minder treinen, dan roep je mensen op om extra rangeerdiensten te draaien, als je geen onnodige bakkilometers wilt, die mensen staan immers toch op de loonlijst en krijgen toch hun loon betaald. Laat je ze werken. Ga je aftrappen waar dat het handigste is.
Op dat gebied gedragen we ons wel echt als ambtenaren: Kan niet, lukt niet, gaat niet is het eerste wat er hier geroepen wordt. Dat er een keer een te korte trein rijdt kan gebeuren, defecten treden altijd op. Verstoring idem. Maar structureel te korte treinen. Dat is gewoon een probleem in het beleid.
Totaal niet onbegrijpelijk, zo'n miljoen Euro verlies per dag, nog geen 25 procent van de reizigers. Na ongeveer 20.00 uur geheel lege treinen, elke avond weer. Ondanks de mega subsidie zal er fors bezuinigd moeten worden. Lange treinen laten rijden omdat er af en toe een wat vollere trein is, is complete waanzin.
Maar zolang amper iemand zich aanmeld voor de reis, moet je ook niet klagen......
25% reizigers... Maar als je van 42 bakken per uur naar 8-10 bakken per uur gaat, is dat geen 25% dat je over houdt. 20%, als je op 10 bakken per uur komt. En in de spits zijn de treinen druk, is het dan raar reizigers gaan miepen? Daarbij is de verdeling nu natuurlijk helemaal scheef omdat je een avondklok hebt en er dan praktisch niemand meer in de trein zit.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Vermindering reizigers bij NS
« Reactie #41 Gepost op: 10 maart 2021, 01:21:42 »
6:27: Rood
6:57: Rood
7:27: Rood
7:57: Rood
8:27: Oranje
8:57: Oranje
9:27: Oranje
9:57: Rood
10:27: Groen
10:57: Oranje
11:27: Groen
11:57: Rood
12:27: Rood
12:57: Rood

Dit zegt weinig tot niets over de werkelijke drukte in deze treinen. Hiervoor worden oude statische  gegevens gebruikt, van voor Corona, welke nu strenger worden gehanteerd. Dus een trein is al veel sneller oranje of rood.
Wat is je bron "dat er veel personeel thuis zit". ?

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7811
Re: Vermindering reizigers bij NS
« Reactie #42 Gepost op: 10 maart 2021, 08:15:23 »
Wat is je bron "dat er veel personeel thuis zit". ?
Dikke duim vermoed ik :angel:

En er zullen best wel treinen bijzitten die (soms) druk zijn. Maar mijn ervaring is dat het over het algemeen echt wel meevalt.

En dat het 1.5 meter regime niet meer geld in de trein (de groene stikkers zijn inmiddels verdwenen) maakt weinig uit.
Mijn ervaring is dat mensen niet naast een vreemde gaan zitten. Per tweetje zit er dan 1 persoon en bij viertje vaak ook maar 1 of hooguit 2.
Dan blijven mensen toch maar op het balkon staan. Dan lijkt een trein "overvol" maar is er in wezen nog capaciteit genoeg.
Gr.
Eric

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5814
Re: Vermindering reizigers bij NS
« Reactie #43 Gepost op: 10 maart 2021, 08:55:10 »

Dwergsein, laatste alinea: de klacht van het OMT is juist dat de treinen te druk zijn.


Maar dat is toch logisch, datzelfde OMT vraagt mensen het OV alleen voor noodzakelijk reizen te gebruiken. Daar kuin je van vinden wat je wilt maar als dat advies niet wordt opgevolgd zal het incidenteel te druk zijn.
Slechts in een totalitaire staat heeft de overheid de macht, in ons landje doet de bevolking wat haar goed dunkt. Dat werkt ons nu al een jaar een beetje tegen. ;D

Gr, Ben.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Vermindering reizigers bij NS
« Reactie #44 Gepost op: 10 maart 2021, 10:37:59 »
Dikke duim vermoed ik :angel:
Mwah, dat is niet helemaal uit de dikke duim van Laurent gezogen hoor. Meer en deel van het kantoorpersoneel werkt vanuit huis. En dat blijft nog zeker tot na de zomer vakantie zo. Of het vaccineren moet ineens mega hard gaan. Vervolgens zetten rijdend personeelsleden op Social media dat ze NSRDAG hebben en thuis op oproepbasis klaar zitten. De bron van Laurent zou dus zomaar eens Social media kunnen zijn. En misschien ook wel wat connecties binnen NSR.
Groeten Joop, machinist Lls