Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door R v/d Hoven
Vandaag om 20:56:27
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Michiel2
Vandaag om 20:40:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 20:40:00
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:47:23
CIWL type P door grossraumwagen
Vandaag om 19:43:16
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:31:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door René 4312
Vandaag om 18:56:50
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:20:51
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
  

Auteur Topic: Roco gasketelwagon 76976, Eva DSM. Heeft deze echt bestaan?  (gelezen 9298 keer)

Eendenreetx

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: Roco gasketelwagon 76976, Eva DSM. Heeft deze echt bestaan?
« Reactie #30 Gepost op: 10 January 2025, 12:40:04 »
De bovenstaande DSM wagons hebben toch niet zn ronde opening aan de bovenkant?
OF zit dat onder die half ronde plaat bovenop?

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Roco gasketelwagon 76976, Eva DSM. Heeft deze echt bestaan?
« Reactie #31 Gepost op: 10 January 2025, 12:47:42 »
niet meteen op het eerste plaatje reageren. Bekijk de pdf's

Eendenreetx

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: Roco gasketelwagon 76976, Eva DSM. Heeft deze echt bestaan?
« Reactie #32 Gepost op: 10 January 2025, 13:02:35 »
Excuses, die had ik niet gezien! Dit is precies wat ik zocht, bedankt!
« Laatst bewerkt op: 10 January 2025, 13:04:21 door Eendenreetx »

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 2010
  • A-C
Re: Roco gasketelwagon 76976, Eva DSM. Heeft deze echt bestaan?
« Reactie #33 Gepost op: 10 January 2025, 16:37:59 »
Bedankt voor het antwoord.
Er hebben dus aardig wat van deze wagens met dit opschrift gereden.

Toch bijzonder dat dit type wagens zo lang (>40 jaar) mee gaat, zo'n grote ketel staat toch continu bloot aan verschillende drukken.
Inmiddels zie je in gasketelwagen treinen wel meer Zags dan Zagkks.
NH3 en druk roesten de binnenkant niet 🫢😊

Buiten kant is goed behandeld, waarschijnlijk met verf die je niet in de winkel koopt?

In de toekomst waterstof treinen?
Of toch voor het “veilig” ammoniak transport kiezen, afkloppen, maar dat gaat toch wel goed al 100 jaar.

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
Re: Roco gasketelwagon 76976, Eva DSM. Heeft deze echt bestaan?
« Reactie #34 Gepost op: 10 January 2025, 18:14:46 »
Het roesten zal inderdaad meevallen.

Ik vraag mij meer af of er metaalmoeheid kan optreden door de jarenlange en continue wisselingen van druk in/op de ketel.

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 553
Re: Roco gasketelwagon 76976, Eva DSM. Heeft deze echt bestaan?
« Reactie #35 Gepost op: 10 January 2025, 20:31:07 »
Mijn werkgebied betreft tankcontainers voor het transport van gassen waaronder ook LPG en gasvormige ammoniak.
Principes zijn hierbij het zelfde.
De tanks dienen op gezette tijden hydraulisch of pneumatisch gekeurd te worden.
Op dat moment worden alle appendages ook getest, van nieuwe pakkingen voorzien of vervangen. Bij twijfel in geval van corrosie gebeurd er een diktemeting van het drukvat. Indien dit niet binnen de tolerantie valt kan er, afhankelijk van de goedkeuring bij fabricage, een reparatie uitgevoerd worden. In sommige gevallen (ASME gekeurd) kan dit maar op een beperkt aantal plaatsen en zijn de kosten vaak hoger dan de restwaarde.
Er worden zowel koolstofstalen (al dan niet voorzien van een coating aan de binnenzijde tegen corrosie )als rvs vaten gebruikt. Afhankelijk van de materiaalsoort, dikte en evt coating word er een productlijst aan het vat toegekend met daarop vermeld de producten ( vloeibaar gemaakte gassen) die in dit vat (of het nou een wagon of container of gastankwagen betreft) vervoerd mogen worden. Dit is gebaseerd op de eigenschappen en vooral de dampspanning van het te vervoeren product. In sommige gevallen is er een corrosie tolerantie. Er word bijvoorbeeld heel veel vloeibaars ammoniak vervoerd in koolstofstalen tanks, welke bij keuring gestraald worden en weer inzetbaar zijn. ( zolang de wanddikte maar niet beneden de aangegeven minimum dikte komt)
De buitenkant is voorzien van RvS panelen of een 3 laags 2k lak, die heeft enkel de weersinvloeden te weerstaan.
Weetje: het roestige “zonnedak” wat je op de ketel ziet, zorgt er voor dat je een lagere druk tank in mag zetten. Omdat je directe warmte inbreng van de zon verminderd. Dit resulteert in een dunnere tankwand=goedkopere productie= hoger laadvermogen=hogere opbrengst per km.

En nu eerst een biertje.

Ps: gelost word er dmv een gaspomp, gascompressor  of dmv het leegdrukken met bijvoorbeeld stikstof.
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

Eendenreetx

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: Roco gasketelwagon 76976, Eva DSM. Heeft deze echt bestaan?
« Reactie #36 Gepost op: 15 January 2025, 11:00:10 »
Mooi verhaal Pascal!
Welke Nederlandse diesellocs hangen tegenwoordig of vanaf jaren 90 voor de wit oranje dsm ketelwagons?

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
  • de hondsrug baan
Re: Roco gasketelwagon 76976, Eva DSM. Heeft deze echt bestaan?
« Reactie #37 Gepost op: 15 January 2025, 12:00:49 »

Ps: gelost word er dmv een gaspomp, gascompressor  of dmv het leegdrukken met bijvoorbeeld stikstof.
[/quote]

Hoi, heb ruim 40 jaar voor de DSM gewerkt en zijn rechtsvoorgangers , heb daar wel eens tankwagen gelost / gemonsterd maar bij vloeistoffen moet je boven op de tank ontluchten anders trek je de tank vacuüm hoe werkt dat bij gas.


mvgr Evert en Bas 

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 553
Re: Roco gasketelwagon 76976, Eva DSM. Heeft deze echt bestaan?
« Reactie #38 Gepost op: 15 January 2025, 13:52:15 »
 @Eendenreetx: Welke locs er voor hangen daar heb ik geen verstand van.
 
@ Evert & Bas, je bedoeld beluchten ipv ontluchten anders heeft het nog niet zo veel zin  ;D
Bij het lossen van gastanks word er ook meestal een dampretour leiding aangesloten. als er dmv een gascompressor word gelost dan verhoogd die via deze aansluiting de druk in de tank. Bij lossing DMV stikstof gaat dit ook via dezelfde aansluiting.
in geval van lossing met pomp kan het zonder dampretour (de tank kwn ahet qua odnerdruk wel hebben) alleen heeft dit niet de voorkeur omdat het het lossen vertraagt.(de pomp moet harder werken, en de voordruk voor de pomp word steeds lager)
het komt wel voor maar dan vaak omdat men de restgassen uit de ontvangende tank (incl. evt vervuiling) niet in de leverende tank (wagon) wil hebben.
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
  • de hondsrug baan
Re: Roco gasketelwagon 76976, Eva DSM. Heeft deze echt bestaan?
« Reactie #39 Gepost op: 15 January 2025, 14:51:42 »
Hoi Pascal ,


dank je voor je antwoord ik bedoelde ook beluchten  ;D .



mvgr Evert en Bas


 
« Laatst bewerkt op: 15 January 2025, 15:13:20 door mass am see »