Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
05 October 2025, 23:41:23
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
05 October 2025, 23:05:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
05 October 2025, 22:53:58
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
05 October 2025, 21:44:27
Led schakeling ed. door Albert de Heer
05 October 2025, 21:43:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
05 October 2025, 21:05:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
05 October 2025, 20:55:24
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
05 October 2025, 20:42:19
Au bord de la Cèze door Paul1969
05 October 2025, 19:23:18
Da's Daz 2 door Huup
05 October 2025, 18:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
05 October 2025, 18:35:58
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
05 October 2025, 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
05 October 2025, 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
05 October 2025, 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 October 2025, 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
05 October 2025, 16:41:42
't Boemeltje door Huup
05 October 2025, 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
05 October 2025, 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
05 October 2025, 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
05 October 2025, 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
05 October 2025, 14:31:05
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
05 October 2025, 14:28:53
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
05 October 2025, 14:03:58
Klompentrein door grossraumwagen
05 October 2025, 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
05 October 2025, 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
05 October 2025, 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
05 October 2025, 11:59:26
Station Roodeschool door Benelux795
05 October 2025, 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
05 October 2025, 10:18:35
  

Auteur Topic: Roco gasketelwagon 76976, Eva DSM. Heeft deze echt bestaan?  (gelezen 9757 keer)

Eendenreetx

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: Roco gasketelwagon 76976, Eva DSM. Heeft deze echt bestaan?
« Reactie #30 Gepost op: 10 January 2025, 12:40:04 »
De bovenstaande DSM wagons hebben toch niet zn ronde opening aan de bovenkant?
OF zit dat onder die half ronde plaat bovenop?

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4061
Re: Roco gasketelwagon 76976, Eva DSM. Heeft deze echt bestaan?
« Reactie #31 Gepost op: 10 January 2025, 12:47:42 »
niet meteen op het eerste plaatje reageren. Bekijk de pdf's

Eendenreetx

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: Roco gasketelwagon 76976, Eva DSM. Heeft deze echt bestaan?
« Reactie #32 Gepost op: 10 January 2025, 13:02:35 »
Excuses, die had ik niet gezien! Dit is precies wat ik zocht, bedankt!
« Laatst bewerkt op: 10 January 2025, 13:04:21 door Eendenreetx »

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 2025
  • A-C
Re: Roco gasketelwagon 76976, Eva DSM. Heeft deze echt bestaan?
« Reactie #33 Gepost op: 10 January 2025, 16:37:59 »
Bedankt voor het antwoord.
Er hebben dus aardig wat van deze wagens met dit opschrift gereden.

Toch bijzonder dat dit type wagens zo lang (>40 jaar) mee gaat, zo'n grote ketel staat toch continu bloot aan verschillende drukken.
Inmiddels zie je in gasketelwagen treinen wel meer Zags dan Zagkks.
NH3 en druk roesten de binnenkant niet 🫢😊

Buiten kant is goed behandeld, waarschijnlijk met verf die je niet in de winkel koopt?

In de toekomst waterstof treinen?
Of toch voor het “veilig” ammoniak transport kiezen, afkloppen, maar dat gaat toch wel goed al 100 jaar.

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1507
Re: Roco gasketelwagon 76976, Eva DSM. Heeft deze echt bestaan?
« Reactie #34 Gepost op: 10 January 2025, 18:14:46 »
Het roesten zal inderdaad meevallen.

Ik vraag mij meer af of er metaalmoeheid kan optreden door de jarenlange en continue wisselingen van druk in/op de ketel.

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 553
Re: Roco gasketelwagon 76976, Eva DSM. Heeft deze echt bestaan?
« Reactie #35 Gepost op: 10 January 2025, 20:31:07 »
Mijn werkgebied betreft tankcontainers voor het transport van gassen waaronder ook LPG en gasvormige ammoniak.
Principes zijn hierbij het zelfde.
De tanks dienen op gezette tijden hydraulisch of pneumatisch gekeurd te worden.
Op dat moment worden alle appendages ook getest, van nieuwe pakkingen voorzien of vervangen. Bij twijfel in geval van corrosie gebeurd er een diktemeting van het drukvat. Indien dit niet binnen de tolerantie valt kan er, afhankelijk van de goedkeuring bij fabricage, een reparatie uitgevoerd worden. In sommige gevallen (ASME gekeurd) kan dit maar op een beperkt aantal plaatsen en zijn de kosten vaak hoger dan de restwaarde.
Er worden zowel koolstofstalen (al dan niet voorzien van een coating aan de binnenzijde tegen corrosie )als rvs vaten gebruikt. Afhankelijk van de materiaalsoort, dikte en evt coating word er een productlijst aan het vat toegekend met daarop vermeld de producten ( vloeibaar gemaakte gassen) die in dit vat (of het nou een wagon of container of gastankwagen betreft) vervoerd mogen worden. Dit is gebaseerd op de eigenschappen en vooral de dampspanning van het te vervoeren product. In sommige gevallen is er een corrosie tolerantie. Er word bijvoorbeeld heel veel vloeibaars ammoniak vervoerd in koolstofstalen tanks, welke bij keuring gestraald worden en weer inzetbaar zijn. ( zolang de wanddikte maar niet beneden de aangegeven minimum dikte komt)
De buitenkant is voorzien van RvS panelen of een 3 laags 2k lak, die heeft enkel de weersinvloeden te weerstaan.
Weetje: het roestige “zonnedak” wat je op de ketel ziet, zorgt er voor dat je een lagere druk tank in mag zetten. Omdat je directe warmte inbreng van de zon verminderd. Dit resulteert in een dunnere tankwand=goedkopere productie= hoger laadvermogen=hogere opbrengst per km.

En nu eerst een biertje.

Ps: gelost word er dmv een gaspomp, gascompressor  of dmv het leegdrukken met bijvoorbeeld stikstof.
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

Eendenreetx

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: Roco gasketelwagon 76976, Eva DSM. Heeft deze echt bestaan?
« Reactie #36 Gepost op: 15 January 2025, 11:00:10 »
Mooi verhaal Pascal!
Welke Nederlandse diesellocs hangen tegenwoordig of vanaf jaren 90 voor de wit oranje dsm ketelwagons?

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3988
  • de hondsrug baan
Re: Roco gasketelwagon 76976, Eva DSM. Heeft deze echt bestaan?
« Reactie #37 Gepost op: 15 January 2025, 12:00:49 »

Ps: gelost word er dmv een gaspomp, gascompressor  of dmv het leegdrukken met bijvoorbeeld stikstof.
[/quote]

Hoi, heb ruim 40 jaar voor de DSM gewerkt en zijn rechtsvoorgangers , heb daar wel eens tankwagen gelost / gemonsterd maar bij vloeistoffen moet je boven op de tank ontluchten anders trek je de tank vacuüm hoe werkt dat bij gas.


mvgr Evert en Bas 

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 553
Re: Roco gasketelwagon 76976, Eva DSM. Heeft deze echt bestaan?
« Reactie #38 Gepost op: 15 January 2025, 13:52:15 »
 @Eendenreetx: Welke locs er voor hangen daar heb ik geen verstand van.
 
@ Evert & Bas, je bedoeld beluchten ipv ontluchten anders heeft het nog niet zo veel zin  ;D
Bij het lossen van gastanks word er ook meestal een dampretour leiding aangesloten. als er dmv een gascompressor word gelost dan verhoogd die via deze aansluiting de druk in de tank. Bij lossing DMV stikstof gaat dit ook via dezelfde aansluiting.
in geval van lossing met pomp kan het zonder dampretour (de tank kwn ahet qua odnerdruk wel hebben) alleen heeft dit niet de voorkeur omdat het het lossen vertraagt.(de pomp moet harder werken, en de voordruk voor de pomp word steeds lager)
het komt wel voor maar dan vaak omdat men de restgassen uit de ontvangende tank (incl. evt vervuiling) niet in de leverende tank (wagon) wil hebben.
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3988
  • de hondsrug baan
Re: Roco gasketelwagon 76976, Eva DSM. Heeft deze echt bestaan?
« Reactie #39 Gepost op: 15 January 2025, 14:51:42 »
Hoi Pascal ,


dank je voor je antwoord ik bedoelde ook beluchten  ;D .



mvgr Evert en Bas


 
« Laatst bewerkt op: 15 January 2025, 15:13:20 door mass am see »