Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door smalspoorcompagnie
Vandaag om 11:58:57
Welke TAMS decoder heb ik? door heuvelbaan
Vandaag om 11:48:57
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:01
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 11:33:59
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door ArjanB
Vandaag om 11:22:26
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Rob Ellerman
Vandaag om 11:14:15
bovenleiding Mader door Bobos
Vandaag om 11:12:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
Pools diorama H0 door mass am see
Vandaag om 10:34:51
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door mass am see
Vandaag om 10:23:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:16:21
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 10:12:32
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Besselspoor
Vandaag om 08:36:07
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 07:52:31
NS/32 door RK
Vandaag om 07:16:03
25 jaar geleden door Willem1951
15 april 2024, 23:24:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
15 april 2024, 23:23:19
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Robkop
15 april 2024, 23:09:53
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Noordernet
15 april 2024, 22:50:08
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Tijdperk||
15 april 2024, 22:16:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 april 2024, 21:46:35
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
15 april 2024, 21:32:02
Station Roodeschool door Ronaldk
15 april 2024, 21:27:21
  

Auteur Topic: Skitrein, welke rijtuigen in model verkrijgbaar?  (gelezen 10064 keer)

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5281
    • grootspoorfoto's
Skitrein, welke rijtuigen in model verkrijgbaar?
« Gepost op: 04 maart 2008, 17:53:58 »
Ik zag laatst een skitein en ik vond hem zo leuk dat ik is wil kijken of deze ook in model te maken is. Zijn er mensen die kunnen vertellen welke rijtuigen je allemaal in deze treinen door elkaar heen kunt gebruiken. Ik zag dat het er nogal veel verschillende waren. En of deze al gemaakt zijn in model (evt ook door wie en of ze nog te koop zijn.

Marcel
« Laatst bewerkt op: 05 november 2020, 14:26:14 door Bert van Gelder. Reden: Titel »
Voor grootspoorfoto's zie site

cup-druc-han

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • Ns tijdperk V
Re: Skitrein
« Reactie #1 Gepost op: 04 maart 2008, 17:58:40 »
Ik heb er zelf ingezeten.
das ook een aanrader.

maar er rijdt vanalles aan matrieel tussen.
ik heb twee keer in een switers couchette rijtuig geslapen.
heb eventueel de rijtuignummers wel.
er reden ook oude ns barrijtuigen mee.

Marklin NS tijdperk V

Jon

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
Re: Skitrein
« Reactie #2 Gepost op: 04 maart 2008, 18:02:56 »
Welke skitrein wil je in model namaken, je hebt er meerdere namelijk oa:

- AlpenExpres
- Autoslaaptrein
- BerglandExpres
- Skitrein /(Disco)

Als je een recente trein na gaat maken, er staan op de site van EETC treinsamenstellingen van welke rijtuig type er meerijden.

http://www.eetc.nl/web/samenstelling.htm

Ik ben zelf bezig met een AlpenExpres uit 2004.

met vriendelijke groeten,

Jon van  Dijk
« Laatst bewerkt op: 04 maart 2008, 18:08:32 door Jon van Dijk. Reden: link toegevoegd »

Gert1

  • Gast
Re: Skitrein
« Reactie #3 Gepost op: 04 maart 2008, 18:30:11 »
Leuk, die link naar de samenstelling! In H0 krijg je overigens wel een trein van viereneenhalve meter lang, als je alle 14 rijtuigen achter je loc hangt.

Maar het blijven leuke treinen. In ieder geval een stuk minder saai dan de zoveelste VIRM die langs komt stuiven. Doe mij maar mooie getrokken personentreinen, containertreinen of van die ellenlange kolentreinen!
 ;)

mvg,
Gert

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5281
    • grootspoorfoto's
Re: Skitrein
« Reactie #4 Gepost op: 04 maart 2008, 18:40:05 »
Het gaat in eerste instantie dus niet om de autotrein deze wil ik later gaan maken. Maar al die treinen bevatten toch globaal dezelfde rijtuigen. Ik hoef ook geen exacte kopie van een bestaande trein want hij zal bij mij toch maar uit 4 wagens bestaan. MAar ik ben benieuwd wat voor rijtuigen er in model zijn en je voor deze treinen kunt gebruiken. Als basis wilde ik een een 44012 bcvmh rijtuig van ls models kopen. Rijd deze nu nog mee? Verder zijn de bcvmh rijtuigen met zonnebloemlijn ook inzet baar bij de skitreinen en rijden deze nog zo.
Verder zou ik op een beurs een WLAB30 rijtuig kopen. Deze heeft wel een ns logo maar dat maakt mij niet zo heel veel uit. Andere zijn nooit uitgebracht volgens mij
Daarnaast nog een EETC barrijtuig wat later dit of volgend jaar uit komt.
Tot slot nog aangevuld met de 44015 met eetc logo.

Rijden deze 4 rijtuigen nu nog mee. En weet iemand of er ooit zo'n couchetterijtuig van ls models is uitgebracht met ns logo is uitgebracht.
Voor grootspoorfoto's zie site

Gert1

  • Gast
Re: Skitrein
« Reactie #5 Gepost op: 04 maart 2008, 18:54:03 »
WLAB30 is volgens mij ook uitgebracht in een versie zonder NS-logo. Maar dat zou ik thuis moeten nakijken.

mvg,
Gert

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5281
    • grootspoorfoto's
Re: Skitrein
« Reactie #6 Gepost op: 04 maart 2008, 19:40:54 »
@Gert dat zou mooi zijn want die moet ik dan dus hebben.

Ik wilde de skitrein nu toch maar ns maken. MEt een set van couchetterijtuigen uit de 44011 set van ls models. DAt zijn er 2. Dan nog een WLAB 30 rijtuig van de ns en een bar rijtuig van de ns.

Verder wil ik de autoslaaptrein maken ook 4 wagons. Deze word volledig eetc. Daarvoor wilde ik een autowagen kopen van ls models die dit jaar uit komt. Verder dan natuurlijk een barrijtuig van ls models die komt ook dit jaar (ik neem aan dat in de autoslaaptrein ook een barrijtuig meerijd) Daarnaast nog 2 slaaprijtuigen alleen weet ik nog niet welke. Ik zit te denken aan de:

44012 van ls modesl alleen is dit volgens mij een van de alpenexpress. Weet iemand of dit rijtuig ook in de autoslaaptrein van eetc rijd.
44015 van ls models. Ik neem aan dat deze zowel de skitreinenrijd als de autotreinen.
WLAB30 als deze ook zonder ns logo is uitgebracht in de toestand zoals deze nu te zien is bij eetc.

Verder wat is precies die zonnebloem lijn en rijden de rijtuigen nog steeds zo rond?

Vriendelijke groeten,

Marcel van Eupen
Voor grootspoorfoto's zie site

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Skitrein
« Reactie #7 Gepost op: 04 maart 2008, 20:10:10 »
Welke skitrein wil je in model namaken, je hebt er meerdere namelijk oa:

- AlpenExpres
- Autoslaaptrein
- BerglandExpres
- Skitrein /(Disco)

Als je een recente trein na gaat maken, er staan op de site van EETC treinsamenstellingen van welke rijtuig type er meerijden.

http://www.eetc.nl/web/samenstelling.htm

Ik ben zelf bezig met een AlpenExpres uit 2004.

met vriendelijke groeten,

Jon van  Dijk
Als je het heel letterlijk neemt( doe ik in iedergeval) dan is de vraag welke Skitrein, compleet overbodig, er is namelijk maar één Skitrein en die rijd EETC.
Autoslaaptreinen hebben tegenwoordig in Nederlands niks meer met de winter te maken.
De overige wintersporttreinen van EETC zijn AlpenExpress treinen en de Bergland Express word ge gereden door TTC ofzo.

Maar de Skitrein in model word inderdad een lekker lang treintje, 2 jaar terug bestond dat ding bijna uitsluitend uit die paarse rijtuigen met EETC slaaprijtuigen en misschien nog enkele andere EETC rijtuigen.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 359
Re: Skitrein
« Reactie #8 Gepost op: 04 maart 2008, 21:20:53 »
@Verder dan natuurlijk een barrijtuig van ls models die komt ook dit jaar (ik neem aan dat in de autoslaaptrein ook een barrijtuig meerijd)

Marcel, Ik heb zelf als bijbaantje tussen 1994-1999 als Steward en Treinmanager op de AlpenExpress en AutoSlaapTrein (en oa Lourdestreinen) gereden. Eigenlijk reed in die periode met de AutoSlaap alleen een restauratie rijtuig mee (ik ken de afkortingen niet meer, maar het waren de Allegro, Andante of ..tja...). er waren wel uitzonderingen wanneer bijvoorbeeld een Restauratie kapot was of als extra bar/disco voor speciale gezelschappen aan boord. (Het was een erg leuke tijd, veel meegemaakt!  ;))   

Ik zelf hoop ook ooit een Alpenexpress of Autoslaap na te bouwen...

Groet, Jeroen.

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5281
    • grootspoorfoto's
Re: Skitrein
« Reactie #9 Gepost op: 04 maart 2008, 21:36:42 »
@Jeroen. Ja alleen dat zijn niet de barrijtuigen die ik bedoel. Ik bedoel de moderne barrijtuigen zoals chris die een heeft. www.hetgroterdamproject.nl Deze rijden sowieso mee in de skitrein maar rijden deze ook mee in de autotrein?
Voor grootspoorfoto's zie site

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 359
Re: Skitrein
« Reactie #10 Gepost op: 04 maart 2008, 22:58:57 »
Marcel,

Yep, dat zijn exact de rijtuigen die ik bedoelde (de Bar/disco dus).  Ik heb daar heel veel zeel plezierige uurtjes in doorgebracht, met name tijdens de Alpen Express  ;D Zoals ik al eerder schreef, ging deze maar zeer sporadisch mee met de Autoslaaptrein.

Ik weet niet of deze ik voor spoor N beschibaar zijn, maar zo'n wagen zou ook graag willen hebben.

Groet, Jeroen

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5281
    • grootspoorfoto's
Re: Skitrein
« Reactie #11 Gepost op: 05 maart 2008, 16:52:24 »
Nou ik blijf maar vragen he :P Nog een paar dus. Als je in de skitreinen kijkt toen de NS deze nog reed. Reden daar toen mee
de WLAB 30 rijtuigen
de moderne barrijtuigen (beide zie de site van Chris van Diesen)

Verder zit ik nog te twijfelen over het volgende reden de set van 2 rijtuigen:
44011 reden deze mee in de skitrein
tot slot de 44012 reed deze in de skitrein en reed deze ook mee onder het ns tijdperk aangezien er geen ns logo op zit.
Voor grootspoorfoto's zie site

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 359
Re: Skitrein
« Reactie #12 Gepost op: 05 maart 2008, 17:49:06 »
Marcel,

Even een kleine aanvulling. De NS heeft nooit met de ski trein gereden. NS travel reed de Alpen Express (de opvolger van de Bergland Express). De skitrein was een concurrent van de NS. Deze was (dacht ik) onderdeel van Lovers.

Nog even antwoord op je vragen: Op de Alpenexpress reden inderdaad AB30 Slaaprijtuigen rijtuigen mee, gehost door de Wagon Lits. Echter meestal waren het slaaprijtuigen van het type MU die meereed. Overigens was dat meestal maar 1 rijtuig. Alle rijtuigen waar de EETC nu mee rijdt, zijn in die tijd ook gebruikt voor de Alpen Express. Meestal was de samenstelling (en ook in deze volgorde): 1 MU of AB30,3 Couchetterijtuigen type Bcvmh (zie ook mijn Avatar linksboven  ;)), 3 Couchetterijuigen type Bcm,1 gehuurde zitwagen van de Euroexpress, 1 bar/buffet, 1 gehuurde zitwagen van de Euroexpress, 3 Couchetterijuigen type Bcm,2 Couchetterijtuigen type Bcvmh.   De samestelling varieerde per bestemming. Bijvoorbeel naar Zell am See gingen meer zitwagens mee en minder van Bcvmh. Ook werden er nog extra wagens ingezet van de DB en Euro Exppress.

Ik zal eens kijken of ik nog foto´s kan opsnorren uit die tijd. Echter de meeste foto´s die ik heb, staan voornamelijk alleen dronken mensen in de trein zelf waaronder ondergetekende   ;D

Marcel kijk eens op deze site: http://www.martijnhaman.nl

Hier staan de rijtuigen beschreven.

Wat bedoel je met de 44011 en 44012? Waar kan ik plaatjes van deze setjes vinden? Dan zal ik even kijken.

Zo, een heel verhaal.. Als je nog meer vragen hebt, Stel ze gerust !

Groet, Jeroen.


rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5281
    • grootspoorfoto's
Re: Skitrein
« Reactie #13 Gepost op: 05 maart 2008, 17:54:30 »
@Jeroen erg fijn dat je zoveel weet :P dat word zeer gewardeerd door mij. Maar wat ik met de ns bedoelde is dat hun logo's er opstaan. Die nummers zijn van ls models http://www.lsmodels.com/LS/Pages/Pays_N/LS_Models_N/Pays_Bas_N/Production_Pays_Bas_N.htm
Daar staan ze beschreven. Maar als ik dus een zo'n wlab30 rijtuig, 2 couchette rijtuigen en een barrijtuig neem. Allemaal met ns logo's dan is dit een kloppende stam? Ik weet zelf natuurlijk ook dat ze veel langer waren maar ja dat past hier niet op zolder :P. Het gaat er mij om dat deze 4 rijtuigen dan in ieder geval onderdeel hebben uitgemaakt van een stam van 14 rijtuigen en dat ze allemaal op het zelfde moment in 1 trein zaten.

Volgens mij is de 44011 een set van de ns en de 44012 een rijtuig van eetc zonde rhun logo's. Volgens mij is het hetzelfde rijtuig.
Voor grootspoorfoto's zie site

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 359
Re: Skitrein
« Reactie #14 Gepost op: 05 maart 2008, 18:13:55 »
Ok,

De Alpen Express reed in die tijd met NS logo´s.  De rijtuigen zijn inderdaad allemaal dezelfde. In de periode dat ik er werkte reden ook nog rijtuigen met de oude opdruk van TUI/Ferrien Express, Set 44010. Deze zijn gelijdelijk omgespoten naar NS Travel huisstijl volgens set 44011. Later heeft EETC de rijtuigen overgenomen en beplakt met eigen stickers zoals in set 44012 en 44013. 

Overigens, Set 74005 wil ik wel hebben (dezelfde bakken maar dan in N)! Maar volgens mij moeten deze nog worden geproduceerd....

Groet, J

Nog meer vragen, komt u maar!