Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
Vandaag om 19:24:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 18:58:05
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:32:21
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Ronald69
Vandaag om 18:31:23
Wat zit er in deze tender? door Ronald69
Vandaag om 18:30:06
De (3d) knutsels van Ronald. door Ronald Halma
Vandaag om 18:08:54
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Carl
Vandaag om 17:49:33
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Eric B
Vandaag om 17:10:29
Yamorc 8116 en MP1 MTB door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:22
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 16:35:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
Vandaag om 16:27:34
Rondom Charlois door Hans Reints
Vandaag om 15:53:59
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door 741230
Vandaag om 15:30:27
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
Vandaag om 15:24:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 15:22:13
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 15:08:01
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 15:05:54
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Modelbouwerke
Vandaag om 15:00:39
Museumdepot Beekbergen in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:41:54
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 14:31:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 13:56:19
3 januari NVBS oliebollenrit door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:57
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Jan Bennink
Vandaag om 12:57:58
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 10:37:34
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 10:04:48
bouwtekening amsterdamse tram door Huup
Vandaag om 09:17:30
Roco 2025 door Dennis1984
Vandaag om 07:46:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:20:10
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
13 December 2025, 23:19:12
  

Auteur Topic: Roco gasketelwagon 76976, Eva DSM. Heeft deze echt bestaan?  (gelezen 10184 keer)

Eendenreetx

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: Roco gasketelwagon 76976, Eva DSM. Heeft deze echt bestaan?
« Reactie #30 Gepost op: 10 January 2025, 12:40:04 »
De bovenstaande DSM wagons hebben toch niet zn ronde opening aan de bovenkant?
OF zit dat onder die half ronde plaat bovenop?

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4083
Re: Roco gasketelwagon 76976, Eva DSM. Heeft deze echt bestaan?
« Reactie #31 Gepost op: 10 January 2025, 12:47:42 »
niet meteen op het eerste plaatje reageren. Bekijk de pdf's

Eendenreetx

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: Roco gasketelwagon 76976, Eva DSM. Heeft deze echt bestaan?
« Reactie #32 Gepost op: 10 January 2025, 13:02:35 »
Excuses, die had ik niet gezien! Dit is precies wat ik zocht, bedankt!
« Laatst bewerkt op: 10 January 2025, 13:04:21 door Eendenreetx »

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 2058
  • A-C
Re: Roco gasketelwagon 76976, Eva DSM. Heeft deze echt bestaan?
« Reactie #33 Gepost op: 10 January 2025, 16:37:59 »
Bedankt voor het antwoord.
Er hebben dus aardig wat van deze wagens met dit opschrift gereden.

Toch bijzonder dat dit type wagens zo lang (>40 jaar) mee gaat, zo'n grote ketel staat toch continu bloot aan verschillende drukken.
Inmiddels zie je in gasketelwagen treinen wel meer Zags dan Zagkks.
NH3 en druk roesten de binnenkant niet 🫢😊

Buiten kant is goed behandeld, waarschijnlijk met verf die je niet in de winkel koopt?

In de toekomst waterstof treinen?
Of toch voor het “veilig” ammoniak transport kiezen, afkloppen, maar dat gaat toch wel goed al 100 jaar.

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1535
Re: Roco gasketelwagon 76976, Eva DSM. Heeft deze echt bestaan?
« Reactie #34 Gepost op: 10 January 2025, 18:14:46 »
Het roesten zal inderdaad meevallen.

Ik vraag mij meer af of er metaalmoeheid kan optreden door de jarenlange en continue wisselingen van druk in/op de ketel.

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 553
Re: Roco gasketelwagon 76976, Eva DSM. Heeft deze echt bestaan?
« Reactie #35 Gepost op: 10 January 2025, 20:31:07 »
Mijn werkgebied betreft tankcontainers voor het transport van gassen waaronder ook LPG en gasvormige ammoniak.
Principes zijn hierbij het zelfde.
De tanks dienen op gezette tijden hydraulisch of pneumatisch gekeurd te worden.
Op dat moment worden alle appendages ook getest, van nieuwe pakkingen voorzien of vervangen. Bij twijfel in geval van corrosie gebeurd er een diktemeting van het drukvat. Indien dit niet binnen de tolerantie valt kan er, afhankelijk van de goedkeuring bij fabricage, een reparatie uitgevoerd worden. In sommige gevallen (ASME gekeurd) kan dit maar op een beperkt aantal plaatsen en zijn de kosten vaak hoger dan de restwaarde.
Er worden zowel koolstofstalen (al dan niet voorzien van een coating aan de binnenzijde tegen corrosie )als rvs vaten gebruikt. Afhankelijk van de materiaalsoort, dikte en evt coating word er een productlijst aan het vat toegekend met daarop vermeld de producten ( vloeibaar gemaakte gassen) die in dit vat (of het nou een wagon of container of gastankwagen betreft) vervoerd mogen worden. Dit is gebaseerd op de eigenschappen en vooral de dampspanning van het te vervoeren product. In sommige gevallen is er een corrosie tolerantie. Er word bijvoorbeeld heel veel vloeibaars ammoniak vervoerd in koolstofstalen tanks, welke bij keuring gestraald worden en weer inzetbaar zijn. ( zolang de wanddikte maar niet beneden de aangegeven minimum dikte komt)
De buitenkant is voorzien van RvS panelen of een 3 laags 2k lak, die heeft enkel de weersinvloeden te weerstaan.
Weetje: het roestige “zonnedak” wat je op de ketel ziet, zorgt er voor dat je een lagere druk tank in mag zetten. Omdat je directe warmte inbreng van de zon verminderd. Dit resulteert in een dunnere tankwand=goedkopere productie= hoger laadvermogen=hogere opbrengst per km.

En nu eerst een biertje.

Ps: gelost word er dmv een gaspomp, gascompressor  of dmv het leegdrukken met bijvoorbeeld stikstof.
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

Eendenreetx

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: Roco gasketelwagon 76976, Eva DSM. Heeft deze echt bestaan?
« Reactie #36 Gepost op: 15 January 2025, 11:00:10 »
Mooi verhaal Pascal!
Welke Nederlandse diesellocs hangen tegenwoordig of vanaf jaren 90 voor de wit oranje dsm ketelwagons?

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 4008
  • de hondsrug baan
Re: Roco gasketelwagon 76976, Eva DSM. Heeft deze echt bestaan?
« Reactie #37 Gepost op: 15 January 2025, 12:00:49 »

Ps: gelost word er dmv een gaspomp, gascompressor  of dmv het leegdrukken met bijvoorbeeld stikstof.
[/quote]

Hoi, heb ruim 40 jaar voor de DSM gewerkt en zijn rechtsvoorgangers , heb daar wel eens tankwagen gelost / gemonsterd maar bij vloeistoffen moet je boven op de tank ontluchten anders trek je de tank vacuüm hoe werkt dat bij gas.


mvgr Evert en Bas 

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 553
Re: Roco gasketelwagon 76976, Eva DSM. Heeft deze echt bestaan?
« Reactie #38 Gepost op: 15 January 2025, 13:52:15 »
 @Eendenreetx: Welke locs er voor hangen daar heb ik geen verstand van.
 
@ Evert & Bas, je bedoeld beluchten ipv ontluchten anders heeft het nog niet zo veel zin  ;D
Bij het lossen van gastanks word er ook meestal een dampretour leiding aangesloten. als er dmv een gascompressor word gelost dan verhoogd die via deze aansluiting de druk in de tank. Bij lossing DMV stikstof gaat dit ook via dezelfde aansluiting.
in geval van lossing met pomp kan het zonder dampretour (de tank kwn ahet qua odnerdruk wel hebben) alleen heeft dit niet de voorkeur omdat het het lossen vertraagt.(de pomp moet harder werken, en de voordruk voor de pomp word steeds lager)
het komt wel voor maar dan vaak omdat men de restgassen uit de ontvangende tank (incl. evt vervuiling) niet in de leverende tank (wagon) wil hebben.
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 4008
  • de hondsrug baan
Re: Roco gasketelwagon 76976, Eva DSM. Heeft deze echt bestaan?
« Reactie #39 Gepost op: 15 January 2025, 14:51:42 »
Hoi Pascal ,


dank je voor je antwoord ik bedoelde ook beluchten  ;D .



mvgr Evert en Bas


 
« Laatst bewerkt op: 15 January 2025, 15:13:20 door mass am see »