Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
Vandaag om 15:08:17
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 14:36:26
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door 741230
Vandaag om 14:35:12
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 14:31:05
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 14:29:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 14:28:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:25:22
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 14:17:51
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
Vandaag om 14:03:58
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
Vandaag om 13:42:34
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 13:11:02
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door Alexander
Vandaag om 12:45:51
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:59:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 11:43:28
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 09:49:57
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door orientexpress
Vandaag om 09:30:46
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door GD
Vandaag om 08:34:45
Problemen met Marklin Startup 29124 door NL-modelspoor
Vandaag om 08:11:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:01:20
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
  

Auteur Topic: 2400 in Duitsland?  (gelezen 9874 keer)

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 725
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
2400 in Duitsland?
« Gepost op: 05 March 2008, 09:31:14 »
Ik wil een nieuwe baan gaan bouwen met een (fictief) grensstation in HO, gelegen in Duitsland tussen 1960 en 1970, dus met stoom. Ik heb met name veel DB tijdperk3-4 materiaal, zonder bovenleiding!
Nu heb ik ook iets NS tijdperk 3-4 materiaal (oa Roco 2400), dat ik graag in dit grensstation wil laten komen met een goederentrein en evt een DE1 of 2 als deze eindelijk worden  uitgeleverd.
Weet iemand situaties waar dat vroeger gebeurde (niet Emmerich, dat is té hoofdlijn-achtig). Ik weet uiteraard de oude grensovergangen (Nieuweschans, Coevorden,  Oldenzaal, Winterswijk, Kleve, Venlo, Roermond, Herzogenrath, Simpelveld).
Zijn er foto's van 2400-en in Duitsland tussen DB stoom?
Graag jullie advies en info over dit thema.
Groet,

Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

FrankJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #1 Gepost op: 05 March 2008, 12:53:25 »
Ik heb me jaren geleden verdiept in de lijn Enschede-Gronau. Ik ken geen foto's van een 2400 in Gronau, wel van een 2200. Het personenvervoer op deze verbinding werd met duits materieel gereden:
BR 38 met 3-assige Umbauers
BR 78 met 3 assige Umbauers
Accustellen ETA 150
V100
Dieselstellen 624

In de jaren '60 reed er over deze lijn zelfs een D-trein Munster-Amsterdam die werd getrokken door een BR 03.

Groeten,
Frank

jentje

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #2 Gepost op: 05 March 2008, 13:38:40 »


Goederentrein 5541 (Nijmegen - Kranenburg) met dieselloc 2488 ter hoogte van KM 8,8 (Richting Malden) 13 juni 1958

Dus de ns 2400 is wel op duitse bodem geweest ;)
« Laatst bewerkt op: 05 March 2008, 13:50:05 door jentje »

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #3 Gepost op: 05 March 2008, 13:46:59 »
Jentje,

Je link werkt trouwens niet. Je moet inloggen op desbetreffende site.

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

jentje

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #4 Gepost op: 05 March 2008, 13:50:32 »
Bart, bedankt had het zelf niet gezien. Heb het aangepast, nu kan iedereen het zien :D

Han Steenwijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #5 Gepost op: 26 March 2008, 15:49:31 »
Een 2400 reed tussen 1956 en 1959 het dagelijkse buurtgoederentreinpaar 5279/5280 Hengelo - Enschede - Gronau.

In de jaren zestig werd dit gereden door een 2200.

Groeten, Han

brutus

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #6 Gepost op: 26 March 2008, 17:27:52 »
Hallo,

De 2400 heeft ook tussen Winterswijk en Borken gereden. Niet al te vaak, meestal was het een duitse stoonlok, maar ter compensatie van kilometers reed er dus ook een 2400. Dit is in de 60er jaren geweest.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3870
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #7 Gepost op: 26 March 2008, 19:58:24 »
Vanuit Venlo werd weleens door de 2400'en een goederentreintje gereden tot/van Kaldenkirchen.

groet,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Trabantfahrer

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
    • Spoorwegfoto's uit Duitsland, DDR, Polen en Nederland
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #8 Gepost op: 27 March 2008, 21:16:01 »
Telt de sloperij in Penzberg (bij München)  ook mee?

www.raymondkies.nl

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2192
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #9 Gepost op: 27 March 2008, 22:00:56 »
Telt de sloperij in Penzberg (bij München)  ook mee?

Jazeker; en daar is deze geweest (maar toch niet gesloopt i.t.t. de 2426):



Grtz!
Tedo

Trabantfahrer

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
    • Spoorwegfoto's uit Duitsland, DDR, Polen en Nederland
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #10 Gepost op: 27 March 2008, 22:04:38 »
De 2500 is door verkocht naar Italië, delen van de 2426 lagen her en der verspreid over het terrein van Layritz.

www.raymondkies.nl

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2192
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #11 Gepost op: 27 March 2008, 22:32:47 »
Heb je daar toevallig foto's van? We kennen die uit dieselloc's in NL natuurlijk...
Grtz!
Tedo

Trabantfahrer

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
    • Spoorwegfoto's uit Duitsland, DDR, Polen en Nederland
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #12 Gepost op: 29 March 2008, 18:24:58 »

Toevallig wel, maar die heb ik uitgeleend. Er schijnt een (goed) boek aan te komen over de 2200/2400.

www.raymondkies.nl
« Laatst bewerkt op: 25 January 2014, 16:25:27 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop. »

E94

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #13 Gepost op: 25 January 2014, 12:38:14 »
In "Het grensbaanvak Nijmegen-Kleve" van Uquilair vind je ook enkele foto's van de serie 2400, die tot Kranenburg reed. De serie 2200 reed met reizigerstreinen zelfs tot Kleve. Leuk als inspiratie voor een modelbaan.
mvg, Heinz

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5614
Re: 2400 in Duitsland?
« Reactie #14 Gepost op: 25 January 2014, 13:21:47 »




Twee keer Kaldenkirchen
Groet, Frank