Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 00:19:05
Tams app door reinderlf
Vandaag om 00:01:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
Site Uhlenbrock door Hasenwald
08 August 2025, 23:28:39
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
08 August 2025, 22:51:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
08 August 2025, 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
08 August 2025, 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
08 August 2025, 16:23:24
  

Auteur Topic: 2400 in Duitsland?  (gelezen 9684 keer)

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 712
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
2400 in Duitsland?
« Gepost op: 05 March 2008, 09:31:14 »
Ik wil een nieuwe baan gaan bouwen met een (fictief) grensstation in HO, gelegen in Duitsland tussen 1960 en 1970, dus met stoom. Ik heb met name veel DB tijdperk3-4 materiaal, zonder bovenleiding!
Nu heb ik ook iets NS tijdperk 3-4 materiaal (oa Roco 2400), dat ik graag in dit grensstation wil laten komen met een goederentrein en evt een DE1 of 2 als deze eindelijk worden  uitgeleverd.
Weet iemand situaties waar dat vroeger gebeurde (niet Emmerich, dat is té hoofdlijn-achtig). Ik weet uiteraard de oude grensovergangen (Nieuweschans, Coevorden,  Oldenzaal, Winterswijk, Kleve, Venlo, Roermond, Herzogenrath, Simpelveld).
Zijn er foto's van 2400-en in Duitsland tussen DB stoom?
Graag jullie advies en info over dit thema.
Groet,

Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

FrankJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #1 Gepost op: 05 March 2008, 12:53:25 »
Ik heb me jaren geleden verdiept in de lijn Enschede-Gronau. Ik ken geen foto's van een 2400 in Gronau, wel van een 2200. Het personenvervoer op deze verbinding werd met duits materieel gereden:
BR 38 met 3-assige Umbauers
BR 78 met 3 assige Umbauers
Accustellen ETA 150
V100
Dieselstellen 624

In de jaren '60 reed er over deze lijn zelfs een D-trein Munster-Amsterdam die werd getrokken door een BR 03.

Groeten,
Frank

jentje

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #2 Gepost op: 05 March 2008, 13:38:40 »


Goederentrein 5541 (Nijmegen - Kranenburg) met dieselloc 2488 ter hoogte van KM 8,8 (Richting Malden) 13 juni 1958

Dus de ns 2400 is wel op duitse bodem geweest ;)
« Laatst bewerkt op: 05 March 2008, 13:50:05 door jentje »

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #3 Gepost op: 05 March 2008, 13:46:59 »
Jentje,

Je link werkt trouwens niet. Je moet inloggen op desbetreffende site.

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

jentje

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #4 Gepost op: 05 March 2008, 13:50:32 »
Bart, bedankt had het zelf niet gezien. Heb het aangepast, nu kan iedereen het zien :D

Han Steenwijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #5 Gepost op: 26 March 2008, 15:49:31 »
Een 2400 reed tussen 1956 en 1959 het dagelijkse buurtgoederentreinpaar 5279/5280 Hengelo - Enschede - Gronau.

In de jaren zestig werd dit gereden door een 2200.

Groeten, Han

brutus

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #6 Gepost op: 26 March 2008, 17:27:52 »
Hallo,

De 2400 heeft ook tussen Winterswijk en Borken gereden. Niet al te vaak, meestal was het een duitse stoonlok, maar ter compensatie van kilometers reed er dus ook een 2400. Dit is in de 60er jaren geweest.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3864
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #7 Gepost op: 26 March 2008, 19:58:24 »
Vanuit Venlo werd weleens door de 2400'en een goederentreintje gereden tot/van Kaldenkirchen.

groet,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Trabantfahrer

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
    • Spoorwegfoto's uit Duitsland, DDR, Polen en Nederland
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #8 Gepost op: 27 March 2008, 21:16:01 »
Telt de sloperij in Penzberg (bij München)  ook mee?

www.raymondkies.nl

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2180
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #9 Gepost op: 27 March 2008, 22:00:56 »
Telt de sloperij in Penzberg (bij München)  ook mee?

Jazeker; en daar is deze geweest (maar toch niet gesloopt i.t.t. de 2426):



Grtz!
Tedo

Trabantfahrer

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
    • Spoorwegfoto's uit Duitsland, DDR, Polen en Nederland
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #10 Gepost op: 27 March 2008, 22:04:38 »
De 2500 is door verkocht naar Italië, delen van de 2426 lagen her en der verspreid over het terrein van Layritz.

www.raymondkies.nl

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2180
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #11 Gepost op: 27 March 2008, 22:32:47 »
Heb je daar toevallig foto's van? We kennen die uit dieselloc's in NL natuurlijk...
Grtz!
Tedo

Trabantfahrer

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
    • Spoorwegfoto's uit Duitsland, DDR, Polen en Nederland
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #12 Gepost op: 29 March 2008, 18:24:58 »

Toevallig wel, maar die heb ik uitgeleend. Er schijnt een (goed) boek aan te komen over de 2200/2400.

www.raymondkies.nl
« Laatst bewerkt op: 25 January 2014, 16:25:27 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop. »

E94

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #13 Gepost op: 25 January 2014, 12:38:14 »
In "Het grensbaanvak Nijmegen-Kleve" van Uquilair vind je ook enkele foto's van de serie 2400, die tot Kranenburg reed. De serie 2200 reed met reizigerstreinen zelfs tot Kleve. Leuk als inspiratie voor een modelbaan.
mvg, Heinz

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5568
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #14 Gepost op: 25 January 2014, 13:21:47 »




Twee keer Kaldenkirchen
Groet, Frank